Tilanne on seuraava: ostin viikko sitten perjantaina uusia kaloja, keskikokoisia kirjoahvenia, jotka olivat tulleet maahan nelisen päivää sitten (virhe nro 1, luulisin jälkiviisaana). No, sain myyjältä neuvon ennaltaehkäistä pilkkutautia 215 litran pöntössäni Tetran tähän tarkoitukseen sopivalla ContraIck lääkkeellä 10 ml:n annoksella, jonka tein saman tien. No, kuinka ollakkaan. Torstai-iltana vajaan viikon päästä siis aloin jo minäkin torvelo huomata että jotain on kai pielessä, kalat käyttäytyivät oudosti, tulipyrstö ui sivuttain yms. vähän outoa mutta tarkemmin kuvailematonta touhua. Aamulla isommat kalat olivat pilkkujen peitossa. No eikun lisää lääkettä, tällä kertaa täysi annos eli 15 ml niinkuin ohjeessa sanotaan ja näin myös kauppias neuvoi. (OLIKO TÄMÄ RATKAISEVA MOKA?) Tilanne ei ole yhtään parempi. Lisäsin tänä aamuna 1,5 ml lääkettä, kun en voi muutakaan tehdä käsien vääntelyn lisäksi. Älkää haukkuko, kun sydän vuotaa verta nähdä nuo otukset VOIMASSA PAHOIN, kukaan ei ole siis vielä kuollut, mutta pahalta näyttää. Mitä tässä enää voi tehdä? Onko lääkettä tullut työnnettyä altaaseen liikaa? Pitäisikö nyt kiireesti suodattaa aktiivihiilellä tai vaihtaa vettä VAI MITÄ VOI TEHDÄ muuta kuin odottaa (että kaikki kuolevat
Pilkkutauti+aloittelijan akvaario=hermoromahdus
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Pilkkutauti+aloittelijan akvaario=hermoromahdus
Apua!
Tilanne on seuraava: ostin viikko sitten perjantaina uusia kaloja, keskikokoisia kirjoahvenia, jotka olivat tulleet maahan nelisen päivää sitten (virhe nro 1, luulisin jälkiviisaana). No, sain myyjältä neuvon ennaltaehkäistä pilkkutautia 215 litran pöntössäni Tetran tähän tarkoitukseen sopivalla ContraIck lääkkeellä 10 ml:n annoksella, jonka tein saman tien. No, kuinka ollakkaan. Torstai-iltana vajaan viikon päästä siis aloin jo minäkin torvelo huomata että jotain on kai pielessä, kalat käyttäytyivät oudosti, tulipyrstö ui sivuttain yms. vähän outoa mutta tarkemmin kuvailematonta touhua. Aamulla isommat kalat olivat pilkkujen peitossa. No eikun lisää lääkettä, tällä kertaa täysi annos eli 15 ml niinkuin ohjeessa sanotaan ja näin myös kauppias neuvoi. (OLIKO TÄMÄ RATKAISEVA MOKA?) Tilanne ei ole yhtään parempi. Lisäsin tänä aamuna 1,5 ml lääkettä, kun en voi muutakaan tehdä käsien vääntelyn lisäksi. Älkää haukkuko, kun sydän vuotaa verta nähdä nuo otukset VOIMASSA PAHOIN, kukaan ei ole siis vielä kuollut, mutta pahalta näyttää. Mitä tässä enää voi tehdä? Onko lääkettä tullut työnnettyä altaaseen liikaa? Pitäisikö nyt kiireesti suodattaa aktiivihiilellä tai vaihtaa vettä VAI MITÄ VOI TEHDÄ muuta kuin odottaa (että kaikki kuolevat
Suodatus on tehokas, lämpö 27 astetta, kaloja ei ole liikaa, kasvit kasvavat ja nyt tässä katastrofitilanteessa hapetin on päällä. Ja nyt ärsyttää sekin, että nuo kirjoahvenet on niin fiksuja ja filmaattisia että niihin kiintyy
Ja että tähän saakka on kaikki kukoistanut.
