Jalustasta ja akvaarion kestävyydestä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Jalustasta ja akvaarion kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja Anza »

Tuli tällainen ihan alkeellinen kysymys (ja pelko!) yhtäkkiä mieleen, että kun aikoinani akvani ostin liikkeestä pakettina johon kuului myös alumiinijalusta, niin sen enempää ajattelematta laskin akvan (240-l.) vain jalustan päälle ilman minkäänlaista välilevyä, styroksia ym. Eli iski epävarmuus, kestääkö pohja. Tuossa tuo on jo puolisen vuotta pyörinyt eikä ongelmia ole ollut. Isommissa altaissahan kuitenkin on tapana laittaa tuon alumiinijalustan päälle puulevy ja sen päälle styroksi.

Eli mihin litramäärään asti akvaa uskaltaa pitää pelkän jalustan päällä? Pohjan paksuudestakaan ei ole mitään aavistusta, mutta kun on kyse ei-itse-tehdystä-altaasta, niin uskoisin että riittävä on.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tätä kysymystä olen pohtinut minäkin eli minkäkokoisen altaan voi vielä sijoittaa pelkän jalustan päälle vai onko kysymys pelkästään absurdi ja jalustat "voittamattomia"? 200 litraisen altaan sisältö lattialla ei liiemmin houkuttele minua eikä parkettia (vaikkakaan äksidentistä ei tällä haavaa pahempaa hysteriaa pienessä mielessäni olekaan, mutta olisi ihan kiintoisaa tietää, että mitä mieltä olette tästä asiasta).
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Taidan kysyä vaikeita kun ei kukaan näytä tietävän ;).
Ilmeisesti ei siis olekaan ainakaan hirmuista syytä huoleen... Pelotti vain kun mietin jo tuota hiekkakerrosta pohjalla mikä yksinään painaa n.50kg. Siihen sitten päälle vielä kivet, kannot ja tuo vesimäärä... Kun nuo kaupasta ostetut alumiinijalustat ovat kuitenkin keskeltä avoimia - siis itselläni on tuollainen 6-jalkainen jossa keskellä tukilevy.

Jos asettelisin kysymykseni sitten vaikka "gallup-luontoiseksi", eli te joilla on tavallinen alumiinijalusta altaanne alla, niin minkäkokoisen altaan itse olette asettaneet suoraan jalustalle ja minkäkokoisessa on tukilevy?
Indigo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Indigo »

Itsekin pähkäilin tämän kysymyken kanssa hetki sitten. Ostimme siis akvaariolle jalustan ja mietin, että uskallanko laittaa akvan pelkästään siihen päälle. Päädyin kuitenkin ostamaan sentin paksuista vaneria tuohon väliin jo pelkästään oman mielenterveyteni takia [;)]
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Minä en laittaisi mitään allasta muuten kuin vaneri/puulevyn päälle ja vielä levyn ja altaan väliin ohutta pehmustetta. Pieni vaiva ja iso varmistus. Näin olen tehnyt kaikilla perustamillani altailla, kokoluokka 50-540ltr. Tukeva vesivaneri ja sopiva pala jotain pehmustetta eivät kamalasti maksa eli ne kannattaa kyllä laittaa väliin. Ellei miksikään muuten niin ainakin oman mielenrauhan turvaamiseksi. Jos alustan pinta on jo valmiiksi tasainen (pöytä tms.) ei levyä tietenkään tarvita, vain 1-2cm pehmuste.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Anza: Jotku pitää ilman, mutta on ehdottomasti parempi laittaa vesivaneri alle. Helppo se siihen on laittaa jälkikäteenkin, vaatii vaan pientä säätöä altaan tyhjennyksen muodossa... :mrgreen: Palkintona voi olla rauhallisemmat yöunet.
aalha
Junior Member
Junior Member

kipi kapi korjaamaan

Viesti Kirjoittaja aalha »

Jos sinulla on kehysakvaario ei pelkkä vaneri levy riitä. Koska silloin pohjalasi edelleen "roikkuu" tyhjän päällä. Styroksin tehtävänä on antaa kehysten kohdalta sen verran periksi, että koko lasilevy lepää tuen päällä, eikä ole jännityksessä koko ajan. Jos näitä viritelmiä ei ole, hajoaa pohjalasi hyvin helposti esim sisustus kiviä asetellessa, onhan se kokoajan jännityksessä kaarella!

Todella paksun pohjan kanssa ei näitä virityksiä tarvita (jotain yli kolme senttiä...).
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Itse ostin 185 litraisen akvaarion ja en olisi uskaltanut laittaa jaluskehikon
päälle akvaariota ilman välilevyjä. Laitoin 15mm vanerin, jonka päälle noin 25mm styroksin. Levyt päällystinkankaalla ja hienon näköinen tuli! :D
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Meillä 320l akvaario jalustalla, alla vesivaneri ja solumuovi, ei olisi kyllä tullut mieleenkään laittaa ilman.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”