Papukaijapallokala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Leena
Junior Member
Junior Member

Papukaijapallokala

Viesti Kirjoittaja Leena »

Mitäpä olette mieltä hyvät golleegat, sopisiko mun altaaseen noita papukaijapalloja?

Allas on 100l, suodattimena on Eheim 2213 ja siellä on hiekkapohja, lämpö on n. 27 astetta ja PH on siinä 7,5 luokkaa.

Kaloja siellä on partamonni (aika iso jo 10cm), 1 loistokääpiöahven (kaveri otti ja kuoli jonnin aikaa sitten), 5 kuparimonnista ja 7 kpl:n parvi suuren suuria neontetroja.

Olen etsinyt kalaa purkkiin tuon ahvenen kuoleman jälkeen, ja nyt törmäsin tuohon palloon.. Se vaikuttaa veikeältä kalalta..

(Olen valmis muuttelemaan akvaarion olosuhteitakin palloja vastaavaksi.)
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Monnisia en tunne yhtään enkä ole kirjoahveniakaan pitänyt, mutta jos sinua ei haittaa se että pallokala voi välillä jahdata neontetroja (mutta huomattuaan että ne ovat liian nopeita, lopettaa sen) ja jokunen pala jonkun kalan evästä voi irrota, niin sitten se mielestäni sopisi akvaarioosi.

Lämpö voisi olla pari astetta alhaisempi.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Leena
Junior Member
Junior Member

Hienoa, hienoa..

noi neontetrat on niin isoja et uskoisin niiden voivan pyrähtää karkuun palloa..

Paljonko papukaijapallokalat maksaa?

Voiko tuon kokoiseen laittaa useamman kuin yhden?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Aika täyttä voi tulla, ehkä yksi on parempi kuin useampi mutta siihen tietysti vaikuttaa vedenlaatukin, että mikä on nitraattiarvo, miten paljon vaihdat vettä.

Hinnasta on puhetta tuolla toisessa aiheessa jossa kysytään papukaijapallokalasta.
Viimeksi muokannut Pallokala, 12:40, 01.04.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Leena
Junior Member
Junior Member

Nitriitit on minimissään, mitä noilla mun testeillä voipi mittailla ja vettä vaihdan kerran viikossa n. 40%
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Testaa nitraattia myös sitten kun hankit kalan/kalat, niin tiedät miten paljon ne kuormittavat vettä lisää.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

En osaa sanoa tuosta satalitraisesta, mutta yksittäinenkin papukaijapallo nauttii tilasta ja vaihtelevasta sisustuksesta. Minulla pallo oli alkuun karanteenissa 63-litraisessa (joka siis on ehdottomasti liian pieni mihinkään muuhun käyttöön näiden kalojen kanssa) pari viikkoa ja kyllä se oli hermostunut. Altaassa on kyllä ihan runsaasti kasvillisuutta ja sisustusta, mutta kala pysytteli yhdessä päässä ja pöllytti hiekkaan valtavan kuopan jossa sitten piilotteli. Siirrettyäni sen 320-litraiseen se alkoi välittömästi, siis heti haavista päästyään, tutkailla ympäristöään ja on siitä lähtien ollut ihan kuin toinen kala.

En siis suinkaan yritä sanoa että tuon kokoinen kala tarvitsisi noin paljon litroja, sata voi aivan hyvin olla riittävästi. Mutta vaihtelevuutta se tarvitsee taatusti, ei niinkään piilopaikkoja - ei se yleensä piilottele, mitä nyt jos sattuu vieras ihminen ihan nenä kiinni lasiin, silloin se menee jonkun kasvinlehden taakse ja työntää sieltä vaan silmän esiin ja mulkoilee kunnes on vakuuttunut turvallisuudesta. Sitten aletaan taas uiskennella siellä täällä. Pallo tykkää uiskennella kasvien lomassa ja popsia matkalla kotiloita.

Tuntuu muuten että sellainen paljas lasipinta joka on ulkopuolelta peitetty tai muuten rauhallinen niin ettei sieltä näy liikettä on sille jostain syystä tärkeä. Sellaisen ääressä se huristaa ylös-alas silloin kun on hermostunut, jonkinlainen stressinpurkupaikka? Jos siihen tuttuun pörräyspaikkaan laittaa esteitä, kasveja tai muuta, kala tuntuu silminnähden kiusaantuneelta. Samanlaisen kohdan se etsi meillä molemmista altaista ja minusta papukaijapallot huristelivat samantyylisessä paikassa Pallokalan (tuo "kaikkein pienin henkilö", ei siis kala :mrgreen: ) pitkän altaan vasemmassa päädyssä.

