Olen perustamassa 180 l akvaa (p=80, l=45 ja k=50), jonne haluaisin melko pieniä kaloja, lähinnä parvisellaisia ja tietenkin monnisia. Pohjaksi tulee harjuhiekka ja paljon kasveja. Suodatukseksi ajattelin mattoa.
Millaisia parvikaloja kannattaisi hankkia ja miten suuria parvia? Antakaahan ehdotuksia, kommentteja...
Näitä olen alustavasti ajatellut:
n. 8 kpl seeprakaloja
n. 8 kpl kiilakylkiä
kääpiörihmakalapariskunta (ehkä, jos vesiolot ja seura antaa myöden)
1-2 kpl partamonneja
8-9 kpl monnisparvi
180 l kalastoehdotuksia
Valvoja: Moderaattorit
Voisiko parvikaloja lisätä vielä yhdellä parvella?
Seeprat ja kiilat taitoivat olla kotoisin aasian seuduilta eli sopisiko jokin pikkuinen ja rauhallinen barbilaji vielä joukkoon.
Silloin voisin sisustuksella hakea aasialaista maisemaa...Joskin monniset eivät taida sinne kuulua
Pidän kuitenkin coryistä ja en haluaisi vaihtaa niitä nuoliaisiin tai piikkisilmiin.
Seeprat ja kiilat taitoivat olla kotoisin aasian seuduilta eli sopisiko jokin pikkuinen ja rauhallinen barbilaji vielä joukkoon.
Silloin voisin sisustuksella hakea aasialaista maisemaa...Joskin monniset eivät taida sinne kuulua
Minä en laittaisi tuon kokoiseen altaaseen kuin yhden isomman parven, vaikka juuri noita kiilakylkiä. Tuollainen ratkaisu on mielestäni paljon paremman näköinen kuin monta pientä parvea. Lisäksi "parvi" voi olla aika liukuva käsite noin pienillä kalamäärillä. Itselläni oli joskus seeprakaloja n. 10 kappaletta samankokoisessa pytyssä, ja ne vipelsivät yksin ja yhdessä päättömästi ympäri akvaariota ilmeisen tietämättöminä siitä, että ovat pinnassa viihtyviä parvikaloja.Ratala kirjoitti:Voisiko parvikaloja lisätä vielä yhdellä parvella?
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: 180 l kalastoehdotuksia
Jos tahdot pieniä kaloja ja useamman lajin, niin jätä pois tuo herkkä (ja pieniin kaloihin verrattuna sangen verkas) kääpiörihmakalapariskunta. Silloin saisit vielä sen kolmannenkin parven sinne otettua. En ala suositella vain yhtä isoa parvea, sillä makumieltymyksiä on monia eikä allas mene mitenkään "piloille" jos sinne useamman parven hamstraakin. Eli siis seeproja, kiiloja ja kolmanneksi tarjoan iloisenpunaista kirsikkabarbiaRatala kirjoitti:Näitä olen alustavasti ajatellut:
n. 8 kpl seeprakaloja
n. 8 kpl kiilakylkiä
kääpiörihmakalapariskunta (ehkä, jos vesiolot ja seura antaa myöden)
1-2 kpl partamonneja
8-9 kpl monnisparvi
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kalasto alkaa hahmottua! Kiitos vinkeistä! Kirsikkabarbit kuulostavat kivoilta ja tuovat varmasti mukavasti väriäkin
Vielä pohdiskelen monnisten parissa, joten vinkkejä niihin liittyen (ja toki muitakin kalastoehdotuksia) otan vielä ilolla vastaan!
Olen kuullut, että erilaisista monnisista voisi kasata parven, jos ko. monniset muistuttavat ulkonäöllisesti toisiaan. Minua kiinnostaisikin hankkia 9 samanlaisen monnisen sijasta ainakin muutamaa erilaista monnista. Mitä mieltä olette? Millaisista monnisista parvi kannattaisi perustaa?
Vielä pohdiskelen monnisten parissa, joten vinkkejä niihin liittyen (ja toki muitakin kalastoehdotuksia) otan vielä ilolla vastaan!
Olen kuullut, että erilaisista monnisista voisi kasata parven, jos ko. monniset muistuttavat ulkonäöllisesti toisiaan. Minua kiinnostaisikin hankkia 9 samanlaisen monnisen sijasta ainakin muutamaa erilaista monnista. Mitä mieltä olette? Millaisista monnisista parvi kannattaisi perustaa?
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jos on mahdollisuus hankkia samaa lajia, niin hanki. Varta vasten ei kannata hankkia erilaisia l. valita huonompaa "vaihtoehtoa". Jos nyt kuitenkin tahdot paria lajia yhdistellä, niin esimerkiksi jaguaarimonniset (C. julii) ja leopardimonniset (C. trilineatus) menevät yhdessä TAI sitten rusomonniset (C. adolfoi) ja somamonniset (C. davidsandsi) ja ehkäpä pandamonnisetkin (C. panda).Ratala kirjoitti:Olen kuullut, että erilaisista monnisista voisi kasata parven, jos ko. monniset muistuttavat ulkonäöllisesti toisiaan. Minua kiinnostaisikin hankkia 9 samanlaisen monnisen sijasta ainakin muutamaa erilaista monnista. Mitä mieltä olette? Millaisista monnisista parvi kannattaisi perustaa?
En siis kuitenkaan suosittele lajien yhdistämistä jos on mahdollisuus hankkia samaa porukkaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.