Punanoitamonni?
Valvoja: Moderaattorit
-
Rosmariini
- Junior Member

Punanoitamonni?
Hei ajattelin ottaa noitamonnia altaaseeni, mutta netistä löytyy kovin vähän ja sekavaa tietoa tästä kalasta. Fishbase:kään ei edes tunne moista. Täällä oli jossain aikaisemmassa keskustelussa ehdoteltu, että se oli risteytys. Mikäs nyt on totuus, mitkä vesiarvot, kotijoki, kokemuksia?
punanoitamonni
http://www.fishbase.org/summary/Species ... m?id=50585
Tarkoitatko mahdollisesti tätä. Jos niin minulla on noitamonni (punainen).
Ei kauheasti touhua, mutta ruoka-aikaan pitää kuria päästyään tabletille. Rauhallinen pohjanasukki.
Ei kauheasti touhua, mutta ruoka-aikaan pitää kuria päästyään tabletille. Rauhallinen pohjanasukki.
Minulta löytyy kaksi tuollaista "noitamonni, punainen" -tuotenimellä myytyä. Olen pitänyt tosi paljon, ovat kyllä rauhallisia, mutta myös rohkeita. Ovat muutaman kerran tulleet imeskelemään sormiani, kun olen laittanut käden akvaarioon vedenvaihtojen yhteydessä.
Mistähän ihmeestä kumpuaa se kaupunkilegenda, että noitamonnit tappavat partiksia? Jossain netissä törmäsin tällaiseen. Minultakin partamonni kuoli selittämättömästi.
Noitamonnit tuntuvat pitävän reippaasta virtauksesta, ainakin minun akvassani ne "riippuvat" usein kaikkein kovimmissa virtauspaikoissa.
Mistähän ihmeestä kumpuaa se kaupunkilegenda, että noitamonnit tappavat partiksia? Jossain netissä törmäsin tällaiseen. Minultakin partamonni kuoli selittämättömästi.
Noitamonnit tuntuvat pitävän reippaasta virtauksesta, ainakin minun akvassani ne "riippuvat" usein kaikkein kovimmissa virtauspaikoissa.
-
Rosmariini
- Junior Member

