Foorumin funktio?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Foorumin funktio?
Nyt, kun on ollut keskustelua tuosta "viitseliäisyydestä", niin niiden kirjoittelujen pohjalta haluaisin kysyä mielipidettä siitä, että mikä on foorumeiden, tai nimenomaan tämän foorumin tarkoitus?
Onko sen tarkoitus yhdistää harrastukseen vihkiytyneitä ihmisiä keskustelemaan, vai onko sen tarkoitus ainoastaan kerätä laaja tietokanta asiatiedosta ilman mitään bullshittia?
Itse käytän foorumeita keskustellakseni samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa, koska se on usein paljon hankalempaa internetin ulkopuolella. Foorumeissa keskustelu on minulle viihdettä, eikä pelkkää asiatekstin etsimistä.
Jotkut käsittääkseni haluaisivat foorumista tiukkaa asiatietoa sisältävän tietopaketin, josta löytyy tietoa helposti, ja missä ei varsinaisesti keskustella?
Jälkimmäistä tietysti voi perustella sillä, että onhan irkki ja chatit keskustelua varten, mutta itselläni ei ole ainakaan aikaa realistiseen keskusteluun kuin harvoin, ja hiljaisena perisuomalaisena junttina en edes osaa keskustella reaaliajassa, koska sanottavani on usein sanottu muutamassa lauseessa. Smalltalk ei luonnistu minulta.
Onko sen tarkoitus yhdistää harrastukseen vihkiytyneitä ihmisiä keskustelemaan, vai onko sen tarkoitus ainoastaan kerätä laaja tietokanta asiatiedosta ilman mitään bullshittia?
Itse käytän foorumeita keskustellakseni samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa, koska se on usein paljon hankalempaa internetin ulkopuolella. Foorumeissa keskustelu on minulle viihdettä, eikä pelkkää asiatekstin etsimistä.
Jotkut käsittääkseni haluaisivat foorumista tiukkaa asiatietoa sisältävän tietopaketin, josta löytyy tietoa helposti, ja missä ei varsinaisesti keskustella?
Jälkimmäistä tietysti voi perustella sillä, että onhan irkki ja chatit keskustelua varten, mutta itselläni ei ole ainakaan aikaa realistiseen keskusteluun kuin harvoin, ja hiljaisena perisuomalaisena junttina en edes osaa keskustella reaaliajassa, koska sanottavani on usein sanottu muutamassa lauseessa. Smalltalk ei luonnistu minulta.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Minun mielestäni on ihan hauskaa, että keskustelu rönsyilee asiasta viidenteen ja takaisin, tietyissä rajoissa. Siinä vaiheessa kun alkaa off -topiceja olla häiritsevän paljon ja ihan älyttömistä aiheista, niin se alkaa ärsyttää. Tämän foorumin nimi kun on aqua - web, niin sen mieltää paikaksi jossa keskustellaan veteen liittyvistä asioista. Ja samoista asioista jankkaaminen ärsyttää.
Minusta tämä foorumi on paikkana aika hyvä. Kun oppii käyttämään hakua, se tietokanta on ikäänkuin olemassa ja käytettävissä.
Myös keskusteluista oppii ja saa uusia ideoita ja lisäksi se on hauskaa. Kenties tänne voisi perustaa jonkinlaisen tietokannan tyyliin: Usein kysytyt kysymykset. Se saattaisi vähentää toistoa.
Minusta tämä foorumi on paikkana aika hyvä. Kun oppii käyttämään hakua, se tietokanta on ikäänkuin olemassa ja käytettävissä.
Myös keskusteluista oppii ja saa uusia ideoita ja lisäksi se on hauskaa. Kenties tänne voisi perustaa jonkinlaisen tietokannan tyyliin: Usein kysytyt kysymykset. Se saattaisi vähentää toistoa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
Samoilla linjoilla olen Marin kanssa. Itse olen sitä mieltä, että Aqua-webin alamäki alkoi siloin, kun erikseen sallittiin "yleistä keskustelua"-alueella kaikesta mahdollisesta keskusteleminen ja samalla luovuttiin joltisestaankin tarkasta moderoinnista.
