Olen ajatellut tilata uuteen altaaseni jonka tilavuus tulee olemaan 468 litraa ja siihen tulee neliputkinen valaisin ostan uudet putket mutta en ole päättänyt vielä mitkä putket ehdotuksia otetaan vastaan.
ajatellin tilata tavarani saksasta ja mitä tulisi huomioida kun tilaan sieltä.
Mistä kannattaisi ostaa kantoja akvaarioon olen etsinyt mangrove.
ostan myös juwelin taustan sieltä eli kolme
Heijastimet muös putkiin olen ajatellut ostaa ehdotuksia minä ajattelin että ostaisinko arcadian reflectorit onko hyvät.
riittääkö jägerin lämmitin tähän altaaseen 300W maksaa saksassa 14.27 euroa. Sitten aijon tilata ulkosuodattimen eheim professionel 2 2028 plus suodatus materiaalit eheimin alkuperäiset hintaa tulisi suodattimelle 199.99euroa.
Ehdotuksia kiekkoakvaarion kasvistoksi otetaan vastaan millaisia kasveja kun akvaan tulee paljon kantoja.
Tarvikkeiden osto!
Valvoja: Moderaattorit
Putkia ei välttämättä kannata mistään Saksasta tilailla. 6500K putket soveltuu hyvin. Jos välttämättä haluaa sekaan myös 10000K putkia niin esim Philipsin aquarelleja saa suht järkevään hintaan akvaariokauppojen ulkopuolelta.
Mangroven tilalla voi käyttää esim omenapuuta. Ilmaista, mutta kannattaa terävimmät kulmat pyöristää ettei kiekoilla mene kyljet auki. Jos kiinnostaa niin varmaankin Mari/Holzig voi kertoa jotain syvällisempää aiheesta
Heijastimia ei kannata ostaa akvaarioliikkestä, jos on suinkin mahdollisuuksia etsiä muita loisteputkivalaisimiin käytettyjä heijastimia. Maksaa jotain-ei mitään, riippuen hankintapaikasta. Tietysti Arcadiat on hyvät, mutta itse ainakin käyttäisin rahat johonkin järkevämpään.
300W lämppäri riittää hyvin jos vain on kansilasit tai vedenpinta muuten peitossa. Avoimeen altaaseen ei potku riitä, vaatii 2 kpl lämmitimiä.
Tuon kokoiseen altaaseen menisi hyvin 2 kpl mainitsemiasi suodattimia, tai sitten viha-rakkaus suhdetta herättelevä 2260 joka sattumoisin on Saksassa melkein saman hintainen kuin 2028. Itse laittaisin 2260:n.
Laita hieno hiekka siihen altaaseesi. Rautakaupasta: 0.1-0.6mm tai 1-2mm.
Mangroven tilalla voi käyttää esim omenapuuta. Ilmaista, mutta kannattaa terävimmät kulmat pyöristää ettei kiekoilla mene kyljet auki. Jos kiinnostaa niin varmaankin Mari/Holzig voi kertoa jotain syvällisempää aiheesta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Heijastimia ei kannata ostaa akvaarioliikkestä, jos on suinkin mahdollisuuksia etsiä muita loisteputkivalaisimiin käytettyjä heijastimia. Maksaa jotain-ei mitään, riippuen hankintapaikasta. Tietysti Arcadiat on hyvät, mutta itse ainakin käyttäisin rahat johonkin järkevämpään.
300W lämppäri riittää hyvin jos vain on kansilasit tai vedenpinta muuten peitossa. Avoimeen altaaseen ei potku riitä, vaatii 2 kpl lämmitimiä.
Tuon kokoiseen altaaseen menisi hyvin 2 kpl mainitsemiasi suodattimia, tai sitten viha-rakkaus suhdetta herättelevä 2260 joka sattumoisin on Saksassa melkein saman hintainen kuin 2028. Itse laittaisin 2260:n.
Laita hieno hiekka siihen altaaseesi. Rautakaupasta: 0.1-0.6mm tai 1-2mm.
Viimeksi muokannut jusa, 16:20, 04.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vertailun vuoksi, itsellänikin on 450-litraisessa tuo ulkosuodatin ja sisäsuodattimena Eheimin järein (2052). Riittävät kunhan huolehtii viikottaisesta vedenvaihdosta - kiekkojen tapauksessa, ehkä kahdesti viikossa - sisäsuodattimen putsaan myös viikottain. Järkevää saattaisi olla kiekkojen tapauksessa juuri tuo "jusan" mainitsema kaksi ulkosuodatinta. Toiseen suodattimeen on tällöin helppo laittaa vaikka turvetta/-papanoita pehmentämään vettä tai vain yksinkertaisesti täyttää se hiukan hienommalla materiaalilla. (Tilasin Saksasta niitä papanoita jokaista laatua
katsoakseni, millaista mikin niistä on ja miten hyvin toimii... Ilman kokeiluakin jo tullut siihen tulokseen, että Eheimin oma on ylihinnoiteltua..)
Nuo 6500K putket ovat hyviä - väriltään valkoisia. Maksavat sähköliikkeessä siinä 7 eemelin hujakoilla eli 1/3 akvaarioputkista.
Mistähän noita heijastimia oikein löytyisi? Tällä hetkellä heijastimen virkaa hoitaa folio, jonka olen ajatellut vaihtaa Tiimarista löytyvään paksumpaan askartelufolioon, kunnes rahapossuni paisuu tarpeeksi heijastimille.

Nuo 6500K putket ovat hyviä - väriltään valkoisia. Maksavat sähköliikkeessä siinä 7 eemelin hujakoilla eli 1/3 akvaarioputkista.
Mistähän noita heijastimia oikein löytyisi? Tällä hetkellä heijastimen virkaa hoitaa folio, jonka olen ajatellut vaihtaa Tiimarista löytyvään paksumpaan askartelufolioon, kunnes rahapossuni paisuu tarpeeksi heijastimille.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei!
Oletko harkinnut T5-putkia (10000 K) akvaariosi valaisuun?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Onko noita todellakin T5-kannoilla tuohon hintaan. Mitäs elektroniikka lisäksi.hanes kirjoitti:jarvij kirjoitti:Hei!
Itse käytän Philips Aquarelle 89 tuollaisisa putkia akvaariossani.
löytyy kans toi 10000 K moiset makselee noin 15 € kpl

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi: