Näin harhaanjohtavia asioita lemmikkiliikkeessä
Valvoja: Moderaattorit
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Näin harhaanjohtavia asioita lemmikkiliikkeessä
Satuinpa käymään tässä aamupäivällä Riihimäessä paikallisessa lemmikkikaupassa. Tosin tällä kertaa en ostanut mitään. Mutta kirjoitanpas muuatmasta huomiostani siellä.
Pällistelin siellä sillä hetkellä olevaa kalatarjontaa. Joidenkin lajien kohdalla on suppeat tiedot kuten akvaarion minimikoko ja lämpötila.
Täytyy kyllä sanoa että tuo akvaarion minimikoko oli ainakin joidenkin kohdalla pahasti alakantiin. Tässä muutama esimerkki:
Tiikerinuoliainen 80 litraa
Tulipyrstö 80 litraa
Lehtikala 100 litraa
Meinasi siisnä silmät pudota päästä. Manasin mielessä että nämähän on pahasti alakanttiin.
En tällä kertaa maininnut asiasta. Meinasin kyllä,
Ensi kerralla kun käyn ostamassa kaloja sieltä niin mainitsen kyllä asiasta.
Onkos joku muu nähnyt näin pahoja virheitä muualla? Mitä mieltä olette asiasta.
Pällistelin siellä sillä hetkellä olevaa kalatarjontaa. Joidenkin lajien kohdalla on suppeat tiedot kuten akvaarion minimikoko ja lämpötila.
Täytyy kyllä sanoa että tuo akvaarion minimikoko oli ainakin joidenkin kohdalla pahasti alakantiin. Tässä muutama esimerkki:
Tiikerinuoliainen 80 litraa
Tulipyrstö 80 litraa
Lehtikala 100 litraa
Meinasi siisnä silmät pudota päästä. Manasin mielessä että nämähän on pahasti alakanttiin.
En tällä kertaa maininnut asiasta. Meinasin kyllä,
Ensi kerralla kun käyn ostamassa kaloja sieltä niin mainitsen kyllä asiasta.
Onkos joku muu nähnyt näin pahoja virheitä muualla? Mitä mieltä olette asiasta.
Joo, eipä ole moni akvaarioliike tiedoilla pilattu. Onneksi ajat ovat kuitenkin noin yleisesti ottaen muuttuneet, n.15v. vuotta sitten kun minulle neuvottiin että kultakaloja voi mainiosti pitää 40 litran akvaariossa ja niitä saa kuulemma ruokkia vain joka kolmas (!) päivä. Samoin sinne 40 litran akvaarioon kuulemma voi ottaa sinirihmakalan ja pusukalan kultakalan seuraksi... pohjalle iso imumonni lisäkkeeksi. Mitäpä siinä lapsena suurempia ihmettelin, vaan uskoin hölmönä kaiken mitä minulle sanottiin. Liikkeen omistajalla oli vain tarkoitus saada mahdollisimman paljon kaloja myydyksi. Kaiken sai oppia kantapään kautta... ja voi sitä lapsen itkua kun sinirihma hakkasi kultakalan hengiltä ja imumonni kasvoi melkein ulos akvaariosta. Nykyään tekisi mieleni mennä hirttämään tuo upeita neuvoja antanut yksityisyrittäjä.
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Eräälle ystävälleni myytiin vuosia sitten Tamperelaisesta akvaarioliikkeestä 40L akvaario. Ystäväni ei tietenkään tiennyt mitään kalojen tilantarpeesta itse eikä vaatimuksista, ja se oli hänen ensimmäinen akvaarionsa. Hän vain luotti myyjän sanoihin.
Ja mitä se kauppias myikään ystävälleni? 40L akvan, jonne yhden kultakalan, partamonnin, 6 miekkapyrstöä, yksi perhoskirjoahven. Voi kalaparkoja...siinä oli oikea kalasoppa. ei ne kaikki kyllä kauaa eläneetkään. puolen vuoden päästä oli enää partis ja kultsu jäljellä.
mielestäni akvaarioliikkeiden pitäisi oikeasti hankkia tietoa joka lajista, mitä ne myyvät, niiden pitäisi opiskella vähän kalojen yhteensopivuuksia, jne. Taudeistakin niiden pitäisi tietää vähän enemmän...
