Viimeinen hiivareaktori

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viimeinen hiivareaktori

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Tänä aamuna nukuin pommiin ja myöhästyi junasta. Heräsin kymmenen jälkeen kun hyvin ärsyttävä ihminen soitti minulle. Aamuahan ei parantanut yhtään sekään että edellisen illan glögit vaanivat jossain päin kroppaa. Yritin kovasti teeskennellä nukkuvani koskapa oletin sen etiäisen muuttuvan oikeaksi päänsäryksi ja pahoinvoinniksi jos se keksii että olen hereillä.

Toinen akvaarioistani sijaitsee suoraan sängyn päädyssä niin että herättyäni minun ei tarvitse kuin kääntyä mahalleen nähdäkseni mitä 200 litraisessa tapahtuu. Tänä aamuna pelkkä pään kallistaminen taaksepäin riitti toteamaan että kaikki ei ole kunnossa.

Pari päivää aiemmin virittelemäni hiivapullo oli yön aikana innostunut sen verran että se oli pursotellut liivate-sokeri-hiiva-siirappia akvaarion sameaksi. Ja niukka happiseksi. Ensi silmäyksellä leväbarbeja olisi voinnut luulla kuolleiksi. En jäänyt tutkimaan nitriittiarvoa, mutta arvaan että se oli pilvissä. Mikään ei tee niin hyvää krapulassa kuin ruveta vaihtamaan reilua 100 litraa akvaariovettä. :|

Siirsin leväbarbit huomattavasti paremmalla hapella olevaan 400 litraiseen altaaseen turvaan kunnes tilanne palautuu normaaliin. Myöhemmin päivällä totesin sisäsuodattimen olevan myös tukossa joten sekin piti vielä puhdistaa. Iltaan mennessäkään allas ei ollut täysin kirkastunut ja odotan joutuvani huomenna tai viikonloppuna tekemään taas puolikkaan vedenvaihdon.

Varmaa on ainakin se etten enää yhtään hiivareaktori viitsi väsätä! Niistä ei ole ollut kuin ongelmia...
Tero Kankaanperä
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Viimeinen hiivareaktori

Viesti Kirjoittaja Kati »

kankaanp kirjoitti:Tänä aamuna nukuin pommiin ja myöhästyi junasta. Heräsin kymmenen jälkeen kun hyvin ärsyttävä ihminen soitti minulle. Aamuahan ei parantanut yhtään sekään että edellisen illan glögit vaanivat jossain päin kroppaa. Yritin kovasti teeskennellä nukkuvani koskapa oletin sen etiäisen muuttuvan oikeaksi päänsäryksi ja pahoinvoinniksi jos se keksii että olen hereillä.
Tässä kohtaa kuuluu juoda maitoa ja ottaa vitamiinipilleri.
kankaanp kirjoitti:Pari päivää aiemmin virittelemäni hiivapullo oli yön aikana innostunut sen verran että se oli pursotellut liivate-sokeri-hiiva-siirappia akvaarion sameaksi.
Mulla ei ole käymissysteemi ole koskaan räiskynyt yli. Jätithän pulloon nousemisvaraa? Oliko systeemi jotenkin tavallista lämpimämmässä?

t. Kati
HelaKammo
Member
Member

Re: Viimeinen hiivareaktori

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

kankaanp kirjoitti:Pari päivää aiemmin virittelemäni hiivapullo oli yön aikana innostunut sen verran että se oli pursotellut liivate-sokeri-hiiva-siirappia akvaarion sameaksi. Ja niukka happiseksi.

Varmaa on ainakin se etten enää yhtään hiivareaktori viitsi väsätä! Niistä ei ole ollut kuin ongelmia...
Olitko pessyt pullon hyvin, mikäli se oli jo toista tai useampaa kertaa käytössä? Itselläni kävi pullo muutamassa päivässä, kun en ollut pessyt siitä hiivoja kunnolla pois. Lämmintä tai peräti kiehuvaa vettä pulloon ja hiivat kellistyy, niin olen itse sen jälkeen tehnyt. Sen koommin ei ongelmia ole ollut. Joku syy tuolle "räjähdykselle" on varmasti olemassa.

Ethän ollut yöllä huppelissa vaikka vähän ravistellut sitä "shampanjaa" [;)]
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Heh-heh.. näin käy näemmä muillekin.

Mulla kun taas yksi kiljupullo lopetti käymisen viikossa niin nakkasin sen ämpäriin lämpöiseen veteen. Kun suodatin ja kiljupullo on kaapissa piilossa en kiinnittänyt asiaan muuat huomiota kuin että kaasua taas levittimeen tulee.
Seuraavana aamuna ihmettelin että mitä mönjää on kansilasilla ja samaa valuu pitkin akvaarion päätylasia. No, tuota kiljulientähän se. Oli onneksi irronnut letku takaiskuventtiilistä ja mäskit tuli ulkopuolelle.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Pizku
Maskotti
Maskotti
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Eipä tuo tosiaan kovin harvinaista taida olla, täälläkin meni kiljut akvaarioon... :roll: Eipä nuo kalat onneksi siitä kuolleet, vaikka nitriitti aika rajusti nousikin.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Itse olen todennut että tuollaiset hiivapitoiset pullot on parempi pitää jääkaapissa..ja saunan jälkeen juoda pois :mrgreen:

Tero..krapula ei ole kuin harjoituksen puutetta [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Hmm...itse olen nyt käyttänyt, ensin tavallisia mäskikiljusysteemeitä ja sittemmin siirtynyt liivatepohjaisiin, jo useampia vuosia eikä vielä kertaakaan ole kuohahtanut yli pullon. Miten te oikein sen teette?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Aika varma konsti on täyttää pullo liian täyteen. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”