Merivesiakvaariot aivan vieraita...kokemuksia?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Chyental
Senior Member
Senior Member

Merivesiakvaariot aivan vieraita...kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Eli itsellänihän on n. 17-vuoden kokemus tavallisista akvaarioista, avo oppinut vasta puoli vuotta sitten tuntemaan akvaariokalojen nimiä, eikä ne enää ole lahnoja ja särkiä... :P

Häntä kovasti kiinnostaisi merivesiakvaarion perustaminen, ja 85 litrasen sen käyttöön joskus muinoin lupasinkin (siihen suunniteltu taistis-kokoonpano). Häntä kuitenkin kiinnostaisi merivesi enemmän.

Eikö siis allas olekin liian pieni? Kuinka paljon kalliimpaa merivesiharrastus on verrattuna seura-akvaarioharrastukseen? Ja kuinka vaikea on saada esim kaloja ym sälää merivesiakvaan? Itse en edes muista, koska olisin viimeksi nähnyt jossain liikkeessä toimivaa merivesiallasta, saatika moista ollenkaan?

Mitä hyviä ja huonoja puolia meripuolella on verrattuna tavallisiin akvaarioihin?
-Chyental-
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

85 l altaasta voi perustaa nanoriutan jos semmoista haluaa, siitä on myös oma aihe joten sieltä saat paljon lisätietoja asiasta ja nanoriutan perustaminen ei ole hirveän kallista, merielävän saanti on Suomessa mielestäni erittäin huono, mutta jos on kärsivällinen niin aina joskus tulee lähetyksiä myös tänne.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Tästä seurailemalla saa varmaan jotain irti:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=6484

Okei, ehkä toi ei ookkaan kaikista selkein thredi mitä seurata :)
brittlestar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja brittlestar »

Merivesiakvaario on sekä helppo, että vaikea. Minulla on 60 litran nanoriutta (eli 85 L ei ole liian pieni). Alussa oli vähän ongelmia (hiusleväkukinta) mutta nyt kaikki on OK. Keskimäärin meni paljon paremmin kuin ensimmäisen makeavesiakvaarion kanssa. Tarkein asiaa on että eläimiä on vähän ja orgaaninen kuormitus pieni. Harrastus on aika kallis ja sopivia eläimiä on joskus vaikea saada. Ylläpito on myös paljon vaativampi. Ilo on kuiteknin verraton ja TV:n katselu vähenee rajusti.
KR
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mua myös jonkin verran epäilyttää, koska avo tosiaan on päivisin töissä ja iltaisin koulussa, joten noi elikoiden hoitaminen jää lähinnä mun kontolleni, koska olen tällä hetkellä vain koulussa. Itse olen sen verran laiska, etten viitsisi esim vesiarvojen kanssa ryhtyä leikkimään jos se on kovin monimutkaista.

Ja varsinkin kokeisiinluku on muuten tosi vaikeeta, kun aina se katse siirtyy sinne akvaarioon siitä tenttikirjasta... :mrgreen:
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”