Tetrojen leikkiminen suodattimen virrassa? (Oli: normaalia?)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TeMi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:52, 20.02.2003
Paikkakunta: turku

Tetrojen leikkiminen suodattimen virrassa? (Oli: normaalia?)

Viesti Kirjoittaja TeMi »

Meillä on 9 neontetraa ja 5 kiilakylkeä (pieniä vielä) jotka "leikkivät" suodattimen/hapettimen ulosvirtauksessa! Onko tämä normaalia "leikkiä" vai merkki jostain...? Tuntuu että he nauttivat kyseisestä temppuilusta!? :D :idea:

Akvaario on:
- Juwel Vision 180, 180litrainen
- 2 rivinen valaistus 2 x 25 W
- Juwelinin oma suodatin 600l/h
- lämmitin Juwelinin oma 200W
- vesiarvot hyvät.
- kalat; 9 neontetraa, 5 kiilakylkeä, 2 kuparimonnista, sysievämonninen, 2 partamonnia, 3 kirjoplatya
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ne vesiarvot olivat numeroina? Miten hoidat akvaariotasi, mm. vedenvaihdot?

Viittaa kyllä siihen, että "yrittävät pyrkiä paremmille vesille", eihän vedenpinnalla ole kalvoa ja liikkuuko vedenpinta myös?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tetrojen leikkiminen suodattimen virrassa? (Oli: normaal

Viesti Kirjoittaja Lisa »

TeMi kirjoitti: - kalat; 9 neontetraa, 5 kiilakylkeä, 2 kuparimonnista, sysievämonninen, 2 partamonnia, 3 kirjoplatya
En puutu tuohon suodatinleikkijuttuun, mutta kalastoasi katselin hiukan "sillä silmällä" ja tahtoisinkin tietää niistä altaan vesiarvoista hiukan, sillä sinulla on sekä kovan & emäksisen veden että pehmeän & happaman veden kaloja pytyssäsi. Lisäksi kiilakyljet tarvitsisivat hiukan lisää lajitovereita muodostaakseen kunnollisen parven, samoin sysievämonninen tarvitsee ainakin 5 kpl ja kuparimonniset ainakin 4 kpl kavereita.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
TeMi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:52, 20.02.2003
Paikkakunta: turku

Leikki

Viesti Kirjoittaja TeMi »

vesiarvoja:

tehty tetran luiska testerillä sekä JBL:n nitriitti ja Ph testereillä.

kokonaiskovuus: 10
karbonaattikovuus: 3
Ph: 7.0
nitriitti: nitriitti piikki on laskemaan päin, tänään 0.2mg/l
nitraatti: 10

Pöntössä on 2 juurta somisteena.

veden pinta rikkoontuu/liikku eli pinnalla ei ole kalvoa.
Veden vaihdot on tehty normaalisti viikon välein 1/4 osaa, mutta nyt nitriitti piikin sekä pilkkutaudin (aikana/)jälkeen vettä on vaihdettu 2pv välein 50%-75% kuten lääkepurkissa luki.
Nyt nitriitti piikki on laskemassa/laskenut ja pilkut hoidettu niin palaamme takaisin viikon välein sykliin. Toki pidämme pöntön yleis siisteydestä ja kunnosta huolta päivittäin.

Jahas... taas siis nähtiin kalakauppiaan ammattitaito! siis eri vesien kaloja? ja kun me kyselimme ja varmistelimme asiaa!!! kiva! [}:)]

ja kaloja on tarkoitus ottaa lisää kunhan tressi pilkkutaudin ja nitriitin jälkeen laantuu. Olemme harkinneet sysievämonnisia lisää (nyt vain 1, traagisen/mystisen kuoleman jälkeen) ja kuparisiin olemme ihastuneet niin, että niitä tulee lisää. ja kiilakylkiä tulee lisää aivankuin Lisa kirjoitti. Kiitos siitä! [;)] MUTTA... Miten te laskette kalamääränne? 1cm/1L vaiko 1cm/2L vai onko jotain muuta?

JA vielä kiilakylkiin. Ne eivät "leiki" jatkuvasti! silloin tällöin harvemmin ja tetrat todella harvoin jos ei nykyään ollenkaan!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Leikki

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Vesiarvot tosiaan kertovat siitä, että kirjoplatyt tulisi poistaa altaasta. Niille tulisi järkkäillä kovaa & emäksistä vettä, mutta muut altaan asukit menevät tuossa nykyisessä vedessä. Turveuutteen lisäämistä voisi kuitenkin harkita tetrojen ja rasboroiden takia.

