Rautanaulat lannoittamassa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Rautanaulat lannoittamassa

Viesti Kirjoittaja Valmont »

TERVE.

Lueskelin tuolla palstojen puolella, että rautanauloja voisi käyttää esim: miekkakasveille rautalannoitteena. :roll:
Kuulosti ekana aika jännältä ja nyt kiinnostuin enemmän, taas.

Onkos täällä kenelläkään kokemusta niistä?
Mitkäs muut kasvit hyötyvät selvästi "ylimääräisestä" rautalannoituksesta kuin miekat?

Kuulemma eivät saa olla sinkittyjä...kuinka myrkyllisiä jos ovat?

*Pitäisiköhän "naulata" kasvit kiinni pohjaan* :mrgreen:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Kyllä kuulemma laittaa kasvit kukoistamaan. Kaveri kerto mulle että jos haluut kasvien rehottavan niin laita sinne akvaarioon rautanauloja. Sillä on ollut ja kasvit rehottaa. Ikävä kyllä, siitä on niin pitkä aika kun viimeksi kävin kyseisellä kaverilla ihailemassa akvaariota, että en muista mitä kasveja sillä on.
blackbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Minäkin olen törmännyt rautanauloja akvaariossa pitävään ihmiseen. Joskus muinoin eräällä tyypillä oli rautanauloja akvaariohiekassa ja kasvit rehotti. Minäkään en muista mitä kasveja olivat, jäi vain mieleen että allas oli korkea ja tuuheat kasvipuskat ylsivät pinnan tuntumaan asti. Mitään muita lannoitteita ei kuulemma käyttänyt.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Tuota voisikin muuten kokeilla itsekin. Voisi tehdä miekkakasveille terää.
Mutta tuleeko noista rautanauloista mitään haittavaikutuksia veteen? Tai muuten ollut haittoja? Vaiko ollut pelkkiä positiivia kokemuksia teillä?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Joo...tänään tulee naulat rautakaupasta, kun kaveri on siellä töissä.

Niin, onko kenelläkään tietoa siitä sinkistä..siis että kuinka myrkyllistä se on??

Varmuuden vuoksi kannattaa käyttää vain niitä EI sinkkittyjä. :idea:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Em. rautaviritykset ei jostain syystä oikein vakuuta, mutta jos nyt haluaa koittaa niin teräsvilla saattaisi olla yksi kokeilemisen arvoinen.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Jaani
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Valmont kirjoitti:Joo...tänään tulee naulat rautakaupasta, kun kaveri on siellä töissä.

Niin, onko kenelläkään tietoa siitä sinkistä..siis että kuinka myrkyllistä se on??

Varmuuden vuoksi kannattaa käyttää vain niitä EI sinkkittyjä. :idea:
Sinkkikäsittely on tehty naulojen pintaan estämään tai hidastamaan ruostumista. Minun maalaisjärjellä ajateltuna naulan pitää ruostua, jotta siitä irtoaisi kasveillekin jotain eli sinkittyjä nauloja ei kannata käyttää tästä syystä. Kertokaahan sitten kokemuksia, miten naulat vaikuttavat.

Ohessa yleistietoa sinkistä: http://www.kuumasinkitys.fi/ymparisto.html

En usko kohtuullisista sinkkimääristä olevan haittaa kaloille, mutta sinkittyjen naulojen käyttö lienee turhaa. Jos sinkittyjä nauloja kuitenkin käyttää niin pinnoitus liukenee niin hitaasti, että yliannostuksesta ei varmuudella pääse muodostumaan kaloille uhkaa.

-Kingfisher-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kingfisher kirjoitti:En usko kohtuullisista sinkkimääristä olevan haittaa kaloille
Esim. Hortigrow mikro, aine jota monet käyttävät PMDD-lannoitteissaan sisältää sinkkiä EDTA-kelaattina 0,30 g/100 ml.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Itse kokeilin vuosi sitten ja kyllä se mielestäni toimi.
Kaikki punavärit miekkakasvissa "punastui" voimistuivat..tälleen [:I]
:mrgreen:
Jaani
Senior Member
Senior Member

