Kokemuksia nano-riutoista + paljon kysymyksiä...
Valvoja: Moderaattorit
...
Kieltämättä oli tyylikkään näköinen ja kuulosti vaivattomalta ja suhteellisen halvalta saada pystyyn.
Kyllä kummasti katse rupesi vaeltelemaan omassa kämpässä, että minnes tänne mahtuis pieni 30 litran tai ehkä jopa 60 litran purkki?
Kyllä kummasti katse rupesi vaeltelemaan omassa kämpässä, että minnes tänne mahtuis pieni 30 litran tai ehkä jopa 60 litran purkki?
Re: ...
Olet Taika-Jim 'syyllinen' siihen, että minulla on tuolla nurkassa 380 litrainen kulma-akvaario ja sen lisäksi ala-allas että refugium.Taika-Jim kirjoitti:Kyllä kummasti katse rupesi vaeltelemaan omassa kämpässä, että minnes tänne mahtuis pieni 30 litran tai ehkä jopa 60 litran purkki?
Kaikki alkoi kun yli vuosi sitten ihmettelitte täällä aqua-webissä Siniriutassa ollutta kulma-akvaariota ja sen tilavuutta ja lopulta muistaakseni ostitkin sellaisen itsellesi. Siitä sain kimmokkeen riutta-akvaarioon (ja luovuin makeanveden akvaarion hankinnasta) ja nyt merivesipurkki on ollut käynnissä yli 8 kuukautta.
Hanki vaan sellainen 'ihan pieni' ja huomaat jonkun ajan kuluttua omistavasi....
Heh...joo kieltämättä tuo minun nykyinen olisi todella komia myös merivesipurkkina, kuten se siniriutan tankki. "Kiva", että sait kimmokkeen meidän höpinöistä kulman hommaamiseen ja suolaisemmille vesille siirtymiseen.Mikael kirjoitti:Olet Taika-Jim 'syyllinen' siihen, että minulla on tuolla nurkassa 380 litrainen kulma-akvaario ja sen lisäksi ala-allas että refugium.
Kaikki alkoi kun yli vuosi sitten ihmettelitte täällä aqua-webissä Siniriutassa ollutta kulma-akvaariota ja sen tilavuutta ja lopulta muistaakseni ostitkin sellaisen itsellesi. Siitä sain kimmokkeen riutta-akvaarioon (ja luovuin makeanveden akvaarion hankinnasta) ja nyt merivesipurkki on ollut käynnissä yli 8 kuukautta.
Hanki vaan sellainen 'ihan pieni' ja huomaat jonkun ajan kuluttua omistavasi....
Mistä muuten löysit 380 litraisen kulma-akvaarion? Berlin malliako?
Kyllä täytyy tän riutta idean kanssa lähteä pienestä liikkeelle, sen verran pienestä että ottaa kirjan käteen ja lukee.
Altaan teetätin omien mittojen mukaisesti (esim. korkeus sellainen, että sopi kaveri farmariautoon)Taika-Jim kirjoitti:Mistä muuten löysit 380 litraisen kulma-akvaarion? Berlin malliako?
Kyllä täytyy tän riutta idean kanssa lähteä pienestä liikkeelle, sen verran pienestä että ottaa kirjan käteen ja lukee.
Lukemispuolta tuli yhtämittaisesti harrastettua lokakuu -01 ja maaliskuu -02 välisenä aikana kaiket vapaa-ajat. Netistä ensin etsin aineiston sitten tulostin ja sohvan pohjalla lueskelin.
Onneksi kohdalleni sattui heti 'oikeata' ja tasokasta aineistoa. Pääsääntöisesti kannattaa unohtaa vanhemmat kuin 5 vuotta vanhat artikkkelit.
Ajattelin katella löytyisikö Helsingistä tuota Ealexin suosittelemaa kirjaa: Ron Shimek: The Coral Reef Aquarium.Mikael kirjoitti:Lukemispuolta tuli yhtämittaisesti harrastettua lokakuu -01 ja maaliskuu -02 välisenä aikana kaiket vapaa-ajat. Netistä ensin etsin aineiston sitten tulostin ja sohvan pohjalla lueskelin.
