Malawi ja korallisora

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taina
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Malawi ja korallisora

Viesti Kirjoittaja Taina »

Moro!

Paljon puhutussa ja kehutussa Leppävaariossa on annettu Malawi -akvaarion perustajalle neuvoksi lisätä akvaarioon korallisoraa, ja vieläpä oikein runsaasti.

Minulla on käsitys, että Malawi -akvaarioon ei korallisora kuulu, eikä sitä sinne pidä laittaa.

Kumpi meistä on nyt väärässä Leppävaario vai minä?
Sama pää kesät talvet.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vastauksen saat faktana, kun vertaat Malawista ja Helsingin vedestä tehtyjä analyysejä.

Koralli on pääasiassa kalsiumkarbonaattia, joka liukenee happameen veteen kalsiumvetykarbonaatiksi. Emäksiseen veteen se ei liukene käytännllisesti katsoen lainkaan.

http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... php#malawi
http://www.hel.fi/vesi/vpuhdistus/laatutau.htm

Siis korallia tulee lisätä, jos Malawissa on huomattavasti vähemmän kalsiumia ja/tai karbonaatteja kuin Helsingin vedessä, mutta kun. Se, mitä pitäisi lisätä olisi magnesiumsulfaatti

Että semmoinen tapaus
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, mitä Canalilta tuli yksi päivä luonto-ohjelma, josta näin väläyksen, kuvattiin siinä Malawi-järveä. Minun silmässäni pohja kyllä näytti ihan hiekalta. Mielenkiintoista oli seurata, kuinka jotkut affenet puhalsivat hiekkaan monttuja, kun etsivät ötököitä.

Ainakin kun itse jossain vaiheessa perustan malawi-purkin, niin aion kyllä laittaa sinne hienoa hiekkaa.

Natriumvetykarbonaatilla (siis ruokasoodalla) hoituisi ilmeisesti natrium ja karbonaattit. Tuolla magnesiumsulfaatilla magnesium tarve tai magnesiumvetykarbonaatilla.
MiSt
Senior Member
Senior Member

Re: Malawi ja korallisora

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Taina kirjoitti:Moro!

Paljon puhutussa ja kehutussa Leppävaariossa on annettu Malawi -akvaarion perustajalle neuvoksi lisätä akvaarioon korallisoraa, ja vieläpä oikein runsaasti.

Minulla on käsitys, että Malawi -akvaarioon ei korallisora kuulu, eikä sitä sinne pidä laittaa.

Kumpi meistä on nyt väärässä Leppävaario vai minä?
No sinä et ainakaan minun mielestäni ole väärässä. Valkoinen korallimurskahan ei ole missään nimessä luonnollinen vaihtoehto Malawi-altaaseen värinsä tai koostumuksensa (CaCO3) perusteella - järvessä kun ei ole minkään "varman" tietolähteen mukaan kalkkipitoista kiveä/hiekkaa. Silti sitä tuntuu käyttävän vielä suuri osa harrastajista. :|

Yleensä kalkkipitoisen materiaalin suosijat perustelevat käyttöä kalsiumkarbonaatin "puskuroivalla" vaikutuksella, jolla saavutetaan vakaa pH. Kuitenkin kuten J.Järvi on moneen kertaan kertonut kalsiumkarbonaatti liukenee varsin huonosti emäksiseen veteen, joten ainakaan pelkästään kalkkipitoisen pohja-aineksen tms. varaan altaansa vesiarvoja ei voi missään nimessä rakentaa. :|

Lisäksi kalkista liukeneva random-määrä kalsiumia ja kalkin mahdollinen saostuminen ovat asioita, joita ainakaan itse en halua tapahtuvan altaassani. No kalsiumhan on toki todella tärkeä kaloille, mutta mieluummin tiedän kuinka paljon sitä altaani vedessä on ja lisään sitä, jos on tarvis. Mielestäni ylimäärään on varsin turha pyrkiä, sillä eivätköhän nuo järven kalat ole sopeutuneet aikojen saatossa juuri järven pitoisuuksiin parhaiten. :idea: On varsin tyypillistä ihmiselle "tuputtaa" ylimäärin kaikkea "tärkeää" lemmikeilleen saadakseen ne viihtymään, mutta en kuitenkaan halua uskoa kalojen elävän jonkin ainepitoisuuden puutoksessa luonnossa. :| Voihan tuo toki mahdollista olla, mutta... [;)]