Jotta aqua-web ei paisu liian isoksi pullamössöksi - ja sitä kautta kuole - pitäisi aw:ta kehittää cichlid-forumin suuntaan. Sieltä on turhat foorumit karsittu ja keskustelu pysyy asiassa, vaikka onkin elävää ja rönsyilevää. Lisäksi cichlid-forumin tannoiset uudistukset (laajentuminen pelkastä keskustelufoorumista yleissivuston suuntaan) ovat tehneet saitista kerrassaan loistavan kokonaisuuden. http://www.cichlid-forum.com/
Jotta aqua-web ei paisu liian isoksi pullamössöksi - ja sitä kautta kuole - pitäisi aw:ta kehittää cichlid-forumin suuntaan. Sieltä on turhat foorumit karsittu ja keskustelu pysyy asiassa, vaikka onkin elävää ja rönsyilevää. Lisäksi cichlid-forumin tannoiset uudistukset (laajentuminen pelkastä keskustelufoorumista yleissivuston suuntaan) ovat tehneet saitista kerrassaan loistavan kokonaisuuden. http://www.cichlid-forum.com/
Niin kyllähän tänne mahtuu!
Onhan olemassa tämä "yleistä keskustelua" palsta, johon minun mielestäni sopisi kyselyjä ja keskusteluja aiheesta kuin aiheesta ohitse akvaarioiden ja kalojenkin.
Toisaalta Aqua-web on loistava ja korvaamaton foorumi tiedon ja avun saamiseksi pulma tilanteissa, täällä kun majailee todella asiantuntevaa porukkaa laidasta laitaan.
Ja sitä tietoahan todellakin voi hakea hakukoneella, niin ettei välttämättä samoista aiheista tulisi kysymyksiä viikoittain.
Kaiken kaikkiaan ainakin minusta Aqua- web tällaisenaan on tärkeä ja tarpeellinen kanava samanmielisten keskusteluihin joko vedeneliöistä tai sitten muista aiheista.
Onhan olemassa tämä "yleistä keskustelua" palsta, johon minun mielestäni sopisi kyselyjä ja keskusteluja aiheesta kuin aiheesta ohitse akvaarioiden ja kalojenkin.
Toisaalta Aqua-web on loistava ja korvaamaton foorumi tiedon ja avun saamiseksi pulma tilanteissa, täällä kun majailee todella asiantuntevaa porukkaa laidasta laitaan.
Ja sitä tietoahan todellakin voi hakea hakukoneella, niin ettei välttämättä samoista aiheista tulisi kysymyksiä viikoittain.
Kaiken kaikkiaan ainakin minusta Aqua- web tällaisenaan on tärkeä ja tarpeellinen kanava samanmielisten keskusteluihin joko vedeneliöistä tai sitten muista aiheista.

Re: Foorumin funktio?
Käytän AW:ta lähes päivittäin. Joinakin päivinä seikkailen vain ns. asiapitoisilla foorumeilla eli aihekohtaisilla esim. alkeet, tekniikka jnejne.NesteHukka kirjoitti:Onko sen tarkoitus yhdistää harrastukseen vihkiytyneitä ihmisiä keskustelemaan, vai onko sen tarkoitus ainoastaan kerätä laaja tietokanta asiatiedosta ilman mitään bullshittia?
Sitten on nämä sellaiset päivät että kulutan AW aikani mieluusti yleisen keskustelun merkeissä eli jonninjoutavaakin on mukava kirjoittaa/vaihtaa muiden kanssa.