Re: punanoitamonni
Tässähän se ristiriita onkin. Google haulla R.lanceolata löytyy lähinnä tämän näköisiä ehdokkaitaherttis kirjoitti:http://www.fishbase.org/summary/Species ... m?id=50585
http://www.scotcat.com/loricariidae/lanceolata2.htm
eli jossain mättää. Vanhat parrat näyttäkääpä nyt taitonne
Oma noitikseni on alemmassa kuvassa olevan kaverin näköinen ja on nimellä pelkkä
noitamonni (Rineloricaria hasemanni) eli kai se tavallisin. Liikkuu minulla hyvinkin paljon lyllertäen pitkin pohjaa ja makoilee monnisten kanssa kivien päällä. Mukava ja rauhallinen asukki joka ei tekisi kellekkään mitään, siitä olen varma...
Omat vesiarvoni ovat:
pH 7.0 ja lämpö noin 25 ja oikein (omalla tavallaan) vilkas...
Mainio öttiäinen!
http://www.vaasanelainkeskus.fi/monnit/ ... onnit.html
noitamonni (Rineloricaria hasemanni) eli kai se tavallisin. Liikkuu minulla hyvinkin paljon lyllertäen pitkin pohjaa ja makoilee monnisten kanssa kivien päällä. Mukava ja rauhallinen asukki joka ei tekisi kellekkään mitään, siitä olen varma...
Omat vesiarvoni ovat:
pH 7.0 ja lämpö noin 25 ja oikein (omalla tavallaan) vilkas...
Mainio öttiäinen!
http://www.vaasanelainkeskus.fi/monnit/ ... onnit.html
Kirjoittamalla sanan punanoitamonni tuonne hakutoimintoon saa esiin kaiken mitä täällä on kirjoitettu punanoitamonnista. Valitettavasti tyhjentävin vastaukseni ko kalasta taisi olla Lemmikkipalstojen puolella.
Vielä lyhyesti: nuolinoitamonni Hemiloricaria lanceolata ja punanoitamonni , Hemiloricaria sp. eivät ole sama laji. Nykyisin punana myydyt ovat näiden lajien risteymiä. Punanoitamonnin kasvupaikkaa luonnossa ei tiedetä. On jopa epäilty, että se olisi kokonaan jalostusmuoto. Aqualogin kirjassa sille on virheellisesti annettu numero L 10a.
PS. Kalaa nimellä "pelkkä" noitamonni ei ole olemassa ja kaikenlaiset määritykset, Rineloricaria hasemanit sun muut ovat potaskaa. Hemiloricaria hasemani on muuten nimeltään vannenoitamonni. On sekin saattanut Suomessa vierailla. Kukaan vaan ei pysty sitä täällä määrittämään. Itse asiassa tuon edellä mainitun nuolinoitamonninkin määritykseen tulee suhtautua hyvin varauksellisesti, sillä ainakin kaksi hyvin samannnäköistä lajia tunnetaan.
Vielä lyhyesti: nuolinoitamonni Hemiloricaria lanceolata ja punanoitamonni , Hemiloricaria sp. eivät ole sama laji. Nykyisin punana myydyt ovat näiden lajien risteymiä. Punanoitamonnin kasvupaikkaa luonnossa ei tiedetä. On jopa epäilty, että se olisi kokonaan jalostusmuoto. Aqualogin kirjassa sille on virheellisesti annettu numero L 10a.
PS. Kalaa nimellä "pelkkä" noitamonni ei ole olemassa ja kaikenlaiset määritykset, Rineloricaria hasemanit sun muut ovat potaskaa. Hemiloricaria hasemani on muuten nimeltään vannenoitamonni. On sekin saattanut Suomessa vierailla. Kukaan vaan ei pysty sitä täällä määrittämään. Itse asiassa tuon edellä mainitun nuolinoitamonninkin määritykseen tulee suhtautua hyvin varauksellisesti, sillä ainakin kaksi hyvin samannnäköistä lajia tunnetaan.
Minulla on kanssa 2kpl Herttiksen linkissa olevaa Rineloricaria lanceolata noitamonnia uros ja naaras. Netissä jossain lähteissä kalasta käytetään nimeä L 10a. Tuossa linkissä kalojen on mainittu tulevan Amazon joelta, mutta olen lukenut myös, että kys. kalat olisivat jalostuksen tuotetta jostain noitamonnilajikkeesta. Kuka tietää?
Itselläni kyseiset kalat ovat olleet noin 4 vuotta ja kasvaneet noin 10cm pitkäksi. Kalat ovat kuteneet useamman kerran. Kuitenkaan poikasia ei ole näkynyt, sillä seura-akvaariossa poikasten selviytyminen ei onnistu. Kun vaan joskus saisi aikaiseksi yrittää kudettaa niitä omassa akvaariossaan...
Ilmeisesti prboy tiesi? Kun vastasi jo etukäteen kysymykseeni
Itselläni kyseiset kalat ovat olleet noin 4 vuotta ja kasvaneet noin 10cm pitkäksi. Kalat ovat kuteneet useamman kerran. Kuitenkaan poikasia ei ole näkynyt, sillä seura-akvaariossa poikasten selviytyminen ei onnistu. Kun vaan joskus saisi aikaiseksi yrittää kudettaa niitä omassa akvaariossaan...
Ilmeisesti prboy tiesi? Kun vastasi jo etukäteen kysymykseeni
Myös aito nuolinoitamonni, H lanceolata, on Suomessa aika harvinainen. Se on aikuisena (poikaset ovat hieman punertavia) suklaanruskea laji, toisin kuin esim. Fishbasen kuvassa, ja kasvaa huomattavasti suuremmaksi kuin Fishbasessa ilmoitettu 9,5 cm. Ainakin perulaisilla lanceolata-koirailla on komea keltainen parta poskillaan. Lanceolatan levinneisyysalue on kuitenkin hyvin laaja ja siitäkin tunnetaan useita värimuotoja. Kaikki ovat kuitenkin aikuisina ruskeita, eivät tippaakaan punaisia. Lisäksi edellisessä viestissäni oli virhe. Merguksen monniatlas tuntee kolme lanceolatan näköistä tuntematonta lajia.Minulla on kanssa 2kpl Herttiksen linkissa olevaa Rineloricaria lanceolata noitamonnia uros ja naaras. Netissä jossain lähteissä kalasta käytetään nimeä L 10a. Tuossa linkissä kalojen on mainittu tulevan Amazon joelta, mutta olen lukenut myös, että kys. kalat olisivat jalostuksen tuotetta jostain noitamonnilajikkeesta. Kuka tietää?
Viime aikoina Suomessa on ollut saatavissa vain risteymiä, jotka jäävät aitoja nuolinoitamonneja pienemmiksi ja ovat aikuisinakin keskimäärin väriltään punaisempia. Vaihtelu on kuitenkin laajaa ruskeista punaisiin. Tämän voi havaita kauppojen myyntiparvia katsellessaan.
Netissä kirjoitellaan yleensäkin mitä sattuu. Noitamonnit on yksi vaikeimmista imumonnisuvuista. Tieteellisesti kuvattuja valideja lajeja on vajaa 50. Merguksen monniatlas luettelee lisäksi yli 30 vielä ilmeisesti kuvaamatonta lajia. Mainittu monniatlas on ainoa lähde, johon tällä hetkellä voi luottaa. Tekijöiden apuna kun on ollut maailman johtava siimapyrstöspesialisti, hollantilainen Isaäc Isbrücker.
PS. Vain kasvinjalostuksen tuotteena syntyneitä erilaisia muotoja kutsutaan lajikkeiksi. Eri eliöillä, mm. kaloilla sen sijaan on LAJEJA ja niistä taas voi olla vaikkapa erilaisia VÄRI- tai JALOSTUSMUOTOJA.
Noitamonni
Kiitos Prboylle kattavasta vastauksesta.
noitamonni
No huh huh! 8) Tässäpä tuli minullekin tukeva paketti noitamonneista. Kiitos prboy ja muut! Mulla on myös toinenkin noitamonni joka marpan viestissä olleen linkin mukaan on rineloricaria hasemanni. Aluksi ne ottivat punaisen kanssa jonkin verran yhteen, mutta tilanne tasaantui kun reviirit saatiin selville ja pääsivät pikkuisen isompaan altaaseenkin. Näkökyky olen huomannut ei taida olla ihan parhaita. Altaani lämpö hehkuu päivällä noin 28 asteessa ja ph on karvan päälle 7. Syö mielellään pohjatabletteja, muuta en osaa sanoa syökö.
-
ninnikissa
- Junior Member

