Tämä työpäivä tuli pitkälti vietettyä www.nano-reef.com sivuilla selaillen erinäkösiä kokoonpanoja. Ja se ei ainakaan vähentänyt merivesi/nanokuumetta...
Itse olin ajatellut että värkkäisin kasaan joko 40x40x40cm (64l) tai 30x30x40cm (36l) (LxSxK) altaan itse. Tai joku muu sopiva pieni formaatti jonka saisi sijoitettua helposti jonnekin kotiin (jopa niin ettei vaimo huomaisi sen ilmestymistä
Tekniikasta:
Vaahdotin saattaisi irrota käytettynä a' 20€ (->100 litraa sopiva, merkki/malli ei vielä tiedossa) sen luulisi riittävän tuon kokoisen ihan kelvosti(?) Sen kaveriksi tietenkin pitäisi hankkia uusi ilma-pumppu, sillä nykyisessä makeavesipönikässä oleva pitää aivan liian kovaa ääntä ollaakseen päällä 7/24.
Lisäksi pitäisi tietenkin hankkia kiertovesipumppu/ja jolla saisi sen pienen vesimäärän kiertämään 10-20 kertaa tunnissa (650-1300 l/h tai 350-700 l/h riippuen altaan koosta). Ajatuksia pieneen tilaan menevästä kiertovesipumpusta joka nuo ehdot täyttäisi? Eheimin AquaBall 1212 powerhead olisi yksi vaihtoehto (210-650 l/h), se veisi "vain" 96x96x150mm tilaa.
Tuossa 40cm^3 versiossa tosin niitä pitäisi melkein olla jo 2 kappaletta jotta kierto olisi riittävä, 30x30x40cm malli pärjäisi varmaan yhdellä (enempää sinne ei varmaan mahtuisikaan). Vaihtoehtoisesti voisi toki harkita ulkopuolista, hieman tehokkaampaa pumppua (1 kpl.) jonka suihkun jakaisi kahteen y-liitoksella. Ulkopuolinen kuitenkin on ulkopuolinen ja nostaa aina karvat pikkasen pystyy, pessimisti kun on
Suurin ongelma tulee vastaan valaistuksen kohdalla. Millä noin pienen altaan valaisee "fiksusti", ja halvalla? Loisteputket on yksi vaihtoehto mutta altaan koko taitaa olla rajoite jollei käytä "käänettyjä" putkia. Soveltuisiko sisustus-halogeenit käytettäväksi? Ne ainakin olisivat halpoja ja menisivät pieneen tilaan, vaikkakin niistä saatava valo ei taida olla tarpeeksi tehokasta riuttakäyttöön...
Entäpä lämmitys? Pysyisikö lämmöt tarpeeksi korkealla ilman lämmitintä vai pitäisikö hankkia tuon kokoiseen 50-100w lämpösauva hoitamaan se asia? Jägerin mallit menisivät ainakin pieneen tilaan, 75W malli on läpimitaltaan vain 24,5mm ja pituus 260mm eli sen saisi helposti piiloon.
Elämästä ja sisustuksesta:
Ajatuksena olisi pelkästään lyödä pohjalle 5-10cm kerros hiekkaa (onko se sitten jo DSB?) ja päälle kasallinen elävää kiveä. Ja jäädä toivomaan että kiven seassa on paljon pieniä eläviä otuksia
Hmm... siinä ne suurimmat kysymykset taisivat olla, liikkeellä ollaan totaalisen minimi budjetilla. Mikään ei saisi maksaa... ainakaan paljon
ps. Jos ja kun tuo nano on saatu toimintaan niin fragmentteja/muuta kivaa saa mielusti ryhtyä tarjoilemaan minulle