Mädin sekä "pilkkitoukkien" käyttäminen ravintona?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Mädin sekä "pilkkitoukkien" käyttäminen ravintona?
Otsikon mukaisten "einesten" antaminen akvaariokaloille, mitä esivalmisteluja niille tarvitsee tehdä? Mätiä varmaankin tarvitsee pakastaa muutama päivä ja pilkkitoukat ainakin huuhtasta. Tarvitseeko toukkia käsitellä jollain muulla tavalla enne ruokintaa? Onko toukkien värjäämisessä käytetty väri vaarallista?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
YEP...ja hyvin ovat kelvanneet ainakin ahvenille.Mr. z kirjoitti: Oletko siis nostellut suoraan purkista niitä kaloille?
Tosin nehän ei kauaa säily ..tai siis mustuvat ja ainakaan silloin ne eivät meidän kaloille hyvin kelvanneet..mutta eipä ne juurikaan maksakkaan.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Minkäkokoisia pakkauksia on myynnissä? Paljonko ne maksavat? Mistä niitä saa ostaa? Missä niitä säilytetään? Kauanko pakkaus säilyy? Voiskohan niitä pakastaa? Minkäkokoisia ne toukat ovat? Onko minulla kyselyikä vai olenko minä utelias vai tiedonhaluinen?Valmont kirjoitti:YEP...ja hyvin ovat kelvanneet ainakin ahvenille.
Tosin nehän ei kauaa säily ..tai siis mustuvat ja ainakaan silloin ne eivät meidän kaloille hyvin kelvanneet..mutta eipä ne juurikaan maksakkaan.

-purkissa taitaa olla joku 50-100 kpl (?), en tiedä onko niitä erikokoisia-minttu- kirjoitti:Minkäkokoisia pakkauksia on myynnissä? Paljonko ne maksavat? Mistä niitä saa ostaa? Missä niitä säilytetään? Kauanko pakkaus säilyy? Voiskohan niitä pakastaa? Minkäkokoisia ne toukat ovat? Onko minulla kyselyikä vai olenko minä utelias vai tiedonhaluinen?Valmont kirjoitti:YEP...ja hyvin ovat kelvanneet ainakin ahvenille.
-maksaa n. 1 iiron, riippuu tietysti mistä ostaa
-viileässä, esim. j-kaappi
-toukat on jotain 0.5-1 cm, noin etäisesti muistikuvan mukaan arvioiden
-on kyselyikä, se on normaalia, minullakin on
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Asun Espoossa, Tapiolan kupeessa ja minulle ei nyt äkkiseltään tule mieleen varsinaista kalastusliikettä täältäpäin ja Helsingistäkin vain Tyrskytaimen. Tiedättekö löytyisikö Partioaitasta tai TopSportista yms?aqua2002 kirjoitti:Vaikkapa kalastusliikkeistä. Viileässä "säilyvät" pitempään, mutta kalastusliikkeestä voit kysyä samalla tätäkin.
Ihan älyttömän halpoja nuo ovat, miksei niitä käytetä akvaariokaloille yleisimmin vai käytetäänkö?
Minäkin ostin yksi kerta niitä, juuri tarkoituksena syöttää niitä kaloille.
Se nyt ei vain onnistunut, kun sellainen toukka ei mahdu yhdenkään meidän kalan suuhun.
Yksi timanttitetra yritti pitkään saada sitä syödyksi, ja uiskenteli se puoliksi suusta ulkona, oli sitten pakko ottaa se pois, kun näytti siltä, että raukka tukehtuu siihen
Lämpimässä pidettäessä ne tosiaan koteloituvat, ja tuloksena on sitten sellaset muutama kymmenen kärpästä
Ainiin, lisäys, itse ostin niitä ihan Prismasta/Citymarketista, sieltä urheilupuolelta, kalastusvälineiden luonta..
Se nyt ei vain onnistunut, kun sellainen toukka ei mahdu yhdenkään meidän kalan suuhun.
Yksi timanttitetra yritti pitkään saada sitä syödyksi, ja uiskenteli se puoliksi suusta ulkona, oli sitten pakko ottaa se pois, kun näytti siltä, että raukka tukehtuu siihen

Lämpimässä pidettäessä ne tosiaan koteloituvat, ja tuloksena on sitten sellaset muutama kymmenen kärpästä

