Pallopartalevä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siiri
Starting Member
Starting Member

Pallopartalevä

Viesti Kirjoittaja siiri »

Kertokaa kokemuksia pallopartalevästä ja mitä semmonen noin suurinpiirtein makselee.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ei ole kokemuksia. Mutta...

Maksaa muutaman euron, ehkä siinä 5e hujakoilla riippuen paikasta. Sitä on hyvä silloin tällöin kevyesti puhdistaa varovasti painellen, sillä kerää roskaa aika lailla. Ei kuitenkaan muserreta liian kovaa, jottei mene kasaan tai lättänäksi.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Pallopartalevästä löytyy infoa täältä:
http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/etuala.html

Tampereella pallosia myy ainakin Viherkala... kävin siellä eilen ja palloja oli muutama jäljellä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Kannattaa katsoa samasta aiheesta tämä keskustelu: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... loparta%2A
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Minulla on nyt sitten tuota pallopartalevää (monnien jumppapallo :mrgreen: ) ollut muutaman viikon ja se tuntuu vaan kaunistuvan ja komistuvan.

Yhden littanamman pallon käytin heuristiseen tieteelliseen kokeeseen ja leikkasin sen saksilla kahtia. Alkuperäisen muotonsa vuoksi yksilö muistutti heti leikkauksen jälkeen enemmän nimeänsä ja - ilmeisesti toimenpide vauhditti sen pinnanmuodostusta, sillä nyt kun puoliskoja katsoo, molemmat ovat niin palloa, niin palloa.

Mielestäni pallopartalevä on jopa mieluisampi kuin jaavansammal. Pallot eivät 'liukene' suodattimen pinnalle kuten jaavansammalesta lähtevät rihmat. Tosin ovathan nämä kasvit myös käytettävyydeltänsä erilaiset. Jaavansammalen voi sitoa esimerkiksi oksankarahkaan. Tosin sammalta puhdistettaessa pitää sitten koko oksa nostaa toimenpiteeseen ellei halua sitomistoimenpidettä uusia.

Molemmilla siis on hyvät puolensa - pallopartalevän huonoja puolia en vielä ole nähnyt.

Näitä palluraisia (hintaan á 4 euroa/n. 5cm pallo) on nyt Turun seudulla ainakin seuraavissa liikkeissä:

Uusi Akvaario, Turku
Kaarinan Lemmikki, Kaarina
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
upa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja upa »

Missähän pallopartalevää olisi myynnissä täällä pk-seudulla?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Skaren sivuilta luin että vielä ei ole tietoa miten se lisääntyy ja samassa kirjoituksessa mainittiin että pallo on Islannissa ja Japanissa "suojeltu", eli meni vähän yli hilseen, mites niitä sitten täällä kaupataan?

Vai oliko tuo Skaren kirjoitus vaan hänen tietoaan siitä lisääntymishommasta?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
skare
Advanced Member
Advanced Member

jartzu65 kirjoitti:Skaren sivuilta luin että vielä ei ole tietoa miten se lisääntyy ja samassa kirjoituksessa mainittiin että pallo on Islannissa ja Japanissa "suojeltu", eli meni vähän yli hilseen, mites niitä sitten täällä kaupataan?

Vai oliko tuo Skaren kirjoitus vaan hänen tietoaan siitä lisääntymishommasta?
Olen kuullut, että Suomessa kaupattavat pallot tulevat vissiin suurimmaksi osaksi Venäjän suunnalta, missä niitä kasvatetaan. Mutta minulla ei ole tietoa, miten pallot lisääntyvät. Niitähän saa lisättyä leikkaamalla vanhan pallon osiin (täällä on muistaakseni keskusteltu aiheesta), mutta tapahtuuko juttu luonnossakin samalla tavalla on vähän mysteeri.

Luonnosta palloja löytyy tosiaan Islannissa ja Japanissa, ja siellä pallopartalevä on suojeltu, eli ainakaan luonnosta niitä ei voida tuoda.
skare
Advanced Member
Advanced Member

Olen viisaampi luettuani Kasselmannin kirjaa:
Pallopartalevä kuuluu viherleviin, ja yksi pallo on itse asiassa kasvirykelmä, jossa moni pieni kasvi kasvaa säteittäisesti kietoutuneena yhteen muodostaen pallon.

Näitä löytyy luonnosta Japanin ja Islannin lisäksi myös Itä-Euroopasta, Venäjältä, Itä-Aasiasta ja ehkä myös Pohjois-Amerikasta.

Pallo voi kasvaa luonnossa jopa ihmisen pään kokoiseksi... mutta on hyvin hidaskasvuinen. Kaksikymmentä senttiä halkaisijaltaan oleva pallo on noin viisitoista vuotta vanha.

Pallopartalevä leviää luonnossakin jakaantumalla. Vanhemmat, isot pallot tulevat sisältä ontoiksi (sisimmät osat eivät saa tarpeeksi valoa) ja hajoavat vähitellen osiin, joihin kasvaa sitten uutta. Pallopartalevä lisääntyy myös solunjakautumisen kautta.
skramble
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja skramble »

Syövätköhän partamonnit ja leväbarbit pallopartaleviä, kun en itse uskalla kokeilla. Ja sitten vielä että mistäkohtaa se pitäisi leikata jos aikoo jakaa sitä, reunasta vai kokonaan poikki? Joku kysyi missä sitä myydään pk seudulla: itse ostin sen muistaakseni stokmannilta.
hhööö
skare
Advanced Member
Advanced Member

skramble kirjoitti:Syövätköhän partamonnit ja leväbarbit pallopartaleviä, kun en itse uskalla kokeilla.
Eivät syö, eli voi pitää samassa akvaariossa noidenkin kalojen kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”