Kala selvisi vain säikähdyksellä.
Valvoja: Moderaattorit
Kala selvisi vain säikähdyksellä.
Ajattelin eilen illalla vaihtaa akvaariossani vähän järjestystä ja siirsin yhden ruukun puolikkaan kannon alle, mutta kauhistukseksi huomasin että partamonnini oli juuri mussuttamassa levää siinä kohdassa johon purkin asetin. Kala parka jäi melkein alle. Kertokaa omista tälläisistä kommelluksista
olen pieni ja huomaamaton, mutta kasvan suureksi.
-
- Member
Partiksen ole kerran nostanut kannon mukana pois akvaariosta, mutta tiesin jo etukäteen että kala saattaa olla kannossa. Kerran olen runnonut sinirihman selkää lasikraapalla, kala jäi raapan pään ja lasin väliin kun raaputtelin toisella päällä levää akvaariosta. Onneksi tuli vain pieni jälki, joka parani aika äkkiä, mutta sen jälkeen oli hetken aikaa huono omatunto.
Mulle kävi just noinKaSu kirjoitti:Minäkin aina kun akvaariossa jotain siirtelen tai poistan niin pelkään jo etukäteen, että nostan jonkun kalan vahingossa pois akvaariosta jonkun kasvin tai kannon mukana. Ja tarkkailen monta päivää akvaariota toimenpiteiden jälkeen.

Tyhjensin isompaa allasta ja päätin siirtää sieltä kohtalaisen kokoisen jaavansaniaispuskan toiseen altaaseen...hups sinne meni.
Tyhjentämisen edetessä kalojenpyydystysvaiheeseen ihmettelin että mihin kummaan on toinen piikkisilmä kadonnut? Päättelin yksinkertaisesti sen kuolleen ja joutuneen toisten mahaan.
Vaan kuinkas kävikään...myöhemmin katselin toista akvaa ja kas vaan kun sinne oli ilmestynyt kadonnut piikkisilmä! Mokoma rontti oli salamatkustanut sinne jaavansaniaisen mukana. Ja siellähän se on vieläkin - kaikki joilla on näitä veijareita on ollut tietävät varmaan kuinka "helppo" niitä on pyydystää

Eilen siivosin akvaarion uudella (vielä vähän ontuvalla) tyylillä, ei tainnut partis ukkeli tykätä, kun seuraavana aamuna oli hiekkaan kaivettu jättimäinen kuoppa ja toisaalla oli mielettömän korkea hiekkakumpu ja yhden luolan alta oli kaivettu hiekkaa pois ja nyt on luola vinossa (ärsyttävää!). Taisi partis protestoida uutta tyyliäni siivota!
Tuo ei nyt ollut mikään varsinainen kommellus, mutta kai sen voi nyt tähän laittaa...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo ei nyt ollut mikään varsinainen kommellus, mutta kai sen voi nyt tähän laittaa...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Pahin oli kun olin siivouksen yhteydessä siirtänyt eheim 2260 (se isoin pönttö) ulkosuodattimen imuputken ritiläviritelmää vähän ja seuraavana aamuna ei kasipallokalaa näkynyt missään. Ajattelin heti että se on suodattimessa ja kuollut. Neljän päivän päästä suodatin vaihdettiin pienempään ja suodatinta tyhjennysvesi meni ämpäriin. Ajattelin jo kaataa vedet vessanpönttöön kun huomasin kalan uskentelevan siellä moskan seassa. Kala oli nälkäinen mutta kunnossa!
Toiseksi pahin tapahtui joitain vuosia sitten, kun minulla oli akvaario täynnä miljoonakaloja jotka lisääntyivät hulluna, ja poikaset piti ottaa haavilla ämpäriin vedenvaihtoa tehdessä etteivät ne kaikki menisi lappoon. Siihen aikaan akvaarioni ol ylemmässä kerroksessa, jossa tulee vain jääkylmää vettä hanasta ja se piti aina sekoittaa lämmitettyyn veteen (tuskaa!). No yksi kerta kun olin saanut haavin täyteen poikasia, kippasin ne vain ämpäriin ja hetken kuluttua meinasin saada sydänkohtauksen kun kaikki kalanpoikaset kääntyivat samalla hetkellä vatsat ylöspäin pintaan, kuin kuolleet! Sitten tajusin, että unohdin laittaa lämmintä vettä ämpäriin ja kalat olivat shokissa kylmyydestä! Kippasin paniikissa ämpärin akvaarioon ja kalat kääntyivät oikeinpäin ja uivat normaalisti.
Partikset meinaa aina tulla kantojen ja kivien mukana akvaariosta ja kerran vedenvaihtoa tehdessäni pelästyin kun leväkatkarapu tippui yhtäkkiä hiuksistani pöydälle! Olin että häh, mistä se oikein tuli? ja pistin sen takaisin akvaarioon. Olin unohtanut että niillä on tapana sinkoilla minne sattuu kun niitä häiritsee
Toiseksi pahin tapahtui joitain vuosia sitten, kun minulla oli akvaario täynnä miljoonakaloja jotka lisääntyivät hulluna, ja poikaset piti ottaa haavilla ämpäriin vedenvaihtoa tehdessä etteivät ne kaikki menisi lappoon. Siihen aikaan akvaarioni ol ylemmässä kerroksessa, jossa tulee vain jääkylmää vettä hanasta ja se piti aina sekoittaa lämmitettyyn veteen (tuskaa!). No yksi kerta kun olin saanut haavin täyteen poikasia, kippasin ne vain ämpäriin ja hetken kuluttua meinasin saada sydänkohtauksen kun kaikki kalanpoikaset kääntyivat samalla hetkellä vatsat ylöspäin pintaan, kuin kuolleet! Sitten tajusin, että unohdin laittaa lämmintä vettä ämpäriin ja kalat olivat shokissa kylmyydestä! Kippasin paniikissa ämpärin akvaarioon ja kalat kääntyivät oikeinpäin ja uivat normaalisti.

