Kuinka usein sisäsuodattimen sieni pitää vaihtaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kuinka usein sisäsuodattimen sieni pitää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Timo »

Niin kuinka usein pitäisi vaihtaa sisäsuodattimen suodatin sienet uusiin kun
kuluuhan nekin vaikka niitä säännöllisesti pesee.

Edit: Otsikko muokattu /sam
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Ei kai siihen voi mitään yksiselitteistä vastausta antaa, että kuinka kauan sieni säilyy hyvänä. Vaihda se sieni sitten kun se lässähtää ja ei ole enää niin kimmoisa. Hyvää käyttöikää sienelle on muutaman kuukauden verran. Ikään vaikuttaa suuresti sieneen kohdistuva rasitus.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Oln lukenut että se pitäisi vaihtaa noin vuoden välein. Tähän tosin vaikuttaa kalaston määrä ja ruokinta jne.
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Minä taas olen kuullut että kun sieni vaihtaa värinsä kokonaan, tulisi jo ainakin harkita vaihtoa. Omani on n. 3 kk vanha ja vaikka olen sitä puhdistanut silloin tällöin, on se alkanut pikkuhiljaa muuttamaan väriään. Sininen sävy on vielä kuitenkin sienessä havaittavissa.

En siis tiedä mihin tuo perustuu mutta näin olen kuullut. Ja noudatan sitä tulevaisuudessa.

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä taas olen kuullut niitä mielipiteitä ettei suodatussientä tarvitsisi vaihtaa juuri koskaan. Itse vaihdan kun se "läsähtää", eli menettää kimmoisuutensa ja menee nopeasti tukkoon. Tämä ei tapahdu kovinkaan usein - ehkä vuosittain. Aikarajoja moiselle on vaikea määritellä - jokainen akvaario kun toimii hiukan eri tavalla. Tuntuu lähinnä rahastukselta että jotain suodatuspatruunaa pitäisi vaihtaa jollain tietyllä aikavälillä. Suositus on tietenkin eri asia, jos suodatinta ostaessa mainittaisiin että patruuna olisi hyvä tarpeen mukaan vaihtaa xx ja xx käyttöviikon/kuukauden välissä, jolloin patruuna yleisimmin on elänyt aikansa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mun eheimin sisäsuodatin (8-kulmiomallia, eli TOdella vanha!) toimii erinomaisesti, vaikka en ole siihen investoinut suodatinpatruunoita ainakaan viiteen vuoteen... Ja silloin sain sen käytettynä ostamani akvan mukana, joten patruunoilla on jo aikas lailla ikää.. [:I]

Mutta hyvin toimivatten silti. Eilen viimeksi kun sitä puhdistin, niin patruunat ovat edelleen kimmoisia. Eli en sitten tiedä milloin ja mistä syystä sitten joskus ne uusin. Tai tokkopa tuohon malliin saa enää valmiina uusia sisuskaluja, pitänee tunkea vaan suodatinvanumöykkyä sinne. 8O
Viimeksi muokannut dth, 12:11, 25.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Meillä oli kanssa se 8-kulmainen (on edelleen paitsi ei käytössä nyt) olisikohan se 2009 tai 2007 ei muista millään. No, vaihdoin sienen tänä syksynä kun ei oikein enää tehnyt tehtäväänsä. Käytössä se oli, ei tosin jatkuvassa, noin 10 vuotta.
Eheimin 2010 vaihdoin sienen myös tänä syksynä samaisesta syystä. Se oli käytössä n. 5 vuotta.
Vaihtaa sen sienen sitten kun sitä ei enää pysty pesemään tai kun se tukkeutuu luonnottoman nopeasti.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

dth kirjoitti:...tokkopa tuohon malliin saa enää valmiina uusia sisuskaluja, pitänee tunkea vaan suodatinvanumöykkyä sinne...
Kuulemma kyseiseen suodattimeen saa edelleen varaosia, ja kauppias nauroi, että kokonaisen suodattimen voisi rakentaa varaosista, niin kattavasti niitä on. Joten suodatinpatruunoitakin löytyy. On muuten mielestäni Eheimin asiallisimpia suodattimia!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Muistaakseni joku joskus kertoi lillittelevänsä kulahtaneita patruunoita vedessä joitain kuukausia ja että ne sillä palautuisivat taas käyttökuntoon. Toisaalta kun patruunat maksaa mitä maksaa niin en ole itse viitsinyt kokeilla vakavissani.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Vinkki (luin jostakin englantilaisesta lehdestä): älä vaihda patruunaa kerralla, vaan aina vain puolet siitä, jolloin bakteerikanta leviää nopeasti uuteen puolikkaaseen ja biologinen suodatus pysyy jatkuvasti hyvänä.
Juhani
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Olen saanut vanhoja patruunoita käyttökelpoisiksi ensin kuivattamalla ne ja sitten pesemällä kuumalla vedellä. Aina en kuitenkaan jaksa tätä ruljanssia (ihan kuin siinä väsyisi hirveästi, eh) ja otan uuden patruunan käyttöön ilman sen suurempia tunnontuskia. Mitään aikoja ei voi oikein kuitenkaan sanoa tälle vaihtotoimenpiteelle.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

juhani kirjoitti:Vinkki (luin jostakin englantilaisesta lehdestä): älä vaihda patruunaa kerralla, vaan aina vain puolet siitä, jolloin bakteerikanta leviää nopeasti uuteen puolikkaaseen ja biologinen suodatus pysyy jatkuvasti hyvänä.
Saa sitten olla joku vähän isompi malli...
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

What Ever! kirjoitti: Saa sitten olla joku vähän isompi malli...
Eiköhän pienen suodattimen patruunan saa aika nopeasti kahdeksi palaksi kun näyttää sille vähän saksia. Ei pitäs olla koosta kiinni.
Juhani
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”