Mitä lisäaineita lisäätte?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä lisäaineita lisäätte?
Olen kohtuu laiska tekemään suurempia vedenvaihtoja 550l purkkiini ja olisinkin kysynyt, mitä lisäaineita lisäätte purkkeihinne korvaamaan käytettyjä hivenaineita. Olen tähän mennessä lisännyt vain Tropic Marinin Bio Calsiumia ja Tripple Bufferia. Kaikki korallit tuntuvat voivan ok, mutta niiden kasvuvauhti Kenya Tree korallia lukuunottamatta on aika vaisua. Sykkivä Xeniani kasvoi aluksi hirveää vauhtia, mutta on nyt kuihtunut lähtötasoaankin pienemmäksi. Ajattelin, että tämä voisi johtua hivenaineiden puutteesta. Ajattelin nyt hankkia koko arsenaalin ja katsoa, ovatko nämä poppaskonsteja vai vaikuttavatko todella korallien vointiin.
Lisäaineet
Muitathan Mantis, että TM:n BioCalsiumia ja Triple bufferia ei saa lisätä yhtaikaa -> saostuvat. Itselläni myös BioCa:ta ja Triple bufferia, mutta bufferia en ole tarvinnut puoleen vuoteen kun Bio-Ca:han lisää Ca:ta ja KH samassa suhteessa. Itse lisäilen siis BioCalsiumia, saman firman Pro Coral mineralia sekä Aqua Medicin Planctoa. Kivikorallit ja kaikki muukin kasvavat hyvää vauhtia.
-Cano-
-Cano-
Tällä hetkellä lisään vain kalsiumia (vain ionitasapainotetuilla menetelmillä) ja strontiumia. Kun punainen ”tappajalevä”
kuolee kokonaan pois alan lisäämään myös rautaa ja jodia, mistään muusta trace elementista en ole nähnyt mitään tietoa, että niitä olisi akvaariossamme vähemmän kuin merivedessä, päinvastoin.
Oikeasti ei tarvitse lisätä mitään muuta kuin kalsiumia ja akvaario toimii erinomaisesti, siitä on nykyään todistamassa tuhannet upeat akvaariot ympäri maailmaa. Strontiumia lisään vain siksi että sitä on merivedessä, jodia ja rautaa siksi että makrolevät kasvaisi paremmin.
Tripple Bufferia ei kannatta käyttää riutta-akvaariossa ollenkaan, sitä ei edes tarvita jos käytetään Bio Calciumia, se nimittäin sisältää boraattipohjasta alkaliniteettia, mitä korallit, kalkkilevät tai muut kalkkirunkoa rakentavat eläimet eivät pysty hyödyntää. Pitkän käytön jälkeen akvaariossa on korkea KH, mutta korallit eivät kasvaa.

Oikeasti ei tarvitse lisätä mitään muuta kuin kalsiumia ja akvaario toimii erinomaisesti, siitä on nykyään todistamassa tuhannet upeat akvaariot ympäri maailmaa. Strontiumia lisään vain siksi että sitä on merivedessä, jodia ja rautaa siksi että makrolevät kasvaisi paremmin.
Tripple Bufferia ei kannatta käyttää riutta-akvaariossa ollenkaan, sitä ei edes tarvita jos käytetään Bio Calciumia, se nimittäin sisältää boraattipohjasta alkaliniteettia, mitä korallit, kalkkilevät tai muut kalkkirunkoa rakentavat eläimet eivät pysty hyödyntää. Pitkän käytön jälkeen akvaariossa on korkea KH, mutta korallit eivät kasvaa.
Minä nostin omassa altaassa turbocalsiumilla ca arvon yli 400 ja nyt olen reilun 2 kk aikana laittanut vain bio-calsiumia ja kh ja ca pysyvät erittäin hyvin, kh 9-11 , ca 410-440 ,strontiumia lisäilen aina joskus kun muistan, mutta uutta pulloa ei ole tarkoitus ostaa koska biocalsiumi sisältää jo kaikki tarvittavat aineet.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä lisään strontiumia ja jodidia pääosin siksi, että olen niitä aina lisännyt
Bleachaamiseen seriatoporilla on tuntuneet auttavan. Sitä en tiedä onko oikeasti ollut noiden ansiota 
Kentin Turbocalsiumilla olen ca:ta nostanut, koska TMn suolassa sitä ei ole tarpeeksi. kalkkireaktorit huolehtivat CAn ja KHn ylläpitämisestä.

Kentin Turbocalsiumilla olen ca:ta nostanut, koska TMn suolassa sitä ei ole tarpeeksi. kalkkireaktorit huolehtivat CAn ja KHn ylläpitämisestä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Lisään bio-calciumia, jodidia ja kaikki korvausvesi on kalkkivettä. Bio-calcium on todella hyvä tökötti. Ruokinnasta sen verran, että normaalisti tiputtelen ohjeen mukaan Plancto -nestettä koralleille. Muutama viikko sitten hommasin uuden kalan ja sen syömisen aloittaminen oli vähän vaikeaa. Nyt kaikki on ok, mutta olen joutunut ruokkimaan kaloja noin 5x enemmän kuin normaalisti, koska muuten uudelle asukille ei olisi jäänyt mitään. Tästä on ollut seurauksena, että i) kalat muistuttavat tällä hetkellä lähinnä joulukinkkuja; ja ii) korallit näyttävät paremmilta kuin koskaan. Myös levää kasvaa enemmän kuin aikaisemmin, mutta selvästikin korallini ovat oleet nälissään normaali ruokintarutiineillani. Monet asiaa tutkineet ovat sitä mieltä, että akvaarion koralleja pitäisi ruokkia kertaluokkaa enemmän kuin useimmat harrastajat tekevät.
Kalkkivettä haihtuneen tilalle. Säännöllinen lisäys TM:n bio-calsium ja bio-strontium. Jodin käyttö (nestemmäinen, kasvatti vain leviä liikaa..?) loppui kolme vuotta sitten, tarpeettomana. Ilmeisesti veden vaihdot riittää joditasapainon ylläpitämiseen mulla. Vedenvaihto 20/30 litraa/600L allas kuussa. Missään nimessä ei kannata liikaa vaihtaa kerralla! Het on levät...kele! Varmaan taas jodi...tana!
-Tico-
P.S. Olen samaa mieltä;bio-calsium (TM) on hyvä tökötti!
Edit: Välilöyntejä lisätty tarvittava määrä

-Tico-
P.S. Olen samaa mieltä;bio-calsium (TM) on hyvä tökötti!
Edit: Välilöyntejä lisätty tarvittava määrä