Tilanne on seuraava: ostin viikko sitten perjantaina uusia kaloja, keskikokoisia kirjoahvenia, jotka olivat tulleet maahan nelisen päivää sitten (virhe nro 1, luulisin jälkiviisaana). No, sain myyjältä neuvon ennaltaehkäistä pilkkutautia 215 litran pöntössäni Tetran tähän tarkoitukseen sopivalla ContraIck lääkkeellä 10 ml:n annoksella, jonka tein saman tien. No, kuinka ollakkaan. Torstai-iltana vajaan viikon päästä siis aloin jo minäkin torvelo huomata että jotain on kai pielessä, kalat käyttäytyivät oudosti, tulipyrstö ui sivuttain yms. vähän outoa mutta tarkemmin kuvailematonta touhua. Aamulla isommat kalat olivat pilkkujen peitossa. No eikun lisää lääkettä, tällä kertaa täysi annos eli 15 ml niinkuin ohjeessa sanotaan ja näin myös kauppias neuvoi. (OLIKO TÄMÄ RATKAISEVA MOKA?) Tilanne ei ole yhtään parempi. Lisäsin tänä aamuna 1,5 ml lääkettä, kun en voi muutakaan tehdä käsien vääntelyn lisäksi. Älkää haukkuko, kun sydän vuotaa verta nähdä nuo otukset VOIMASSA PAHOIN, kukaan ei ole siis vielä kuollut, mutta pahalta näyttää. Mitä tässä enää voi tehdä? Onko lääkettä tullut työnnettyä altaaseen liikaa? Pitäisikö nyt kiireesti suodattaa aktiivihiilellä tai vaihtaa vettä VAI MITÄ VOI TEHDÄ muuta kuin odottaa (että kaikki kuolevat
Luepa lisää Jukka J:n sivuilta pilkkutaudista ja ötökän elinkaaresta. Ei se lääke niihin loisiin tehoa/pilkkuihin kalan ihossa: http://www.aquahoito.info -> taudit -> pilkkutauti tjst.
ennaltaehkäistä
Itse ennalta ehkäisisin karanteenilla. Sen lisäksi, että liian pieni annos lääkettä ei tapakaan kaikkia bakteereita vaan lisää niiden vastustuskykyä lääkettä vastaan.
ennaltaehkäistä
Itse ennalta ehkäisisin karanteenilla. Sen lisäksi, että liian pieni annos lääkettä ei tapakaan kaikkia bakteereita vaan lisää niiden vastustuskykyä lääkettä vastaan.
Kiitos.
Noilla sivuilla oli tarpeellista tietoa. Mutta minua askarruttavaan kysymykseen, olenko yliannostellut lääkkeen, en sieltä saanut selvyyttä. Ilmeisesti en, koska ainakin noitten tietojen perusteella lääkkeet hajoavat nopeasti. Toinen asia on voinko tehdä enää yhtään mitään kalojeni hyväksi, kun vahinko on nyt jo tapahtunut? Jälkiviisaus on aina helppoa, ottaen toisaalta huomioon sen, että olen toiminut asiantuntijalta saamieni ohjeiden mukaan. Varmaan jonkinlaisesta lääkeresistenssistäkin voi olla kyse, jota olen vielä omilla toimillani tietämättäni tehostanut.

Noilla sivuilla oli tarpeellista tietoa. Mutta minua askarruttavaan kysymykseen, olenko yliannostellut lääkkeen, en sieltä saanut selvyyttä. Ilmeisesti en, koska ainakin noitten tietojen perusteella lääkkeet hajoavat nopeasti. Toinen asia on voinko tehdä enää yhtään mitään kalojeni hyväksi, kun vahinko on nyt jo tapahtunut? Jälkiviisaus on aina helppoa, ottaen toisaalta huomioon sen, että olen toiminut asiantuntijalta saamieni ohjeiden mukaan. Varmaan jonkinlaisesta lääkeresistenssistäkin voi olla kyse, jota olen vielä omilla toimillani tietämättäni tehostanut.
Re: Pilkkutauti+aloittelijan akvaario=hermoromahdus
Öh, nyt kyllä kysyn, miksi kauppias myi kaloja ja samalla antoi vinkin pilkkutaudin ehkäisemiseen? Oliko siis ostaessa tiedossa, että kaloilla oli tartunta? Kieltämättä naljä päivää kuulostaa aika lyhyeltä karanteenilta vasta tulleille kaloille. Myyjän vastuulla tämä minusta on.tilli kirjoitti:Apua!