Mika
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

mjalava kirjoitti: Tuntuu muuten että sellainen paljas lasipinta joka on ulkopuolelta peitetty tai muuten rauhallinen niin ettei sieltä näy liikettä on sille jostain syystä tärkeä. Sellaisen ääressä se huristaa ylös-alas silloin kun on hermostunut, jonkinlainen stressinpurkupaikka? Jos siihen tuttuun pörräyspaikkaan laittaa esteitä, kasveja tai muuta, kala tuntuu silminnähden kiusaantuneelta. Samanlaisen kohdan se etsi meillä molemmista altaista ja minusta papukaijapallot huristelivat samantyylisessä paikassa Pallokalan (tuo "kaikkein pienin henkilö", ei siis kala :mrgreen: ) pitkän altaan vasemmassa päädyssä.
Jep, ihan sama juttu minulla. Niillä on se oma pääty mistä ne hakee rauhaa, ja toinenkin pääty kelpaa silloin kun se paras on siivouksessa.

Olen myös samaa mieltä siinä että mitä enemmän tilaa sitä onnellisempi pallokala, mutta eiköhän se tuolla 100 litraisessa mene, ja eihän sitä tiedä vaikka innostuisit hankkimaan isomman akvaarion kaloillesi myöhemmin :)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Leena
Junior Member
Junior Member

Pallokala: niinpä.. suurempaan asuntoon ollaan mututamassa elokuussa ja siellähän sitä tilaa sit ois vaikka 300l näin aluksi.

Mies epäili noita hampaita, et käykö se kiinni käteen kun alkaa putsaamaan akvaa?

Mulla olisi tarkoituksena uudistaa myöskin tuota kasvillisuutta altaassa. Partamonnille näyttää maistuvan vähän liian hyvin mun miekkakasvi!!! Sen tilalle olisi tarkoitus löytää uusia isoja taka-alan kasveja.. Olisiko kenelläkään mitään ehdotuksia? (mielellään sellaisia, jotka EIVÄT maistu partikselle)
Leena
Junior Member
Junior Member

Ai niin, vielä sellanen et mä en ole ainakaan havainnu minkäänlaisia kotiloita mun altaassa.. Mitenkähän niitä sais sinne, sellaisia joista pallo pitää? 8O
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

No sehän on hyvä, jos saat myöhemmin hankittua isomman akvaarion, niin on kaikilla kaloilla enemmän tilaa :D

Ei papukaijapallokala pure, minua ei ole purrut vaikka olen pyydystänyt niitä käsin astiasta. Jotkut muut pallokalat saattavat kyllä purra, minun viherpallokala oli puraissut isosiskoani kun hän oli ruokkinut kalojani, olen näyttänyt miten sammakkoa voi syöttää kädestä mutta en sanonut että sitä kannattaa kokeilla kaikkien kalojen kanssa! :P

Kotiloita voit nyt alkuun kysellä vaikka liikkeistä, useimmissa liikkeissä annetaan kotiloita kun kertoo mihin tarkoitukseen ne ovat. Myöhemmin voit vaikka kasvattaa niitä siinä satalitraisessa.

Kysy tuolta kasvipuolelta mitkä kasvit ovat hyviä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Pallokala kirjoitti:Kotiloita voit nyt alkuun kysellä vaikka liikkeistä, useimmissa liikkeissä annetaan kotiloita kun kertoo mihin tarkoitukseen ne ovat.
Ei välttämättä kannata kertoa... Kun aikoinani hankin kierteissarvikotiloni eräästä helsinkiläisestä liikkeestä, niistä karhuttiin 1 euro kappaleelta. Ovat kuitenkin jo maksaneet itsensä takaisin 8)
-Sami-
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

No tuo vie jo voiton HAS:n huutokaupassa huutetuista hinnoistakin monin verroin!!! Kyllä niitä kotiloita varmaan saa useista kaupoista ilmaiseksikin, ja muuten se kierteissarvikotilo niin hyvä kuin onkin muuten, ei ole kovin ihanteellinen pallokalanruoka. Liian kova. Postitorvi- ja lampikotilot ovat hyviä. Ja muutoin taas molemmat ovat todellinen riesa, joten siis ihan huvikseen niitä ei kannata akvaarioon tiputtaa. Jos siellä on pallokala, niistä ei riesaa pääse tulemaan!

