Sveamamman sivuja selatessa tuli useampikin myydään ilmoitus vastaan jotka olisivat erittäinkin kiinnostavia sekä hinnaltaan ja kokonaisuudeltaan.
Kysymys herääkin tuontilupien osalta, www.tulli.fi kun sanoo seuraavaa:
tullisetä kirjoitti:
Matkustajia koskevia tuonti- ja vientirajoituksia Elävät eläimet Kilpikonnat, sammakkoeläimet, matelijat ja akvaariokalat
Matkustaja saa tuoda kilpikonnia, sammakkoeläimiä, matelijoita ja
akvaariokaloja mukanaan ilman MMM:n tuontilupaa ja muita
eläinlääkinnällisiä todistuksia (ks. jäljempänä uhanalaiset eläimet).
Uhanalaiset eläimet ja kasvit ja niistä saatavat tuotteet
Uhanalaisten eläinlajien ja niistä saatavien tuotteiden tuonti ja
vienti on luvanvaraista. Ilman CITES-tuontilupaa ei siten saa tuoda mm.
villien kissaeläinten eikä susien ja karhujen turkiksia, valaasta
saatavia tuotteita, norsunluuta, petolintuja, papukaijoja, koralleja,
monia matelijoita eikä niistä saatavia tuotteita.
Tämän valossa kalat ei ole mikään ongelma mutta koralleille pitäisi CITES-tuontilupa olla olemassa? Vai onko olemassa jotain poikkeusta tämäntapaiselle EU:n sisällä toimivasta "siirrosta"?
Syy tähän on mm. tämä 450litranen paketti joka on myynnissä Tukholmassa hintaan 14000SEK (~1500€) http://www.sic.se/akvarium/
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Et tarvitse mitään CITES lupia sillä Ruotsi on sisämarkkina-aluetta, eli niiden Cites luvat on jo hoidettu. Itse asiassa useimmat (kaikki) suomalaiset akvaarioliikkeet tilaavat meriveden elävänsä (kalat ja selkärangattomat) Ruotsista. Niinsanotut kaukoidän tilaukset ovat vähimmäismääriltään merivesitilauksissa aivan liian suuria suomalaisille akvaariokauppialle, ainoastaan elävääkiveä saattanee joku tuoda suoraan. Kannattaa muutenkin tutustua naapurimaan valikoimiin jos kotimainen hintataso alkaa hirvittämään. Itse toin erään liikematkan kylkiäisinä medium kokoisen Zebrasoma Xanthuruksen, enkä köyhtynyt 395 kruunua enempää. Enpä ole kyseistä otusta nähnyt Suomessa kaupan alle 140 euron.
darren kirjoitti:Kannattaa muutenkin tutustua naapurimaan valikoimiin jos kotimainen hintataso alkaa hirvittämään. Itse toin erään liikematkan kylkiäisinä medium kokoisen Zebrasoma Xanthuruksen, enkä köyhtynyt 395 kruunua enempää. Enpä ole kyseistä otusta nähnyt Suomessa kaupan alle 140 euron.
Mistä sen ostit Ruotsista, tiedätkö Stockholmin seudulla hyviä kauppoja, olen suunnitellut Saksan matkaa mutta jos Ruotsissa on hyviä kauppoja niin halvemmaksi se reissu tulisi.
rambi kirjoitti:Mistä sen ostit Ruotsista, tiedätkö Stockholmin seudulla hyviä kauppoja, olen suunnitellut Saksan matkaa mutta jos Ruotsissa on hyviä kauppoja niin halvemmaksi se reissu tulisi.
www.saltvatten.info <- tuolla sivulla ainakin oli jotain kauppojen linkkejä.
Tietty voi ottaa avukseen paikalliset keltaiset sivut, www.gulasidorna.se , niillä ainakin luulisi löytyvän...
Liike oli JR Akvarium. Sijaitsee Täby:ssä, eli on aivan Tukholman esikaupunkialuetta. Liikkeessä on ainoastaan merivesipuoli ja se on hinnoiltaan ja valikoimiltaan erittäin hyvä. Kesällä ostin mm. Tridacnan 150 kruunulla.
darren kirjoitti:Liike oli JR Akvarium. Sijaitsee Täby:ssä, eli on aivan Tukholman esikaupunkialuetta. Liikkeessä on ainoastaan merivesipuoli ja se on hinnoiltaan ja valikoimiltaan erittäin hyvä. Kesällä ostin mm. Tridacnan 150 kruunulla.
darren kirjoitti:Liike oli JR Akvarium. Sijaitsee Täby:ssä, eli on aivan Tukholman esikaupunkialuetta. Liikkeessä on ainoastaan merivesipuoli ja se on hinnoiltaan ja valikoimiltaan erittäin hyvä. Kesällä ostin mm. Tridacnan 150 kruunulla.
