Partiksien herkut

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Partiksien herkut

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Elikkä mitä kaikkea tuoretta syötätte partiksillenne? Itse olen vasta antanut kurkkua ja olisi kiva tietää mitä kaikkea niille oikein voi antaa ja mistä ne pitävät? onko teidän partiksilla jotain erityistä herkkua? :)
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Kesäkurpitsaa, kurkkua, herneitä.... Vihreää ruokaa.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
pusukala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pusukala »

Olen lukenut, että partiksille voisi syöttää kaikkia säilöntäainettomia vihanneksia. Itse en ole kokeillut kuin kiehautettua kurkunviilua ja kiehautettuja herneitä. Tuntui maistuvan.
Viimeksi muokannut pusukala, 20:48, 18.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen pieni ja huomaamaton, mutta kasvan suureksi.
2035
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Olen edellisten lisäksi antanut kiehautettua pinaattia.

Banaania kokeilin muttei kelvannut.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kurkulla ei ole juuri mitään ravintoarvoa...

Kaikki kasvikset mitä nyt vain mieleen tulee, eniten taitavat ainakin meillä popsia herneitä ja papuja.. Banaanin kanssa kannattaa olla varuilla, koska syömättömänä homehtuu todella nopeasti.

Onhan partikselle puuta järsittäväksi?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Partiksille herkkuja kesäkurpitsasta, erilaista salaateista, kaalista, kurkusta, paprikasta, herneistä, pinaatista, porkkanasta ja vaikka mistä. Meillä suurinta herkkua tuntuu olevan punainen paprika :)

Ja muistelisin (prboyn sanoneen), ettei se puu ole välttämätöntä partiksille.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

No täällähän tuli nopeasti vastauksia :D
No nyt täytyykin alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan kaikenlaisia noita lueteltuja herkkuja, jos vaikka ihan uusi herkkuruoka löytyisi. Ja on se järsittävä puu sitten välttämätön tai ei, niin sellainen kyllä akvaariostani löytyy.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Lisa kirjoitti:Ja muistelisin (prboyn sanoneen), ettei se puu ole välttämätöntä partiksille.
Niin kauan kunnes toisin todistetaan, pidän puuta partikselle välttämättömänä. Elelen siis edelleen harhakuvitelmassa :mrgreen: , että parits tarvitsee sitä joko ruoansulatukseen/ravinnokseen tai hampaiden pitämiseen kunnossa. Mitä tulee levän syömiseen puun päältä, onkin se sitten toinen kysymys...
Jimpula
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jimpula »

Siis pitääkö kaikki vihannekset keittää ennen partikselle tarjoilua? Minkäslaisia palasia/määriä kannattaa yhdelle tai kahdelle tarjoilla?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Ei tarvitse. Keitetään vain, jotta niistä saadaan uppoavia. Partikset kyllä saavat järsityksi kovempaakin, kuten porkkanaa.. Kesäkurpitsan/kurkun viipaleeseen / salaattiin voit törkätä lusikan läpi, jonka sitten ongit akvaariosta ylös, kun pikkuset ovat popsineet safkat.

Esim. kahdelle partikselle riittää 1 max 2 hernettä. Eli mistään hirveistä määristä ei puhuta. Riippuu tietysti, ruokitko niitä myös pohjatabuilla.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

pusukala kirjoitti:Olen lukenut, että partiksille voisi syöttää kaikkia SÄILÖNTÄAINEETTOMIA vihanneksia. Itse en ole kokeillut kuin kiehautettua kurkunviilua ja kiehautettuja herneitä. Tuntui maistuvan
Hmm. Voisin kuvitella sille kelpaavan myös säilötyt, enkä uskoisi, että niistä on sille sen enempää haittaa kuin ihmiselle.

Oli miten oli, niin minä syötän kaloilleni yleensä luomuvihannesten jämiä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Mutta kannattaa varmaan antaa vain suomalaisia vihanneksia. Esim ulkomaalainen paprikaa siinä on jatain säilöntä aineita sun muuta myrkkyjä jos sen keittää niin sit varmaan uskaltais ruokkii partista ja muita kaloja. Tai no syöhän ihmisetkin vain pestyjä vihanneksia. Vain parasta kaloille
skorpio
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja skorpio »

aqua2002 kirjoitti: Esim. kahdelle partikselle riittää 1 max 2 hernettä. Eli mistään hirveistä määristä ei puhuta. Riippuu tietysti, ruokitko niitä myös pohjatabuilla.
Hmm... partamonnini tekee selvää noin tupakkiaskin kokoisesta kesäkurpitsan palasta runsaassa vuorokaudessa, ja tuo on vieläpä tuollainen hieman kitukasvuinen raukka... :)
Paletit kyllä taitavat myös haukata palasta pienen osan.
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Pitää muistaa rajat ettei sinne akvaan laita kilo kaupalla vihanneksia [;)]
Janda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janda »