Mika
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Mites olisi sinipallokala (max 2.5cm), niitä mahtuu tuon kokoiseen akvaarioon useampikin (itselläni on 105 litraisessa niitä 12kpl)... oikein söpöjä ja seurallisia veijareita.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Väitetään että sinipallo olisi paljon papukaijaa huonompi sopeutumaan yhteiseloon muiden kalojen kanssa. Kuulostaa muutenkin kinkkisemmältä, tuo papukaijapallo on ainakin minusta ihan aloittelijallekin sopiva kala melkein mihin seuraan vain kunhan vaan tietää mitä se syö (pieniä kotiloita ja surviaista, katkarapukin maistuu). Ja on joku joka näyttää aikanaan miten hampaat leikataan jos tarvetta ilmenee...

Mika
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Eikö loistokääpiöahven ole sen kokoinen että se voisi syödä sinipallon?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Maria
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit

Viesti Kirjoittaja Maria »

Toden totta olette nyt saaneet minutkin kiinnostumaan näistä söpöläisistä (Papukaijapallokaloista) ja 200 litraisen akvan asukas haaveet ovat vaihtuneet palleroon.
Akvaariossa ei siis asu vielä ketään ja ajattelinkin perustaa muun asukas kunnan "palleron" ympärille. Paljon olen vanhojakin viestejä lukenut mutta epäselvää on vielä muutama asia.
Mitään muita kaloja en halua paisi joitakin monneja. Maatiaspartamonni vai mikä se nyt mahtaakaan oikealta nimeltään olla on yksi suunniteltu asukas, onnistuuko?
Mitenkäs sitten näiden Corydoras-suvun kavereiden kanssa kävisi Pallon kanssa (olettaen että elin vaatimukset täsmäävät, en ole vielä tutkinut asiaa)?
Ottaisin todellakin vain yhden pallon, korkeintaan kaksi "kavereitahan" he eivät välttämättä tarvitse vai olenko hakoteillä tämän suhteen?

Niin ja riittähän tuo 200 litraa papukaijapallolle?

Kiitollinen olen jos näihin joku kokeneempi osaa vastata :D !
Pallo
Starting Member
Starting Member

Sinipallo

Viesti Kirjoittaja Pallo »

Pallokala kirjoitti:Eikö loistokääpiöahven ole sen kokoinen että se voisi syödä sinipallon?
Kuulin kerran tapauksesta jossa sinipalloja laitettiin Kiekkojen kanssa samaan altaaseen...kiekothan tuppaavat olemaan sitä mieltä että
"tollanen uiva pikku tirri on ruokaa"
ja kuinkas sitten kävikään.
joka kerran kun kiekko yritti imaista pallon kitaansa iski pallo hampaat kiekon alahuuleen.
Näin kävi x-monta kertaa kunnes kiekot oppivat että "noita tirrejä" ei ihan oikeesti kannata yrittää syödä.
Ja tarinan opetus on että: Kiekko on isompi kuin Ahven 8O
Leena
Junior Member
Junior Member

Hmmm...

Tässä on vaan se huono puoli et asun Oulussa, eikä täällä ole palloja myynnissä. (soitin eilen joka liikkeeseen) Pitänee soitella uudelleen et paljonko niiden tilaus tulisi maksamaan, jos laittais jonkun Oulun liikkeen tilaamaan mulle niitä maahantuojalta. TAI sit pitää soitella vielä HKI:n ja Turun kalakauppoihin ja kysyä paljonko ne veloittaa jos ostan kalat sieltä ja postissa laittavat tulemaan....