Niinä päivinä saattaa mieli piristyä kun yleiseltä löytää jos jonkinlaista hömppäjuttua. Aina kun ei tuo oma ukko riitä "juttuseuraksi", sitä mielellään "keskustelee" harrastelijoiden kanssa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
mielipiteensä antoi
Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Mitenkään alamäkenä en sitä näe että yleistä-alueella saa keskustella muustakin kun akvaarioista, sen takia se alunperin tehtiinkin. Tämä siis sen takia että voisi välillä irroittaa ajatukset akvaarioista ja pölistä vapaasti mistä tahansa.Tapio kirjoitti:Samoilla linjoilla olen Marin kanssa. Itse olen sitä mieltä, että Aqua-webin alamäki alkoi siloin, kun erikseen sallittiin "yleistä keskustelua"-alueella kaikesta mahdollisesta keskusteleminen ja samalla luovuttiin joltisestaankin tarkasta moderoinnista.
Moderoinnin "löystyminen" johtuu varmaan pitkälti siitä että joka kerta kun moderaattorit jotain korjasivat niin nousee kamala mekkala asiasta. Tuntuu välillä että on aivan sama mitä tekee niin se on väärin, itse näkisin mielelläni paljon tiukemman moderointilinjan mitä tällä hetkellä käytössä on.
Aqua-Web pyritään tämän kevään aikana "jalostamaan" entistä paremmaksi ja monipuolisemmaksi, ongelmana on pääasiassa se ikuinen... aika. Onneksi useampi henkilö on osoittanut mielenkiintoa auttamaan tässä työssä.Tapio kirjoitti:Jotta aqua-web ei paisu liian isoksi pullamössöksi - ja sitä kautta kuole - pitäisi aw:ta kehittää cichlid-forumin suuntaan. Sieltä on turhat foorumit karsittu ja keskustelu pysyy asiassa, vaikka onkin elävää ja rönsyilevää. Lisäksi cichlid-forumin tannoiset uudistukset (laajentuminen pelkastä keskustelufoorumista yleissivuston suuntaan) ovat tehneet saitista kerrassaan loistavan kokonaisuuden. http://www.cichlid-forum.com/
Keskusteluryhmiä ei ainakaan näillä näkymin olla vähentämäss, eikä sen puoleen lisäämässä. Mielestäni nykyinen rakenne toimii hyvin ja kaikissa ryhmissä riittää sisältöä. Aika näyttää tullaanko jotain muutoksia tekemään rakenteeseen.
Sam Salonen
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Advanced Member
Pitänee hieman täsmentää omia näkökulmiani: ymmärrän, että foorumin perustajan kannalta on mahtavaa, että uusia viestejä tulee todella paljon joka päivä. Tässä suhteessa sinulle (ja muille tämän foorumin puuhamiehille) pitää nostaa hattua - nykyään erilaisia keskustelupaikkoja on niin paljon, että siinä kilpailussa voittajana selviäminen on hieno suoritus!/sam kirjoitti: Mitenkään alamäkenä en sitä näe että yleistä-alueella saa keskustella muustakin kun akvaarioista, sen takia se alunperin tehtiinkin. Tämä siis sen takia että voisi välillä irroittaa ajatukset akvaarioista ja pölistä vapaasti mistä tahansa.
Toisaalta, kun tarkastellaan asiaa yksittäisen käyttäjän, eli minun, kannalta, tilanne onkin toinen. Minä en ole erikoistunut oikein mihinkään akvaristiikan erikoishaaraan, vaan seuraan kiinnostuneena esim. tetra- Tanganjika ja Kasvit -palstoja. Yleistä keskustelua-osuuteen kertyy niin paljon tauhkaa että akvaarioaiheiset keskustelut uhkaavat jäädä taustakohinaksi. Tämä on sääli, sillä yleistä keskustelua-palstalla on myös akvaristin kannalta tärkeitä aiheita - esim juuri nyt keskustellaan kalojen kuljetustavoista.