Uskoisin kuitenkin että Suomesta löytyy asiantunteviakin myyjiä...
Ja mitä se kauppias myikään ystävälleni? 40L akvan, jonne yhden kultakalan, partamonnin, 6 miekkapyrstöä, yksi perhoskirjoahven. Voi kalaparkoja...siinä oli oikea kalasoppa. ei ne kaikki kyllä kauaa eläneetkään. puolen vuoden päästä oli enää partis ja kultsu jäljellä.
mielestäni akvaarioliikkeiden pitäisi oikeasti hankkia tietoa joka lajista, mitä ne myyvät, niiden pitäisi opiskella vähän kalojen yhteensopivuuksia, jne. Taudeistakin niiden pitäisi tietää vähän enemmän...
Uskoisin kuitenkin että Suomesta löytyy asiantunteviakin myyjiä...
-
maketzu
- Advanced Member

- Viesti:
Aivan, useiden kauppiaiden tiedot ovat yllätävän puutteellisia.
Saapi nähdä mitä täällä sitten vastataan kun kommentoin kalojen tilantarpeesta
Kun tuo kyseinen liike alkoi jokunen vuosi sitten myydä kaloja yhden toisen liikkeen lopetetua, niin tenttasin tahallani myyjiä. Eipä ollut kovin päteviä vastauksia ja yksi myyjäkin sanoi, että ei muista. Epäilen kuitenkin, että ei tiennyt![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saapi nähdä mitä täällä sitten vastataan kun kommentoin kalojen tilantarpeesta
Kun tuo kyseinen liike alkoi jokunen vuosi sitten myydä kaloja yhden toisen liikkeen lopetetua, niin tenttasin tahallani myyjiä. Eipä ollut kovin päteviä vastauksia ja yksi myyjäkin sanoi, että ei muista. Epäilen kuitenkin, että ei tiennyt
-
kala(harra)staja
- Junior Member

Monia kauppiaita ei varmaan kiinnosta kuin raha. Isommat ja harvinaisemmat kalat on kalliimpia, eikä kauppiaita (osaa) haittaa vaikka asiakas pitäisi niitä vesilasissa.
Sitäpaitsi jos kalat eivät menesty asiakas tulee ostamaan lisää kaloja, jos ei ole tajunnut juttua.
Iljettävää, mutta totta! (ehkä, ei koske kaikkia, en yritä yleistää...)
Sitäpaitsi jos kalat eivät menesty asiakas tulee ostamaan lisää kaloja, jos ei ole tajunnut juttua.
Iljettävää, mutta totta! (ehkä, ei koske kaikkia, en yritä yleistää...)
-
kala(harra)staja
- Junior Member

Se edellyttää että ne tajuaa mihin kalat kuoli tai ottaa selvää asioista, mutta ei kaikki niin tee.Valmont kirjoitti:Niin tai päinvastoin...lopettavat käynnin ko. liikkeessä saadessaan lisää tietoa yms.kala(harra)staja kirjoitti:
No niin...
Rohkenen kertoa, että koen tulleeni ihan itse kusetetuksi ja ihan viime päivinä. Kertomus kulkee seuraavasti:
Pahaa aavistamatta ja tyhmyyttäni ostin vasta maahantulleita kaloja, jotka näyttivät voivan mainiosti. Sain ohjeet jo etukäteen torjua valkopilkkua 1/2 annostuksella, jonka tein.
No, valkopilkkutartuntahan siitä seurasi, varmasti siksi, että olin vasta vaihtanut vettä ja käyttänyt vedenparannusainetta, kuulemma neutraloi lääkkeetkin - tätä en aloittelijana tiennyt, mutta eipä siitä ole lääkeen ohjeissakaan, eikä myyjä osannut neuvoa.
Olen soittanut kalat myyneeseen liikkeeseen about 10 kertaa, mutta kertaakaan sieltä ei ole neuvottu kuulemma ihan yleisesti tiedossa olevaa asiaa, että heidän myymänsä Tetran ContraIck ei auta pahaan jo puhjenneeseen valkopilkkuun.