Kuka Turussa asuva ystävällinen ihminen voisi muuten sanoa missä siellä on sinipalloja tai papukaijapalloja myynnissä? (sisko on tulossa 10 päivä ouluun turusta ja ajattelin et voisi tuoda mulle kalat)

Leena

Madollisesti, jos joku viitsisi laittaa tänne minulle avuksi helsingin ja turun luotettavat kalaliikkeet ja niihin puhelinnumerot.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Maria kirjoitti:Toden totta olette nyt saaneet minutkin kiinnostumaan näistä söpöläisistä (Papukaijapallokaloista) ja 200 litraisen akvan asukas haaveet ovat vaihtuneet palleroon.
Hyvä idea :D No, nämähän ovat makuasioita. Vaikka pallokalan maistamista ei kyllä juuri voikaan suositella... Henki siinä olisi vaarassa, myrkyllisiä pikku sinttejä.
Maria kirjoitti: Akvaariossa ei siis asu vielä ketään ja ajattelinkin perustaa muun asukas kunnan "palleron" ympärille. Paljon olen vanhojakin viestejä lukenut mutta epäselvää on vielä muutama asia.
Mitään muita kaloja en halua paisi joitakin monneja. Maatiaspartamonni vai mikä se nyt mahtaakaan oikealta nimeltään olla on yksi suunniteltu asukas, onnistuuko?
Varmasti onnistuu. Minulla on papukaijapallon kanssa tälläkin hetkellä n. 7 cm partis ja karanteenissa se oli useamman partiksenpoikasen kanssa. Yksi pikkuinen, alta 2-senttinen poikanen kuoli ja mahdollinen syy on pallonpurema, tosin todistamatta ei voi syyttää. Muiden kanssa ei niin minkäänlaista pulmaa, eikä sen puoleen muidenkaan kalojen. Yhdeltä inkkarilta lähti pyrstön ylänurkasta pikku palanen heti kun siirsin pallon isoon altaaseen ja välillä liian monen toukkapaastopäivän jälkeen se kiukuspäissään ajaa kardinaalitetroja takaa mutta ei ole lähelläkään saada niitä kiinni - kardinaalit tosiaan vaan livahtavat viisi-kymmenen senttiä karkuun. Eivät edes vaivaudu pidemmälle, edes pallon uiskentelu niiden parvessa ei juuri huolestuta, pitävät vaan reilun kalanmitan väliä siihen. Jos pallo ei ole kiukkutuulella, muut kalat ovat sille kuin ilmaa - tai siis vettä kai tässä tapauksessa.

Kaksi kertaa isoin ja kiukkuisin keltarihmakala on puraissut palloa pyrstöstä kun se on ollut tiellä hiutaleita syödessä. Loppui kyllä toisen kerran jälkeen, kun pallo haukkasi takaisin - taisi osua "rihmaan" tai sen kohdalle kylkeen, vaikea sanoa. Rihmis säikähti niin että pamautti päänsä kansilasiin ja sen jälkeen luikahti reilun metrin päässä olevan kannon alle niin että hiekka pöllysi. Ei pallo mitenkään takaa-ajoon lähtenyt, kunhan vaan puraisusta närkästyneenä käännähti ympäri ja antoi samalla mitalla takaisin, hammaskalusto vaan on vähän eri luokkaa kuin ahdistelijalla...
Maria kirjoitti: Mitenkäs sitten näiden Corydoras-suvun kavereiden kanssa kävisi Pallon kanssa (olettaen että elin vaatimukset täsmäävät, en ole vielä tutkinut asiaa)?
En jaksa uskoa että niiden kanssa kävisi yhtään sen hullummin kuin muidenkaan kalojen kanssa. Papukaijapallon kanssa näyttää käytännössä kala kuin kala tulevan toimeen. Ehkä pienet poikaset voivat olla vaarassa. Edes rauhalliset paikallaan köllivät katinkultamonnit eivät ole moksiskaan siitä että pallo joskus köllöttelee niiden seassa pohjalla. Eikä pallo ole koskaan niitä mitenkään hätistellyt. Samanlainen vesi sopii sekä pallolle että monnisille.

