Afrikkalainen pohjakala/levänsyöjä - onko semmoisia?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Afrikkalainen pohjakala/levänsyöjä - onko semmoisia?
Löytyykö mitään afrikkalaista levänsyöjäkalaa? 325-litraiseen altaaseen tullee asukeiksi timanttikirjoahvenia, selkäuimarimonneja ja kongontetroja. Mutta mitäpä laitan syömään levää ja pitämään pohjaa puhtaana, ettei tarvitsisi ihan maatiaispartamonnilinjalle lähteä?
-Kingfisher-
-Kingfisher-
-
- Senior Member
Niin, ja sitten niitä muita hyviä ehdotuksiaMika kirjoitti:Chiloglanis sp. ja Euchilichthys sp. suvuista(ripsumonnit) löytisi sellaisia, mutta niiden saatavuus suomessa on lottovoittoon verrattavissa.

Ei ole vielä tuo lottovoittokaan osunut kohdalle...
Ajattelin kasata kokoonpanon afrikkalaisista kaloista, mutta tämä puhtaanapitopuoli taitaa jäädä ontumaan ja mitään jättiläistä en altaaseen halua. Ripsumonnit - niissäkin lienee aika monen kokoisia kaloja.
Pitänee alkaa kuitenkin tutustumaan noihin sukuihin ja tehdä sitten selvityksiä saatavuudesta, kun sopiva veijari löytyy.
Kiitokset tiedoista joka tapauksessa.
-Kingfisher-
-
- Aasian kirjeenvaihtaja
Afrikkalainen akvaario on ollut minunkin haaveeni jo pitkään.
Malawiallas minulla oli jo Suomessa (viimeinen akvaarioni Suomessa), mutta ihan normaali trooppinen makeavesiakvaario teemanaan Afrikka voisi olla upea.
Minulla on ollut jo aikanaan käärmekaloja ja teräkala, jotka molemmat viehättivät minua hieman salaperäisellä ja arvoituksellisella olemuksellaan.
Perhoskala on myös aina kiehtonut minua, samoin norsukalat.
Parvikalosta kongontetra vetää vertoja eteläameriikkalaisille sukulaisilleen viehättävyydellään.
Mitä muuta tulee mieleen Afrikasta?
Malawiallas minulla oli jo Suomessa (viimeinen akvaarioni Suomessa), mutta ihan normaali trooppinen makeavesiakvaario teemanaan Afrikka voisi olla upea.
Minulla on ollut jo aikanaan käärmekaloja ja teräkala, jotka molemmat viehättivät minua hieman salaperäisellä ja arvoituksellisella olemuksellaan.
Parvikalosta kongontetra vetää vertoja eteläameriikkalaisille sukulaisilleen viehättävyydellään.
-
- Senior Member
Perhoskala taitaa olla sen verran hankala, että semmoista en halua. Ruokinnan sanotaan olevan vaikeaa, kun kalat syö vain aivan veden pintakerroksesta. Perhoskaloja kyllä olisi saatavana tälläkin hetkellä Helsingissä.vristo kirjoitti:Afrikkalainen akvaario on ollut minunkin haaveeni jo pitkään.
Norsukala on sen verran outo myöskin. Kärsä kuuluu norsuille