Puolet kaloista kuoli, osa varmaan lääkemyrkytykseen, mutta pilkku ei hellittänyt ennen kuin sain kunnon hoito-ohjeet vähemmän ahneelta (helsinkiläiseltä) kauppiaalta ja vaihdoin lääkitystä Waterlifen pilkkutautilääkkeeseen. Alkuperäisen myyjän tarkoitus oli epäilemättä saada ensin myytyä mahdollisimman monta pulloa tehotonta lääkettä ja sitten uudet kalat. En kyllä osta siitä liikkeestä enää mitään.
Pahaa aavistamatta ja tyhmyyttäni ostin vasta maahantulleita kaloja, jotka näyttivät voivan mainiosti. Sain ohjeet jo etukäteen torjua valkopilkkua 1/2 annostuksella, jonka tein.
No, valkopilkkutartuntahan siitä seurasi, varmasti siksi, että olin vasta vaihtanut vettä ja käyttänyt vedenparannusainetta, kuulemma neutraloi lääkkeetkin - tätä en aloittelijana tiennyt, mutta eipä siitä ole lääkeen ohjeissakaan, eikä myyjä osannut neuvoa.
Olen soittanut kalat myyneeseen liikkeeseen about 10 kertaa, mutta kertaakaan sieltä ei ole neuvottu kuulemma ihan yleisesti tiedossa olevaa asiaa, että heidän myymänsä Tetran ContraIck ei auta pahaan jo puhjenneeseen valkopilkkuun.
Puolet kaloista kuoli, osa varmaan lääkemyrkytykseen, mutta pilkku ei hellittänyt ennen kuin sain kunnon hoito-ohjeet vähemmän ahneelta (helsinkiläiseltä) kauppiaalta ja vaihdoin lääkitystä Waterlifen pilkkutautilääkkeeseen. Alkuperäisen myyjän tarkoitus oli epäilemättä saada ensin myytyä mahdollisimman monta pulloa tehotonta lääkettä ja sitten uudet kalat. En kyllä osta siitä liikkeestä enää mitään.
Tyhmyydestä sakotetaan. Niin ainakin minulle kävi taas tänään.
Kävin akvaarioliikkeestä tänään hakemassa lisää neontetroja parveeni, ja samalla olin ajatellut ostaa jonkun uuden kasvinkin akvaarion somistukseksi. Olin netistä katsellut erilaisten kasvien kuvia ja mietiskellyt mitä haluan, mutta kun kaupan valikoimasta ei sitten juuri sitä toivomaani löytynyt, niin päädyin sitten ostamaan jotain vaan myymälän valikoimasta. Huonosti kasveja tuntevana pyysin myyjää esittelemään niitä minulle, ja kerroin millaiseen akvaarioon kasvit ovat tulossa valaistuksen yms. suhteen. Jo ennestään tuntemieni anubiasten lisäksi mukaani tarttui pari taimea kaunista punalehtistä Hemigraphis colorataa, joka oli vielä muihin kasveihin verrattuna varsin edullinen.
Kotona sitten istutin kasvit ja aloin katsella netistä tietoa tästä punalehtisestä kasvista mm. tropican sivuilta. Ikäväkseni huomasin, että kasvi onkin oikeasti ruukkukasvi, terraarioihin soveltuva, ja että akvaariossa se meneestyy vain muutaman kuukauden. Lisäksi kasvin mukana tullut lappu (jonka näin vasta kotona, en kaupassa) vahvisti kasvin terraarioon tarkoitetuksi.
Soitin myymälään, jossa minua palvellut mies oli edelleen siinä käsityksessä että ko. laji olisi akvaariokasvi, mutta ehdotti oma-aloitteisesti, että toisin kasvit takaisin kauppaan. Minusta vaikutti siltä, että myyjä ihan vilpittömästi ei tiennyt mitä minulle möi. En kyllä hirveästi kuitenkaan myyjää lähtisi syyttelemään. Olisi minun kyllä itsekin pitänyt vähän paremmin tietää mitä menen ostamaan. Nykyään kun on niin helppo ottaa selvää vaikkapa netin kautta.
Tyhmyyssakkona kipitän sitten kiltisti lauantaina viemään kasvit takaisin kauppaan.