Holzig kirjoitti:
Kingfisher kirjoitti:En usko kohtuullisista sinkkimääristä olevan haittaa kaloille
Esim. Hortigrow mikro, aine jota monet käyttävät PMDD-lannoitteissaan sisältää sinkkiä EDTA-kelaattina 0,30 g/100 ml.
Joku kemianikkari voisikin laskea tuosta, kuinka paljon "keskiverto akvaariovedellä" täytetyssä akvaariossa saisi olla sinkittyjä nauloja, jotta tuo lannoitteen annostelun mukanaan tuoma sinkkiarvo ylittyisi. Oletan, että pohja saisi olla pelkkiä nauloja ja tuskin sittenkään liukenemalla saavutettu arvo olisi yhtä suuri kuin lannoitteen mukana mennyt määrä :mrgreen:

-Kingfisher-
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Tätä juttua katellessani päätin kokeilla uudestaan.
Kysymys olisikin.
Voinko kaikestahuolimatta laittaa pohjaravinnetapletteja vaikka olisikin nauloja??? Eihän nauloissa ole kuitenkaan magnesiumia ja muita tärkeitä juttuja jota tabuissa on
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kingfisher kirjoitti:
Holzig kirjoitti: Esim. Hortigrow mikro sisältää sinkkiä EDTA-kelaattina 0,30 g/100 ml.
Joku kemianikkari voisikin laskea tuosta...
Ihan vapaasti. Vähän lisää sitten dataa sellaiselle, jota asia kiinnostaa eli kyseistä HG-Mikroa laitetaan perinteisesti muistaakseni 17 ml / litra puhdistettua vettä ja tätä nestettä sitten lisätään perinteisesti se 10 ml / 100 l akvaariovettä / viikko. Onnea tulevalle insinöörille.
diversity
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja diversity »

Minulla on ollut rautanauloja hiekan seassa vuosia. Aikoinaan ko. lannoitusta aloittaessani huomasin hämmästyksekseni kuinka hurjat juuret kaikki kasvit kasvattivat ympäri pohjaa kun käytin rautanauloja.
MM. monet melalehtilajit kasvoivat "rautaisen" pohjalannoituksen voimalla todella elinvoimaisina altaassani.

Joskus on käynyt niinkin, että joku kasvilaji on kasvanut kitukasvuisesti muiden kasvun minimitekijöiden takia(esim. vähäinen valon määrä), että olen päättänyt heittää kasvit menemään. Kasveja irti repiessäni puolestaan olen ihmetellyt, että eipä uskoisi kasvin näkyvän osan perusteella miten hyvät juuristot ko. taimilla on. Eli minun omien rajattujen kokemusten ja paikallisten olosuhteideni valossa rautanaulalla voi tehdä ihan ihmeitä. Samanlaista menestystä en ole saanut millään kaupallisilla lannoitetableteilla aikaiseksi. Eli jos ei tarvitse muuta ravinnetta lisää kuin rautaa niin visiitti rautakauppaan tulee halvemmaksi kuin akvaarioliikkeeseen.

Hassuinta tässä on se, että akvaarioni vesi tulee omasta porakaivosta, jossa on laboratorion vesitutkimuksen perusteella rautaa erittäin runsaasti
jo valmiinakin! Ei ne juuret paljoa välittele veden raudasta vaan lannoitetta pitäisi olla ihan kasvualustassa itsessään. Eli eikun vaan täsmälannoitusta juurille kuten homma toimii luonnossakin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Pohjan hapettomuus yksi tekijä, jotta joidenkin kasvien juurinystyt pystyvät toimimaan kunnolla ja irrottamaan ravinteita. Ja jos nyt sitten ihan viralliselle puolelle mennään, niin jotta rautanauloista olisi teoriassa jotain hyötyä niin varmaan kannattaisi sitten lisäillä myös jotain orgaanista hajoavaa esim. turvetta samaisten kasvien juurille.
diversity
Junior Member
Junior Member

Pohjan hapettomuus yksi tekijä, jotta joidenkin kasvien juurinystyt pystyvät toimimaan kunnolla ja irrottamaan ravinteita. Ja jos nyt sitten ihan viralliselle puolelle mennään, niin jotta rautanauloista olisi teoriassa jotain hyötyä niin varmaan kannattaisi sitten lisäillä myös jotain orgaanista hajoavaa esim. turvetta samaisten kasvien juurille.
No minä nyt puhuinkin hyvin yleistajuisesti. Osaan minäkin kyllä lukea kirjoja ja puhua tarvittaessa eksaktisti :) Puhuin omista olosuhteistani. Käytin tietysti galvanoimattomia nauloja. Lisäksi valtaosa ehdoista joita raudan(siinä muodossa kuin se on rautanaulassa) liukenemiseen tarvitaan täyttyvät useissa altaissa, esim. paikoittain hapeton/vähähappinen pohja ja debristäkin löytynee altaasta kuin altaasta. Usein vieläpä kasvualustasta.

