Mikähän on, kun kiekoista on yhtäkkiä tullut ihan hirvittävän säikkyjä? Äskenkin yrittivät hypätä kansilasien läpi akvaariosta hädissään ulos, kun menin niitä lähelle.
Olosuhteet eivät ole mielestäni muuttuneet, viikonlopun vedenvaihto tosin venyi viikon puoleen väliin, mutta testasin vesiarvot ja nitriittiä ei ollut ja ph oli sama mikä aina ennenkin noin 7, joka on tietysti korkeahko kiekoille, mutta noissa samoissa arvoissa ovat viimeisen puoli vuotta kuteneet jatkuvasti.
Kiekkoja on 4 punaturkoosia 300 litran akvaariossa, seurana uiskentelee 6 kuparimonnista ja pari partamonnia.
Voivatko vesiolot ylipäätään vaikuttaa kiekkojen yleiseen käyttäytymiseen?
Ennen eivät olleet moksiskaan, kun menin niitä katselemaan, mutta nyt kyhjöttävät seuraavat 10 minuuttia takanurkassa miekkakasvin alla jos ovat minut nähneekään lähellä akvaariota. Tätä sätkyilyä on nyt jatkunut noin viikon verran. Kohta en uskalla mennä lähellekään kun pelkään että sätkyillessään loukkaavat itsensä, niin päättömästi nuo poukkoilevat!
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Säikyt kiekot
Valvoja: Moderaattorit
Re: Säikyt kiekot
Todella suuri osa kiekkojen hyvinvoinnista riippuu suoraan veden laadusta. Ei siis pelkästään nitraatin/ nitriitin ja pH:n arvoista, vaan asioista joita en ainakaan minä osaa kertoa saati sitten mitata.Nitta kirjoitti: Voivatko vesiolot ylipäätään vaikuttaa kiekkojen yleiseen käyttäytymiseen?
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Omat kiekkonikin ovat olleet säikkyjä, mutta vaihtamalla vähintään puolet kahdesti viikossa, asia on korjaantunut.
Neljä kiekkoa on vielä aika vähän, mutta jos ne tähänkin asti ovat tulleet toimeen ja kuteneetkin niin se tuskin on nyt kyseessä.
Yhtenä vaihtoehtona on tietysti virtausten muuttaminen. Minulla ainakin kiekot ovat yllättävän herkkiä virtauksille ja se on johtanut nurkassa mököttämiseen.(kiekkojen)
Joka tapauksessa on hyvä lähteä liikkeelle paljoilla vedenvaihdoilla.
Mulla oli välillä havaittavissa pientä säikkyvyyttä. Silloin oli ollu niin etten ollu viikkoon tain kahteen oiken kattonu ja ollu yleensäkkää akvaarion vieres. Paitsi noi veden vaihdot ja ruokkiniset. Ne vaan oli tottunu tiettyyn rytmiin. Niin ettei vesi arvot välttämättä vaikuta, vaan se ettei ne oo tottunu siihen että akvaarion eteen tulee joku tyhmänä töllistelemään
Mulla autto että rupes vaan oleen akvaarion edessä ja soittaan radioa tarpeeksi, niin kyllä ne oppii.
Toinen asia voi olla toi parven koko? Omalla kokemuksella joka on kyllä aika heikko (n.1v). Niin kiekot sopii paremmin jos parvi ois vaikka 6-7, mutta silloin kyllä joutuisit luopuun muutamasta yksilöstä niiden kasvettua. Ja se ei oo aina niin helppoa. (helpompaa on ostaa lisää akvaarioita)
Toinen asia voi olla toi parven koko? Omalla kokemuksella joka on kyllä aika heikko (n.1v). Niin kiekot sopii paremmin jos parvi ois vaikka 6-7, mutta silloin kyllä joutuisit luopuun muutamasta yksilöstä niiden kasvettua. Ja se ei oo aina niin helppoa. (helpompaa on ostaa lisää akvaarioita)
Olen huomannut vähän samanlaista kuin hakis. Jos olemme vaikka vkonlopun poissa kotoa, kalat säikkyvät liikkeitä kun liikettä taas näkyy..ja menee muutama päivä, että ne tottuvat manuaaliruokintaan.. Juuri samanlaista käyttäytymistä: säikähdetään niin että hiekka pöllyää ja vesi loiskuu, sitten kyyhötetään nurkassa tai kannonalla lappeellaan muutama minuutti.. Taitaa olla vähän huono muistinen tämä meidän kopla.
No sanompa minäkin sanasen.
Eilen kotiuttanut 10 uutta kiekkoa, muita ei ennestään. Tänään jos joku menee akvan eteen, niin kaikki poukkaa etulasille että saisko huikopalaa.
Voisin vannoa ja vakuuttaa, että jos kalat tottuvat liikkeeseen, niin ne ei sen jälkeen säiky enää.
Ja lopuksi vielä kiitokset hakis!
Edit: Luettavammaksi. Pehis
Eilen kotiuttanut 10 uutta kiekkoa, muita ei ennestään. Tänään jos joku menee akvan eteen, niin kaikki poukkaa etulasille että saisko huikopalaa.
Voisin vannoa ja vakuuttaa, että jos kalat tottuvat liikkeeseen, niin ne ei sen jälkeen säiky enää.
Ja lopuksi vielä kiitokset hakis!
Edit: Luettavammaksi. Pehis
Ongelma selvisi
Selvisipä sitten se syykin, että miksi kiekot pakoilivat minua. Protestoivat sitä, että lämpötila oli päässyt huomaamatta laskemaan 27 asteeseen. Nostin lämpötilaa takaisin 29 asteeseen ja kaikki on taas hyvin.