Onneksi kohdalleni sattui heti 'oikeata' ja tasokasta aineistoa. Pääsääntöisesti kannattaa unohtaa vanhemmat kuin 5 vuotta vanhat artikkkelit.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kuvitellaanpa nano kokoa 36x22x27cm (jossa 27cm on korkeus). Olen katsonut sille valoiksi kolmea 8w verhotankovalaisinta (esim. Hgin keskustan Stokkalla rullaportaista katsottuna suoraan kassojen takana seinällä).
Löytyykö mistään noihin valaisimiin sopivia putkia yli 6500K (älkää pliis vastatko että Saksasta tilaamalla, sillä en ole ymmärtänyt mitään aiemmistakaan Rambin antamista linkeistä)? Ajattelin näiden lisäksi laittaa vain häikäisysuojan. Riittääkö suolavedelle eristykseksi kokonaan altaan päällä oleva päällilasi, jos valaisimet kiinnitetään yläpuolelle, esim. kaapiston alle, vai tarvitaanko lisäksi jokin pleksi? Mistä löytyy riittävän pieniä pumppuja (n. 2 kpl x 100 litraa tunnissa)? En halua ainakaan alkuvaiheessa mitään kovin erikoista nanooni, jotain pientä vain, elävää kiveä ja pikkuriikkisiä otuksia. Hienoa korallihiekkaa olisi mahdollisesti jo saatavilla pari litraa.
Entäpä Helsingin veden laatu, joka ei mielestäni nykyään oikein riitä makeallekaan vedelle. Mistä voisin ostaa RO-laitteiston halvimmalla tai saada tähän nanoon riittävän määrän RO-vettä kohtuullista maksua vastaan?
Minua siis kiinnostaa se pikkuinen ja monimuotoinen elämä jonka toivoisin joskus tapaavani aamiaisella keittokomerossani, tekniikka ei suoraan sanoen kiinnosta vähääkään. Jos voitte auttaa tekniikan suhteen niin olen kiitollinen. Myös olen kiitollinen mielipiteistänne jos olette sitä mieltä että olen aivan väärältä pohjalta rakentamassa omaa ratkaisuani. Takanani on kuitenkin 22 vuotta makeaa vettä joten perustan pitäisi periaatteessa olla aika kantavalla pohjalla. Aikaa vain ei tunnu riittävän tällä hetkellä (eikä sitä sattuneista työhön liittyvistä syistä tule olemaan tulevalla kevätkaudellakaan) nanoista lukemiseen niin paljon kuin pitäisi. Onko jotain kirjasuosituksia, nettilinkkejä kun olen kovin huono selaamaan? Kirjoihin tartun helpommin vapaa-aikanani.
Olen kiitollinen jos viitsitte neuvoa oikein kädestä pitäen kun en tosiaan tekniikasta ole niin kiinnostunut että olisin valmis uhraamaan aikaani sen opiskelemiseen kun se minulle olisi kuitenkin vaikeampaa kuin teille.
Löytyykö mistään noihin valaisimiin sopivia putkia yli 6500K (älkää pliis vastatko että Saksasta tilaamalla, sillä en ole ymmärtänyt mitään aiemmistakaan Rambin antamista linkeistä)? Ajattelin näiden lisäksi laittaa vain häikäisysuojan. Riittääkö suolavedelle eristykseksi kokonaan altaan päällä oleva päällilasi, jos valaisimet kiinnitetään yläpuolelle, esim. kaapiston alle, vai tarvitaanko lisäksi jokin pleksi? Mistä löytyy riittävän pieniä pumppuja (n. 2 kpl x 100 litraa tunnissa)? En halua ainakaan alkuvaiheessa mitään kovin erikoista nanooni, jotain pientä vain, elävää kiveä ja pikkuriikkisiä otuksia. Hienoa korallihiekkaa olisi mahdollisesti jo saatavilla pari litraa.
Entäpä Helsingin veden laatu, joka ei mielestäni nykyään oikein riitä makeallekaan vedelle. Mistä voisin ostaa RO-laitteiston halvimmalla tai saada tähän nanoon riittävän määrän RO-vettä kohtuullista maksua vastaan?