Joskus aikoinaan dsl(?) ehdotti, että viestejä voisi jotenkin suodattaa - silloin vastustin ajatusta, mutta sittemmin olen kääntänyt kelkkaani. Voisiko tässä ajatella sellaista kompromissia, että yleinen keskustelu jaettaisiin kahteen niin, että toisessa palstassa keskusteltaisin akvaarioihin liittyvistä yleisistä asioista ja toisessa vaikkapa suosikkivirvoitusjuomista tai lätkäseuroista. Lisäksi tämä vapaampi palsta siirrettäisiin erilleen akvaarioaiheista niin, että sinne tulleet uudet viestit eivät näkyisi sivulla http://www.aqua-web.org/forum/search.ph ... d=newposts
Eiköhän se ole niin, että tässäkin asiassa ne tyhjät tynnyrit kolisevat eniten :-) Mukava kuitenkin huomata, että tässä asiassa olemme samaa mieltä./sam kirjoitti: Moderoinnin "löystyminen" johtuu varmaan pitkälti siitä että joka kerta kun moderaattorit jotain korjasivat niin nousee kamala mekkala asiasta. Tuntuu välillä että on aivan sama mitä tekee niin se on väärin, itse näkisin mielelläni paljon tiukemman moderointilinjan mitä tällä hetkellä käytössä on.
Tämä nyt tietysti herättää paljon vastustusta, mutta ehdottaisin silti tiettyjen palstojen yhdistämistä. En ole itsekään oikein samaa mieltä itseni kanssa, mikä jaottelu olisi paras, mutta jos katsotaan tetra, barbi & labyrinttikalaryhmiä, on niihin kertynyt vain noin keskimäärin 100 viestiä kuhunkin. Siksipä näitä voisi yhdistää suoraan toisiinsa. Samalla myös ahvenpuolelle voisi tehdä vastaavan yhdistämisen, - kiekot, tanganjikat & muut samaan foorumiin./sam kirjoitti: Keskusteluryhmiä ei ainakaan näillä näkymin olla vähentämäss, eikä sen puoleen lisäämässä. Mielestäni nykyinen rakenne toimii hyvin ja kaikissa ryhmissä riittää sisältöä. Aika näyttää tullaanko jotain muutoksia tekemään rakenteeseen.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä laajempi remontti niin, että jaottelu olisikin maantieteellinen: amerikka, afrikka, aasia. Tämän lisäksi kylmän veden kaloille ja lammikoille olisi omat fooruminsa. Maantieteellisen jaottelun etuna? olisi kai se, että useimmat harrastavat esim e-amerikkalaisia kaloja, eikä niinkään erityisesti e-amerikkalaisia tetroja. Osto, myynti & vaihdetaan foorumit voisi myös yhdistää - kunhan jokaiseen otsikkoon pakotettaisiin merkitsemään tieto siitä, minkälainen ilmoitus on kyseessä.
Näiden lisäksi veden kemia pitäisi päästä "virallisesti" osaksi jotakuta foorumia. Alkeisiin se ei sovi, eikä oikein nykykuvauksen mukaiseen tekniikkaankaan. Omaa palstaa aiheelle tuskin kannattaa perustaa, mutta ehkäpä Tekniikka-palstan scopea voisi muuttaa jollain sopivalla nimenvaihdolla.
Lopuksi: En minä tästä asiasta aio tämän enempää vänkäämään. Minä toivoisin eritoten sitä, että aqua-web on ja pysyy Suomen ykkösfoorumi. Mielestäni on kuitenkin niin, että AW:n kaltaiset harrastefoorumit elävät tai kuolevat niiden jäsenten myötävaikutuksella, joilla on todella jotakin annettavaa meille muille. Me "maan hiljaiset" seuraamme heitä. Siksi onkin AW:n kannalta huolestuttavaa, että esim Mari ja prboy ovat viime aikoina esittäneet kritiikkiä AW:n toimintaa kohtaan. Siksi mielestäni Aqua-web on, käyttäjämäärän huikean kasvun myötä, tullut tietynlaiseen risteykseen. Toisen tien päässä on Suomi24:n kohtalo, toisaalla taas jotakin miellyttävämpää...
Näitten "turhien" viestien ongelma olisi korjattavissa jo niinkin, että jokainen otsikoisi aiheensa sen verran kuvaavasti, että siitä jo näkisi selvästi aiheen.