Minulla on papukaijapallon kanssa seuraavia lajeja:

maatiaispartis
katinkultamonni
inkkari
kardinaalitetra
leväbarbi
sinirihmakala (sinisiä ja keltaisia)
helmirihmakala

ja siis kaikkien kanssa yhteiselo ok.
Maria kirjoitti: Ottaisin todellakin vain yhden pallon, korkeintaan kaksi "kavereitahan" he eivät välttämättä tarvitse vai olenko hakoteillä tämän suhteen?
Meillä yksinäinen papukaijapallo näyttää viihtyvän erinomaisesti, tosin pari on hankinnassa lisää mutta enemmän "yleisön" kuin kalan itsensä vuoksi. Ainakaan se ei osoita minkäänlaisia apatian oireita. Papukaijapallo kuulemma tulee toimeen jopa parvena, muttei vaadi sellaista.
Maria kirjoitti: Niin ja riittähän tuo 200 litraa papukaijapallolle?
Kiitollinen olen jos näihin joku kokeneempi osaa vastata!
Taatusti riittää, yksinäiselle kalalle varmaan paljon vähempikin. Se ei ole mikään iso kala eikä nopea uimari. Se tykkää seikkailla "viidakoissa" ja kantojen sun muiden sisustuselementtien seassa, mutta kunhan tuota vaihtelevuutta löytyy, uskoisin jo satasen riittävän mainiosti. Ja mielellään pieniä kotiloita akvaariossa paitsi hampaidenhoidon myös kalan viihtyvyyden takia, sille näyttää olevan kovin tärkeää että on "viljelmä" jota voi käydä tarkastelemassa ja napsia herkkupaloja silloin tällöin. Postitorvet ovat ainakin suhteellisen haitaton laji silloin kun altaassa on pallo, kanta pysyy kurissa eivätkä aiheuta kohtuuttomia kasvituhoja paitsi ehkä afrikansaniaiselle. Jaavansaniaisessa kotilot viihtyvät mutta se kestää niitä paljon paremmin. Lampikotilot maistuvat vähintään yhtä hyvin mutta syövät kasveja enemmän, minulla niitä on kasvamassa erillisessä tankissa ja tarjoilen niitä rutattuina. Näin saa sapuskaa ja hampaille raksuteltavaa, mutta elävät kotilot akvaariossa ovat siis oikeasti iso viihtyvyystekijä kalalle!

Nämä ovat sitten sellaisia aloittelijan ensikokemuksia. "Pallokala" ja muutamat muut täällä ovat näitä upeita kaloja ja niiden sukulaisia kasvatelleet jo paljon pidempään. Mutta muidenkaan kirjoittamista kokemuksista päätellen ei minusta ole mitään syytä varoitella pallojen, eritoten papukaijapallon, hoidon vaikeudesta tai yhteensopimattomuudesta muiden kalojen kanssa.

Mika
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Minulla on partamonneja sekä corydoraksia (kahta eri lajia, en osaa tunnistaa mitä) papukaijapallokalojen kanssa ja hyvin menee. Piikkisilmän pyrstöä on silti pureskeltu.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Maria
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit

Viesti Kirjoittaja Maria »

Kiitoksia vastauksista :) . Hieman mietityttää tuo hampaiden leikkaus juttu. Jos annan riittävästi kovaa ruokaa - kotiloita ,niin pysyykö hampaiden kasvu sillä kurissa?
Mistä kummasta sitten löydän ihmisen joka toimenpiteen kalalleni tekee jos leikkaus operaatio kuitenkin täytyy tehdä,itse kun en siihen lähde ainakaan ilman opetusta?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Väittäisin että ei pysy hampaiden kasvu kokonaan kurissa, ainakaan tavallisella kotiloruualla johon kuuluu postitorvia ja kierteissarvia (jotka eivät juuri maistu) niin paljon kuin kala haluaa syödä. Ehkä jollain kovalla kuivaruualla jos saa sintin sellaista narskuttelemaan? Paras siihen on kuitenkin valmistautua että jossain vaiheessa saattaa hampaanleikkuu tulla eteen.

Meillä pallo hommattiin alunperin juuri kotilonhävitykseen. Purtavaa sille on riittänyt. Silti hampaat ovat selvästi kasvaneet siitä kun kala meille tuli. Eivät ne vielä läheskään liian pitkät ole, mutta vaikuttaa selvältä ettei tämä tavallinen postitorvikotilo riitä hampaiden kuluttamiseen. Kierteissarvikotilo olisi taatusti riittävän kova, taitaa vaan olla liiankin lujaa tekoa sen kuori, ei maistu. Mitä nyt joskus pahaa aavistamattoman kotilon jalan pallo repii kappaleiksi, mutta kuori jää rauhaan.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”