Kävin akvaarioliikkeestä tänään hakemassa lisää neontetroja parveeni, ja samalla olin ajatellut ostaa jonkun uuden kasvinkin akvaarion somistukseksi. Olin netistä katsellut erilaisten kasvien kuvia ja mietiskellyt mitä haluan, mutta kun kaupan valikoimasta ei sitten juuri sitä toivomaani löytynyt, niin päädyin sitten ostamaan jotain vaan myymälän valikoimasta. Huonosti kasveja tuntevana pyysin myyjää esittelemään niitä minulle, ja kerroin millaiseen akvaarioon kasvit ovat tulossa valaistuksen yms. suhteen. Jo ennestään tuntemieni anubiasten lisäksi mukaani tarttui pari taimea kaunista punalehtistä Hemigraphis colorataa, joka oli vielä muihin kasveihin verrattuna varsin edullinen.
Kotona sitten istutin kasvit ja aloin katsella netistä tietoa tästä punalehtisestä kasvista mm. tropican sivuilta. Ikäväkseni huomasin, että kasvi onkin oikeasti ruukkukasvi, terraarioihin soveltuva, ja että akvaariossa se meneestyy vain muutaman kuukauden. Lisäksi kasvin mukana tullut lappu (jonka näin vasta kotona, en kaupassa) vahvisti kasvin terraarioon tarkoitetuksi.
Soitin myymälään, jossa minua palvellut mies oli edelleen siinä käsityksessä että ko. laji olisi akvaariokasvi, mutta ehdotti oma-aloitteisesti, että toisin kasvit takaisin kauppaan. Minusta vaikutti siltä, että myyjä ihan vilpittömästi ei tiennyt mitä minulle möi. En kyllä hirveästi kuitenkaan myyjää lähtisi syyttelemään. Olisi minun kyllä itsekin pitänyt vähän paremmin tietää mitä menen ostamaan. Nykyään kun on niin helppo ottaa selvää vaikkapa netin kautta.
Tyhmyyssakkona kipitän sitten kiltisti lauantaina viemään kasvit takaisin kauppaan.
Satu
-
kala(harra)staja
- Junior Member

Ja jotkut jopa myyvät kultakaloja malja-akvaarioon...Iiris kirjoitti:Kuinka saan äitini uskomaan, ettei akvaariokauppiaisiin kannata sokeasti luottaa? Äiskä nimittäin on kantanut 85-litran akvaarioomme kaikennäköisiä kaloja myyjän suosituksesta. Nyt hän haluaisi kultakalan, ja kauppiaskin sanoi, että hyvin se menee tuonkokoiseen..
-
Pallokala
- Advanced Member

Lainaat kirjastosta/ ostat mahdollisimman uuden akvaariokirjan ja laitat äidin lukemaan sieltä pari valikoitua aukeamaa kalojen tilantarpeesta ja yhteensopivuudesta jne. Jos vaikka uskoisi painettua sanaa?Iiris kirjoitti:Kuinka saan äitini uskomaan, ettei akvaariokauppiaisiin kannata sokeasti luottaa? Äiskä nimittäin on kantanut 85-litran akvaarioomme kaikennäköisiä kaloja myyjän suosituksesta. Nyt hän haluaisi kultakalan, ja kauppiaskin sanoi, että hyvin se menee tuonkokoiseen..
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Spakarin on aivan oikeassa. Lopettakaa jeesustelu myyjien tietämättömyydestä ja ottakaa itse selvää mitä aiotte ostaa. Ei ole mahdollista, että kaikki myyjät tietävät vähän kaikesta (ja te vaaditte, että heidän olisi tiedettävä paljon kaikesta).spakarin kirjoitti:En kyllä hirveästi kuitenkaan myyjää lähtisi syyttelemään. Olisi minun kyllä itsekin pitänyt vähän paremmin tietää mitä menen ostamaan. Nykyään kun on niin helppo ottaa selvää vaikkapa netin kautta.