Ei siis tyyliin: Hauska jutska...
Vaan: OT: Vitsi...
Myös Akvaarioaiheissa sitä voisi soveltaa.
Siis ei tyyliin: Akvaario jutskaa josta kuulin
Vaan: Kuulin yleisöakvaariosta Seinäjoella.
Nuo vain esimerkkeinä eikä kehenkään kohdistettu.
Tuo maantieteellinen jaottelu on ongelmallinen mielestäni. Harva aloittelija tietää varmasti mistä maanosasta kalat ovat. Tämä taas johtaa sitten siihen, että viestejä saa olla siirtelemässä koko ajan ja loppu porukka repii pelihousunsa
Kun ei aina edes tässä jaottelussa kaikki mene oikein...
Ei siis tyyliin: Hauska jutska...
Vaan: OT: Vitsi...
Myös Akvaarioaiheissa sitä voisi soveltaa.
Siis ei tyyliin: Akvaario jutskaa josta kuulin
Vaan: Kuulin yleisöakvaariosta Seinäjoella.
Nuo vain esimerkkeinä eikä kehenkään kohdistettu.
Tuo maantieteellinen jaottelu on ongelmallinen mielestäni. Harva aloittelija tietää varmasti mistä maanosasta kalat ovat. Tämä taas johtaa sitten siihen, että viestejä saa olla siirtelemässä koko ajan ja loppu porukka repii pelihousunsa

Kun ei aina edes tässä jaottelussa kaikki mene oikein...
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Määrä ei korvaa laatua kuten sanotaan... On totta että se on kivaa kun paljon viestejä tulee mutta mielummin vähemmän ja parempi "laatu". Yleistä-keskustelu on (valitettavasti) hieman muuttunut hieman villiksi, sen takia osa täysin turhista keskusteluista onkin siirretty Testit-ryhmään. Yleistä-ryhmällä on kuitenkin oma paikkansa "henki-reikänä" jossa saa sitten puhella ihan mitä tahtoo (kunhan pysytään sivistyneessa meiningissä)Tapio kirjoitti:Pitänee hieman täsmentää omia näkökulmiani: ymmärrän, että foorumin perustajan kannalta on mahtavaa, että uusia viestejä tulee todella paljon joka päivä. Tässä suhteessa sinulle (ja muille tämän foorumin puuhamiehille) pitää nostaa hattua - nykyään erilaisia keskustelupaikkoja on niin paljon, että siinä kilpailussa voittajana selviäminen on hieno suoritus!
Monella muulla on varmaan samanlainen käyttötapa foorumille, tosin itse olen viime aikoina pääasiassa seurannut vain mv-osastoaTapio kirjoitti:Toisaalta, kun tarkastellaan asiaa yksittäisen käyttäjän, eli minun, kannalta, tilanne onkin toinen. Minä en ole erikoistunut oikein mihinkään akvaristiikan erikoishaaraan, vaan seuraan kiinnostuneena esim. tetra- Tanganjika ja Kasvit -palstoja.

Tämä on totta sen takia ollaankin osaksi siirretty "turhia" keskusteluja testeihin jossa ne eivät häiritse vakavaa keskustelua. Henkireikänä toimiminen on toisaalta yleistä-osan iso funktio jolla ilmeisesti on paljon kysyntää.Tapio kirjoitti:Yleistä keskustelua-osuuteen kertyy niin paljon tauhkaa että akvaarioaiheiset keskustelut uhkaavat jäädä taustakohinaksi. Tämä on sääli, sillä yleistä keskustelua-palstalla on myös akvaristin kannalta tärkeitä aiheita - esim juuri nyt keskustellaan kalojen kuljetustavoista.
Käytetystä softasta (phpBB) on kevään aikana tulossa uusi versio "markkinoille", vielä ei ole tarkkaan tiedossa mitä kaikkia uusia toimintoja siinä on lisätty mutta olettaisin että tämäntapainen suodatus-toiminto hyvinkin on mahdollinen siinä.Tapio kirjoitti:Joskus aikoinaan dsl(?) ehdotti, että viestejä voisi jotenkin suodattaa - silloin vastustin ajatusta, mutta sittemmin olen kääntänyt kelkkaani.