Minua siis kiinnostaa se pikkuinen ja monimuotoinen elämä jonka toivoisin joskus tapaavani aamiaisella keittokomerossani, tekniikka ei suoraan sanoen kiinnosta vähääkään. Jos voitte auttaa tekniikan suhteen niin olen kiitollinen. Myös olen kiitollinen mielipiteistänne jos olette sitä mieltä että olen aivan väärältä pohjalta rakentamassa omaa ratkaisuani. Takanani on kuitenkin 22 vuotta makeaa vettä joten perustan pitäisi periaatteessa olla aika kantavalla pohjalla. Aikaa vain ei tunnu riittävän tällä hetkellä (eikä sitä sattuneista työhön liittyvistä syistä tule olemaan tulevalla kevätkaudellakaan) nanoista lukemiseen niin paljon kuin pitäisi. Onko jotain kirjasuosituksia, nettilinkkejä kun olen kovin huono selaamaan? Kirjoihin tartun helpommin vapaa-aikanani.
Olen kiitollinen jos viitsitte neuvoa oikein kädestä pitäen kun en tosiaan tekniikasta ole niin kiinnostunut että olisin valmis uhraamaan aikaani sen opiskelemiseen kun se minulle olisi kuitenkin vaikeampaa kuin teille.
Mikä niissä linkeissä on vaikeata ymmärtää, usein sivut on englanniksi ja saksan kääntäminen googlen translatella on helppoa.maisu kirjoitti:
Löytyykö mistään noihin valaisimiin sopivia putkia yli 6500K (älkää pliis vastatko että Saksasta tilaamalla, sillä en ole ymmärtänyt mitään aiemmistakaan Rambin antamista linkeistä)?
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
En vain onnistunut löytämään siitä koodien sekasotkusta mitään etsimääni vaikka osaan kyllä sekä saksaa että englantia käsittääkseni riittävästi. Mutta no problem, ei ole mikään pakko auttaa jos ei halua, kunhan nyt tulin kysyneeksi. Voin tehdä tämän täysin toiseltakin pohjalta. Kiitos avustasi ja anteeksi että häiritsin keskusteluanne.
Kyllä tässä autetaan jos osataan, en tiedä millainen se kyseinen valaisin on, mutta esimerkiksi jos 9w riittää niin koulupöytävalaisimeen on saatavilla 9 w putkia, ja niitä on päivänvaloa ja sinistä (pelkkää sinistä yksin en suosittele käytettäväksi), ostospaikkana vaikka Anttila.maisu kirjoitti:En vain onnistunut löytämään siitä koodien sekasotkusta mitään etsimääni. Mutta no problem, ei ole mikään pakko auttaa jos ei halua, kunhan nyt tulin kysyneeksi. Voin tehdä tämän täysin toiseltakin pohjalta. Kiitos avustasi ja anteeksi että häiritsin keskusteluanne.
Pieniä pumppuja on saatavilla esimerkiksi Lemmikkikeskuksesta vaikka JBL 300 l\h ja se on tosi pieni pumppu. Nanoriuttaan ei ehkä RO laitetta kannata hankkia kun sen hinta ei ole mikään halpa, halvimmat lähtee Saksasta noin 130 eurolla, tiedysti jos rahaa on niin ei siitä haittaa ole.
En ole koskaan huomannut että niitä olisi myytävänä parempivärisenä, voi olla vaikea löytää. Kouluvalaisimia on saatavissa myös 9W PL-putkella (U-muotoinen) ja niitä taas löytyy sinivalona (minäkin, tai joku lähempänä asuva ystävällinen henkilö, voisi tilata sinulle putkia seuraavan Saksan tilauksen yhteydessä, vaihtoehtoisesti niitä voisi kysellä Siniriutalta tai Lemmikkikeskuksesta). Voisit yhdistää yksi tällainen ja kaksi 8W verhovalaisinta.maisu kirjoitti:Olen katsonut sille valoiksi kolmea 8w verhotankovalaisinta (esim. Hgin keskustan Stokkalla rullaportaista katsottuna suoraan kassojen takana seinällä).