Vastuun siirtäminen ja syyttely on niin helppoa - meillä itsellämme pitäisi olla se suurin vastuu.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Totta tuokin mitä Mikael kirjoittaa. MUTTA! Kauppiaan on tiedettävä mitä myy. On osattava antaa oikeat hoito-ohjeet ja varmistettava että asiakas tietää mitä on ostamassa. Tällä en silti tarkoita sitä, että se poistaisi myöskään asiakkaan vastuuta ottaa itsenäisesti asioista selvää. Mutta kun tosiasia on kuitenkin se, että kauppias on monen asiakkaan ainoa tietolähde, olisi kauppiaalla oltava eväät ohjeistaa asiakas oikein.
Olen pohtinut tätä kaloja liian pieniin altaisiin myyvien kauppiaiden ongelmaa ja tullut siihen tulokseen, että osa ongelmaa on tiedonpuute, osa on välinpitämättömyys ja ahneus. Tiedon puutetta voisi helpottaa sillä, että olisi olemassa jonkinlainen selkeä yleisohjeistus siitä, minkälaiset vesiolot, minkä kokoisen akvaarion ja onko kyseinen laji parvikala vai erakko olisi olemassa. Parasta tietysti olisi, jos kyseisen ohjeistuksen saisi hyväksytettyä suoraan lain alle siten, että sitä olisi sakon uhalla noudatettava. Nykyisissä ohjeissa on melkoisesti tulkinnanvaraa, kun yhden mielestä pusukala tarvitsee yli 300 litraa tilaa ja toisen mielestä 100 litraa riittää ihan hyvin.
Tässähän meille olisi työsarkaa. Eri asia sitten miten vastaanottavaisia kauppiaat tällaiselle listalle olisivat.
Olen pohtinut tätä kaloja liian pieniin altaisiin myyvien kauppiaiden ongelmaa ja tullut siihen tulokseen, että osa ongelmaa on tiedonpuute, osa on välinpitämättömyys ja ahneus. Tiedon puutetta voisi helpottaa sillä, että olisi olemassa jonkinlainen selkeä yleisohjeistus siitä, minkälaiset vesiolot, minkä kokoisen akvaarion ja onko kyseinen laji parvikala vai erakko olisi olemassa. Parasta tietysti olisi, jos kyseisen ohjeistuksen saisi hyväksytettyä suoraan lain alle siten, että sitä olisi sakon uhalla noudatettava. Nykyisissä ohjeissa on melkoisesti tulkinnanvaraa, kun yhden mielestä pusukala tarvitsee yli 300 litraa tilaa ja toisen mielestä 100 litraa riittää ihan hyvin.
Tässähän meille olisi työsarkaa. Eri asia sitten miten vastaanottavaisia kauppiaat tällaiselle listalle olisivat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kerätkää tietokanta tänne aqua-webiin. Tietokoneet ja nettiyhteydet alkavat löytyä jokapaikasta ja ostotilanteessa voi kurkata kyseistä tietokantaa epäselvissä tilanteissa. Tämä pakottaisi kauppiaan myöskin 'parempiin käytöstapoihin'. Jossittelua tietysti syntyy mutta keskustelu onko esim. allaskoko 50l vai 300l menisi ainakin oikeaan suuntaan.Mari kirjoitti:Tiedon puutetta voisi helpottaa sillä, että olisi olemassa jonkinlainen selkeä yleisohjeistus siitä, minkälaiset vesiolot, minkä kokoisen akvaarion ja onko kyseinen laji parvikala vai erakko olisi olemassa.
Olisi hienoa saada tuollainen laki, mutta laista sinänsä ei ole apua ellei sitä valvota. Nykyisessä eläinsuojelulaissakin olisi eväitä monien kalojen olojen parantamiseksi, mutta kun valvontaa ei ole ja tuomioistuinkäytäntö on alhaisten rangaistusten määrääminen eläinsuojelurikoksista, niin ei hyvältä näytä.
Minun ehdotukseni:
1) kattavan vaikka vapaaehtoisiin valvojiin perustuvan valvontajärjestelmän luominen
2) kauppiaiden koulutus
3) sen miettiminen, miten aloitteleviin akvaristeihin saisi kontaktia ja heidät passitettua vaikkapa akvaarionperustuskurssille, jossa asiat selvitettäisiin oikein.
