300l projekti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jukka
Member
Member
Viesti:

300l projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Seuraavanlaisen projektin peruskohtia olen hahmotellut mielessäni ja listaan niitä nyt tänne 'tarkastukseen':

- Allas: 300l, 110x50x55 (55 korkeus)
- Sumppu: 190l, jaettu refugiumiksi ja tekniikkapuoleksi (löytyy kokolasisena valmiiksi)
- Vaahdottaja: Tunze 3130/2
- Pumput: Tunze stream 6080, Aquabee 300l/h ja Aquabee 3000l/h sumpusta ylös (Aquabeet löytyy myöskin valmiiksi)
- Valaisu: 2 x 250W 10000K HQI
- Suola: Tropic Marin (vai saako jostain uuden tutkimuksen valossa parempaa?)
- Elävääkiveä reilu 30kg
- Durso
- Deep sand bed altaaseen ja refugiumiin (kvartsi- tai korallihiekkaa)

Allas ja eläväkivi olisi tarkoitus hakea Ruotsista ja Tekniikka tilata Carmenilta. Samalla kannattaa varmaan tilata Bio Calsiumia ja tarvittavat testit. Kotimaisia liikkeitä tulee tuettua kuitenkin lukuisia kertoja tulevaisuudessa.

- Unohtuiko tilauksesta jotain perustavaalaatua olevaa?
- Onko 6080 liian voimakas näin pieneen akvaarioon?
- Minkä kokoiset halkaisijat Dursoon kannattaa laittaa, että siitä tulisi mahdollisimman hiljainen nimellisellä 3000l/h määrällä?
- Kuinka paljon alemmas kaatokulman reuna kannattaa jättää altaan reunoista?

Kommentoikaa valintoja ja tehkää ehdotuksia. Mielellään tekisin asiat kerralla oikein. Projektilla ei ole kiirettä.
Näistä valinnoista ja kysymyksistä useita on kyllä käsitelty täällä hyvin, mutta monet keskustelut on käyty niin kauan sitten, että varmasti paljon on opittu. Siksi päätin listata kaikki kohdat samantien [;)] .
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja homer »

Kuulostaa äkkiseltään aika hyvältä :D

Elävääkiveä voisit ostaa enemmänkin, varmaan 50kg olisi hyvä.
Itse ostin 300l altaaseen 30kg, ja ei riitä mihinkään :( (siis toimii kyllä, mutta allas näyttää aika autiolta)

Carmenilta kannattaisi tilata ennemminkin kalsiumhydroksidia (=kalkwasser) kun suomessa on niin kallista.
Ja kalsiumkloridia, jos haluaa nostaa vain Ca:n kohdalleen. Kun suomesta ei taida edes saada ?
Käsittääkseni BioCalsiumiumin lisääminen ei ole välttämätöntä, jos Ca pysyy kalkwasserilla/reaktorilla ylhäällä.

1x 250w voisi riittää, jos tulee myös loisteputkia, mutta 2x250w on tietenkin parempi...

Nämä olivat tälläisen aloittelijan vinkkejä, viisaammat voivat korjata :D
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ihan asialliselta vaikuttaa. Se 300 l/h pumppu on kyllä tarpeeton, sillä ei saa juuri mitään aikaseksi, parempi 2000 tai 3000 l/h pumppu Tunzen kaveriksi tai jos haluat vaikka pienen pumpun laittaa pohjalle niin ainakin se 1000 l/h.
Dursoa suunnittelen myös itse seuraavaan projektiin, yleisemmat koot mitä on käytetty on 32/25 tai 40/32, itse ehkä laitan 40/32 vaikka alussa suunnittelin pienempää.
Itse ajattelin noin 3,5-4 cm tilaa ylivuodon ja altan reunan välille.

