Kalasto 180 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kalasto 180 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Kyselin jo aikaisemmin kalastoa 150 litraiseen, mutta nyt on huoneeseeni vapautunut tilaa ja olen mittaillut, että mahtuisi hyvin 180 litrainen akvaario. Koska akvaario tulee vasta kesällä, olen päättänyt hyvissä ajoin suunnitella kaiken valmiiksi.
Joten haluaisinkin tietää mitä mieltä olette kalastosunnitelmistani. Eli haluaisin 2-3 sinirihmakalaa, 10 neontetraa, 10 kiilakykeä, 8 kuparimonnista, pari piikkisilmää ja partamonni.
Kuulostaako mitenkään mahdolliselta? Jos on jotain parannusehdotuksia, niin kertokaa ihmeessä.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Sinirihmikseistä sen verran (kokemusta ei niistä ole mutta rihmiksiin liittyen) Itselläni oli kääpiörihmakaloja joskus. Luulen että kannattaa ottaa pariskunta mieluummin kuin 1 uros ja 2 naarasta. Kääpiörihmojen kanssa kävi niin että uros valitsi toisen naaraan ja sittenyhdessä päättivät heivata kolmannen ja tappoivat... :(

En tiedä päteekö sama sinirihmiksiin kun kokemusta niistä ei ole mutta viisaammat kertokoon enemmän... :)

Muuten (mielestäni) kalasto kuulostaa ihan hyvältä...
Pince
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pince »

Huom! ehdottomasti hiekkaa monnisille!
Minun mielestäni olisi paljon kauniimpi vain yksi iso parvi parvikaloja! :mrgreen:
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tietysti hiekkaa monnisille, onhan se monnisille parempaa ja kauniimpaakin. Olen itsekin hieman miettinyt tuota parvikala-juttua, että ottaisiko yhden ison parven, mutta kun en osa päättää millään ja kovasti molempia kaloja tekisi mieli :mrgreen:
No saa nyt nähdä mikä on loppuratkaisuni tuossa asiassa, mutta en kyllä uskoisi, että kaksi pientä parvea vielä niin sekavan näköinen olisi, vaikka onhan se yksi iso yhtenevämpi.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalasto 180 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ariadne kirjoitti:Eli haluaisin 2-3 sinirihmakalaa, 10 neontetraa, 10 kiilakykeä, 8 kuparimonnista, pari piikkisilmää ja partamonni.
Kuulostaako mitenkään mahdolliselta? Jos on jotain parannusehdotuksia, niin kertokaa ihmeessä.
Sinirihmat eivät mahdu tähän altaaseen aggressiivisuutensa ja kokonsa takia. Yhden kappaleen mokomia möllyköitä voisit kuitenkin ottaa jos niitä kovasti mielit :) Jos useampaa rihmakalaa taasen kaipaat eikä lajilla ole niin väliä, voisi huulirihmakalahaaremi olla se, jota etsit. Sävyisänä ja pienempikokoisena näitä menisi nätisti kolme kappaletta (yksi herra ja hälle kaksi naikkosta) 180 litraan. Kaksi pientä parvea (neonit ja kiilat) seuraksi ja pohjalle kupariset & piikkisilmät ja levänsyöntiin partis, niin varsin toimiva kalasto onkin jo kasassa :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos neuvosta. Taidan siis kääntyä sen huulirihmakalan puoleen, koska yksi sinirihma olisi aika orvon näköinen. Vaikuttaa muuten ihan mukavalta kalalta tuo huulirihma. Kuinka yleisiä ne muuten ovat? Nimittäin en muista nähneeni niitä kummassakaan Lahden eläinkaupassa. Mutta Helsingistäkin moisia otuksia voin hakea, jos sieltä jostain eläinkaupasta niitä saa, kunhan vaan saan sen akvaarion hankittua :D
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ariadne kirjoitti:Kuinka yleisiä ne muuten ovat? Nimittäin en muista nähneeni niitä kummassakaan Lahden eläinkaupassa. Mutta Helsingistäkin moisia otuksia voin hakea, jos sieltä jostain eläinkaupasta niitä saa, kunhan vaan saan sen akvaarion hankittua :D
Helsingissä on kyllä huulirihmoja näkynyt varsin useasti, joten täältä kannattaa tavoitella jos ei muuten natsaa :) Akvaariokeskuksesta kannattaa ainakin kysellä (Puhelin: (09) 586 5861).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”