Minun ehdotukseni:
1) kattavan vaikka vapaaehtoisiin valvojiin perustuvan valvontajärjestelmän luominen
2) kauppiaiden koulutus
3) sen miettiminen, miten aloitteleviin akvaristeihin saisi kontaktia ja heidät passitettua vaikkapa akvaarionperustuskurssille, jossa asiat selvitettäisiin oikein.
maketzu:
.
Työskentelen itse akvaarioliikkeessä, ja minun onkin nyt pakko myöntää - en todellakaan tiedä kaikista kaloista kaikkea. Onko se rikos myyjältä jos myöntää, ettei tiedä vastausta asiakkaan kysymykseen? Jos joudun vastaavaan tilanteeseen, yritän toki etsiä vastauksen asiakkaalle liikkeen kirjoista.
Se on vain hyväksyttävä, että myyjätkin ovat ihmisiä, eikä kaikkea voi millään tietää! Olisihan se mukavaa jos päässä olisi joku sisäinen tietokone, johon on ohjelmoitu kaikkien kalojen lämpötilavaatimukset jne, mutta kun näin ei vain ole. Valitettavasti.
Ja noista kokosuosituksista: itse en suostuisi myymään kaloja aivan liian pieniin altaisiin. Joskus asiakkaita voi olla todella vaikeaa saada uskomaan, että kalat tarvitsisivat suuremman tilan kuin mitä heiltä löytyy. Viimeeksi eilen sain lähes kymmenisen minuuttia toistaa eräälle asiakkaalle, että en suostu myymään kultakaloja 60-litraiseen altaaseen. Helppoa se ei tosin aina ole.
Joskus musta tuntuu, että akvaarioliikkeen myyjän ammatti on maailman vähiten arvostettu ammattikunta... siltä ainakin tuntuu kun lukee palautteita netistä
.
HuohKun tuo kyseinen liike alkoi jokunen vuosi sitten myydä kaloja yhden toisen liikkeen lopetetua, niin tenttasin tahallani myyjiä. Eipä ollut kovin päteviä vastauksia ja yksi myyjäkin sanoi, että ei muista. Epäilen kuitenkin, että ei tiennyt
Työskentelen itse akvaarioliikkeessä, ja minun onkin nyt pakko myöntää - en todellakaan tiedä kaikista kaloista kaikkea. Onko se rikos myyjältä jos myöntää, ettei tiedä vastausta asiakkaan kysymykseen? Jos joudun vastaavaan tilanteeseen, yritän toki etsiä vastauksen asiakkaalle liikkeen kirjoista.
Se on vain hyväksyttävä, että myyjätkin ovat ihmisiä, eikä kaikkea voi millään tietää! Olisihan se mukavaa jos päässä olisi joku sisäinen tietokone, johon on ohjelmoitu kaikkien kalojen lämpötilavaatimukset jne, mutta kun näin ei vain ole. Valitettavasti.
Ja noista kokosuosituksista: itse en suostuisi myymään kaloja aivan liian pieniin altaisiin. Joskus asiakkaita voi olla todella vaikeaa saada uskomaan, että kalat tarvitsisivat suuremman tilan kuin mitä heiltä löytyy. Viimeeksi eilen sain lähes kymmenisen minuuttia toistaa eräälle asiakkaalle, että en suostu myymään kultakaloja 60-litraiseen altaaseen. Helppoa se ei tosin aina ole.
Joskus musta tuntuu, että akvaarioliikkeen myyjän ammatti on maailman vähiten arvostettu ammattikunta... siltä ainakin tuntuu kun lukee palautteita netistä
-
maketzu
- Advanced Member

- Viesti:
No ei se ole rikos jos ei tiedä aina kaikkea. En sitä tarkoittanut.Työskentelen itse akvaarioliikkeessä, ja minun onkin nyt pakko myöntää - en todellakaan tiedä kaikista kaloista kaikkea. Onko se rikos myyjältä jos myöntää, ettei tiedä vastausta asiakkaan kysymykseen? Jos joudun vastaavaan tilanteeseen, yritän toki etsiä vastauksen asiakkaalle liikkeen kirjoista.
Mutta ainahan se on positiivista että tällaisissa tilanteissa yritetään etsiä vastausta kirjoista. Kuten juuri sinä kun mainitsit.