Partikset meinaa aina tulla kantojen ja kivien mukana akvaariosta ja kerran vedenvaihtoa tehdessäni pelästyin kun leväkatkarapu tippui yhtäkkiä hiuksistani pöydälle! Olin että häh, mistä se oikein tuli? ja pistin sen takaisin akvaarioon. Olin unohtanut että niillä on tapana sinkoilla minne sattuu kun niitä häiritsee

P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Junior Member
Minä siirsin kantoani juuri tänä aamuna, aikeissa ottaa sen pois kokonaan (se on julmetun iso ja pelkään sen pehmentävän vettä liikaa). Kun molemmat partikset olivat kannossa kiinni, en hennonut ottaa sitä pois, sillä ne näyttivät ihan siltä kun olisivat huutaneet "ÄLÄ VIE MEIDÄN KOTIA!" kun roikkuivat siinä kuin henkensä hädässä. Laitoin kannon takaisin akvaarioon. Sen jälkeen en ole nähnyt toista partista ja pelkään että se on jäänyt puristuksiin sen kannon alle jotenkin. Ei tullut edes syömään... Toinen kamala visio on, että kolo missä toinen partis aina köllöttää on tyhjentynyt vedestä eikä partis ole päässyt sieltä enää pois vaan on siellä jotenkin jumissa.
Apua, nyt tuli paniikki ja minun on heti nostettava kantoa ja kurkattava sen alle.
Muutes välillä minusta kuulostaa kuin hiekka rohisisi lasia vasten kun siivoilen. Olen epäillyt että partikset kaivelevat hiekkaa kannon alla olevassa luolassaan, mutta en ole saanut vahvistusta, mutta edellisestä viestistä päättelisin että kyllä ne niin saattavat tehdä?? Kun kerroin äsken kantoasiasta akvaariokaupassa, sanoivat että ne todella rakastavat noita kantoja ja syövätkin sitä puuta, on kuulemma hyväksi niiden ruuansulatukselle
Apua, nyt tuli paniikki ja minun on heti nostettava kantoa ja kurkattava sen alle.
Muutes välillä minusta kuulostaa kuin hiekka rohisisi lasia vasten kun siivoilen. Olen epäillyt että partikset kaivelevat hiekkaa kannon alla olevassa luolassaan, mutta en ole saanut vahvistusta, mutta edellisestä viestistä päättelisin että kyllä ne niin saattavat tehdä?? Kun kerroin äsken kantoasiasta akvaariokaupassa, sanoivat että ne todella rakastavat noita kantoja ja syövätkin sitä puuta, on kuulemma hyväksi niiden ruuansulatukselle

