Hankin reilu vuosi sitten 6 mustatetraa, jotka käyttäytyivät alusta alkaen todella agressiivisti toisiaan kohtaan sillä seurauksella, että ainoastaan vahvin jäi henkiin. Viimeinen mustatetrani on ollut siitä asti yksinään (pirteä muuten, mutta värit tosi haaleaet, niinkuin ilmeisesti aina yksinäisillä mustatetroilla?). Kyllästyin tulloin mustatetrojen agressiivisuuteen ja ajattelin, etten ota mokomia enää toistamiseen. Mutta nyt olen tullut hieman toisiin ajatuksiin... siis mikä voi olla syynä, kun parvikalat haluavat tuhota lajitoverinsa? (muut kalat saivat olla rauhassa) Tetrat olivat nuoria ja niin vähän aikaa hengissä, että mistään sukupuolijakaumasta ei ole tietoa, jos sillä nyt on jotain merkitystä asian suhteen...
Eihän ne aggressiivisia toisilleen kai olekaan siinä määrin, että toisiaan vahingoittaisivat. Toki pientä uhittelua ja kutukäyttäytyminenkin aika vauhdikasta, mutta silti... Ihan nyt suoraan oletan päin naamaa, että kalasi ovat kuolleet johonkin muuhun kuin toistensa seuraan. Minkäkokoisessa altaassa olivat, entä vesiarvot, tekniikka, uusi allas ym.?
Akvaario on ollut toiminnassa... hmmm... ainakin 15 vuotta, tapahtuma-aikaisia vesiarvoja en muista, mutta muissa kaloissa ei ollut mitään vikaa eikä muita kuollut samoihin aikoihin. Mustatetrojen "kisailu" oli yllättävän rajua, evät ja pyrstöt riekaleina (en sotke eväruottoon tms), väritys haalea... (mustatetralle samat vesiarvot kuin mustaneon-, kardinaali- ja rubiinitetroille?) Itsekin ihmettelen, kun olen kuullut näistä vain pelkkää positiivista...
Itselläni oli joskus mustatetroja 128 litraisessa akvaariossa. Olivat myös agressiivisia. Annettuani ne isompaan altaaseen, ne rauhoittuivat ja elelevät tänäpäivänäkin sopuisasti. Eli liian pieni allas voisi olla yksi syy.
Minulla oli 10 mustatetraa 128-litraisessa. Nämä yksilöt olivat hyvin rauhallisia (paitsi kutuaikana), ne lilluivat lähes paikallaan omalla reviirillään ja olivat muutenkin mielestäni varsin "kilttejä" kaloja. Mutta mitä isompi allas, sitä parempi on varmaan totta kaikkien tetrojen kohdalla.
Itselläni on myös 10kpl mustatetroja 200-litraisessa tankissa, eikä niiden kanssa ole mitään ongelmia koskaan ollut, välillä pari kalaa saattaa keskenään vetää aika rallia mutta en ole koskaan mitään taistelun jälkiä kenessäkään niistä nähnyt..
Itselläni on vielä 6 mustatetraa 100-litraisessa mutta luulempa että saavat lähteä jonkun toisen isompaan altaaseen (vaikka ongelmia ei olekaan ollut)... Ovat nekin aika hailakoita mutta saattaapi johtua parven pienuudesta ja altaan koosta...
En minäkään usko että ne ovat tappaneet toinen toisensa, joku muu syy siinä kyllä on... Uskoisin niin.
Kaverini mustatetrat (5kpl) olivat myös aggressiivisia (taitaa olla n. 130 l akvaario?) ja hakkasivat toisiaan hengiltä. Jäljelle jäi kaksi, toinen alistuva pakeneva reppana ja toinen iso tyranni. Vanhemmiten ovat rauhoittuneet ja tottakai haalistuneet: vanhemmiten melkeinpä kaikki mustatetrat haalistuvat, olivatpa parvessa tai eivät.
Minulla on mustatetroista aika huono kuva, lapsena niitä uiskeneteli akvaariossani ja ne terrorisoivat kaikkia kaloja eviä näykkimällä. Lopulta päätin syöttää ne laiskoiksi porsaiksi, jolloin ne rauhottuivat ja olla möllöttivät paikoillaan koko lopun ikäänsä!!!!
sani kirjoitti:vanhemmiten melkeinpä kaikki mustatetrat haalistuvat, olivatpa parvessa tai eivät.
Meilläpäin ainakin melkeinpä kaikki mustatetrat kylläkin pitävät värinsä ja haalistuvat vain hetkellisesti vedenvaihtojen/mylläyksen aikana. Koskee myös niitä vanhempia. Tosin ovat parvessa.
No minähän sanoinkin MELKEIN kaikki. Ja ei ne ihan nuorena haalistu/muutu yksivärisiksi (jotkut ovat vanhana aivan mustia). On tullu noita tetroja nähtyä ja kovinkaan moni ei ole samanlainen kuin nuorena. Tämä on lajityypillistä ja kuuluu asiaan.
Oletko tarkkaillut luonnossa asuvia mustatetroja??? Myös niiden väri muuttuu ikääntyessä ja on siis LAJITYYPILLISTÄ. Anteeksi tämän "ammatillisen" termin käyttö. Monen kalan väri muuttuu vanhetessa.
En ole tarkkaillut luonnossa asustelevia mustatetroja. Mistä sinä päättelet niiden värin haalistuvan luonnossa? Missä ja kuka näin on sanonut ja mistä se sitten johtuisi? Miksi akvaario-oloissa moinen kalan tylsistyminen sitten on hyvällä hoidolla vältettävissä ja mitä se sinusta kertoo lajista muuta kuin minä olen väittänyt?
Meillä on 12 mustatetraa. Olivat aluksi 150 litraisessa ja ovta nyt asuneet kolmisen kuukautta 200 litraisessa. Seurana on kuparimonnisia, partamonnneja, kääpiöahven pari ja kardinaalitetroja. Ovat olleet ihan kiltisti koko ajan, pientä välien selvittelyä on, mutta eivät ole vahingoittaneet toisiaan eivätkä muitakaan kaloja.
Kun näitä juttuja luin kiinnitin huomioni se, että ongelmia on ollut alle 130 litraisissa akvaarioissa ja pinehköissä parvissa ( 5 - 6 kpl). Olisiko tässä selitys? Liian vähän tilaa tai liian pieni parvi. Ainahan parvessa selvitellään arvojärjestystä, varsinkin uudessa parvessa ja heikoimmat saavat vahvemmilta kuritusta. Pienessä parvessa samat yksilöt saavat ottaa kuritusta vastaan enemmän, isommassa jakautuu tasaisemmin. Jos tilaa on vähän niin ei pääse niin hyvin karkuunkaan.
Niin vielä siis siitä mustatetran värityksen muuttumisesta. Useista kirjoista olen lukenut, että hyvin viihtyessään (akvaariossa siis) mustatetra tulee lähes mustaksi, siis raidat katoavat. Ja kun jossain kirjassa näin mustatetroja luonnossa, vahimmat (suurimmat) olivat kadottaneet raitansa ja lähes mustia. Myös netissä oli tästä juttua, kylläkin espanjankielisillä sivuilla muistaakseni (mustatetrahan elää Etelä-Amerikassa, siellä puhutaan usein espanjaa ).