Ongelmia platyakvaariossa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
argh
Starting Member
Starting Member

Ongelmia platyakvaariossa

Viesti Kirjoittaja argh »

Lainaus omasta kirjoituksestani (21.10) lemmikkipalstat.netistä;
Allas; 200l
7,4pH
10-15Gh
nitriitti 0
nitraatti <12,5
lämpötila 24-25astetta celsiusta
Kalasto tällähetkellä;
juovaokamonni
3täplämonnista
3korumonnista
2leväbarbia
2 naaraspartista
6platya

Kasveja paljon ja useita erilaisia.

Valaistus 1kasvivalo 1 akvaariovalo (en muista nyt W lukuja, mutta uskokaa kun sanon että kirkkaat, hyvät valot )

hoitorytmit, 1/3 vettä vaihtoon viikottain
ruokinta 2x pvä ruoka vaihtelevaa, JBL NovoFex,JBL NovoTab, JBL Gala, Wardley Shrimp pellets.. lisäksi herneitä, kurkkua, salaattia pohjalle. Mielestäni aika monipuolista ruokintaa, kaikille kaloille.

Levää ei ole esiintynyt. Akvaario ollut tässä muodossa noin vuoden.

Suodatus; kaksi sisäsuodatinta toinen vanha Shark olisiko 2, joka lähinnä keräilee hyvin irtoroskia pohjalta ja toinen en muista tässä merkkiä mutta suodatusteho n.600l/h.

Sorapohja jossa monnisille oma "leikkikehä" hiekasta.

Ja sitten itse asiaan. Platyjä oli vielä kuukausi sitten useampi, n 10- 15kpl. Näistä osa poikasia.
Aikuisetkaan eivät mitään vanhoja vielä olleet. Nyt kuitenkin mystisesti näitä aikuisia tuntuu kuolevan. Muutama on päivän aikana hävinnyt mysteerisesti jälkiä jättämättä, osa on löytynyt kuolleena pohjalta.

Mitään ulkoisia merkkejä ei ole ollut kaloissa. Eloisia hyväkuntoisia kaloja jotka muuttuvat päivässä apaattisiksi, ja kuolevat iltaan mennessä.

Tänään lopetin viimeisen aikuisen. Se oli ainoa josta alkoi nähdä että ei voinut hyvin. Sunnuntaina havaitsin sen olevan kuoppavatsainen, apaattinen, selkäköyryssä. Lähinnä siis sillä oli sellainen "körmyahvenen" niska. (toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa)
Tänään tehdessäni vedenvaihtoa havaitsin että päivän aikana kalalta oli joko syöty tai syöpynyt pyrstöevä sekä toinen rintaevä "rangoiksi". Kala ui kuin siltä olisi koko pyrstö halvaantunut, pohjan tuntumassa. Hyvin hitaasti ja liikuttamatta pyrstöään.

Päästin sen samantien kauniimmille kalavesille.

Jäljellä on siis yhteensä kuusi platya. Näistä kaksi parisenttistä yksi hieman isompi, ja kolme senttistä kakaraa. Nämä ovat kaikki erittäin vilkkaita, pulleita terveenoloisia kavereitä. Mutta niin oli aikuisetkin, kunnes kuolla kupsahtivat.

Voi märkä härkä että inhottaa. Yhtään en osaa arvailla mikä saattaisi olla. EELAan en tajunnut tänään tapettua lähettää, ennenkuin vedin vessanpytyn (jossa siis jo tapettu kala) ja ällöinhän se siis on jo myöhäistä.

Uusia kasveja tuli jotain viikko sitten, mutta siis näitä kuolemia/häviämisiä oli tapahtunut jo ennen sitä. Muita kaloja ei ole kuollut, kuin siis platyjä.

Yhtään uutta kalaa ei tule ennenkuin nämä todistavat pysyvänsä hengissä.

Arvailuja? Vinkkejä miten tästä eteenpäin?
Apua? Anyone?

*neuvoton*
J.Järvi ehdotti kalatuberkuloosia. Totesin että seuraava kuoleva lähtee EELAan, mutta vielä niin huonokuntoisia ei ole että lopettamaan ryhtyisin. Tänään yksi nuori platy on ollut apaattinen ja juuri huomasin että sen pyrstö on syöty tai syöpynyt _( malliseksi. (siis kovera). Kala on vielä kuitenkin sen verran eloisa että elättelen toivoa sen kuntoutumisesta, kunhan vain tietäisin miten aloitan. Olen nyt vaihtanut vettä hieman useammin, josko se edes helpottaisi vähän. Eli 1/3 n. 2xvkossa.