Olin lappoamassa pohjaa, ja huomasin miten seeprakirjoahvenet oli kaivaneet (taas!!!) pohjan kannon vierestä paljaaksi, ja kasvin juuret oli näkyvissä ja viittä vaille ettei kasvista tullut kelluskasvi!
No minäpä otin ja imaisin lappoon kunnolla hiekkaa ja pudotin ne siitä sitten kasvin juurille. Siinä vaan ihmettelin kuinka hädissään isi- ja äitikala hyökkäili käteen kiinni ja lappoon. Syykin selvisi muutamien päivien päästä kun alkoi sieltä kasvien juurien viereisten kivien seasta ilmestyä arviolta heitettynä kymmeniä ja kymmeniä poikasia!!! Joista nyt vajaan 4 viikon jälkeen uiskentelee yhä nelisenkymmentä poikasta...
Kyllä oli huono omatunto kun huomasin asian!!!![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
No minäpä otin ja imaisin lappoon kunnolla hiekkaa ja pudotin ne siitä sitten kasvin juurille. Siinä vaan ihmettelin kuinka hädissään isi- ja äitikala hyökkäili käteen kiinni ja lappoon. Syykin selvisi muutamien päivien päästä kun alkoi sieltä kasvien juurien viereisten kivien seasta ilmestyä arviolta heitettynä kymmeniä ja kymmeniä poikasia!!! Joista nyt vajaan 4 viikon jälkeen uiskentelee yhä nelisenkymmentä poikasta...
Kyllä oli huono omatunto kun huomasin asian!!!
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hei,
minun pienempi partisukko otti lähempää tuntumaa naisten nailoneihin. Vanhaa soraa on akvaariossa sukkahousun pätkiä pullollaan ja partaukko kiinni viiksistään niissä todella tiukasti. Onneksi siitä selvittiin kuitenkin ehjin nahoin mutta taisipa poika oppia ettei ole naisten pöksyihin menemistä...jää vielä nalkkiin![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
minun pienempi partisukko otti lähempää tuntumaa naisten nailoneihin. Vanhaa soraa on akvaariossa sukkahousun pätkiä pullollaan ja partaukko kiinni viiksistään niissä todella tiukasti. Onneksi siitä selvittiin kuitenkin ehjin nahoin mutta taisipa poika oppia ettei ole naisten pöksyihin menemistä...jää vielä nalkkiin
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Junior Member
Tuota, hei, sä olet varsin pikkuinen ja ne akvaariot on aika isoja mutta mutta... Uimallako niitä altaita siivoiletPallokala kirjoitti: kerran vedenvaihtoa tehdessäni pelästyin kun leväkatkarapu tippui yhtäkkiä hiuksistani pöydälle! Olin että häh, mistä se oikein tuli? ja pistin sen takaisin akvaarioon. Olin unohtanut että niillä on tapana sinkoilla minne sattuu kun niitä häiritsee

Mika
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Itselläni on yleensä kärsänuoliaisen kanssa aikamoista huolta, kun ei koskaan tiedä missä kohtaa se on hiekan alla, kun laittaa kantoja yms. paikalleen. Parhaimmillaan on ollut parikin kuukautta epätietoisuutta sisustuksen jälkeen, kunnes kärsä on ilmaantunut näkösälle.
Nyt jostakin kumman syystä kärsää on taas näkynyt pari kuukautta päivittäin. Ei aavistustakaan miksi se joskus piileskelee.
Itse olen kans nostanut kannon mukana joskus partamonnin ylös vedestä, mutta sitten se on suorittanut uimahypyn takaisin veteen.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt jostakin kumman syystä kärsää on taas näkynyt pari kuukautta päivittäin. Ei aavistustakaan miksi se joskus piileskelee.
Itse olen kans nostanut kannon mukana joskus partamonnin ylös vedestä, mutta sitten se on suorittanut uimahypyn takaisin veteen.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Mitähän näitä, viimeisin taisi olla kun viherimumonni päätti siirtyä uuteen kotiinsa muovipussissa samaan osoitteeseen muuttavan kasvin lehdellä. Suostui onneksi siirtymään vetisempään matkustusmuotoon 
Joskus ulkosuodatinta tyhjentäessä timanttitetran poikaset käväisivät vessanpöntössä, olivat ilmeisesti kutuna imeytyneet suodattimeen ja kuoriutuneet siellä. Viikossa valo ja ruokinta sai täysin valkoiset pikkukalat muuttumaan oikean värisiksi. 4 viikossa olivat melkein ottaneet jo akvaariossa kuoriutuneen veljensä kiinni koossa.
Kantoa putsatessa tiikerinuoliainen joka oli onnistunut änkeämään sellaiseen koloon että edes pyrstöä ei näkynyt, kävi tutustumassa keittiönlavuaarin viemärin U-putkeen. Onneksi olin juuri putsannut sen..

Joskus ulkosuodatinta tyhjentäessä timanttitetran poikaset käväisivät vessanpöntössä, olivat ilmeisesti kutuna imeytyneet suodattimeen ja kuoriutuneet siellä. Viikossa valo ja ruokinta sai täysin valkoiset pikkukalat muuttumaan oikean värisiksi. 4 viikossa olivat melkein ottaneet jo akvaariossa kuoriutuneen veljensä kiinni koossa.
Kantoa putsatessa tiikerinuoliainen joka oli onnistunut änkeämään sellaiseen koloon että edes pyrstöä ei näkynyt, kävi tutustumassa keittiönlavuaarin viemärin U-putkeen. Onneksi olin juuri putsannut sen..
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Marikki