Kongontetraan ihastuin heti, kun ensimmäisen kerran näin aikuisia, hyvin kasvaneita kaloja. Myyntialtaassa olevat poikaset eivät anna oikeaa kuvaa näistä todella hienoista kaloista.
-Kingfisher-
-
- Senior Member
Mistä keksit tämän kalan? Onko sinulla näitä vai oletko lukenut näistä jostakin? Kaivelin netistä tietoa tieteellisellä nimellä ja sitä tuntuu löytävän yllättävän paljon. Onkohan näitäkään koskaan tuotu Suomen maaperälle...mik kirjoitti:Loistokiipijäkala. Afrikkalainen labyrinttikala, vaatimaton vaatimuksiltaan, mutta viihtyessään kaunis.
-mik-
-Kingfisher-
-
- Senior Member
Soukasta tuntuu löytyvän jotain juttua täältä, mutta kyhmystä ei löydy mitään ->nasu_02 kirjoitti:vristo kirjoitti:
Soukka- ja kyhmykoskiahvenet!
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... koskiahven
-Kingfisher-
Aphilidien heimo (Amphilidae, imuevät) - osa lajeista on täysin noitamonnien näköisiä, mutta ei niitä tuoda Suomeen ilmeisesti ikinä, ei vaikka kerjäisi, uhkaisi tai rukoilisi (kyllä niitä on jatkuvasti afrikkalaisten tukkujen listalla).Niin, ja sitten niitä muita hyviä ehdotuksia
Taisi Suomen viimeinen Chiloglanis, joka tietysti oli minulla, kuolla viime keväänä. Siitä ei kala paljon parane, pieni, kiltti, vilkas etc ja söi ilmeisesti levääkin. Ei niitäkään ole tuonut kuin Stocka joskus kymmenen vuotta sitten legendaarisesta Heiko Bleherin tukkuliike Riosta. Perimätieto tietää myös kertoa, että kauan, kauan, kauan, kauan sitten kaukaisessa galaksissa eli Suomessa olisi ollut myös jokin Euchilichthys-laji. Uskoisikohan?
Afrikan monnit ovat ihmeitä täynnä, mutta meille ne ovat saavuttamattomia unelmia. Mutta onhan meillä kovasti erilaisia kultakaloja - olkaamme tyytyväisiä.
-
- Senior Member
Kultakaloja hyvinkin - ne ei oikein nappaaprboy kirjoitti:Afrikan monnit ovat ihmeitä täynnä, mutta meille ne ovat saavuttamattomia unelmia. Mutta onhan meillä kovasti erilaisia kultakaloja - olkaamme tyytyväisiä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos kaloja on afrikkalaisten tukkujen listalla, niin mikä tässä on ongelmana? Ilmeisesti se, että minulta loppuu rahat, jos näitä kaloja sieltä lähdetään tilaamaan. Miten paljon tuo tilaaminen tulisi maksamaan? Onko hyviä arvioita? Montako yksilöä näiden kalojen tukkuerä on?
Saisikohan kerättyä porukan joka lupautuisi ostamaan kalat, jolloin tilaaminen ei kaatuisi siihen, että yksi myydään ja loput jää seisomaan suomalaisen tukun altaaseen. Vai onko tilaaminen sittenkin mahdottomuus?
Olisiko sinulla heittää tieteellisiä nimiä juuri tuommoisista pienistä ehkä max 15 cm (20cm) pitkistä, eloisista altaaseeni sopivista, veijareista, joita siellä tukkujen listoilla on? Onko tietoa, miten nämä suhtautuvat kasveihin?
-Kingfisher-
-
- Aasian kirjeenvaihtaja
En ole, mutta olen harkinnut.Kingfisher kirjoitti:Oletko muuten lähettänyt sieltä Kiinasta kaloja Suomeen?
Kalojen lähettämisessä on kuitenkin ongelmia, sillä nehän ovat eläviä olentoja.
Voisinpa niitäkin lähetellä joskus, mutta siihen tarvitaan kokeneemman opastusta.
Täällä olisi kyllä mielenkiintoisia kaloja sinne koto-Suomeen.
Red Parrot Fishiä, Flower Horneja tai muita mutantteja ei koskaan.
-
- Senior Member
made in china
Kiinassahan on tosi mielenkiintosii kaloja. Osa yleisii(paratiisikalat) ja osa tosi harvinaisii.
Itse oon yrittäny tilata kaikkialta kiinanparatiisikalaa(macropodus chinensis)-kaunein kala suvussaan.
Itse oon yrittäny tilata kaikkialta kiinanparatiisikalaa(macropodus chinensis)-kaunein kala suvussaan.
-
- Aasian kirjeenvaihtaja
Re: made in china
Katsotaanpa, jos sinulle löytäisinbettaboy85 kirjoitti:Kiinassahan on tosi mielenkiintosii kaloja. Osa yleisii(paratiisikalat) ja osa tosi harvinaisii.
Yleisperiaate on, että yksityinen kansalainen ei voi hankkia kalaa tukkuliikkeestä, ei Suomessa eikä ulkomaillakaan. Kyllähän jotkut afrikkalaiset saattavat poiketa säännöstä. Yleistä se ei ole.Jos kaloja on afrikkalaisten tukkujen listalla, niin mikä tässä on ongelmana? Ilmeisesti se, että minulta loppuu rahat, jos näitä kaloja sieltä lähdetään tilaamaan. Miten paljon tuo tilaaminen tulisi maksamaan? Onko hyviä arvioita? Montako yksilöä näiden kalojen tukkuerä on?
Hyvillä tukuilla on minimierät (niin ja niin monta laatikkoa kaloja), jotka ne suostuvat lähettämään. Laatikossa puolestaan on kalojen koosta riippuen sadoista yksilöistä kymmeniin, joitakin todella suuria ja kalliita vain yksi yksilö.
Monet tukut vaativat vielä tallentamaan kalojen hinnan pankkiin ennen kuin yksikään kala liikahtaa mihinkään. Tukkujen laatu vaihtelee äärimmäisen paljon. Sitä on asiantuntemattoman mahdotonta tietää etukäteen.
Eli ei se kalojen hankkiminen etenkään Afrikasta niin helppoa ole. Jos olisi, niin olisin tehnyt sitä jo useaan kertaan. Eli me olemme suomalaisten tukkujen armoilla.
Viimeksi muokannut prboy, 19:12, 23.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Kingfisher kirjoitti: Soukasta tuntuu löytyvän jotain juttua täältä, mutta kyhmystä ei löydy mitään ->
-Kingfisher-
Koitas tätä:
http://www.e-aquaria.com/ins_casuarius.html
-
- Senior Member
Ja suomalaiset tukut eivät ole kiinnostuneita tilaamaan Afrikasta kaloja asiakkailleen?prboy kirjoitti:Yleisperiaate on, että yksityinen kansalainen ei voi hankkia kalaa tukkuliikkeestä, ei Suomessa eikä ulkomaillakaan. Kyllähän jotkut afrikkalaiset saattavat poiketa säännöstä. Yleistä se ei ole.
Hyvillä tukuilla on minimierät (niin ja niin monta laatikkoa kaloja), jotka ne suostuvat lähettämään. Laatikossa puolestaan on kalojen koosta riippuen sadoista yksilöistä kymmeniin, joitakin todella suuria ja kalliita vain yksi yksilö.
Monet tukut vaativat vielä tallentamaan kalojen hinnan pankkiin ennen kuin yksikään kala liikahtaa mihinkään. Tukkujen laatu vaihtelee äärimmäisen paljon. Sitä on asiantuntemattoman mahdotonta tietää etukäteen.
Eli ei se kalojen hankkiminen etenkään Afrikasta niin helppoa ole. Jos olisi, niin olisin tehnyt sitä jo useaan kertaan. Eli me olemme suomalaisten tukkujen armoilla.
Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, että innokkuutta maksaa ostoksista etukäteen ei löydy tukuiltakaan tuntematta myyjäosapuolta ja kaupattavien kalojen laatua. Rahoille ei välttämättä saa vastinetta ja tuskinpa vain afrikkalaiset tukut palauttavat rahoja, jos kuljetus epäonnistuu. Jos kaikki on ostajan vastuulla, niin eipä taida juuri olla edellytyksiä tämän hetkisen tilanteen paranemiseen - ei kalatoimituksia, eikä suomalaisille akvaristeille afrikkalaisia kaloja jatkossakaan.
Pitäisi saada joku tuttava tekemään "virkistyskalastusmatka" Afrikkaan ja toivoa, että saaliiksi tulee pieneksi jääviä levänsyöjiä