Jakaminen on mahdollista (järkevää) uuden softaversion myötä, siinä tulee olemaan mahdollisuus tehdä ryhmille "ala-ryhmiä" joilla tämäntapainen jakaminen olisi suhteellisen elppo toteuttaa.Tapio kirjoitti:Voisiko tässä ajatella sellaista kompromissia, että yleinen keskustelu jaettaisiin kahteen niin, että toisessa palstassa keskusteltaisin akvaarioihin liittyvistä yleisistä asioista ja toisessa vaikkapa suosikkivirvoitusjuomista tai lätkäseuroista.
Tapio kirjoitti:Lisäksi tämä vapaampi palsta siirrettäisiin erilleen akvaarioaiheista niin, että sinne tulleet uudet viestit eivät näkyisi sivulla http://www.aqua-web.org/forum/search.ph ... d=newposts
Tämä on jo hankalampi asia toteuttaa, käsin sen saa tehtyä hakua käyttämällä. Rajaa vain mistä ryhmistä haetaan viestejä.
Voi hyvin olla niinTapio kirjoitti:Eiköhän se ole niin, että tässäkin asiassa ne tyhjät tynnyrit kolisevat enitenMukava kuitenkin huomata, että tässä asiassa olemme samaa mieltä.

Tämäkin asia voidaan ehkä helpommin toteuttaa kun systeemiä päivitetään joskus kevään aikana. En tyrmää mutta en suoralta kädeltä suostukaan asiaanTapio kirjoitti:Tämä nyt tietysti herättää paljon vastustusta, mutta ehdottaisin silti tiettyjen palstojen yhdistämistä. En ole itsekään oikein samaa mieltä itseni kanssa, mikä jaottelu olisi paras, mutta jos katsotaan tetra, barbi & labyrinttikalaryhmiä, on niihin kertynyt vain noin keskimäärin 100 viestiä kuhunkin. Siksipä näitä voisi yhdistää suoraan toisiinsa. Samalla myös ahvenpuolelle voisi tehdä vastaavan yhdistämisen, - kiekot, tanganjikat & muut samaan foorumiin.

Luulisin että tämäntapainen jako aiheuttaisi suurta hämmennystä ainakin vähemmän aikaa harrastaneiden keskuudessa. Tuntuu että harva aloittelija tietää sen tarkemmin mistä päin maailmaa kalat ovat kotoisin. Joillekin tämä on tietenkin itsestään selvyys mutta usealle ei.Tapio kirjoitti:Toinen vaihtoehto olisi tehdä laajempi remontti niin, että jaottelu olisikin maantieteellinen: amerikka, afrikka, aasia. Tämän lisäksi kylmän veden kaloille ja lammikoille olisi omat fooruminsa.
Tämäkin asia saadaan järjestettyä päivityksen yhteydessä suhteellisen halposti. Riittävän selvan otsikoinnin vaatiminen tuntuu olevan hyvinkin hankala asia... Vaikka kuinka on pyydetty niin edelleen tulee eteen otsikoita joista ei voi mitenkään arvata mitä viestissä on asiana.Tapio kirjoitti:Osto, myynti & vaihdetaan foorumit voisi myös yhdistää - kunhan jokaiseen otsikkoon pakotettaisiin merkitsemään tieto siitä, minkälainen ilmoitus on kyseessä.
Tekniikan tai ongelmien alle sen luontevimmin taitaa asettua(?) Tämän kuitenkin saa helposti korjattu muokkaamalla otsikointia. Korjaavia ehdotuksia otetaan mielusti vastaan.Tapio kirjoitti:Näiden lisäksi veden kemia pitäisi päästä "virallisesti" osaksi jotakuta foorumia. Alkeisiin se ei sovi, eikä oikein nykykuvauksen mukaiseen tekniikkaankaan. Omaa palstaa aiheelle tuskin kannattaa perustaa, mutta ehkäpä Tekniikka-palstan scopea voisi muuttaa jollain sopivalla nimenvaihdolla.