Ei tarvitsekaan, ei ole tarvis olla tietokone. Olen edelleen sitä mieltä, että netistä pitäisi löytää työkalu jota voisit käyttää.Roosa kirjoitti:Se on vain hyväksyttävä, että myyjätkin ovat ihmisiä, eikä kaikkea voi millään tietää! Olisihan se mukavaa jos päässä olisi joku sisäinen tietokone, johon on ohjelmoitu kaikkien kalojen lämpötilavaatimukset jne, mutta kun näin ei vain ole. Valitettavasti.
Kävin tässä viime kesänä ostamassa kasveja pihalle ja myymälässä myyjän kanssa etsittiin sopivia kasveja tietokoneen avulla.
Miksi kaloille ei voida luoda vastaavaa tiedostoa - onkoon se netissä tai erillinen softis tietokoneella?
Hei,
kyllä joo kismittää nämä akvaariokauppojen myyjät ja heidän suosituksensa. Täällä Oulussa ei ainoassakaan liikkeessä ole minkäänlaisia infolappuja kalojen kohdalla ja lauantainakin yksi perhe kävi hakemassa kolmannen kultakalansa 120 litraiseen seura-akvaarioonsa ja aikoivat vielä ottaa lisäksi lehtikaloja johon myyjä tuumasi, että toki sopii kaikki samaan soppaan. Itse tupisin vieressä että kultakala kasvaa kyllä 20 senttiseksi, mutten viitsinyt enempää meteliä nostaa, kun täytyy kohta saada partamonin poikaset vietyä sinne kauppaan, vaikken kyllä haluaisi, jos lähtevät sieltä pienenpieniin akvaarioihin.
Toisekseen, itse kun kyselin akvaarion laitosta, sain ilmatteeksi tämän Tetran infokirjasen (hyvä juttu toisaalta) mutta senkin pirulaisen kuvissa on sekaisin kovan ja pehmeän veden kaloja ja tilavaatimukset kaloille on vähintäänkin puolitettu. Ja yleensäkin kaikissa tähänastisissa kirjoissa joita olen lukenut, kalojen tilantarve on omituista luettavaa. Itse ole muka huomannut yleisimpien kalojen kohdalla, että minimilitrasuosituksena voisi pitää pienille ja rauhallisille kaloille kalan pituusx15 ja isommille rauhallisille kalan pituusx20. Reviirikalat, vilkkaat ja muut ovat asia erikseen. Eikä tämäkään sääntö tietenkään ole mitenkään yleistettävissä mutta tuo kalamäärän laskeminen kalasenttien mukaan vie aloittelijan helposti hunnigolle. Senkin voisi mielestäni ajatella näin, että akvaarion tilavuus:2 ja siihen lasketaan sitten ne kalasentit...Yleensä aloittelija taitaa laskea mieluummin sen ulkomittojen antaman kokonaisuutilavuuden mukaan ne kalasentit, saahan näin hyvällä omalla tunnolla hankkia enemmän kaloja.
Olen samaa mieltä siitä, että asiakkaan tulisi etsiä tietoa ennen ostopäätöksiä, mutta valitettavan harva tekee niin. Ilmeisesti lemmikkieläinkaupan omistajan arvellaan tietävän kaikki tarpeellinen ja kauppiaan uskotaan olevan eläinten asialla eikä rahan perässä.
Itselläni on yli kolmesatainen tietopaketti tietokoneellani, tiivistettyä tietoa netistä ja kirjoista sekä kuvia kaloista ja niiden vaatimuksista. Paljon siellä on varmaan myös väärä tietoa ja aionkin täällä toitotella kysymyksiäni aina kun haluan varmistaa tietopohjaani. Joten, ette pääse minusta eroon
kyllä joo kismittää nämä akvaariokauppojen myyjät ja heidän suosituksensa. Täällä Oulussa ei ainoassakaan liikkeessä ole minkäänlaisia infolappuja kalojen kohdalla ja lauantainakin yksi perhe kävi hakemassa kolmannen kultakalansa 120 litraiseen seura-akvaarioonsa ja aikoivat vielä ottaa lisäksi lehtikaloja johon myyjä tuumasi, että toki sopii kaikki samaan soppaan. Itse tupisin vieressä että kultakala kasvaa kyllä 20 senttiseksi, mutten viitsinyt enempää meteliä nostaa, kun täytyy kohta saada partamonin poikaset vietyä sinne kauppaan, vaikken kyllä haluaisi, jos lähtevät sieltä pienenpieniin akvaarioihin.