Huomasin että haet altaan Ruotsista, onko autossa tilaa enemmän kuin yhdelle altaalle, voisin osallistua kimppaan ja maksaa pikkasen kuluja jos tuot samalla minulle myös 8)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Re: 300l projekti

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jukka kirjoitti:Allas ja eläväkivi olisi tarkoitus hakea Ruotsista ja
Se kivi mitä näin JR:llä oli todella huonoa. Oli kyllä kivisatsin jäännökset. Periaattessa kannattaa varautua henkisesti, että kivi on huonoa ja on pitkä turha reissu. Suomessa kivi on ollut aika hyvää. Ei mitään käsitystä kuinka hyvää tuore ruotsalainen kivi on.

Jokatapauksessa paikanpäällä kannattaa olla silloin, kun kivi tulee.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

Jukka kirjoitti:Seuraavanlaisen projektin peruskohtia olen hahmotellut mielessäni ja listaan niitä nyt tänne 'tarkastukseen':
-------
- Pumput: Tunze stream 6080, Aquabee 300l/h ja Aquabee 3000l/h tulevaisuudessa.
-------
- Onko 6080 liian voimakas näin pieneen akvaarioon?
- Minkä kokoiset halkaisijat Dursoon kannattaa laittaa, että siitä tulisi mahdollisimman hiljainen nimellisellä 3000l/h määrällä?
Ehkä isompi säädettävä stream (eli 6100) olisi parempi tai ne uudet mallit jotka hieman pienempiä. Itse hommasin 336 L:een säädettävän. Nyt kun nuo uudet mallit tuli niin harmittaa tietenkinetten niitä hankkinut.

Mulla on 40/32 mm durso joka on liian iso ainakin Eheim 1060-pumpulle. Kestäis varmaan kahden tommosen pumpun virtauksen. Paluu 25 mm.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Jukka kirjoitti: - Valaisu: 2 x 250W 10000K HQI
Riittää. Muille ihmettelijöille tiedoksi että kyseessä on mun vanha makeanveden DIY valaisin joka Jukalla on ennestään ja siksi nyt on pakko kärventää niitä koralleja, ellei sitten rakenna uutta koteloa.
Jukka kirjoitti: - Suola: Tropic Marin (vai saako jostain uuden tutkimuksen valossa parempaa
Ei ihan lähimailta, valitettavasti :|
Jukka kirjoitti: - Deep sand bed altaaseen ja refugiumiin (kvartsi- tai korallihiekkaa)
Jos et halua maksaa korallihiekasta niin laita mieluummin kalsiittihiekkaa. Saa esim lohjalta www.nordkalk.com. Jauhetuissa hiekoissa on aina seassa hieman luohimisesta ja jauhamisesta tulleita epäpuhtauksia, yleensä metalleja.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Kimmo S kirjoitti:Se kivi mitä näin JR:llä oli todella huonoa. Oli kyllä kivisatsin jäännökset.
Entäpä Korallcenter, siellä ainakin on niin halvat hinnat että bensakulut reissu kattaisi helposti. Osaako kukaan sanoa onko hinta alhaalla heikon laadun vuoksi?
rambi kirjoitti:Huomasin että haet altaan Ruotsista, onko autossa tilaa enemmän kuin yhdelle altaalle
En osaa vielä sanoa millä autolla olen matkassa. Pahimmassa tapauksessa Saabilla, mutta jos mahtuu niin ehdottomasti voin tuoda.

Onnistuuko elävänkiven pitäminen hyvänä Aqua Medicin Miniflotorilla (jossa tehokas ilmapumppu) ja noilla Aquabeen pumpuilla? Ne kun löytyy valmiina ja saisin elävääkiveä käytettynä Suomesta. Vai kannattaako suosiolla tilata 3130/2 + muu tekniikka ja sitten vasta hommata kiveä?
Cano
Junior Member
Junior Member

300 litraa

Viesti Kirjoittaja Cano »

Valitettavasti ainakin Korallcenterin sivujen mukaan pulju on toistaiseksi suljettu. Joku sanoi, että on aikaisemminkin pitänyt hetken liikettä suljettuna, mutta aina avannut uudelleen. Mutta toistaiseksi on pitäydyttävä siinä, että Korallcenter on lopettanut toimintansa.