Toivotaan hartaasti ettei tie vie -> Suomi24... Sen takia vielä kerran, käyttäjät sen määrää mikä meno täällä on. Ylläpito voi vain ohjailla toimintaa parhaan kykynsä mukaan.Tapio kirjoitti:Siksi mielestäni Aqua-web on, käyttäjämäärän huikean kasvun myötä, tullut tietynlaiseen risteykseen. Toisen tien päässä on Suomi24:n kohtalo, toisaalla taas jotakin miellyttävämpää...
Sam Salonen
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Junior Member
Rekisteröidyin äskettäin tänne akvaarion hankittuani. Olen aktiivisesti keskustellut tuolla puutarha.netissä mistä sain tämän linkinkin. Siellä systeemi on sama, keskustelua puutarhasta ja "vapaa sana"-otsikon alla vähän muustakin.
Kun tarvitsin tietoa, löysin sitä täältä ja tämä on todella hyvä tietopankki. Montaa juttua ei tarvinnut kysyä koska löysin haulla jo valmiita keskusteluja. Jos foorumi olisi ollut "tiukan asiallinen", en olisi uskaltanut varmaan edes kirjoittaa mitään. Nytkin vähän mietin että uskaltaakohan asioista tietämätön pulliainen edes täällä suutaan aukaista kun kaikki muut ovat niin asiantuntijoita...
henk.koht.Toivon että tämä rento ote säilyy, mutta tarvitseeko vapaata keskustelua täällä arkistoida kovinkaan kauan, se onkin toinen juttu. Ja otsikointi tosiaan on tärkeätä, että osaa erottaa itseään kiinnostavat asiat turhista.
Kun tarvitsin tietoa, löysin sitä täältä ja tämä on todella hyvä tietopankki. Montaa juttua ei tarvinnut kysyä koska löysin haulla jo valmiita keskusteluja. Jos foorumi olisi ollut "tiukan asiallinen", en olisi uskaltanut varmaan edes kirjoittaa mitään. Nytkin vähän mietin että uskaltaakohan asioista tietämätön pulliainen edes täällä suutaan aukaista kun kaikki muut ovat niin asiantuntijoita...
henk.koht.Toivon että tämä rento ote säilyy, mutta tarvitseeko vapaata keskustelua täällä arkistoida kovinkaan kauan, se onkin toinen juttu. Ja otsikointi tosiaan on tärkeätä, että osaa erottaa itseään kiinnostavat asiat turhista.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itse ehkä kysyn tällaisia kysymyksiä, kun meikäläisen kommentti näyttää yleensä jäävän threadin viimeisimmäksi. Joko olen porukan killfilessä, tais sitten itseironiani on sotinut itseäni vastaan. Olen toki humoristi ja pelle, mutta tosielämässä se pilke silmäkulmassa näkyy, ei aina näy täällä... vaikka olisi tarkoituskin.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Tuosta kalojen maantieteellisen sijainnin mukaan lajittelu tuottaa varmasti monelle ongelmia.
Tuosta otsikosta... Siihen pitäisi varmaan suurenosan panostaa enemmän että jo pelkkää otsikkoa vilkaisemalla osaisi päättää lukeakko vaiko ei (kyllähän siihen otsikkoon mahtuu enemän kirjaimia kuin se 1 rivi)...
Tuosta otsikosta... Siihen pitäisi varmaan suurenosan panostaa enemmän että jo pelkkää otsikkoa vilkaisemalla osaisi päättää lukeakko vaiko ei (kyllähän siihen otsikkoon mahtuu enemän kirjaimia kuin se 1 rivi)...