Täytyy etsia vaikka hakukoneella osoite ja ensimmäinen Ruotsin reissu olisi sinettia vaille, harmi että Ruotsissa on joulu samaan aikaan kun täällä, muuten olisi voinut jo silloin ajella tutustumisreissulle.
Laivalla kun tuo niin kalat ja korallit selviää varmaan hyvin henkissä,saman ajan ne kai Indonesiasta tänne on matkalla.
Sam löysikin jo kotisivun, jos ne altaat siellä kuvissa on kaikki myymälän puolella niin katsottavaa varmaan riittää.
Tätä lista kun katselee niin tulee mieleen eräs aikasempi keskustelu missä väitettiin että Ruotsissa on merielukat jopa kalliimpia kuin Suomessa, näillä hinnoilla ei mikään Saksan reissu ole ainoastaan merielävän takia kannattavaa (muuten kyllä).
Toivottavasti se ei ole mikään tukkuhinnasto, onko Suomen hinnoissa kuitenkin liian isot katteet, rahti ei varmaan Ruotsiin sen kalliimpi ole kuin tänne.
Eroa on jopa 3 kertaa Suomen hintoihin
/sam kirjoitti:Syy tähän on mm. tämä 450litranen paketti joka on myynnissä Tukholmassa hintaan 14000SEK (~1500€)
Jos tuon kaiken saat niin äkkiä pakettiautolla ylitse ja hakemaan. Pelkkä elävä kivi maksaa tuon verran.
Kyseessä on pehmytkoralliriutta mutta pienin investoinnein pääset myös kivikorallien maailmaan. Yksi valaisin lisää ja senkin saat pienin modifikaation avulla sopimaan tuohon 'valekattoon'.
Minusta tosi asiallinen kokonaisuus - eikä hinta ole paha!
rambi kirjoitti:Toivottavasti se ei ole mikään tukkuhinnasto, onko Suomen hinnoissa kuitenkin liian isot katteet, rahti ei varmaan Ruotsiin sen kalliimpi ole kuin tänne.
Eroa on jopa 3 kertaa Suomen hintoihin
Kyseessä on ihan tavallinen vähittäishinnasto sisältäen arvonlisäverot. Suuret kiitokset editoijalle joka teki siitä luettavamman.
/sam kirjoitti:Syy tähän on mm. tämä 450litranen paketti joka on myynnissä Tukholmassa hintaan 14000SEK (~1500€)
Jos tuon kaiken saat niin äkkiä pakettiautolla ylitse ja hakemaan. Pelkkä elävä kivi maksaa tuon verran.
Kyseessä on pehmytkoralliriutta mutta pienin investoinnein pääset myös kivikorallien maailmaan. Yksi valaisin lisää ja senkin saat pienin modifikaation avulla sopimaan tuohon 'valekattoon'.
Minusta tosi asiallinen kokonaisuus - eikä hinta ole paha!
Valitettavasti minulla a) ei ole tarvittavaa pakettiautoa b) ei ole aikaa mennä tuota pakettia hakemaan c) ei ole tarvittavaa 1500€ rahaa sen hakemiseen...
Mutta muut joilla nuo a, b ja c ehdot täyttyy, menkää ihmeessä hakemaan pois se
Complete 405L Coral Reef Aquarium. Over 50kg Living Stone. Many Corals. Fish. Clam. 2x250 Metal halogen. Bulbs only 15 days old.
Books, extra equipment, RO water distiller, chemicals & salt. Stand. Leaving the country must sell.
rambi kirjoitti:Miten paikalliset yrittäjät selittävät semmoiset hintaerot (Ruotsin alv on isompi kuin täällä).
Kilpailuyhteiskunta luo säännöt ja hinnat... - että silleen. Ostapa kerran syrjäseudulla kauppa-autosta! Niissä ei ole aivan supermarkethintoja mutta silti ovat tarpeellisia kauppoja niille jotka eivät pääse supermarketteihin. Eiköhän Suomi tässä merivesiakvaariohommassa ole se kauppa-auto Euroopassa kauppojen joukossa.
