Ruokailusta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Leena
Junior Member
Junior Member

Ruokailusta

Viesti Kirjoittaja Leena »

Ostin pakastettuja surviaisia, enkä sit hoksannu kysyä liikkeestä et miten ne syötetään kaloille, joten..

kuin niitä nyt sit pitäis tarjoilla ahvenille?

Tein pH- testin akvaariooni, joka näytti 7,4. Ahvenoille pitäis kuitenkin olla jotain aivan muuta tuon veden. Miten mun tulisi toimia jatkossa tuon veden kans? Ei kai mun täydy alkaa vettä vaihtamaan kaks kertaa viikossa?

Akvaario on 100l, sijaitseepi Oulussa. Suodattimena on Eheim 2213, jota putsaan kerran kuussa.
Veden vaihto rutiinit on n. 40% viikossa, nyt kyllä vaihdoin 50% ja ajattelin vaihtaa huomenna saman verran et toi pH laskisi.

Mitä mä teen väärin?

:(
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
lagi
Member
Member

Re: Ruokailusta

Viesti Kirjoittaja lagi »

Leena kirjoitti:Ostin pakastettuja surviaisia, enkä sit hoksannu kysyä liikkeestä et miten ne syötetään kaloille, joten..

kuin niitä nyt sit pitäis tarjoilla ahvenille?
Itse syötän surviaiset laitamalla ne veteen suoraan jäisenä (vesi sulattaa ne mukavasti).
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mistähän ahvenista me nyt keskustelemme tuon veden happamuuden suhteen:

Väli-Amerikka
Etelä-Amerikka
Länsi-Afrikka
Malawi
Tanganjika
Viktoria
Aasia
Lajeja kun on niin paljon etteivät mahdu kunnolla kahteenkaan kasaan :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Harald
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Harald »

Heissan,
käsitinkö oikein, että pyrit laskemaan pH:ta vaihtamalla vettä? Käsittääkseni vedenvaihto ei vaikuta pH:n laskemiseen. Turvesuodatuksella, turveuutteen lisäyksellä, hiilidioksidin lisäämisellä ja varmaankin jollain akvaariokaupan valmisteilla pH:ta voi yrittää laskea. Muuta kysymykseen liittyvää kommentoivaa ei nyt ole.
Leena
Junior Member
Junior Member

jarvij: kyseessä on koistokääpiöahven pariskunta.

Mitä mä teen sen pH:n kanssa?

:?

Katsotaas mitä se ahven sanoo niistä surviaisista, piristyisköhän se ollenkaan..
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Tarkistappa ensin mitä tulee johdosta. Vuosia sitten, kun vielä asuimme Oulussa, vesijohtoveden pH oli tasan 7 ja kovin oli pehmosta, eli laski altaassa helposti liiankin happamaksi. Löytyy varmasti arvot myös Oulun veden nettisivuilta.
Leena
Junior Member
Junior Member

Voisiko olla mahdollista et meidän ahven olisi niin arka et se menee sinne piiloon? :idea:

Luin tuosta ahvenoiden arkuudesta yhden viestin.. Voiskohan minunkin Pete-kalaa auttaa tetra parvi? Siellä on kyllä neontetroja, mut niitä ei ole ku 7. Toinen ahven (naaras) on hiukan säikky myös, mut ei läheskään yhtä pelokas ku tämä Pete.
Paula Luotola
Member
Member

Nyt tipahdin kärryiltä, menee minne piiloon?

Ahvenet yleensäkin ovat luonteeltaan sellaisia, että kun jostain syystä ei oikein hyvin mene, niin lymyävät piilossa. (Itse olen huomannut lippukirjoilla, että ovat myös erittäin herkkiä reagoimaan valoihin, allas on tilanjakajana ja pimeämmällä altaan läpi suoraan sivulta tuleva valo tekee ne tosi säikyiksi.)

Piilotteluun tuskin parvi mitään kaloja auttaa, otitko selvää niistä vesiarvoista? (Tosin koska tiedän Oulun veden olevan pehmeää, voisi tietysti ajatella näinkin: enemmän kaloja = enemmän hiilidioksidia vedessä = pH laskee.) Mutta siitä huolimatta olisi varmasti viisasta ensin selvittää, mikä mättää, eikä tuoda uusia kaloja soppaan. Onko allas ollut pitkään toiminnassa? Mitä muita kaloja siellä on?
Paula Luotola
Member
Member

Ja pitääpä vielä korjata aiempaa viestiä, eli piti mennä näin: "vuosia sitten, kun vielä saimme vetemme Oulusta". Asumme siis edelleen Oulussa, vesi vaan tulee Kiimingistä :D . Näin sitä valehtelee sitä itse tajuamattakaan... :mrgreen:
Leena
Junior Member
Junior Member

Allas on ollu 1,5 vuotta toiminnassa, ja noi ahvenet on ollu sieltä hamasta menneisyydestä polskimassa tuolla.

Muita kaloja siellä on partamoni, 7 neontetraa ja 5 kuparimonnista (+ahven pariskunta)

Pitänee ottaa selvää tuosta vedestä.

Joku siellä on ihan selvästi vikana, koska se ahvena on lymynny tiiviisti siellä purkissansa nyt jo toista viikkoa. Aikaisemmin se rontti tuli ihan kiltisti hakemaan ruokaa ensimmäisenä, tuli juttelemaan etulasille ja ajatti morsiantaan ym tuollasta normaalia ahvenen käytöstä.

Akvaario on olohuoneessa, jossa ollaan aika paljon, joten liikkeeseenkin niiden olisi pitänyt jo tottua. Mitään rutiineja en ole muuttanut, eikä niitä kukaan muu huolla kuin minä.
Mun moka, mikä ihme siellä nyt sitte onkaan! [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”