Ketjussa on keskusteltu aika paljon lähinnä (hampurilais)ravintoloiden akvaarioista. Miten on muiden julkistilojen laita Suomessa? "Kiljattontätinä" olen tietenkin kiinnostunein kirjastoissa olevista akvaarioista.
Täällä Oulussa ei kirjastoissa ole aiemmin akvaarioita ollut. Kun Maikkulan lähikirjasto perustettiin v. 1998, oli kirjastonjohtaja piirustuksiin varannut paikan myös isohkolle akvaariolle. Budjetti ei tietenkään antanut sellaiselle myöten, mutta löimmepä juonivat päämme yhteen: minulla oli kotona tarpeeton 63-litrainen pikkuakvaario tarvikkeineen. Roudasin sen kirjastolle, ja sille löytyi rauhallinen paikka kaukana ikkunoista ja poissa kulkuväylältä. Asutin sen vedensuosikilla, miekkakasvilla, kannolla, neontetraparvella sekä pienellä partamonnilla. Hoidin itse vedenvaihdot ym. huollot kerran viikossa, myös sen jälkeen kun itse siirryin toiseen toimipaikkaan.
Allas oli varsinkin lasten vankkumattoman ihailun kohteena. Joka viikko sai putsata etulasista pieniä sormenjälkiä - lapsia toki opetettiin kirjastossa, että kaloja ei saa säikytellä eikä lasiin koskea, mutta aina silloin tällöin ihastunut pikkuihminen osoitti sormellaan kaloja. Lapset juoksivat monesti suoraan ovelta akvaariolle katsomaan, mitä "tettoille" tänään kuuluu. Partamonnin vaihdoin aina pienempään sen kasvaessa liian isoksi, ja päästin isomman kotialtaaseeni. Vuosien varrella kirjastossa oli paljon myös kyselty, kuka akvaariota hoitaa, kun se on aina niin siisti. Viikonlopun "pakkopaasto" tuntui myös sopivan kaloille mainiosti.
Muutaman vuoden jälkeen kirjasto viimein osti minulta akvaarion omakseen, ja nykyäänkin käyn sitä vielä hoitamassa kerran viikossa. Kirjasto meni nyt vuodeksi remonttiin, joten toin altaan "kotihoitoon" ja samassa yhteydessä vaihdoin siihen hienon pohjahiekan. Vein altaan pois yhtenä viikonloppuna, ja maanantaiaamuna oli tyhjän pöydän ääressä käynyt yksi ja toinenkin pikkuinen alahuuli väpättäen ihmettelemässä, mihin kalat ovat hävinneet... Arvaatte varmaan, että uusittuun kirjastoon vien taatusti altaan takaisin.
Mitenkäs muissa kirjastoissa, onko "havaintoja" akvaarioista?