Vettä tulisi vaihtaa viikoittain n. 50%, nykyinen rytmi 1/4 on hitusen liian vähän. Toivottavasti nitriitti hellittäisi pian, kaloille kovin stressaavaa ja tappavaakin sellainen :|

Onnea "märkäkorville" :)

Kalaston lisäilyt kuulostavat hyvältä :)

Minä en periaatteessa "laske" mitenkään kalastoa. Silmä ja kokemus sen sanovat hyvin pitkälti. Näitä asioita ei oikein voi selittää edes :P Tietysti eräät seikat hiukan helpottavat toimitusta kuten onko kala parvikala, mitä kerroksia vedestä käyttää, tuleeko allastoverien kanssa toimeen, haetaanko "biotooppia" jne jne. Yksilöllisesti silti :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
TeMi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:52, 20.02.2003
Paikkakunta: turku

Tetrat ja kiilakyljet

Viesti Kirjoittaja TeMi »

Tänään mitattu nitriitti on enää 0.1mg/l (eilen 0.2mg/l) eli hyvin laskee! :D
Joka veden vaihdon yhteydessä lisäämme veteen sera aquatania, sera morenaa ja nykyisin sera nitriveciä nitriitin vuoksi.

tästä eteen päin vaihdamme 50% vedestä! kiitos! :D

nyt alkoi mietityttää se, että nyt meille tulee "ruuhkaa" alakertaan!? vai miten se on? jos alakerrassa tulee olemaan 6kpl sysievämmonnisia ja 6kpl kuparisia ja 2kpl partista! Tarvii vissiin tehdä siskonpeti kavereille pusikon alle! :D

Miten on taistelukalan kanssa? sopisiko se meidän pönttöön? kalalistan näet ylempää.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tetrat ja kiilakyljet

Viesti Kirjoittaja Lisa »

TeMi kirjoitti: nyt alkoi mietityttää se, että nyt meille tulee "ruuhkaa" alakertaan!? vai miten se on? jos alakerrassa tulee olemaan 6kpl sysievämmonnisia ja 6kpl kuparisia ja 2kpl partista! Tarvii vissiin tehdä siskonpeti kavereille pusikon alle! :D
Tuon kokoisessa pytyssä 12 monnista ei vielä erityisempää ruuhkaa tee, mutta kyllähän se aika vilinältä näyttää kun nuo painavat menemään kuono hiekassa pölisten :) Partiksia en laskisi erityisemmin pohja-asukeiksi, koska ne nyt seikkailevat vähän siellä sun täällä, roikkuvat kasvien lehdissä, piilottelevat juurakoissa, "nukkuvat" suodattimen pinnassa jne :)

Ollos huoleti, kyllä kaikki mahtuvat juhliin :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Leikki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

TeMi kirjoitti:Miten te laskette kalamääränne? 1cm/1L vaiko 1cm/2L vai onko jotain muuta?
LiisaS:n upea kommentti kalakapasiteetista löytyy täältä

- muokattu piiitkä linkki lyhyempään muotoon - Lisa
TeMi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:52, 20.02.2003
Paikkakunta: turku

tetrat jne.

Viesti Kirjoittaja TeMi »

ja tänään nitriitti enää 0.05mg/l! :D :P
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Jos vesiarvoissa ei ole vikaa niin on ihan tervettä että kalat välillä leikkivät virtauksessa, nehän eivät muuten saa liikuntaa samalla tavalla kuin luonnossa sillä tilaa on yleensä niin vähän.
Minulla ainakin loistobarbit villiintyvät aina vedenvaihdossa, ne tulevat uimaan sihen pyörteeseen kun lasken uutta vettä altaaseen letkulla. Muut kalat pysyvät visusti piilossa mutta näitä ei saa hätistettyä pois!

Jäljittelee sadekautta varmaan aika hyvin kun vesi tulee ylhäältäpäin ja pyrin yleensä lisäämään aavistuksen viileämpää vettä kuin mitä se normaalisti on. Eihän se kuitenkaan muuta akvaarion lämpötilaa hetkellisestikään liikaa, kun koko vesimäärää ei kuitenkaan vaihdeta.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
TeMi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:52, 20.02.2003
Paikkakunta: turku

tetrat jne.

Viesti Kirjoittaja TeMi »

niin minustakin! kalat voivat loistavasti. ruokamaistuu, värit upeat, ovat rohkeita, ovat pirteitä, uteliaita jne. Todellakin se näyttää siltä että he pitävät temppulusta :D parin päivän intensiivisen tutkimisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen että he ovat iloisia ja reippaita lapsenmielisiä lapsia :P
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kyllä itse epäilen syyksi tuota kohonnutta nitriittiä, koska neontetrat ja kiilakylki ei kyllä ole tyypillisiä kaloja, jotka löytäisi suodattimen ulosvirtauksesta.

Mutta hyvä, että nitriitti on jo lähes nollassa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”