Löytyykö mistään noihin valaisimiin sopivia putkia yli 6500K (älkää pliis vastatko että Saksasta tilaamalla, sillä en ole ymmärtänyt mitään aiemmistakaan Rambin antamista linkeistä)?
Ehkä kuitenkin helpommalla pääsisi yhdellä 70W HQI valaisimilla, mutta jos et ole kiinnostunut koralleista, niin loisteputkillakin pärjää mainiosti, ettei vaan tulisi yhtä kalliiksi, jos ei rakentaa itse.
http://store.aquaristic.net/AQeab3227fd ... ,id2029,,0,
maisu kirjoitti:Ajattelin näiden lisäksi laittaa vain häikäisysuojan. Riittääkö suolavedelle eristykseksi kokonaan altaan päällä oleva päällilasi, jos valaisimet kiinnitetään yläpuolelle, esim. kaapiston alle, vai tarvitaanko lisäksi jokin pleksi?
Harvemmin riutta-akvaarioissa käytetään mitään päällislasia, ettei lämpötila nousisi turhaan korkeaksi, valaisinkaan ei kaipa mitään suojaa, ellei akvaariosta roiskuu vettä esim. ilmakivistä.
Uskoisin että tämän kokoiseen sopisi paremmin tehokkaammat pumput, kuin 100 l/h, esim. Seran pumput ovat tosi pieniä, löytyy 180, 350, 500 ja 680 l/h. Korallihiekkaa kannatta laittaa n. 10 cm, tai ainakin niin että takaseinällä olisi paksumpi kerros.maisu kirjoitti:Mistä löytyy riittävän pieniä pumppuja (n. 2 kpl x 100 litraa tunnissa)? En halua ainakaan alkuvaiheessa mitään kovin erikoista nanooni, jotain pientä vain, elävää kiveä ja pikkuriikkisiä otuksia. Hienoa korallihiekkaa olisi mahdollisesti jo saatavilla pari litraa.
Ilmeisesti ainakin Siniriutta myy RO-vettä.
Ei taida löytyäTaika-Jim kirjoitti:Ajattelin katella löytyisikö Helsingistä tuota Ealexin suosittelemaa kirjaa: Ron Shimek: The Coral Reef Aquarium.Mikael kirjoitti:Lukemispuolta tuli yhtämittaisesti harrastettua lokakuu -01 ja maaliskuu -02 välisenä aikana kaiket vapaa-ajat. Netistä ensin etsin aineiston sitten tulostin ja sohvan pohjalla lueskelin.
Kun minä sen tilasin, sitä ei ollut Suomalaisen kirjakaupan myymälöissä,
VAIN Suomalaisen kirjakaupan NETTIkaupassa, tosin voi tilata sen lähimpään liikkeeseen, niin säästää postiennakon.
Outo systeemi
Ja saahan sen kyllä ulkomailta suoraan postiluukkuun...
Akvaariosta
Laitanpa tämän kysymyksen nyt tähän perään, kun kuitenkin liittyy tähän projektiin.
Eli ihan siltä varalta, että jotain sopivaa sattuu silmiin, kun katselee myynnissä olevia akvaarioita niin kysyisin tuosta kuparista.
Se mitä olen tässä nyt kerennyt lueskelemaan niin monessakin paikassa varoitellaan käytetyn akvaarion ostamista meriakvaario tarkoitukseen jos akvaario on ollut makeavesi käytössä.
Lähinnä johtuen siitä, että osa makeanvedenlääkkeistä sisältää kuparia ja se huolimatta huolellisesta puhdistuksesta saattaa kuitenkin jäädä akvaarion silikoneihin esimerkiksi.
Eli pitäisikö sitä kuitenkin uhrata pennosia uuteen lootaan vai uskaltaako käytettyä ostaa? Onko joku ostanut käytettyä tähän tarkoitukseen?
Ilmeisesti selkärangattomat ovat suurimmassa vaarassa tuon kuparin suhteen, kalojen ollessa hieman kestävempiä sille.
Eli ihan siltä varalta, että jotain sopivaa sattuu silmiin, kun katselee myynnissä olevia akvaarioita niin kysyisin tuosta kuparista.
