Mitä Maksaa Veden Mittausaineet ?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siiri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 18:06, 02.02.2003
Paikkakunta: Tampere

Mitä Maksaa Veden Mittausaineet ?

Viesti Kirjoittaja siiri »

MONTAKO PURTILOO JA MITÄ TARVII OSTAA?
monnaQ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 11:26, 25.12.2002

Viesti Kirjoittaja monnaQ »

Meillä on tultu toistaiseksi (1 v.) toimeen pH ja nitriittitesteillä, jotka ovat ainakin alussa välttämättömät. Itse seurasimme akvaarion alkukypsymistä nimenomaan nitriittiarvojen kehittymisestä. pH:n perusteella valitsimme sitten sopivat kalat altaaseen.

Tetran pH-testi maksoi 10.50 €(59 testikertaa), pikatestejä varten on myös apteekista saatavia pH-liuskoja (n. 4€/100 kpl), mutta ne eivät vaikuta kovin tarkoilta :? .

Tetran NO2 nitriittitesti (45 testikertaa) maksoi 12.40€.

Alussa joutuu aina investoimaan, mutta em. liuokset vaikuttavat kyllä aika riittoisilta. Kun akvaarion toiminta ja hoitorituaalit vakiintuvat, ei vedessäkään tapahdu suuria muutoksia ja mittauksen tarve vähenee ajan kanssa. Muista testausaineista ei minulla ole kokemusta.
lagi
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 22:33, 30.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lagi »

Mitä arvoja sä haluat mitata? ph, no2, no3, kh, gh???
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä Maksaa Veden Mittausaineet ?

Viesti Kirjoittaja cW »

siiri kirjoitti:MONTAKO PURTILOO JA MITÄ TARVII OSTAA?
WÄÄÄÄ! OLE KILTTI ÄLÄKÄ HUUDA! [}:)]

Purtiloiden määrä nyt riippu tietenkin mihin testiin päätyy, mutta hyvä olisi seurata ainakin veden happamuutta, eli pH-arvoa. Seuraavaksi tulee nitriitti- ja nitraattitestit. pH-testin merkitys korostuu siinä vaiheessa jos valitset akvaarioosi kaloja, joiden vaatimukset veden happamuuden suhteen poikkeavat siitä mihin raakavetesi luonnostaan asettuu. Tällöinhän joudut keinotekoisesti manipuloimaan vettä, ja seuranta on jokseenkin pakollista.

Yleisesti voisi kai sanoa että mitä vaativampia kaloja haluat, sitä laajempi valikoima testejä on syytä olla.

Tähän voisi kai laittaa lisäkysymyksen: kumman arvon seuraaminen kypsyneessä akvaariossa on hyödyllisempää/tärkeämpää, nitraatin vai nitriitin?
coeliac disease
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä Maksaa Veden Mittausaineet ?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

cW kirjoitti: Tähän voisi kai laittaa lisäkysymyksen: kumman arvon seuraaminen kypsyneessä akvaariossa on hyödyllisempää/tärkeämpää, nitraatin vai nitriitin?
Olen ymmärtänyt että kypsymisen jälkeen nitriittiä on tarpeellista mitata vain silloin kun nitraattiarvo on hälyttävän korkea. Mutta mitäpä minä tietäisin...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun vettä vaihdetaan viikottain 50 - 75 %, niin tuskinpa nitraatti kovin korkealle ehtii nousta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Juu mutta hyvähän se on silti tietää. Mutta jos nitraattia on kraanavedessä enemmän tai vähemmän (testin mukaan minäkin kuulun siihen joukkoon) tuntuu turhalta vaihtaa noin paljon.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

jarvij kirjoitti:Kun vettä vaihdetaan viikottain 50 - 75 %, niin tuskinpa nitraatti kovin korkealle ehtii nousta.
Tuo 50%-sääntö on omaksuttu ainakin tällä suunnalla. Kumpaa testiä sitten itse pitäisit oleellisempana, ts. kumpi kertoo enemmän kypsyneen akvaarion tilasta? Olen toki lukenut pohjaksi kirjoittamaasi teoriaa, mutta en oikein ole osannut kytkeä lukemaani käytännön tasolla siihen seuratakko vain jompaa kumpaa tai kenties molempia. Katastrofin hetkellä tietysti mitataan kaikki mikä mitattavissa on... Eikös nitraattitesti antanut siinä mielessä hyvän tuloksen että sen lukemat kulkevat jossain määrin käsi kädessä myös muiden haitallisten mömmöjen kanssa?
coeliac disease
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Voipihan se turhalta tuntua, mutta ei se silti sitä ole. Tosin tarkka vaihtomäärä on matemaattisesti laskettavissakin. Voin tarvittaessa kääntää aihetta koskevan sivun, jossa tuo laskukaava on.
Jotenkin siten että jos nitraattia on vaikka 20 mg/ ja vesijohtovedessä on 0 mg/l, on vaihdettava puolet, jos haluaa pitoisuudeksi 10 mg/l.

Nitriittiä ei kunnolla toimivassa akvaariossa ole lainkaan, jos on, niin jotain on pahasti pielessä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Olenkin jo jonkin aikaa vaihtanut sen 50% mutta enempää en kertakaikkiaan jaksa viikossa.