Tilanne on seuraava: ostin viikko sitten perjantaina uusia kaloja, keskikokoisia kirjoahvenia, jotka olivat tulleet maahan nelisen päivää sitten (virhe nro 1, luulisin jälkiviisaana). No, sain myyjältä neuvon ennaltaehkäistä pilkkutautia 215 litran pöntössäni Tetran tähän tarkoitukseen sopivalla ContraIck lääkkeellä 10 ml:n annoksella, jonka tein saman tien.
Itselläkin kävi tuossa vuotta aiemmin, toista akvaariota perustaessa pilkkutauti kylässä, ja kauppias ei antanut edes lääkettä ilmaiseksi, vaikka kaupassa oli parin päivän kuluttua ostosta kaloilla samaa oiretta. Kaksi peräkkäistä kuuria tarvittiin loisten nujertamiseksi.
Menetyksiltä vältyttiin, vaikka partamonnimme joka oli altaan "pioneeri" olikin aika pahasti pilkuissa.
Toivo parasta ja lääkitse ohejiden mukaan... ei kait siihen muuta lääkettä ole.
Re: Pilkkutauti+aloittelijan akvaario=hermoromahdus
Kerronpa erään asian: Täälläpäin eräässä liikkeessä kylläkin ihan suositellaan pilkkutautilääkkeen käyttöä uusia kaloja hankittaessaHelaKammo kirjoitti:Öh, nyt kyllä kysyn, miksi kauppias myi kaloja ja samalla antoi vinkin pilkkutaudin ehkäisemiseen?
Re: Pilkkutauti+aloittelijan akvaario=hermoromahdus
Ilmeisesti kaupassa riehuu varsin tiiviisti pilkkutauti, jos asia näin on. Koko kauppa saattaisi tarvita perusteellisen karanteenin... Tuohan "saastuttaa" monen asiakkaa akvaarion ja saattaa sitämyöten olla herkempien kalojen hengenlähtö edessä.Ankku123 kirjoitti: Kerronpa erään asian: Täälläpäin eräässä liikkeessä kylläkin ihan suositellaan pilkkutautilääkkeen käyttöä uusia kaloja hankittaessa
Ja jos asiaa suositellaan, niin tuskin kannattaa ostaa kaloja, saatika vielä maksaa siitä lääkkeestä. Kuulostaa aika hällä väliä asenteelta tuo.
Eipä kai lääkinnän aikana voi tehdä muuta kuin vähentää ruokkimista, ettei vain tule yliruokkineeksi. Tarpeeksi pitkän lääkinnän jälkeen kannattaa suorittaa osavedenvaihto ja pitää varsinkin lähiaikoina vesiarvot hyvinä, jotta eivät saisi uusia tauteja.tilli kirjoitti:Toinen asia on voinko tehdä enää yhtään mitään kalojeni hyväksi, kun vahinko on nyt jo tapahtunut?
pilkkutauti ja uusi akvaario
Meille tuli pilkkutauti noin 3vk päästä kalojen hankinnasta. Aloitimme hoidon Seran tuotteilla ja aktiivihiili POIS, mutta ne eivät tehonneet(ovat kuulemma tod. laimeita). Kävimme toisessa kaupassa kyselemässä neuvoa ja ohjeeksi he antoivat; veden lämpötilan nosto 27asteeseen, aktiivihiili POIS ja JBL Punktol- lääkettä. Ensimmäinen lääke satsi ei täysin puhdistanut kaloja, mutta 50% veden vaihto ja toisen satsin jälkeen kalat ovat puhtaita ja iloisia
PAITSI... 1 sysievämonninen taisi ehtiä mennä niin heikkoon kuntoon että löysimme hänet tänään juurakon alta kuolleena!!! 
-
Tinski
- Member

- Viestit: 431
- Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pilkkutauti+aloittelijan akvaario=hermoromahdus
Tuo sama juttu on pistänyt minunkin silmääni ja se hätkäyttää hieman, että minkäslaisessa kunnossa siellä akvaariot oikein ovat!Ankku123 kirjoitti: Kerronpa erään asian: Täälläpäin eräässä liikkeessä kylläkin ihan suositellaan pilkkutautilääkkeen käyttöä uusia kaloja hankittaessa
Olen hankkinut sieltä siitä huolimatta kaloja, MUTTA karanteenin kautta.
Karanteeniin menevät kyllä joka tapauksessa kaikki uudet kalat.
~Tinski~