Se mitä olen tässä nyt kerennyt lueskelemaan niin monessakin paikassa varoitellaan käytetyn akvaarion ostamista meriakvaario tarkoitukseen jos akvaario on ollut makeavesi käytössä.
Lähinnä johtuen siitä, että osa makeanvedenlääkkeistä sisältää kuparia ja se huolimatta huolellisesta puhdistuksesta saattaa kuitenkin jäädä akvaarion silikoneihin esimerkiksi.
Eli pitäisikö sitä kuitenkin uhrata pennosia uuteen lootaan vai uskaltaako käytettyä ostaa? Onko joku ostanut käytettyä tähän tarkoitukseen?
Ilmeisesti selkärangattomat ovat suurimmassa vaarassa tuon kuparin suhteen, kalojen ollessa hieman kestävempiä sille.
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Akvaariosta
Selkärangattomille tosi kova myrkky. Mulla on käytettynä ostettu makeanvedenallas merivesikäytössä. Aluksi ostin sen punakorvia varten, enkä näin tullut kysyneeksi edes mitä lääkkeitä käytetty. Noh, hyvin on pelannut!Taika-Jim kirjoitti:Lähinnä johtuen siitä, että osa makeanvedenlääkkeistä sisältää kuparia ja se huolimatta huolellisesta puhdistuksesta saattaa kuitenkin jäädä akvaarion silikoneihin esimerkiksi.
9W PL-loisteputkia saa sinivalona Suomestakin, ainakin Osramin valmistamia (väri 67). Esim. Tampereella niitä myy CoralAquarium.ealex kirjoitti:Kouluvalaisimia on saatavissa myös 9W PL-putkella (U-muotoinen) ja niitä taas löytyy sinivalona (minäkin, tai joku lähempänä asuva ystävällinen henkilö, voisi tilata sinulle putkia seuraavan Saksan tilauksen yhteydessä, vaihtoehtoisesti niitä voisi kysellä Siniriutalta tai Lemmikkikeskuksesta). Voisit yhdistää yksi tällainen ja kaksi 8W verhovalaisinta.
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Minäkin muiden mukana suunnittelen nanoriuttaa.
Lampuksi valitsin 36w ELEXI työvalaisimen jonka valonlähteenä on 4 kpl 9w PL-pienoisloisteputkia joiden kanta on G23.
Kuva paketista: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lamppu/laatikko.JPG
Kuva lampusta hieman purettuna jotta sisuskalut näkyvät : http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lamppu/purettu.JPG
Siis helppo siirtää sisäkalut toiseen koteloon jos haluaa.
Kuva kuristimesta: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lamppu/kuristin.JPG
Lampussa seinäkiinnike: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lam ... innike.JPG
Putket pitää vielä vaihtaa.
Lampun äärimitat: Leveys 250mm ja korkeus 270mm , mitattu lampun ollessa lattialla pystyssä seinäkiinnikkeen varassa.
Tuo "hukkatila" jonka kuristimet vie on 10cm mutta jos laittaa lampun seinään kiinni ruuveilla ja akvaario irti seinästä, en usko että haittaa.
Lisäksi lamppu on helposti nostettavissa pystyyn, kiristettävät saranat seinäkiinnikkeessä.
Ja sitten kysymyksiin, niitäkin minulla on.
Valoa siis 36w, riittääkö se mihinkään?
Akvaarion koko (pohjalasi) siis min. 25cm x 15 cm.
Tai kahdella lampulla (72w) pohjalasin koko 500 x 200 (enempi mieleinen)
Mitähän sitä vielä oli.... jaa niin, jotakuta saattaa kiinnostaa lampun hinta.
Hyvinkään Euromarket myy tätä valaisinta hintaan 39,90 euroa.
Lampuksi valitsin 36w ELEXI työvalaisimen jonka valonlähteenä on 4 kpl 9w PL-pienoisloisteputkia joiden kanta on G23.
Kuva paketista: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lamppu/laatikko.JPG
Kuva lampusta hieman purettuna jotta sisuskalut näkyvät : http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lamppu/purettu.JPG
Siis helppo siirtää sisäkalut toiseen koteloon jos haluaa.
Kuva kuristimesta: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lamppu/kuristin.JPG
Lampussa seinäkiinnike: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/lam ... innike.JPG
Putket pitää vielä vaihtaa.