Jokainen voi itse testata yksinkertaisella koeasetelmalla toimiiko omassa altaassa. Ei nauloja. --> Lisää nauloja --> Tapahtuuko muutos? Ja jos hyödyllinen muutos tapahtuu minkään muun koeasetelmaan vaikuttavan osatekijän muuttumatta riittävällä aikavälillä niin itsekukin voi päätellä onko niistä hyötyä.

Itselläni rautanaula pehmenee altaassa vuoden aikana aika tehokkaasti. No siitä ei tietysti vielä voi päätellä mitään. Mutta muutos kasvin juurien kasvuun(ja useilla kasvilajeilla koko kasviin) on havaittava!

PS: Särkänniemen 10 000L makeavesi allas lannoitetaan pohjasta rauta-nauloilla. According to Keijo Kyöttilä. Lähde: Akvaariomaailma ??/??? (joku takavuosien numero)
Viimeksi muokannut diversity, 14:44, 09.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

diversity kirjoitti:PS: Särkänniemen 10 000L makeavesi allas lannoitetaan pohjasta rauta-nauloilla. According to Keijo Kyöttilä. Lähde: Akvaariomaailma ??/??? (joku takavuosien numero)
Minulle on jäänyt Särkänniemen osalta mielikuva vain hieman sekamelskaisista seura-akvaarioista, joten mutta...Alhaalla oli jotain kasviyritelmiä, mutta että 10000l...Yläkerrassahan on jotain isoja, oliko niissä kasveja? Mistä altaasta kyse...olenko missannut jonkun oleellisen?
Viimeksi muokannut Holstedt, 14:42, 09.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

diversity kirjoitti:PS: Särkänniemen 10 000L makeavesi allas lannoitetaan pohjasta rauta-nauloilla. According to Keijo Kyöttilä. Lähde: Akvaariomaailma ??/??? (joku takavuosien numero)
Eipä tuo allas ainakaan menneinä vuosina ole kovin edustavan näköinen ollut. Olen kyllä itsekin kokeillut rautanauloja mutten huomannut niistä olevan mitään hyötyä.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Itselläni katosi ainakin ne naulat vuoden aikana kokonaan. en oo ainakaan nähny kun pohjaa oon seulonu(ja muistan kyllä paikat jonne niitä laitoin)
diversity
Junior Member
Junior Member

No, se oli sellainen huono osaperustelu tuo särkänniemen allas. En ole nimittäin sitä edes koskaan nähnyt :D Luin vaan tuosta pimpelipom akvaariomaailmasta..

Mutta, itse rautanaulalannoitus niin siitä minulla on hyviä kokemuksia.
Tuskin kasvun muutos tapahtui altaassani uskonkaan voimalla :D

Se on vähän hankalaa sanoa mitään kommentteihin, että ihan turhaa, ei ne minulla toimineet. Eiväthän kaikki saa pidettyä kalojakaan hengissä ja ihmettelevät.

ONKO TÄSTÄ KOKEMUSTA:

Kerron vielä mielenkiintoisen pikkujutun asian vierestä. Luin jostain vuosia sitten, että jättiläisvallisnerioiden rönsyjen kasvusuuntaa voi muutella siten, että laittaa kalkkia tai jotain kovuutta lisäävää ainetta pohjaan. Esim. et halua ko. kasvin kasvattavan rönsyjä altaan etuosaa kohti niin laitat em. aineita kasvien ja takalasin väliselle alueelle pohjassa
ja rönsyjen pitäisi kasvaa suurelta osin takaseinää päin.

...En sano, että asia on noin, mutta tulipahan tuokin tarina mieleen.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Mistä oot tommosta kuullut? :o

Silloin kun laitoin rautanauloja niin kyllä mullakin miekkakasvin juuret levis puoleen allasta ja toisaalta mittasin lehtiäkin silloin. 65cm varsi ja 20cm itse lehti... Eli enpäs taidakkaan kokeilla uusiksi. Tällä hetkellä kys.kasvi on kestettävissä 50cm mitoissa.