Ainiin, lisäys, itse ostin niitä ihan Prismasta/Citymarketista, sieltä urheilupuolelta, kalastusvälineiden luonta..
Mädin syöttämisestä.
Mäti kannattaa todellakin pakastaa mahdollisten loisten hävittämiseksi.
Itselläni on käytössä tällähetkellä mateen mätiä, jota ostin vartavasten kaloja varten. Mateen mäti on pientä kooltaan ja halpaa verrattuana esim. siian mätiin. (maksoin hiukan reilusta 300g 10 €) Pyysin lähikauppiasta tilaamaan tarvitsemani määrän mätiä, ja ilmoitin tahtovani sen tuoreena ja ehdottomasti suolaamattomana. Tuoreen mädin pakkasin pieniin minigrip pusseihin ohuiksi levyiksi ja pakastin. Näistä levyistä on helppo taittaa irti sopiva pala akvaarioon laitettavaksi.
Kärpäsen toukan värjäämisestä.
Tähän käytetään muistaakseni karamelliväriä joka on sekoitettu toukkien ruokaan joten ei ole myrkyllistä, mutta itse antaisin kaloilleni mieluummin värjäämättöminä.
Mäti kannattaa todellakin pakastaa mahdollisten loisten hävittämiseksi.
Itselläni on käytössä tällähetkellä mateen mätiä, jota ostin vartavasten kaloja varten. Mateen mäti on pientä kooltaan ja halpaa verrattuana esim. siian mätiin. (maksoin hiukan reilusta 300g 10 €) Pyysin lähikauppiasta tilaamaan tarvitsemani määrän mätiä, ja ilmoitin tahtovani sen tuoreena ja ehdottomasti suolaamattomana. Tuoreen mädin pakkasin pieniin minigrip pusseihin ohuiksi levyiksi ja pakastin. Näistä levyistä on helppo taittaa irti sopiva pala akvaarioon laitettavaksi.
Kärpäsen toukan värjäämisestä.
Tähän käytetään muistaakseni karamelliväriä joka on sekoitettu toukkien ruokaan joten ei ole myrkyllistä, mutta itse antaisin kaloilleni mieluummin värjäämättöminä.
Viimeksi muokannut NiiLi, 16:09, 24.02.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
-
- Senior Member
Ainakin kaupunkien ulkopuolella todella monet huoltoasemat myyvät noita. Pääkaupunkiseudulla en ole käynyt huoltoasemien valikoimia tsekkailemassa.
Punaisesta väristä... Onhan ruokahiutaleissakin väriaineita? Eikö väri siirry niistä kaloihin?
Toukkia on ollut muuten saatavan muitakin kuin punaisia. Ainakin vihreitä ja keltaisia olen nähnyt värittömien lisäksi.
-Kingfisher-
Punaisesta väristä... Onhan ruokahiutaleissakin väriaineita? Eikö väri siirry niistä kaloihin?
Toukkia on ollut muuten saatavan muitakin kuin punaisia. Ainakin vihreitä ja keltaisia olen nähnyt värittömien lisäksi.
-Kingfisher-
Olen kuullut samanmoisia väitteitä. Onko Valmontilla kokemusta? Onko kalat muuttunut punaisiksi?Pizku kirjoitti:Eikös niissä punaisissa kärpäsen toukissa ollut jotain väriainetta, joka sitten siirtyi kalaan, kun kala sellaisen söi? Muistelisin, että kannattaa antaa vain niitä valkoisia. Vai olenko ihan hakoteillä?
Voisikohan niitä toukkia huuhdella? Ainakin pilkkiessä madosta häviää punainen väri kun tarpeeksi kauan se on siellä vedessä "uinut".
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Kärpäsen toukat
Älkää syöttäkö värjättyjä toukkia kaloille. Mulla perhoskalan sisuskalut värjäytyivät punaiseksi ja koko kala alkoi kuultaa kirkkaassa valossa punaisena.
Vain valkoisia toukkia kannattaa syöttää. Olen tainnut aiemminkin joskus ammoisina aikoina tästä jotakin kirjoitella tänne.
Toinen pointti kärpäsentoukissa liittyy juuri tuohon nielemiseen. Isokin kala voi kokea vaikeuksia toukan nielemisessä. Toukkien pinta on rypyläinen ja ne tuntuvat olevan jotenkin hanakalia saada kurkusta alas. Edes 25 cm ripsarini tai 30 cm puikkokalani (jotka muutoin hotkivat isojakin sein palasia ym) eivät saa kärpäsentoukkia niellyksi.
Perhoskalalle nämä toukat ovat namia ja etenkin silloin kun niistä tekee huoneen lämmössä eläviä kärpäsiä! Nami nami...
Vain valkoisia toukkia kannattaa syöttää. Olen tainnut aiemminkin joskus ammoisina aikoina tästä jotakin kirjoitella tänne.
Toinen pointti kärpäsentoukissa liittyy juuri tuohon nielemiseen. Isokin kala voi kokea vaikeuksia toukan nielemisessä. Toukkien pinta on rypyläinen ja ne tuntuvat olevan jotenkin hanakalia saada kurkusta alas. Edes 25 cm ripsarini tai 30 cm puikkokalani (jotka muutoin hotkivat isojakin sein palasia ym) eivät saa kärpäsentoukkia niellyksi.
Perhoskalalle nämä toukat ovat namia ja etenkin silloin kun niistä tekee huoneen lämmössä eläviä kärpäsiä! Nami nami...
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Senior Member
- Viesti:
Joo...ei ole mulla kokemusta värjäytymisestä (korkeintaan valkoisen pyykin muttumisesta pinkiksi,hih)Mr. z kirjoitti:Olen kuullut samanmoisia väitteitä. Onko Valmontilla kokemusta? Onko kalat muuttunut punaisiksi?Pizku kirjoitti:Eikös niissä punaisissa kärpäsen toukissa ollut jotain väriainetta, joka sitten siirtyi kalaan, kun kala sellaisen söi? Muistelisin, että kannattaa antaa vain niitä valkoisia. Vai olenko ihan hakoteillä?
Voisikohan niitä toukkia huuhdella? Ainakin pilkkiessä madosta häviää punainen väri kun tarpeeksi kauan se on siellä vedessä "uinut".
tosin kalat joille sitä olen syöttänyt ovat olleen aika tummia..esim: seeprakirjoahvenet ja oskarit ja marmorilehtiksetkin tais joskus niitä saada.
Itse siis olen syöttänyt eikä minun kalani olleet "pinkkejä"
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Minä olen syöttänyt pilkkitoukkia ja hyvin tekevät kauppansa
.
Olen viskannut purnukat pakastimeen ja odottanut, että toukat jäätyvät (en halua pätkiä saksilla eläviä toukkia
) ja sen jälkeen paloitellut ne sopivan pieniksi saksilla ja antanut kaloille-->näin tetratkin saavat niitä syötyä, kun palat ovat tarpeeksi pieniä.

