Jatkuva lannoitus tippaletkulla

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jatkuva lannoitus tippaletkulla

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mari ja muut tippaletkujen kanssa leikkineet, hoi!

Kertokaapa, kuinka kokeilut etenee! Itse sain ekan prototyypin vasta valmiiksi, joten ei ole täältäpäin vielä paljoa jakamista.

Kati
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hyvin etenee. Kasvien kasvussa huomattavissa jo näinkin lyhyessä ajassa selkeää paranemista. Mulla metodi toimii niin, että altaasta riippuen tippapulloon sotketaan 1 - 1,5 kertainen viikkoannos PMDD: tä ja vedenvaihdon yhteydessä altaaseen kaadetaan 0,5 viikkoannosta PMDD: tä. Nuo tippasysteemit kyllä ainakin meilläpäin vaativat seurailemista, sillä kertaalleen säädetty tippa saattaa hiipua välillä kokonaankin ja vaatii rukkaamista. Silti noiden seuraaminen ja tarvittaessa uudelleensäätö on mielestäni paremmin toimiva systeemi, kuin päivittäinen lannoitus ruiskun kera.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Yhteen altaaseen sain laitettua, mutta sekin oli paikoillaan vain viikon kunnes päätin irroittaa sen hieman modifioitavaksi ja näin projekti jäänyt vähän niinkuin lepäämään. Jonkun pitäisi tulla potkimaan persuuksille.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Kokemusta on Oriolan maahantuomasta L86-mallista. Ongelmana on vain se, että tippakammion mikrosuodatin (15 mikronia) tuppaa tukkeutumaan saostuvista metalleista ym. smegmasta.

Toinen ongelma on juuri Marin mainitsema hiipuminen. Systeemiä pitäisi tarkkailla jatkuvasti, eikä siten oikein ole niin huoltovapaa, kuin ainakin minä haluaisin. Jos omistaisi sairaalakäyttöön suunnitellun ruiskupumpun, niin asiat olisivat aika hyvin. Ruiskupumppuun asennetaan muistaanseni öpaut 80 ml:n injektioruisku, jonka mäntää kone survoo sisään päin halutussa ajassa.

Ainakin Zajacilta taitaa löytyä letkupumppuja. Maksavat rahaa pirulaiset.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Ville K. kirjoitti:Kokemusta on Oriolan maahantuomasta L86-mallista. Ongelmana on vain se, että tippakammion mikrosuodatin (15 mikronia) tuppaa tukkeutumaan saostuvista metalleista ym. smegmasta.
Niinhän ne tukkeutuvat, siksi ne kannattaa rei'ittää tai poistaa.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Minkäslaisia mikrosuodattimenpoistometodeja piireissä on liikkeellä? Oma virkkuukoukkuni on turhan tuhtia mallia.

Tietty tuon tippakammion voi silpoa poikki, raastaa suodatin irti ja teipapa kiinni, mutta mielestäni laitteen tekninen hohdokkuus kärsii tästä.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Itse käytin rautalankaa ja onnistuin repimään suodattimen jotakuinkin kokonaan kappaleiksi ja ulos.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Ville K. kirjoitti:Minkäslaisia mikrosuodattimenpoistometodeja piireissä on liikkeellä?
Mun prototyypistäni lähti tippakammio kokonaan... Siitä olis tietysti oma hyötynsä tasaamassa tiputusta (mutu..?) ja siitä näkisi tiputusvauhdin helposti, mutta multa ainakin meni aivosolu solmuun, kun mietin suodatinosan poistamista ja kammion kiinnittämistä lannoitepulloon. No, mulla on noita vielä muutama ylimääräinen, on varaa tehdä vielä muutama testi.

Kati
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minunkin olisi varmaan pitänyt lukea näitä kirjoituksia, niin olisin jo aiemmin keksinyt poistaa sen suodattimen välistä.

Minä pidän sitä systeemiä 60-litraisessa ja olen saanut säädettyä tasaisen tiputuksen jolla saa altaaseen menemään puoli litraa vettä/kolme päivää, mielestäni sopivan lyhyt aika ettei ehdi tapahtua katastrofeja :) Ja sitä mukaa tietenkin PMDD-määrät, paitsi vedenvaihtopäivänä. Eli aikalailla Marin kanssa samoilla linjoilla on menty.

Hirvensarvet sattuvat olemaan seinällä juuri sopivalla kohdalla akvaarion yllä, vieraat saattanevat pohtia siitä roikkuvaa tippaletkua, mutta ainahan kaikki ovat tienneet akvaristien olevan kaheleita ;)
Janika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janika »

Sanokaapa te, joilla tämä systeemi toimii edes kohtuullisesti, että kuinka tiheään teillä ne tipat tippuvat. Kerran sekunnissa, useammin?

Minulla on ollut yksi letku pulloineen kylpyhuoneessa koetiputuksessa varmaan jo kaksi viikkoa. Tilanne on lähinnä sellainen, että joko koko litran pullo tyhjenee yhdessä illassa, tai sitten se ei tyhjene ollenkaan. Homma vielä hidastuu siitä, että kun pullo on tyhjentynyt, minulta kestää noin kolme-neljä päivää ennenkuin jaksan kiskoa sen kumilerpakkeen siitä pullosta ja täyttää sen uutta testiä varten. Tuntuu hieman ikuisuusprojektilta :?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Minulla tippuu kerran minuutissa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Innovaatio potenssiin n :mrgreen:

Minulla riippuu nyt katosta tuollainen viiden litran sanko jonka pohjasta roikkuu tippaletku...

Tuolla tavalla saa lisättyä uuden litkun nopeasti ja vaivattomasti ja jos sen reiän tekee ihan pohjan reunaan, niin sangon voi laittaa vaikka valaisimen päälle.

Ongelmaksi ei myöskään tule tyhjiön muodostuminen pulloon.

Ajattelin jakaa neronleimaukseni muitten kanssa. Maanantaina menen patentoimaan keksintöni ;)
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

rain- kirjoitti: Ajattelin jakaa neronleimaukseni muitten kanssa. Maanantaina menen patentoimaan keksintöni ;)
Too late... Julkistettua keksintöä ei voi patentoida :twisted: No jenkeillä on tässä vähän omat säännöksensä, koita siellä :D

Mutta itse tiputtimesta. Mitenkähän toimisi sellainen "tiputusautomaatti" jossa käytettäisiin "käänteistä" kaasunpesupulloa: pullon pohjalta ylös korkin läpi lähtee letku akvaarioon ja toisen läpiviennin kautta tuodaan puteliin hiilidioksidia hiivatepöntöstä. Käymisen nopeus tuntuu kohtuullisen vakiolta, sen saa säätymään valaistuksen mukaan laittamalla pöntön valaisimen lähelle (päivällä lämpimämpi kuin yöllä) eli kasveille enemmän ravinnetta päivisin kuin öisin. Hmm, ehkei jälkimmäinen tarkemmin ajatellen ole kovin hieno idea, aamullahan just olis hyvä olla lannoitetta kun yhteyttäminen alkaa... Mutta itse tiputusmekanismi olisi aika idioottivarma. Kaasunpaineella työnnetään neste hitaasti ulos astiasta, säädetään vaan astian koko ja nesteen konsentraatio siten että syöttönopeus on haluttu. Säätöähän voisi vielä tehdä itse hiivatehärvelin pullon mallilla, millä nopeudella se sitä kaasua kehittää.

Hullu keksijä Mika

"miksi tehdä asia helposti kun sillä voi myös vaivata päätään?"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”