Eli olen ymmärtänyt oikein sen ettei nitriittiä tarvitse mittailla muulloin kuin silloin jos jokin on vialla, kalat kuolee tms.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

jarvij kirjoitti:Voipihan se turhalta tuntua, mutta ei se silti sitä ole. Tosin tarkka vaihtomäärä on matemaattisesti laskettavissakin. Voin tarvittaessa kääntää aihetta koskevan sivun, jossa tuo laskukaava on.
Jotenkin siten että jos nitraattia on vaikka 20 mg/ ja vesijohtovedessä on 0 mg/l, on vaihdettava puolet, jos haluaa pitoisuudeksi 10 mg/l.
Aika ilmeisesti noin. Miten arvioin minimivaihtomäärän (vesipulan vuoksi, muuten minulla ei ole mitään syytä laistaa puolet viikossa -säännöstä) jos nitraatti pysyy aina nollassa? Isommassa altaassa nähtävästi varsin runsaina kasvavat kasvit syövät sen Tetran testin mittausalueen alapuolelle. Testi kyllä toimii, pikkualtaassa saan näkyviin ihan nätin tasaisen nousun tuonne 15-20 mg/l tienoille viikossa, ensimmäistä oranssia hieman tummempi väri, ei kuitenkaan lähellä seuraavan pykälän punaista.

Mika
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pallokala kirjoitti:Olenkin jo jonkin aikaa vaihtanut sen 50% mutta enempää en kertakaikkiaan jaksa viikossa.
Tätä minä en ymmärrä. Jos akvaarion tyhjentymiseen puoleen menee vaikkapa 20 minuuttia, niin 75% tyhjentymiseen menee noin 30 minuuttia. Samoin täyttö kestää muutaman minuutin kaemmin.

Tänä aikana minä istun mukavasti tuolissa ja teen jotain aivan muuta! Ei se mitenkään minulla ainakaan jaksamisesta kiinni ole. Suurin vaiva on ottaa letkut esille ja korjata sitten taas pois.

Ei pohjan lappoamista eikä suodattimien huoltoa! :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No on siinä jaksamistakin toisilla, jos hanavesi ei sellaisenaan kelpaa. Minulla vedenvaihto tarkoittaa vaihtoveden laskemista saaveihin edellisenä päivänä, ilmastusletkun ja lämmittimen virittämistä saaveihin (huom. saavien määrästä riippuu myös tarvittavan em. kaluston määrä), sitten seuraavana päivänä päästään itse vaihtoon. Tyhjennys kuten kellä tahansa, täyttö uppopumpun kanssa saavista vesihanan sijaan. Ei kovin hankalaa tämä vaihe. Sen jälkeen saavien pesu, kaivovedestä jää pohjalle hiukan kiintoainetta (ei kumma homma).

Ei kovin mutkikasta, mutta paljon enemmän vaiheita ja välineitä tarvitaan kuin tyyliin "letkulla pois ja toisella tilalle". Ei minusta pidä olettaa vedenvaihdon olevan kaikille yhtä vaivatonta kuin itselle.

Mika
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

...niin kun ei kaikilla se hanavesi ole sellaisenaan kelvollista akvaarioon! Sitä kun ilmastelee, seisottelee ja muuttelee vesiarvoja, saa aika homman tehdä.
Muuten, eikö kuumavesiputkista tule jotain haitta-aineita (metalleja) akvaarioveteen, jos sen laskee suoraan hanasta (siis hanasta kun luultavasti laskette haaleaa vettä eikä kylmää ja raikasta). Enpä ainakaan itse joisi haaleaa vettä, maistuu pahalle!!!
Ja akvaarioon ei kannata tunkea niin paljon kaloja tai ruokaa, että vesi pilaantuu nopeasti.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

sani kirjoitti:Muuten, eikö kuumavesiputkista tule jotain haitta-aineita (metalleja) akvaarioveteen, jos sen laskee suoraan hanasta (siis hanasta kun luultavasti laskette haaleaa vettä eikä kylmää ja raikasta).
Itse ainakin lasken suoraan hanasta n. samanlämpöistä tai asteen - pari alle kuin mitä itse akvassa on eli aika lämpöistä. Irtometalleilla pelottelevat tarkoittanevat useimmiten kuparia ja vanhoja putkia. Itse näen pelon kuitenkin aiheettomana. Enemmän minä olisin huolissani jos joutuisi käyttämään epämääräisiä kaivovesiä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Viesti Kirjoittaja sammu »

Mielestäni jos vaihtaa väh. 50% vettä (jos vesijohtoveden nitraatit ovat lähellä nollaa) viikossa ja jos ei ole ylikansoittanut pyttyä, niin ei ole tarvetta nitraattimittaukseen. Tosin jollain isojen monnien yms akvaariossa jossa käytetäänkin itse tehtyjä ruokia, tuo voi olla tarpeellista ja tietysti kuolleet kalat yms voivat yllättäen nostaa nitraattipitoisuutta. Nitriittipitoisuus taas kertoo suodatuksen riittävyydestä/riittämättömyydestäkypsyneessä akvaariossa, joten tuota voisi ongelmatapausten lisäksi harrastaa myös jonkin ajan sen jälkeen kun on lisännyt kalastoa tai kun ovat selvästi kasvaneet.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minulla on Saksasta ostettu Seran neljä testiä (pH, GH, KH, NO²) sisältävä paketti (hinta n. 19 euroa), mutta eipä tule mittailtua kuin satunnaisen harvoin. Epätarkkoja tuntuvat olevan jos ei muuta.

nim. merk. JBL:n "vastaavia" testejä harkitessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”