Toisekseen, itse kun kyselin akvaarion laitosta, sain ilmatteeksi tämän Tetran infokirjasen (hyvä juttu toisaalta) mutta senkin pirulaisen kuvissa on sekaisin kovan ja pehmeän veden kaloja ja tilavaatimukset kaloille on vähintäänkin puolitettu. Ja yleensäkin kaikissa tähänastisissa kirjoissa joita olen lukenut, kalojen tilantarve on omituista luettavaa. Itse ole muka huomannut yleisimpien kalojen kohdalla, että minimilitrasuosituksena voisi pitää pienille ja rauhallisille kaloille kalan pituusx15 ja isommille rauhallisille kalan pituusx20. Reviirikalat, vilkkaat ja muut ovat asia erikseen. Eikä tämäkään sääntö tietenkään ole mitenkään yleistettävissä mutta tuo kalamäärän laskeminen kalasenttien mukaan vie aloittelijan helposti hunnigolle. Senkin voisi mielestäni ajatella näin, että akvaarion tilavuus:2 ja siihen lasketaan sitten ne kalasentit...Yleensä aloittelija taitaa laskea mieluummin sen ulkomittojen antaman kokonaisuutilavuuden mukaan ne kalasentit, saahan näin hyvällä omalla tunnolla hankkia enemmän kaloja.
Olen samaa mieltä siitä, että asiakkaan tulisi etsiä tietoa ennen ostopäätöksiä, mutta valitettavan harva tekee niin. Ilmeisesti lemmikkieläinkaupan omistajan arvellaan tietävän kaikki tarpeellinen ja kauppiaan uskotaan olevan eläinten asialla eikä rahan perässä.
Itselläni on yli kolmesatainen tietopaketti tietokoneellani, tiivistettyä tietoa netistä ja kirjoista sekä kuvia kaloista ja niiden vaatimuksista. Paljon siellä on varmaan myös väärä tietoa ja aionkin täällä toitotella kysymyksiäni aina kun haluan varmistaa tietopohjaani. Joten, ette pääse minusta eroon
-
summersrain
- Member

Tiedustelin että minkälaisia kiviä sinne akvaarioon oikein voisi laittaa. Myyjän mielestä ei ainakaan suomalaisia, liikaa metalleja. Hiekkakiviä jos jotain ja niitä löytyy ainakin jäämereltä, norjan rannikolta. Vaan eipä tullut muutama vuosi sitten mieleen kanniskella kiviä muistoksi reissulta... En minä häntä tästä moiti. Ihmettelen ainoastaan kun samalla käynnillä möi minulle kauniston soraa.
Hohhoi. Tietysti suomalaistenkin kivien seasta voi tuurilla löytää metallipitoisia kiviä, mutta eihän me nyt missään jättimäisessä rautakaivoksessa eletä!
Kotimaiset syväkivilajit (esim.graniitti, gneissi, diabaasi) ovat tietääkseni ihan turvallista kamaa. Metallisissa kivissä on yleensä erikoista kiiltoa (poikkeuksena katinkultaa sisältävät kivet) ja ne myös painavat suhteellisesti tavallisia murikoita enemmän.
Oman akvaarioni komeimmat möykyt ovat Vanhankaupunginlahden rannasta. Joukossa on myös marmorikiviä, englanninsoraa ja tuliaisia Kreikan saaristosta ja Arizonan autiomaasta. Puolentoista vuoden kokemuksella, vaikeuksia ei ole ilmaantunut näiltä osin.
Oman akvaarioni komeimmat möykyt ovat Vanhankaupunginlahden rannasta. Joukossa on myös marmorikiviä, englanninsoraa ja tuliaisia Kreikan saaristosta ja Arizonan autiomaasta. Puolentoista vuoden kokemuksella, vaikeuksia ei ole ilmaantunut näiltä osin.