Mitä lisäaineita lisäätte?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mantis
Junior Member
Junior Member

Mitä lisäaineita lisäätte?

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Olen kohtuu laiska tekemään suurempia vedenvaihtoja 550l purkkiini ja olisinkin kysynyt, mitä lisäaineita lisäätte purkkeihinne korvaamaan käytettyjä hivenaineita. Olen tähän mennessä lisännyt vain Tropic Marinin Bio Calsiumia ja Tripple Bufferia. Kaikki korallit tuntuvat voivan ok, mutta niiden kasvuvauhti Kenya Tree korallia lukuunottamatta on aika vaisua. Sykkivä Xeniani kasvoi aluksi hirveää vauhtia, mutta on nyt kuihtunut lähtötasoaankin pienemmäksi. Ajattelin, että tämä voisi johtua hivenaineiden puutteesta. Ajattelin nyt hankkia koko arsenaalin ja katsoa, ovatko nämä poppaskonsteja vai vaikuttavatko todella korallien vointiin.
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Vettä vaihdan siis todella harvoin, tosin altaat ovat olleet alasajo tilassa viimeisen vuoden ...
Lisä-aineina käytän lähinnä Reef Evolutionin Trace, Iodine ja satunnaisesti calcium.
Beati pauperes spiritu
Cano
Junior Member
Junior Member

Lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Cano »

Muitathan Mantis, että TM:n BioCalsiumia ja Triple bufferia ei saa lisätä yhtaikaa -> saostuvat. Itselläni myös BioCa:ta ja Triple bufferia, mutta bufferia en ole tarvinnut puoleen vuoteen kun Bio-Ca:han lisää Ca:ta ja KH samassa suhteessa. Itse lisäilen siis BioCalsiumia, saman firman Pro Coral mineralia sekä Aqua Medicin Planctoa. Kivikorallit ja kaikki muukin kasvavat hyvää vauhtia.

-Cano-
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Moi,

Lisään reef evolutionin trace elementsejä, strontiumia ja jodia + biocalsiumia. Näitä olen laittanut kaikkiin purkkeihini aina, ja ihan ok on toiminyt. Joskus saatan laittaa calsium hydroksidia, jos jaksan sotkea.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tällä hetkellä lisään vain kalsiumia (vain ionitasapainotetuilla menetelmillä) ja strontiumia. Kun punainen ”tappajalevä” 8O kuolee kokonaan pois alan lisäämään myös rautaa ja jodia, mistään muusta trace elementista en ole nähnyt mitään tietoa, että niitä olisi akvaariossamme vähemmän kuin merivedessä, päinvastoin.

Oikeasti ei tarvitse lisätä mitään muuta kuin kalsiumia ja akvaario toimii erinomaisesti, siitä on nykyään todistamassa tuhannet upeat akvaariot ympäri maailmaa. Strontiumia lisään vain siksi että sitä on merivedessä, jodia ja rautaa siksi että makrolevät kasvaisi paremmin.

Tripple Bufferia ei kannatta käyttää riutta-akvaariossa ollenkaan, sitä ei edes tarvita jos käytetään Bio Calciumia, se nimittäin sisältää boraattipohjasta alkaliniteettia, mitä korallit, kalkkilevät tai muut kalkkirunkoa rakentavat eläimet eivät pysty hyödyntää. Pitkän käytön jälkeen akvaariossa on korkea KH, mutta korallit eivät kasvaa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minä nostin omassa altaassa turbocalsiumilla ca arvon yli 400 ja nyt olen reilun 2 kk aikana laittanut vain bio-calsiumia ja kh ja ca pysyvät erittäin hyvin, kh 9-11 , ca 410-440 ,strontiumia lisäilen aina joskus kun muistan, mutta uutta pulloa ei ole tarkoitus ostaa koska biocalsiumi sisältää jo kaikki tarvittavat aineet.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä lisään strontiumia ja jodidia pääosin siksi, että olen niitä aina lisännyt ;) Bleachaamiseen seriatoporilla on tuntuneet auttavan. Sitä en tiedä onko oikeasti ollut noiden ansiota ;)

Kentin Turbocalsiumilla olen ca:ta nostanut, koska TMn suolassa sitä ei ole tarpeeksi. kalkkireaktorit huolehtivat CAn ja KHn ylläpitämisestä.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Kalkkivettä. Välillä tulee lykittyä bio-calsiumia mistä olis tarkoitus päästä eroon kunhan sais ton kalkkireaktorin rakenneltua.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Lisään bio-calciumia, jodidia ja kaikki korvausvesi on kalkkivettä. Bio-calcium on todella hyvä tökötti. Ruokinnasta sen verran, että normaalisti tiputtelen ohjeen mukaan Plancto -nestettä koralleille. Muutama viikko sitten hommasin uuden kalan ja sen syömisen aloittaminen oli vähän vaikeaa. Nyt kaikki on ok, mutta olen joutunut ruokkimaan kaloja noin 5x enemmän kuin normaalisti, koska muuten uudelle asukille ei olisi jäänyt mitään. Tästä on ollut seurauksena, että i) kalat muistuttavat tällä hetkellä lähinnä joulukinkkuja; ja ii) korallit näyttävät paremmilta kuin koskaan. Myös levää kasvaa enemmän kuin aikaisemmin, mutta selvästikin korallini ovat oleet nälissään normaali ruokintarutiineillani. Monet asiaa tutkineet ovat sitä mieltä, että akvaarion koralleja pitäisi ruokkia kertaluokkaa enemmän kuin useimmat harrastajat tekevät.
Tico
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tico »

Kalkkivettä haihtuneen tilalle. Säännöllinen lisäys TM:n bio-calsium ja bio-strontium. Jodin käyttö (nestemmäinen, kasvatti vain leviä liikaa..?) loppui kolme vuotta sitten, tarpeettomana. Ilmeisesti veden vaihdot riittää joditasapainon ylläpitämiseen mulla. Vedenvaihto 20/30 litraa/600L allas kuussa. Missään nimessä ei kannata liikaa vaihtaa kerralla! Het on levät...kele! Varmaan taas jodi...tana! :mrgreen:

-Tico-

P.S. Olen samaa mieltä;bio-calsium (TM) on hyvä tökötti!

Edit: Välilöyntejä lisätty tarvittava määrä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”