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
(Vanha arabialainen sananlasku)
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Ne koskevat kalastoja uusiin altaisiin (tosin näissä ei mistään tietokannasta varmasti ole apua). Muuttoja, hiekka/sora mieintöjä, suodatusta...kristiina kirjoitti:Marin idea uudesta tietokannasta, usein kysytys kysymykset voisi olla hyvä. Ongelmana taitaisi vaan olla se, että mitä ne usein kysytyt kysymykset ovat
-kris
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mielenkiintoisia näkökulmia. Huomaan olevani enemmän Samin kuin Tapion kanssa samalla linjalla. Vaikka tietyillä foorumeilla ei olekaan kovin runsaasti keskustelua ne palvelevat ko. aiheen harrastajia. Jos tetrat ja labyrinttikalat yhdistettäisiin samaan foorumiin joku muu olisi juuri niissä ongelmissa joista Tapio "kärsii" yleisen foorumin kanssa.
Tätä mieliharmi osastoa voisi välttää niinkin että henkilökohtaisissa asetuksissa voisi valita ne aihealueet joiden viestit tulevat aina automaattisesti mukaan hakuihin ja uusien viestien luetteloon. Muihin alueisiin pitäisi erikseen mennä jotta niistä saisi tiedon uusista viesteistä. Näin minä esimerkiksi voisin jättää valitsematta meriveden joka nyt kummittelee tyhjän panttina kaikissa hauissani. Toivottavasti tällainen ominaisuus jo löytyy tai tulee myöhemmin osaksi kehitysvälinettä.
Tätä mieliharmi osastoa voisi välttää niinkin että henkilökohtaisissa asetuksissa voisi valita ne aihealueet joiden viestit tulevat aina automaattisesti mukaan hakuihin ja uusien viestien luetteloon. Muihin alueisiin pitäisi erikseen mennä jotta niistä saisi tiedon uusista viesteistä. Näin minä esimerkiksi voisin jättää valitsematta meriveden joka nyt kummittelee tyhjän panttina kaikissa hauissani. Toivottavasti tällainen ominaisuus jo löytyy tai tulee myöhemmin osaksi kehitysvälinettä.
Tero Kankaanperä
Samaa mieltä olisin moderoinnista, hitaalla moseemiyhteydellä kun alkaa v...ttamaan kun aihe ei kuuluisi kyseiseen "otsikkoon". Eri asiana kuitenkin tämä yleistä löpinää missä on aiheita jos toisia...Moderoinnin "löystyminen" johtuu varmaan pitkälti siitä että joka kerta kun moderaattorit jotain korjasivat niin nousee kamala mekkala asiasta. Tuntuu välillä että on aivan sama mitä tekee niin se on väärin, itse näkisin mielelläni paljon tiukemman moderointilinjan mitä tällä hetkellä käytössä on.
Tästä joskus hiljaisellä äänellä jossain mutisinkin, mutta toistan itseäni, vähän äänekkäämmin. Elikkä kuljetustavat, ja vastaavat soveltuvat vallan hyvin tuonne "Hoito, ongelmat ja kalataudit" osion alle. Hoidostahan siinä oikeassa kuljettamistavassakin on kysymys. Ja jos lukee osion kuvauksen, huomaa, että vedenkemiakin soveltuu tänne ihan hyvin. "Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne." Uskon, että vain ani harva meistä täällä alkaa rupattelemaan veden kemiasta muutoin, kuin akvaarionhoitomielessä..... Ei tuolla hoidolla tarkoiteta vain sairaiden kalojen hoitoa.Tapio kirjoitti:[...]yleistä keskustelua-palstalla on myös akvaristin kannalta tärkeitä aiheita - esim juuri nyt keskustellaan kalojen kuljetustavoista.
*snip*
Näiden lisäksi veden kemia pitäisi päästä "virallisesti" osaksi jotakuta foorumia. Alkeisiin se ei sovi, eikä oikein nykykuvauksen mukaiseen tekniikkaankaan. Omaa palstaa aiheelle tuskin kannattaa perustaa, mutta ehkäpä Tekniikka-palstan scopea voisi muuttaa jollain sopivalla nimenvaihdolla.