Ja näin asian vierestä. Onko teidän mielestä noiden hymiöiden määrä vähentynyt?
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

diversity kirjoitti:...Kerron vielä mielenkiintoisen pikkujutun asian vierestä. Luin jostain vuosia sitten, että jättiläisvallisnerioiden rönsyjen kasvusuuntaa voi muutella siten, että laittaa kalkkia tai jotain kovuutta lisäävää ainetta pohjaan. Esim. et halua ko. kasvin kasvattavan rönsyjä altaan etuosaa kohti niin laitat em. aineita kasvien ja takalasin väliselle alueelle pohjassa

...En sano, että asia on noin, mutta tulipahan tuokin tarina mieleen.
bettaboy85 kirjoitti: Mistä oot tommosta kuullut????
Silloin kun laitoin rautanauloja niin kyllä mullakin miekkakasvin juuret levis puoleen allasta ja toisaalta mittasin lehtiäkin silloin. 65cm varsi ja 20cm itse lehti....eli enpäs taidakkaan kokeilla uusiksi...tällähetkellä kys.kasvi on kestettävissä 50cm mitoissa
Diversity kirjoitti kovuutta lisäävästä aineesta, joka ohjannee vallisnerian kasvusuuntaa. Tietääkseni rautanauloilla ei ole kovuutta nostavaa vaikutusta.
Jaani
Senior Member
Senior Member

diversity kirjoitti: ONKO TÄSTÄ KOKEMUSTA:

Kerron vielä mielenkiintoisen pikkujutun asian vierestä. Luin jostain vuosia sitten, että jättiläisvallisnerioiden rönsyjen kasvusuuntaa voi muutella siten, että laittaa kalkkia tai jotain kovuutta lisäävää ainetta pohjaan. Esim. et halua ko. kasvin kasvattavan rönsyjä altaan etuosaa kohti niin laitat em. aineita kasvien ja takalasin väliselle alueelle pohjassa
Ei ole aiheesta kokemusta, mutta minä ainakin mieluummin perkaisin niitä rönsyjä/istuttaisin uudelleen siihen kohtaan mihin haluan kasvin kasvavan. Tuossa aineiden lisäämisvaihtoehdossa on se huono puoli, että siinä sivussa vesiarvot muuttuvat myös.

-Kingfisher-
Viimeksi muokannut Jaani, 15:16, 09.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diversity
Junior Member
Junior Member

En kyllä muista enää lähdettä. Mutta muistaakseni luin myös, että tämä toimii ainoastaan kasveilla jotka pitävät kovuudesta. Eli esim. afrikkalainen vallisneria jota kasvaa muistaakseni tanganjika-järvessä(kin).

Totuuden nimissä olen kyllä testannut sitäkin, en muista tosin enää, että mitä lisäsin altaan pohjaan. Olikohan se kalsiumkarbonaattia. Anyway tai kanttuvei niin taisipa sekin jollakin tapaa toimia. Mitään isoja määriä kovuutta nostavia aineita ei todellakaan tarvinnyt kylvää. Omissa olosuhteissani lisäksi allas on 930L, PH siinä 6.8 ja sähkönjohtavuus keskimäärin 0,75 mikrosiemensiä + vettä pehmentäviä sisustuselementtejä(varmaan 30kg mangrove juurakoita vähän vettä pehmentää). Eli omissa olosuhteissani saisi laittaa kovuutta lisääviä aineita varmuuden vuoksi stabiloimaan vaikka PH:n vuorokausittaista vaihteluakin (Päivä vs. yö) :)
Viimeksi muokannut diversity, 15:21, 09.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaani
Senior Member
Senior Member

Didi kirjoitti:Diversity kirjoitti kovuutta lisäävästä aineesta, joka ohjannee vallisnerian kasvusuuntaa. Tietääkseni rautanauloilla ei ole kovuutta nostavaa vaikutusta.
Kyllähän pohjan kovuus lisääntyy, kun sinne lisätään rautaa :mrgreen:

-Kingfisher-
diversity
Junior Member
Junior Member

Joo, minä vaan muokkasin vielä tuota ylempää tekstiä...

Ei siinä mitään mieltä ole. Parasta on vaan toimia itse viherpeukalona.
Mutta olipahan vaan mielenkiintoinen koe.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”