Lampun äärimitat: Leveys 250mm ja korkeus 270mm , mitattu lampun ollessa lattialla pystyssä seinäkiinnikkeen varassa.
Tuo "hukkatila" jonka kuristimet vie on 10cm mutta jos laittaa lampun seinään kiinni ruuveilla ja akvaario irti seinästä, en usko että haittaa.
Lisäksi lamppu on helposti nostettavissa pystyyn, kiristettävät saranat seinäkiinnikkeessä.
Ja sitten kysymyksiin, niitäkin minulla on.
Valoa siis 36w, riittääkö se mihinkään?
Akvaarion koko (pohjalasi) siis min. 25cm x 15 cm.
Tai kahdella lampulla (72w) pohjalasin koko 500 x 200 (enempi mieleinen)
Mitähän sitä vielä oli.... jaa niin, jotakuta saattaa kiinnostaa lampun hinta.
Hyvinkään Euromarket myy tätä valaisinta hintaan 39,90 euroa.
Olen nyt kierrellyt ja katsellut akvaarioita ja laitteistoja. Lähinnä hahmottanut, että minkälaisen summan investoin tähän.
Eli:
- n. 60 litrainen tehdasvalmisteinen akvaario, jalustalla. Alumiinikehyksillä näyttävät olevan, eli haittaavat? Kauppias lupasi kyllä todella minimaalista korvausta vastaan pistää silikonilla lasinpätkät niin ettei vesi pääse listaan kiinni.
- 2xn.600l/h kiertovesipumppuja. EHEIM:iä katselin. Eli, kun näitä on kaksi niin saa ristivirtauksen aikaiseksi?
- Lämmitin tietysti. Joku pikkunen Jäger, 50W?
- Korallihiekkaa sen 10 sentin verran pohjalle. Ei aavistustakaan montako kiloa sitä silloin pitää ostaa? Ja saako sitä edelleenkään suomesta, mutta suunnitteluvaiheessahan tämä on.
- Elävää kiveä n.13kg
Sitten näitä jossitteluita. Eli käytännössä en kaloja akvaarioon ota. Selkärangattomat kelpaavat vallan mainiosti. Lähinnä siis katkarapuja, rapuja ja kotiloita. Onko muita selkärangattomia jotka menestyisivät tässä ympäristössä? Vai menestyvätkö nämäkään. Lueskellut tätä meriakvaarion kansoituspolitiikkaa ja kalallisessa akvaariossakin selkärangattomien määrä on aivan tajuton mielestäni.
Valkuaisainevaahdotinta oli kauppias myymässä, mutta onko se välttämätön tälläisessä systeemissä. Hyödyt/haitat näin pienessä ympäristössä? Ja onko näin pieneen akvaarioon saatavilla sopivaa. Ilmeisesti kuitenkin tuo olisi hommattava jos vartavasten ostan lisää selkärangattomia. Tuottavathan nekin jätteitä?
Valaistus on käytännössä täysin auki, kun en ole koskaan makeassavedessäkkään siihen kovin paljoa paneutunut
Monimetallilamppuja näyttävät kaikki suosittelevan, mutta se käytännössä maksaa sitten melkoisesti. Elohopealamput ovat ilmeisesti pois suljettuja mahdollisuuksia? Loisteputkia ajattelin, mutta määrä minkä tarvitsen on hämärän peitossa.
Kunnianhimon riivaamana jäin myös miettimään biotoopin yrittämistä tähän. Jos olen käsittänyt oikein, niin elävä kivi tulee Indonesiasta. Löytyykö tältä alueelta eliöstöä jota olisi saatavilla suomestakin?
Jos jollakulla on meribiotoopista linkkejä niin olisin kiitollinen niistä.
Muutenkin kommentit ja ehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita.
Eli:
- n. 60 litrainen tehdasvalmisteinen akvaario, jalustalla. Alumiinikehyksillä näyttävät olevan, eli haittaavat? Kauppias lupasi kyllä todella minimaalista korvausta vastaan pistää silikonilla lasinpätkät niin ettei vesi pääse listaan kiinni.