Korallimurskan ja kalkkikiven käyttö nykyisissä vesilaitosten käsittelemissä vesijohtovesissä on IMHO vähän sellaista "old school" -tekniikkaa, joka ei pyri jäljittelemään varsinaisesti järven vettä vaan tuijottaa ainoastaan hieman "sokeasti" veden pH-arvoon muista arvoista välittämättä. "Kehittyneempi" tyylisuunta lisää veteensä mahdollisesti puuttuvia (K+, Na+, Mg++, Cl- ja HCO-) ioneja suoloina ym. kuten:

kaliumvetykarbonaatti KHCO3
natriumvetykarbonaatti NaHCO3 (ruokasooda)
magnesiumkloridi MgCl2 tai magnesiumkloridi heksahydraatti MgCls.6H2O

Toinen huomioitava seikka on kalojen suojaväri. Monilla Malawi naaraillahan on melko hyvä suojaväri, jota ne mukauttavat ympäristönsä mukaan kuten esim. kotimainen ahvenkin (vrt. tumma lampiahven ja vaalea kirkkaan järven ahven). Altaan sisustuksen ollessa kovin vaaleata mukautuvat kalat ympäristöönsä ainakin jossain mittakaavassa. Itse en ainakaan halua tällaisia "haaleita/kalpeita" kaloja altaisiini. :|
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

aqua2002 kirjoitti: Natriumvetykarbonaatilla (siis ruokasoodalla) hoituisi ilmeisesti natrium ja karbonaattit. Tuolla magnesiumsulfaatilla magnesium tarve tai magnesiumvetykarbonaatilla.
Mites meinasit saada magnesiumvetykarbonaattia veteen?

Magnesiumkarbonaatti ainakin liukenee vielä huonommin kuin kalsiumkarbonaatti.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Tuota en itse asiassa tarkastanut lainkaan :) Eli pidättäydytään siis MgCl2:ssa kuten edellä kerrottu - sillä hoituu samalla tuo kloridi pitoisuuskin kuntoon.

Onkohan muuten kellään jotain hajua apteekin hinnoista? (MgCl2, MgSO4, KHCO3)
MiSt
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MiSt »

aqua2002 kirjoitti:Onkohan muuten kellään jotain hajua apteekin hinnoista? (MgCl2, MgSO4, KHCO3)
Viimeksi kun ostin:

MgCl2.6H2O (magnesiumkloridi heksahydraatti) ~11€/250g
KHCO3 ~25€/1kg
MgSO4 ~22€/1kg
NaHCO3 ~25€/1kg
MgCO3 ~22€/1kg

Olen viime aikoina testaillut tuon magnesiumkarbonaatin liuottamista veteen. Heikostihan tuo tosiaan tuntuu liukenevan, mutta esim. 10 litraan vettä liukenee ihan kohtuu mukavasti annos magnesiumkarbonaattia, jolla päästään löytämääni Malawijärven maksimi magnesiumpitoisuuteen 8,8mg/l. Liuos on jonkin aikaa samea, mutta kirkastuu kyllä. En ole huomannut ämpärin pohjalle jäävän saostumia, joten oletan magnesiumkarbonaatin liuenneen veteen kokonaan.? Onko asia näin yksinkertainen? Vedessä olevan hiilidioksidin määrällä ja veden lämpötilalla lienee osansa liukenevuuteen.?

Ongelmia tuleekin sitten tehtäessä liuos-satsia suuremmasta altaasta vettä vaihdettaessa.?
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Apteekin hyllyltäkö näitä kaikki saa?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

No, sieltäpä juuri. NaHCO3 kannattaa tuolla hinnalla kyllä ostaa kaupan hyllyltä, eli ruokasoodaa purkki (kyljessä lukee joko natriumbikarbonaatti tai natriumvetykarbonaatti).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”