-Kingfisher-
-
- Senior Member
Kiitokset. Ehdin jo löytää tuon sivun itsekin, mutta osautuvatpahan muutkin sinne. Tarkoitin tuolla juttujen puuttumisella lähinnä sitä, että täältä aqua-webistä ei löytynyt infoa tai linkkejä tuosta kyhmykirjoahvenesta, mutta nytpä löytyy.nasu_02 kirjoitti:Koitas tätä:Kingfisher kirjoitti: Soukasta tuntuu löytyvän jotain juttua täältä, mutta kyhmystä ei löydy mitään
-Kingfisher-
http://www.e-aquaria.com/ins_casuarius.html
-Kingfisher-
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Hei kingfisher pyydä samalla tuomaan mulle tetraodon mbu, "kultapallokala" (mistä tuokin nimi taas tulee...) Olen yrittänyt löytää sellaista jo kauan.
Jos sellaisen saisin myisin vaikka mummoni ja ostaisin sille oikeasti ison akvaarion, en sellaista 500 litraista missä jenkit pitää yli 60 senttiseksi kasvavaa, pyöreää kalaa. Ne hullut. Ja niillä kun on tapana laittaa kalat aina aluksi tosipieneen tilaan ja "sitten kun se kasvaa ulos niin ostan sille isomman akvaarion" eihän ne hiivatti kasva ulos kun ne jää kitukasvuiseksi ja kuolee kun ei pääse liikkumaan!