Noitamonni on (vielä liikkeessä) karanteenissa ja varattu, mutta kovin haalea ollakseen punanoita.. Tieteellistä nimeä ei tukusta saatu, eikä muuta nimeä kuin noitamonni. Pituutta veijarille luvataan 25, jopa 35 senttiä. Pienimmät ovat nyt noin 6cm, suurin ehkä 9cm.. Mikäköhän tuo tarkemmin olisi, ja millaiseksi sen pituuden voidaan olettaa muodostuvan?
Ovat ensimmäiset noitamonnit kyseisessä liikkeessä.. 
Kyllä ne ovat kaikki ihan eri näköisiäkin lajeja. Velhomonnit, noitamonnit ja sampimonnit ovat ruumiiltaan aika lähellä toisiaan ("pahojen kaverin avaruusalus" on aika hyvä vihje muotoon), nokkamonni on käytännössä vain tikku - melkein yksiulotteinen kala. Banjot taas ovat banjon mallisia, eturuumis on leveä ja siitä jatkuu hoikka pyrstö.
Minulla ei ole kuvia kuin punanoidasta. Tässä yksi kaveri ottaa viileästi nojaillen tikruvallisneriaan.

Minulla ei ole kuvia kuin punanoidasta. Tässä yksi kaveri ottaa viileästi nojaillen tikruvallisneriaan.

Kuvia banjomonneistavimpula kirjoitti:Mitäs eroa sitten on noitamonnilla ja nokkamonnilla? Entä onkos banjomonni samaa "sarjaa", ainakin mielestäni muistuttavat kovasti toisiaan?
Kuvia nokkamonneista
Ei ihan helposti pitäisi sekoittua
Ja vielä purjesampimonnikuvia
Viimeksi muokannut iekku, 14:46, 12.05.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
skare
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Muutama kuva nokkamonnista.
-
jenniliini82
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Punanoitamonni?
onko punanoitamonni parvikala vai viihtyykö yksinään? Sopiiko lämpö 27c sille?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAS
Mulla oli näitä kolme, joista yksi työnsi itsensä suodattimeen kolme kertaa, viimeisen kerran koituessa kohtaloksi. Toinen löytyi lattialta (?? altaassa 2 valaisinta, jotka peittää käytännössä koko altaan). Yksi viimeinen ja kummallisin on jäljellä. Hyvin se näyttää porskuttavan, tosin just eilen mietin josko sille pari kaveria hommaisin. Toisaalta joku ns. oikea noitamonni himottaisi. Mulla on lämpöä 28, 27 lienee oikein passeli. 
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Noista mun siimapyrstöistä lähinnä puhun nimikkeellä punanoitamonnina Rineloricaria sp. - Red Lizard Catfish, L010a
http://www.seriouslyfish.com/profile.ph ... p.&id=1040
Löytyy pari kpl, viihtyvät yhdessä ja erikseen: pitävät virtauksesta, joten varmimmin löytääkin streamin suulla roikkumasta.
http://www.seriouslyfish.com/profile.ph ... p.&id=1040
Löytyy pari kpl, viihtyvät yhdessä ja erikseen: pitävät virtauksesta, joten varmimmin löytääkin streamin suulla roikkumasta.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
Omat kaksi punanoitamonnia sehlaavat ympäri allasta yhdessä tai erikseen, virtapaikoista en ole huomannut näiden yksilöiden sen kummemmin innostuvan. Mielenkiintoisia kaloja ja paljon ovat esillä. Kesäkurpitsan palasessa saatetaan vihtyä monta tuntia kerrallaan.
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
[groovehai]
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Ovatko nämä levänsyönnissä miten tehokkaita? Olen nimittäin harkinnut joko näitä tai sitten Ottojen parven kasvattamista... Ja syövätkö kasveja? Mun puutarhaan ei sovi mitään reikäisiä lehtiä, no no 
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAS
Eivät ole tehokkaita, kun eivät sitä kylläkään syö. Eivät tosin siis kasvejakaan.[groovehai] kirjoitti:Ovatko nämä levänsyönnissä miten tehokkaita? Olen nimittäin harkinnut joko näitä tai sitten Ottojen parven kasvattamista... Ja syövätkö kasveja? Mun puutarhaan ei sovi mitään reikäisiä lehtiä, no no
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066