-Cano-
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tunzen 6080:ssa on yksi pieni vika - se ei ole säädettävä. Suosittelisin ehdottomasti säädettävää pumppua singlecontrollerin ("aaltokone") kanssa, mielestäni 6100 ei ole ollenkaan liian iso 300 l akvaarioon. 8)

"Durso"-putki kannatta rakentaa mahdollisimman paksu, esim. niin kuin Simpulla, silloin se toimi hiljaisemmin ja tuottaa vähemmän kuplia ala-altaaseen.

Akvaario kannatta perustaa tuoreella kivellä, käytettyä voi käyttää perustuskivenä, kunhan se ei ollut koskaan akvaariossa, mihin on laitettu lääkettä. 30 kg on mielestäni sopiva määrä, mielestäni parempi sisustaa akvaario koralleilla kuin kivellä, itselläni 800 l akvaariossa on n. 80 kg ja nyt tuntuu että on jopa liikaa. [;)]
Haaga
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaga »

Itse dumppaisin Tunzen skimmerin ja sijoittaisin satasen lisää ja hommaisin esim: H+S 150-F2001 Innenabschaeumer
Preis: EUR 369,00 (Aquapro2000).

Elävän kiven suhteen itse tykkään hieman täydennästä altaasta, tosin itselläni on ehkä hieman liikaa. Luonnollisemman näköistä riuttaa
saa mielestäni hieman suuremmalla kivimäärällä, ja hieman enemmän kiinnityskohtia koralleille, tietenkin jos ei kiven määrän suhteen ihan liiallisuuksiin mene. Joku 50 kg voisi olla ihan hyvä määrä, 30 kg se minimi.
Cano
Junior Member
Junior Member

300 litrainen

Viesti Kirjoittaja Cano »

Mulla on 190 litraisessa 32 kiloa kiveä eikä ole yhtään liikaa. Käy katsomassa harrastajien sivuja ja kuinka paljon heillä on kiveä. Ainahan täytyy muistaa, että osa kivistä on huokoisempaa kuin muut.

-Cano-
Jukka
Member
Member
Viesti:

ealex kirjoitti:Suosittelisin ehdottomasti säädettävää pumppua singlecontrollerin ("aaltokone") kanssa, mielestäni 6100 ei ole ollenkaan liian iso 300 l akvaarioon.
Tällaista mietin itsekin, mutta yritin pihistellä hieman. Kait se täytyy ostaa saman tien toi 6110 kit kun itsekin olen äärimmäisen kiinnostunut virtauksista yleensä [;)] .

Dursoksi laitan siis 40/32mm putket ja äänenvaimentimen päähän. Carmenilla on vaan turhan niukasti infoa kappaleiden mitoituksista, taitaa mennä vähän arpapeliksi yhteensopivuudet ellei joku tiedä paremmin.
Ovatko hanat tarpeelliset Dursossa ja paluuputkessa?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Tietysti jos jossain haluaa pihistellä niin onhan se vaahdotin mahdollista tehdä itse. Muistaakseni ealexin DIY downdraft vaahdottajan hinta ei ollut mitenkään älytön ja toiminnasta en ole kuullut valituksen sanaa.
homer
Member
Member

Re: 300 litrainen

Cano kirjoitti:Mulla on 190 litraisessa 32 kiloa kiveä eikä ole yhtään liikaa. Käy katsomassa harrastajien sivuja ja kuinka paljon heillä on kiveä. Ainahan täytyy muistaa, että osa kivistä on huokoisempaa kuin muut.