Jos sellaisen saisin myisin vaikka mummoni ja ostaisin sille oikeasti ison akvaarion, en sellaista 500 litraista missä jenkit pitää yli 60 senttiseksi kasvavaa, pyöreää kalaa. Ne hullut. Ja niillä kun on tapana laittaa kalat aina aluksi tosipieneen tilaan ja "sitten kun se kasvaa ulos niin ostan sille isomman akvaarion" eihän ne hiivatti kasva ulos kun ne jää kitukasvuiseksi ja kuolee kun ei pääse liikkumaan!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Senior Member
Enpä ole tullut tutustuneeksi niin tarkkaan tuohon kalaan, että olisin tajunnut, että siitä oikeasti tulee noin suuri. Sehän syö jo hoitajansakin alkupaloina pahimpaan nälkäänsäPallokala kirjoitti:Hei kingfisher pyydä samalla tuomaan mulle tetraodon mbu, "kultapallokala" (mistä tuokin nimi taas tulee...) Olen yrittänyt löytää sellaista jo kauan.![]()

Kun kalan muoto on semmoinen kuin se nyt on, niin tuollehan pitää olla aivan mielettömän suuri allas, jotta se mahtuu siellä liikkumaan. Miten isoa allasta olet kaavaillut? Hintaa tullee sen verran, että menee mummon lisäksi muukin suku vaihtarina

-Kingfisher-
-Kingfisher-
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
No muutama tuhat litraa ainakin, mutta pallokalat on hitaita kasvamaan ja tuokin kala voi elää esim. 25 vuotta. Luin harrastajasta jolla oli tuollainen 7 vuotta ennenkuin se kuoli. Mahtoi olla harvinaisuus silloin! Nykyäänhän niitä saa pohjois-amerikassa tilattua postissa yön yli tai ihan jostain isommista lähiakvaariokaupoista.
No mulla on 10 sisarusta, enköhän saa niistä rahaa jos venäjälle kuljetan auton takakontissa
Tuo laji on suuresta koostaan huolimatta yksi rauhallisimmista pallokaloista, eikä saa sellaisia kohtauksia kuin esim. haimonnit että uisi laseja päin. Sitä voi kuulemma silittää ja ruokkia kädestä.
Yhdestä akvaariohuutokaupasta www.aquabid.com voisin ostaa jos myyjillä olisi se lupa mikä ei kuulemma ole ihan helppo eikä halpa hankkia varsinkaan jos vain yhden kalan aikoo meren yli lähettää.
No mulla on 10 sisarusta, enköhän saa niistä rahaa jos venäjälle kuljetan auton takakontissa

Tuo laji on suuresta koostaan huolimatta yksi rauhallisimmista pallokaloista, eikä saa sellaisia kohtauksia kuin esim. haimonnit että uisi laseja päin. Sitä voi kuulemma silittää ja ruokkia kädestä.
Yhdestä akvaariohuutokaupasta www.aquabid.com voisin ostaa jos myyjillä olisi se lupa mikä ei kuulemma ole ihan helppo eikä halpa hankkia varsinkaan jos vain yhden kalan aikoo meren yli lähettää.
P.A.L.L.O.K.A.L.A