- 2xn.600l/h kiertovesipumppuja. EHEIM:iä katselin. Eli, kun näitä on kaksi niin saa ristivirtauksen aikaiseksi?
- Lämmitin tietysti. Joku pikkunen Jäger, 50W?
- Korallihiekkaa sen 10 sentin verran pohjalle. Ei aavistustakaan montako kiloa sitä silloin pitää ostaa? Ja saako sitä edelleenkään suomesta, mutta suunnitteluvaiheessahan tämä on.
- Elävää kiveä n.13kg
Sitten näitä jossitteluita. Eli käytännössä en kaloja akvaarioon ota. Selkärangattomat kelpaavat vallan mainiosti. Lähinnä siis katkarapuja, rapuja ja kotiloita. Onko muita selkärangattomia jotka menestyisivät tässä ympäristössä? Vai menestyvätkö nämäkään. Lueskellut tätä meriakvaarion kansoituspolitiikkaa ja kalallisessa akvaariossakin selkärangattomien määrä on aivan tajuton mielestäni.
Valkuaisainevaahdotinta oli kauppias myymässä, mutta onko se välttämätön tälläisessä systeemissä. Hyödyt/haitat näin pienessä ympäristössä? Ja onko näin pieneen akvaarioon saatavilla sopivaa. Ilmeisesti kuitenkin tuo olisi hommattava jos vartavasten ostan lisää selkärangattomia. Tuottavathan nekin jätteitä?
Valaistus on käytännössä täysin auki, kun en ole koskaan makeassavedessäkkään siihen kovin paljoa paneutunut
Monimetallilamppuja näyttävät kaikki suosittelevan, mutta se käytännössä maksaa sitten melkoisesti. Elohopealamput ovat ilmeisesti pois suljettuja mahdollisuuksia? Loisteputkia ajattelin, mutta määrä minkä tarvitsen on hämärän peitossa.
Kunnianhimon riivaamana jäin myös miettimään biotoopin yrittämistä tähän. Jos olen käsittänyt oikein, niin elävä kivi tulee Indonesiasta. Löytyykö tältä alueelta eliöstöä jota olisi saatavilla suomestakin?
Jos jollakulla on meribiotoopista linkkejä niin olisin kiitollinen niistä.
Muutenkin kommentit ja ehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita.
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Minulla kävi niin että nano kasvoi kokoa hurjiin mittoihin.
Tehdasvalmisteinen akvaario 84L (60*40*35) on jo tilattuna ja siihen teen sisäisen sumpun joka vie 21 L tilavuudesta.
Valojen kanssa kävi siten että kun olin toista ELEXI työvaloa ostamassa niin jotain hässäkkää oli hintalappujen kanssa. Lopulta kauppa antoi lampun ilmaiseksi koska heillä oli "hintatakuu" eli jos tuote on hinnoiteltu väärin niin sen saa ilmaiseksi.
Kahdella työvalolla saan siis 72w ja litroja itse altaassa on 63. Kaksi sinivaloa pitää hakea lisää.
Työvalot puran ja osat siirrän itsetehtyyn valaisinkanteen, sähkötöitä ei tarvitse tehdä. Riittää kun vain siirtää osat.
Pumpuiksi olen ajatellut Eheim Compact 1000 (1000 l/h), joita kaksin kappalein.
vaahdotinta ajattelin ja samalla muutama goby olisi kiva ottaa, vaikkakin suht pieni allas onkin.
Kuvia varmaan tulee nähtäväksi työn edetessä.
Tehdasvalmisteinen akvaario 84L (60*40*35) on jo tilattuna ja siihen teen sisäisen sumpun joka vie 21 L tilavuudesta.
Valojen kanssa kävi siten että kun olin toista ELEXI työvaloa ostamassa niin jotain hässäkkää oli hintalappujen kanssa. Lopulta kauppa antoi lampun ilmaiseksi koska heillä oli "hintatakuu" eli jos tuote on hinnoiteltu väärin niin sen saa ilmaiseksi.
Kahdella työvalolla saan siis 72w ja litroja itse altaassa on 63. Kaksi sinivaloa pitää hakea lisää.