-Cano-
Ja iso osa jää vielä hiekan alle, tosin muovi "telineillä" voi vähän nostaa kiviä...
homer
Member
Member

Jukka kirjoitti: Dursoksi laitan siis 40/32mm putket ja äänenvaimentimen päähän. Carmenilla on vaan turhan niukasti infoa kappaleiden mitoituksista, taitaa mennä vähän arpapeliksi yhteensopivuudet ellei joku tiedä paremmin.
/sam osti juuri carmenilta PVC-osia dursoon, kertoo varmaan miten osui kohdalleen kun paketti tulee.
Carmen ei ole muuten vastannut useaan päivään viesteihin :x
Jukka
Member
Member
Viesti:

jusa kirjoitti:Muistaakseni ealexin DIY downdraft vaahdottajan hinta ei ollut mitenkään älytön ja toiminnasta en ole kuullut valituksen sanaa.
Voiko vaahdottaja olla liian tehokas? Jos päädyn rakentelemaan itse downdraftia esim. beckettillä ja 6000l/h pumpulla ja laitan sen sumppuun ennen refugiumia, niin saako pieneliöt tai jotkin muut liikaa kyytiä? (suhteessa altaan kokoon siis)
Viimeksi muokannut Jukka, 19:53, 12.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

homer kirjoitti:
Jukka kirjoitti: Dursoksi laitan siis 40/32mm putket ja äänenvaimentimen päähän. Carmenilla on vaan turhan niukasti infoa kappaleiden mitoituksista, taitaa mennä vähän arpapeliksi yhteensopivuudet ellei joku tiedä paremmin.
/sam osti juuri carmenilta PVC-osia dursoon, kertoo varmaan miten osui kohdalleen kun paketti tulee.
Carmen ei ole muuten vastannut useaan päivään viesteihin :x
Kannattaa ostaa nuo PVC:t marinshopista. Toimii nopeammin ja ainakin enne oli halvemmat hinnat.bb
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Voiko vaahdottaja olla liian tehokas? Jos päädyn rakentelemaan itse downdraftia esim. beckettillä ja 6000l/h pumpulla ja laitan sen sumppuun ennen refugiumia, niin saako pieneliöt tai jotkin muut liikaa kyytiä? (suhteessa altaan kokoon siis)
Juuri näin kannattaa toimia, koska refugiumisi toimii myös pieneliöiden lisääntymispaikkana ja näin säästät niitä joutumasta vaahdottajaan. Mielestäni näin toimimalla ei ole mahdollista käyttää liian tehokasta vaahdottajaa. Olisi paras jos vaahdottaja olisi niin paljon ylimitoitettu, että altaan koralleille voisi antaa älyttömästi enemmän ruokaa kuin mitä normaalisti harrastajat tuntuvat antavan.
Jukka
Member
Member
Viesti:

No niin, nyt purkki (360 l) on ollut käytössä viikon verran ja näyttää tältä:
Kuva

Aiptasiaa riittää ja sitä mukaa kun kalkittaa kolme, viisi kasvaa kuin tyhjästä :mrgreen: .
Valot olivat edellisellä omistajalla olleet 1x150W ja nyt käytössä siis 2x250W. Valoaklimoinnin aloitin lamppu kutakuinkin katossa kiinni ja vain pieni osa acrosta valkaistui.
Toistaiseksi valtakunnassa kaikki hyvin [;)] .
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

No nii, tästä se alkaa, hienoa :D
Minä kokeilin vasta eilen että pysyykö vedet uudessa altaassa.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Päivitetäänpä taas threadiä nyt kun vaahdottajakin on koekäytetty.
Kuva
Läpinäkyvät putket ovat 160mm ja 63mm PVC:tä, pumppu on 6000l/h. Pikaisesti arvioituna vaahdon määrä on uskomaton (käytössä beckett-suutin). Pienenä haittana on ulostulosta karkaavat 'mikrokuplat'. Ala-allas ei ole vielä käytössä, joten lopullista toimintaa on vielä mahdoton arvioida.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”