Aloitteleva harrastaja kun olen, en osaa nyt tehdä enempää, antakaa vinkkejä. :(
"Kirjoitan, koska minun ei ole pakko"
argh
Starting Member
Starting Member

Osaako kukaan kertoa onko kalastossani sellaista kalaa joka näykkisi platyjen pyrstöjä?

Tänään on yhdeltä platyltä pyrstöstä viety pala pois.

*on aivan ymmällään*
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!

"J.Järvi ehdotti kalatuberkuloosia."

Minä en ole moista ehdottanut. Arvannut kyllä erääksi mahdollisuudeksi. Kalojen ulkoisista oireista voidaan suhteellisen varmasti tunnistaa vain valkopilkkutauti (ICH) ja rypäletauti. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän arvausta.

Ehdottanut olisin kalojen lähettämistä tutkittaviksi (EELAan)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
argh
Starting Member
Starting Member

Sori, ehdotti/arvasi.. Mun puheessa tarkoittaneet samaa. Nyt huomaan että ymmärretään eri tavalla.

Tällä hetkellä kaikki muu on normaalin oloista paitsi tuo yksi pyrstö.

Ennenkuin yhtään lisää kalaa tulee akvaarioon, tulen lähettämään EELAan näytekalan.

Lähinnä kyselin onko muilla kokemuksia vastaavantapaisesta ongelmasta, eli kaloja kuolee ilman ulkoisia merkkejä sairauksista.

Miten muuten voi akvaariota auttaa kuin lisäämällä vedenvaihtoja, nostamalla lämpötilaa?

Tuossa aiemmin ihmettelin sitä miksi vain platyt ovat olleet uhreja, kaikki muut elävät ja voivat hyvin. Olen tarkastanut vesiarvot moneen kertaan, samat kuin ensimmäisessä viestissäni.

Aloin jo epäillä veden olevan epäsopivaa platyille, mutta ainakin tietolähteiden mukaan veteni on kunnossa. (7,4pH
10-15Gh
nitriitti 0
nitraatti <12,5
lämpötila 24-25astetta celsiusta )

Nyt pitää vain päättää mikä platyistä lähtee taivasmatkalle (tai siis EELA matkalle..) Ei helppoa eikä hauskaa.. muutama jäljellä jotka kaikki hyväkuntoisen oloisia...
jahmatti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

samoin kävi minulla

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Lueskelin tossa vanhoja kirjoituksia ja kuomasin tämän. Koin saman "taudin" kuukausia sitten. Mutta vain naaras platyt kuoli siihen. Urokset ja vauvaplatyt pysyivät terveinä.. Ja vieläkin platypojat uiskentelevat altaassa pirteenä. Muita kaloja kuin platyjä ja täplämonnisia ei altaassa ollut joten ei meillä ainakaan voinu ketään syödä pyrstöjä.. Mutta se on jäänyt selvittämättä mihin ne menehtyi, halusin vaan kertoa että minulle on käynyt myös noin!!
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
argh
Starting Member
Starting Member

"kiva" että jollain muullakin. Tytöt tosiaan kuoli, niitä ei pystynyt auttamaan. Kysyin EELAsta sen viimeisen tytön kohdalla, mutta myöhästyin lähettämisessä, se ehti jonkun hetken olla akvaariossa kuolleena, ja mätäneminenhän alkaa nopeaan. Yksi tytöistä ehti ethdä poikaset ennenkuin kuoli, ja nyt akvassa on poikia, sekä muutama tyttövauva. So far so good, kaikki kalat pirteitä.

Toivottavasti kaikki jatkuu hyvin, uusia kaloja en vieläkään ole ostanut. Seuraan tilannetta. Mikäli nyt elossa olevat pikkutytöt alkavat muuttua vaisuiksi, osaan toimia ripeämmin ja laittaa tutkimuksiin ajoissa.

Nyt valo loistaa taas akvaarioon, kaikki kalat ovat pirteitä, värikkäitä sekä syövät hyvin. Kasvit kasvaa niinettä kohina käy ja yhteyttävät niin että kuplat vaan suhisee pinnassa. Toivottavasti jatkuu yhtä valoisasti.
jahmatti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Tuttu tunne. Meilläkin ehti tulla muutama poikue ennenkuin tytöt sairastu. Mutta pojat tosiaan uiskentelevat vielä iloisesti!! TSEMIÄ!!!
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”