Mikael kirjoitti:
Kilpailuyhteiskunta luo säännöt ja hinnat... - että silleen. Ostapa kerran syrjäseudulla kauppa-autosta! Niissä ei ole aivan supermarkethintoja mutta silti ovat tarpeellisia kauppoja niille jotka eivät pääse supermarketteihin. Eiköhän Suomi tässä merivesiakvaariohommassa ole se kauppa-auto Euroopassa kauppojen joukossa.
Näin se asia varmaan on, jos Suomessa olisi yksi kauppa-auto mikä myy maitoa niin hinta olisi varmaan 5.- litralta, mutta kun kauppoja on riittävästi niin maitoa saa nykyään 60 senttiä \ l.
Kauppoja pitäisi olla paljon enemmän missä on merielävää myynnissä niin silloin ainakin pikkasen hinnat laskee kun syntyy kilpailua, tällä hetkellä voi sanoa että kilpailu puuttuu kokonaan, mikä on huono sekä hintojen että saatavalla olevan tavaran kannalta.
K.S kirjoitti:Nyt kyselen seuraavaa teiltä.
Haluatteko minun kantani tähän aiheeseen.?
Rambin kanssa olen jutellut aikaisemmin näistä Ruotsin liikkeistä ja hinnoista, pitäisikö niistä jutella täällä.
Terveisin
Kim Söderberg
Siniriutta Ky
Ilman muuta esitä ajatukset asiasta , olemme puhuneet niistä Ruotsin liikkeistä kyllä (lähinnä yhdestä paikasta), mutta heräsi kysymys että voivatko ne kaikki sitten siellä toimia samalla periaatteella, kun tämä on ihan eri liike ja eri paikassa.
Rambin kanssa olen jutellut aikaisemmin näistä Ruotsin liikkeistä ja hinnoista, pitäisikö niistä jutella täällä.
Olen koko ajan ollut samaa mieltä että liikkeitä joka kaupunkiin lisää.
Siitä vaan perustamaan.
Terveisin
Kim Söderberg
Siniriutta Ky
Minä olen sitä mieltä että näitä hintaeroja on aika turha päivitellä suureen ääneen, niin kauan kun Suomessa ei ole tarpeeksi harrastajia ja sen myötä ei kannata perustaa useampia liikkeitä niin on aika selvä että hintataso on täällä eri kun esim Ruotsissa. Pitää ottaa huomioon että jos markkinat ovat pieniä niin ei voi suuria eriä ostaa kerralla joka suoraan on sidoksissa hintatasoon.
Eli, värvätkäämme suuri joukko uusia harrastajia niin varmaan hintataso lähtee täälläkin laskuun kysynnän kasvaessa.
Mielusti ainakin minä kuulisin tästä keskustelusta Ruotsin kaupoista, onko joku asia mikä pitää ottaa huomioon jos lähtee "rapakon" toiselle puolelle hakemaan eläviä?
Olen koko ajan ollut samaa mieltä että liikkeitä joka kaupunkiin lisää.
Siitä vaan perustamaan.
Terveisin
Kim Söderberg
Siniriutta Ky
Minä olen sitä mieltä että näitä hintaeroja on aika turha päivitellä suureen ääneen, niin kauan kun Suomessa ei ole tarpeeksi harrastajia ja sen myötä ei kannata perustaa useampia liikkeitä niin on aika selvä että hintataso on täällä eri kun esim Ruotsissa. Pitää ottaa huomioon että jos markkinat ovat pieniä niin ei voi suuria eriä ostaa kerralla joka suoraan on sidoksissa hintatasoon.
Eli, värvätkäämme suuri joukko uusia harrastajia niin varmaan hintataso lähtee täälläkin laskuun kysynnän kasvaessa.
Niin tai jos nykyisetkin ostaisivat Suomesta eikä esim. Saksasta 8) Sitten vielä uudet värvätyt harrastajat, niin avot...
/sam kirjoitti:Mielusti ainakin minä kuulisin tästä keskustelusta Ruotsin kaupoista, onko joku asia mikä pitää ottaa huomioon jos lähtee "rapakon" toiselle puolelle hakemaan eläviä?
Käytännössä ei tarvitse muuta kuin ottaa lompakon mukaan. Tietenkin jos etsii juuri jotain tiettyä kohdetta niin kannattanee soitella saatavuutta. Ja kaikista helpoimmalla pääsee tilaamalla roinat lentorahdilla. Rahdin hinta esim. Ruotsista Suomeen on eläville eläimille noin €2 kilolta, eli kovinkaan suurta tilausta ei tarvitse tehdä jotta ostos olisi huomattavan edullinen.