Kokeilin nyt näitä luettuani viskata pari hernettä tähtipartamonneilleni. Kukaan ei koskenutkaan, piti kahden yön jälkeen ottaa pois, etteivät ala kävelemään akvaariossa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Muistaakseni ei meilläkään heti tajuttu, että vihersapuska on altaan pohjalle laitettu ihan syömistä varten. Pariin päivään kun ei anna pöperöä (siis paastottaa) ja sitten kokeilee vaikka kurkkuviipaleella, niin pitäisi kyllä maistua jo.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Saara
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

skorpio kirjoitti:Hmm... partamonnini tekee selvää noin tupakkiaskin kokoisesta kesäkurpitsan palasta runsaassa vuorokaudessa, ja tuo on vieläpä tuollainen hieman kitukasvuinen raukka...
Otin viikko taannoin aikaa, kuinka kauan kestää, että yksi pallotulipleko tekee selvää sentin paksuisesta kesäkurpitsan viipaleesta (eli annoin kaksi tällaista viipaletta, koska pallotuliplekoja on kaksi). Tulos: neljässä tunnissa, kun valot olivat pois päältä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

skorpio kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti: Esim. kahdelle partikselle riittää 1 max 2 hernettä. Eli mistään hirveistä määristä ei puhuta. Riippuu tietysti, ruokitko niitä myös pohjatabuilla.
Hmm... partamonnini tekee selvää noin tupakkiaskin kokoisesta kesäkurpitsan palasta runsaassa vuorokaudessa, ja tuo on vieläpä tuollainen hieman kitukasvuinen raukka... :)
Paletit kyllä taitavat myös haukata palasta pienen osan.
Pointti oli lähinnä se, että sitä ruokaa ei mieluusti jätettäisi sitten kellumaan sinne akvaarioon ja pilaamaan vettä. Jos vaikka muita kaloja ei akvaariossa olisi kuin kaksi partista, niin tuollainen 10 herneen tiputtaminen olisi kyllä aika paljon. Kyllä niitten massu täyttyy herneestä parista.

Mulla on tapana antaa ruokaa sen verran, minkä syövät ja seuraavalla kerralla taas jotain muuta ruokaa. Saavat kolme-neljä kertaa päivässä aterian.
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Itse olen "köyttänyt" kurkunviipaleet ja salaatinlehdet kiviin, ja aamulla tonkinut pois. Herneitäkin haluaisin tarjota, mutta miten? Tiputanko herneen suoraan akvaan, vai pitääkö se kuoria tms.? Miten mahdollisesti syömättä jätetty herne löytyy seuraavana aamuna, virta kun vie sitä varmasti mukanaan. Ettei vaan jäisi homehtumaan. Syökö muuten monniset partiksille annettuja kurkunviipaleita /herneitä?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Herneistä uloimmainen kuori pois. Itse olen laittanut tilkan vettä mukiin, muutaman herneen ja 10-20s mikroon täydellä teholla. Sitten vain vähän rakennetta murusiksi ja herneet akvaarioon. Kelpaa leviksille ja partiksille. Muut eivät oikein herneestä näytä välittävän, monnisista en osaa sanoa, mitä pohjalla puuhaavat. Eivät ainakaan näytä erityisemmin kiinnostuneen harneen paloista.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Meillä Partamonnit syövät vähän kaikenlaista ja erittäin runsaalla ruokahalulla :mrgreen:
esim.
- hiutaleet käy
- pohjatabut (jami)
- kurkku
- herneet
- Muikkumix (jami!)
~Tinski~
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Aivan äimistyneenä lukemastani innostuin vihannesten syöttämisestä rakkaille partis ukkeleilleni. Yritin antaa kurkkua, mutta se jäi kellumaan pinnalle...

Siis kaikki edellämainitut luettuani, tulin siihen tulokseen että kaikkea pitää kypsentää? Myös kurkkua? Pysyykö isompi kurkkupala pohjalla?
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Kurkkua en taida saada ilman ankkuria pohjaan sen enempää raakana kuin kypsennettynäkään. Samoin on salaatin kohdalla. Sen sijaan kypsentämätön porkkana ja pakasteherneet vajoavat ongelmitta.
coeliac disease
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Syyssahrami kirjoitti:Yritin antaa kurkkua, mutta se jäi kellumaan pinnalle...
Yksi hyvä konsti on tökätä vaikka teelusikka kurkun läpi. Lusikasta tulee sopivasti painoa ja kurkku tippuu pohjalle.
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

cW kirjoitti:Kurkkua en taida saada ilman ankkuria pohjaan sen enempää raakana kuin kypsennettynäkään.
Minäpä sain! Keitin viipaletta "tuntikausia", ja -tadaa- se pysyi pohjassa ilman apuvälineitä. 8) Eikä palanen niin hurjan iso ollut, kahdelle partikselle tarkotettu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”