Pikaisia vastauksia odotellen
Pikaista apua: puhallushiekan pesu
Valvoja: Moderaattorit
Pikaista apua: puhallushiekan pesu
Olen juuri pesemässä puhallushiekkaa. Kuinka ollakaan, vaikka mitään irtolikaa ei tunnu enää juurikaan irtoavan; vesi ei juuri samene, silti tuntuu jonkinasteinen lievä öljyn lemahdus. Onko tästä vaaraa, vai tuhlaanko vielä pari kolme kuutiota vettä pesuun? Tunnustan olevani tällasissa asioissa neuroottisuuteen asti NIPO, mutta tässä niuhotus ei tunnu ihan turhalta.
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Hiekan pesusta oli aiemmin viestiketjussa joku sanonut, että hiekka haisi öljylle, mutta mitään pahaa ei tapahtunut, kaloja ei kuollut eikä kai vesiarvot muuttuneet kun hiekan pesi nin että siitä on pölyt pois. Se oli joku tietty hiekkamerkki mikä haisee.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Itselläni on todella hienoa hiekkaa yhdessä altaassa. Meidän hiekka pestiin lappoamalla ja käsisuihkulla voimakkaasti sekoittaen. Hiekasta lähti vain pölyä, enkä öljyn tuoksua havainnut. Jos hiekassa on öljyä, niin se kyllä tosiaan kelluisi veden pinnalla. Anna hiekan olla vuorokauden esim ämpärissä missä on piripintaan vettä, jos et öljyä näe kellumassa, niin ei siinä mitään vikaa sitten ole.
Hoh hoijakkaa
Luopukaa jo hyvät ystävät epämääräisen puhallushiekan käytöstä akvaariossa ja käyttäkää sensijaan tavallista, puhdasta harjuhiekkaa! Sitä saa kaupasta tai voi kaivaa melkein mistä tahansa itsekin.
Louhimoiden tuottama hiekka voi sisältää moniakin eri kemikaaleja ja on kaloille vaarallisen teräväsärmäistä, mikä eittämättä soveltuu paremmin hiekkapuhallukseen kuin pitkän ajan kuluessa pyöreäksi hioutunut harjusora.
Louhimoiden tuottama hiekka voi sisältää moniakin eri kemikaaleja ja on kaloille vaarallisen teräväsärmäistä, mikä eittämättä soveltuu paremmin hiekkapuhallukseen kuin pitkän ajan kuluessa pyöreäksi hioutunut harjusora.
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Taitaa olla samaa hiekkaa, tässä linkki siihen keskusteluun: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... iekan+pesu
P.A.L.L.O.K.A.L.A
-
Tinski
- Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Lisään tähän vielä:tilli kirjoitti:Tämä on Optirocin puhallushiekkaa, rautakaupasta 25 kg säkissä, karkeampaa sorttia.
Hassua kun puhutaan tästä hiekasta, että on sinulla ollut "puhdasta" tai että vesi ei ole samentunut hiekkaa pestessäsi.
Minä kun pesin tuota samaista rautakaupan hiekkaa, vesi oli todella sameaa. Se on sitten kai säkistä kiinni
~Tinski~
Kuten jo aiemmin mainitsin, minullakin on menossa hiekan pesu (80kg Kauniston Soran 0,6-1,2) lappoamalla altaassa. Koko päivän on vesi juossut vuorotellen kahdella letkulla altaaseen, sekoitettu ja imu kahdella letkulla pois. Kuinka kauan teiltä on mennyt tällä tavalla hiekan pesuun? Tuntuu taas siltä, ettei tuo vesi tuosta ikuna selvene...
-
Tinski
- Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Tuollakin tyylillä on saanut aikaa tuhraantumaan muutaman tunnin, mutta ei sen enempää.-minttu- kirjoitti:Kuten jo aiemmin mainitsin, minullakin on menossa hiekan pesu (80kg Kauniston Soran 0,6-1,2) lappoamalla altaassa. Koko päivän on vesi juossut vuorotellen kahdella letkulla altaaseen, sekoitettu ja imu kahdella letkulla pois. Kuinka kauan teiltä on mennyt tällä tavalla hiekan pesuun? Tuntuu taas siltä, ettei tuo vesi tuosta ikuna selvene...
Sulle on sitten osunut tosi pölyinen säkki
~Tinski~
Tuon lähettämäsi speksin mukaan optirock 0.5-1,2 on juuri sellaista... ja haisee siltä polttoöljyltä koska hiekka kuulemma kuivataan polttoöljyllä. Valmistaudun juuri henkisesti huuhtomaan 5 säkkiä sitä uuten akvaarioon,Luopukaa jo hyvät ystävät epämääräisen puhallushiekan käytöstä akvaariossa ja käyttäkää sensijaan tavallista, puhdasta harjuhiekkaa!
-jari
Kiitos myötätunnosta! Miten ihmeessä olet selvinnyt vain muutamalla tunnilla? Aloitin taas aamusta läträämisen ja kyllä vesi sameata on, jos hiekkaa oikein pohjia myöten sekoittelee. Jos ei sekoittele, sitkeä tomu leijuu hiekan pinnalla. Jokohan altaaseen voisi laittaa sisäsuodattimen pörräämään vai menisiköhän se tukkoon -> rikki ?Tinski kirjoitti: Tuollakin tyylillä on saanut aikaa tuhraantumaan muutaman tunnin, mutta ei sen enempää. Sulle on sitten osunut tosi pölyinen säkki
Kuinka puhtaaksi tuo hiekka pitäisi pestä. Olen juuri suorittamassa kyseistä ei-niin-kovin-mukavaa toimenpidettä (hiekkana Optirocin 0,5-1,2 millinen). Alussa vesi on todella sameaa, toisin sanoen ruskeaa mutta aika kirkkaaksi sen olen saanut. Tavoittelenko tässä nyt vain turhaan täydellisyyttä
kun yritän saada vedestä ihan kirkasta?
Tuota samaa minäkin olen tässä ihmettellyt, kun kolmatta päivää läträän. Vesi on kirkasta, kun sen laskee altaaseen, mutta tomua leijuu edelleen hiekan pinnalla. Ja kun sekoittaa hiekkaa, kuravelliähän se taas on. Kaipa sitä vain jokaisen itse tahollaan täytyy määritellä se kirkkausaste. Itse olisin mieltynyt sellaiseen säkenöivän kirkkaaseen veteen, mutta jos sitä haluan, luulenpa sekoittelevani allasta vielä pääsisäisenäkin 
Se, kuinka puhtaaksi hiekan pesee on suoraan verrannollinen siihe, kuinka pian akvaario on mukava katsella. Itse en ihan raivopuhtaaksi hiekkaa jaksanut pestä - se kyllä asettuu siellä akvaariossa sitten ajan kanssa ja vesi kirkastuu. Suodatinta on kyllä varmaan hyvä huuhdella hieman useammin alkuun.
Suurin sameuden aiheuttaja taisi kyllä viime kerralla olla hiekan sekaan sekoittelemani Initial sticks lannoitteet.
Suurin sameuden aiheuttaja taisi kyllä viime kerralla olla hiekan sekaan sekoittelemani Initial sticks lannoitteet.