Olen viskannut purnukat pakastimeen ja odottanut, että toukat jäätyvät (en halua pätkiä saksilla eläviä toukkia

Enpäs ole koskaan kokeillut syöttää kärpäsentoukkia kaloilleni
ja taidanpa olla kokeilematta. Surviaisen toukkia sen sijaan olen syöttänyt
ja hyvin on maistunut
Lähteekö punaisesta kärpäsen toukasta väri pilkkiessä?!
Enpäs minä ole koskaan todistanut sellaista tapahtumaa.. kyllä se väri vaan oli ja pysyi siinä toukassa millä pilkin sunnuntaina.
Sainpas niin ison ja komean ahvenen että teki mieli lykätä se tetrojen seuraan akvaarioon
olisivat saaneet tetrat kyytiä.

ja taidanpa olla kokeilematta. Surviaisen toukkia sen sijaan olen syöttänyt
ja hyvin on maistunut

Lähteekö punaisesta kärpäsen toukasta väri pilkkiessä?!
Enpäs minä ole koskaan todistanut sellaista tapahtumaa.. kyllä se väri vaan oli ja pysyi siinä toukassa millä pilkin sunnuntaina.
Sainpas niin ison ja komean ahvenen että teki mieli lykätä se tetrojen seuraan akvaarioon

juu, näin on. Koitin eilen illalla liotella pilkkitoukkia ja niistä kyllä lähtee väri.mjalava kirjoitti:Ei se värjätyn kärpäsentoukan väri kovin syvään mene. "Nahka" vain on värillinen ja kyllä se lähtee liottamalla. Ne ohuet punaiset toukat joissa väri on oikeasti sisällä ovat surviaisia eikä niistä väri lähde liottamalla ennenkuin sisukset on pois.
Mika