Työvalot puran ja osat siirrän itsetehtyyn valaisinkanteen, sähkötöitä ei tarvitse tehdä. Riittää kun vain siirtää osat.
Pumpuiksi olen ajatellut Eheim Compact 1000 (1000 l/h), joita kaksin kappalein.
vaahdotinta ajattelin ja samalla muutama goby olisi kiva ottaa, vaikkakin suht pieni allas onkin.
Kuvia varmaan tulee nähtäväksi työn edetessä.
Myös aquabee/aqua-medic pumppuja on käytetty jotka ovat halvempia ja kuluttavat vähemmän energiaa (pääse kesän yli helpommin). Jollakin oli vaan muistaakseni negatiiviset kokemukset aquabeestä? Pumppujen teho voi olla enemmänkin, muistaakseni ealexin vanhassa 100l nanossa oli 100x vedenkiertoTaika-Jim kirjoitti: 2xn.600l/h kiertovesipumppuja. EHEIM:iä katselin. Eli, kun näitä on kaksi niin saa ristivirtauksen aikaiseksi?
Ei elohopeaa, liian lämmin ja värientoisto syvältä jostain..Taika-Jim kirjoitti: Valaistus on käytännössä täysin auki, kun en ole koskaan makeassavedessäkkään siihen kovin paljoa paneutunut![]()
Monimetalli parempi, loisteputki halvempi. Loisteputkien sinivalot pitää vaihtaa viimeistään vuoden välein joten käytännössä ero halpaan monimetallipottimoon ei ole mitenkään älytön (jos putkista 50% on sinivaloa). 1/W litra on ihan sopiva vaikka vähemmälläkin pääsee alkuun. n. 150€:lla saat Saksasta 70/150W monimetallin millä voit korventaa kunnolla kivikoralleja. :arrow: http://www.lichtshop24.com/
Minulla on jo 3 aquabee pumppua lauennut. Malli on ollut se 1000 l/h. Tämä siis kesästä viime sunnuntaihin aikana. 2000-1 toimii vielä, mutta sille on myös tulossa saksasta korvaava pumppu Carmenilta varmuuden vuoksi. Tuo 2k:nen taitaa mennä pesun kautta varapumpuksi, jos Eheimi pettää...jusa kirjoitti:Myös aquabee/aqua-medic pumppuja on käytetty jotka ovat halvempia ja kuluttavat vähemmän energiaa (pääse kesän yli helpommin). Jollakin oli vaan muistaakseni negatiiviset kokemukset aquabeestä?
Onko carminaburanalla jotenkin huono karma?simppu kirjoitti: Minulla on jo 3 aquabee pumppua lauennut. Malli on ollut se 1000 l/h. Tämä siis kesästä viime sunnuntaihin aikana. 2000-1 toimii vielä, mutta sille on myös tulossa saksasta korvaava pumppu Carmenilta varmuuden vuoksi. Tuo 2k:nen taitaa mennä pesun kautta varapumpuksi, jos Eheimi pettää...
Ei kai minun tietääkseni, olen nimittäin ostanut kaikki aquabeet tuolta aquaristikshop.de:stä.jusa kirjoitti:Onko carminaburanalla jotenkin huono karma?simppu kirjoitti: Minulla on jo 3 aquabee pumppua lauennut. Malli on ollut se 1000 l/h. Tämä siis kesästä viime sunnuntaihin aikana. 2000-1 toimii vielä, mutta sille on myös tulossa saksasta korvaava pumppu Carmenilta varmuuden vuoksi. Tuo 2k:nen taitaa mennä pesun kautta varapumpuksi, jos Eheimi pettää...
Minun aquabee on vielä "henkissä" kunhan välillä kokeilee että toimiiko, viimeksi eilen huomasin että puhaltaa 10% teholla
,puhdistus kyllä auttoi, välillä riittää kun töpselin vetää irti ja laittaa takaisin.
Onkohan Sacemin pumput yhtä huonoja kun aquabeen, eivät ainakaan hinnalla ole pilattu ja tehoa löytyy ihan isoillekin altaille.
Onkohan Sacemin pumput yhtä huonoja kun aquabeen, eivät ainakaan hinnalla ole pilattu ja tehoa löytyy ihan isoillekin altaille.