Teflonkalvon puhdistus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
manninen
Starting Member
Starting Member

Teflonkalvon puhdistus

Viesti Kirjoittaja manninen »

Tetran hiilidioksidilevittimen teflonkalvon pinnalle on kasvanut tiukasti kiinnittyneitä, pieniä viherlevätäpliä, jotka jo haittaavat hiilidioksidin diffuusiota. En saanut levää irti juoksevalla vedellä ja sormilla hankaamalla. En uskaltanut kokeilla järeämpiä aseita kalvon rikkoontumisen pelossa. Mikä avuksi vai ostanko uuden kalvon?

riikka
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.
Saara
Member
Member
Viesti:

Re: Teflonkalvon puhdistus

Viesti Kirjoittaja Saara »

manninen kirjoitti:Tetran hiilidioksidilevittimen teflonkalvon pinnalle on kasvanut tiukasti kiinnittyneitä, pieniä viherlevätäpliä, jotka jo haittaavat hiilidioksidin diffuusiota. En saanut levää irti juoksevalla vedellä ja sormilla hankaamalla.
Otitko kalvon ja sen ympärillä olevan muovirenkaan ensin irti levittimestä ja sitten yritit rapsutella levää pois sormien ja veden avulla? Juuri niin minä olen saanut kalvot putsattua. Joskus kalvoon on jäänyt vähän vihreää väriä, mutta levä on kuitenkin aina lähtenyt.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Minä vetäisen renkaan irti, laitan kalvon pöytää vasten ja jynssään puhtaaksi hammasharjalla. Se kalvo ei ole kovinkaan herkkä. Ja jos sattuu repeämään niin niitä saa kaupasta uusia, eivät ole hirveän kalliita. Siksi toiseksi hiukan rohkenen epäillä kuinka tehokasta se hiilidioksidin diffuusio kalvon läpi on, taitaa putken alapäästä kumminkin liueta paremmin.

Mika
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Olen itsekin todennut että Tetran hiilidioksidilevitin ei ehkä ole siitä tehokkaimmasta päästä.

Pelkkä ilmastinkivikin toimii tehokkaammin, vaikkakin ne kuluvat aika nopeasti siinä virassa.
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Siivouskaapista Kloritea, sitä lantattuna vedellä kuppiin ja kalvo sekaan. Muutama tunti, tai yön yli siellä jonka jälkeen huuhtelu kunnolla juoksevalla vedellä. Ei tarvi hangata eikä mitään muuta.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

JEngillä on ollut noista Tetran hiilidioksidikelloista aika ristiriitaisia kokemuksia. Joillain toimivat, minä olen vain tapellut. Kaksi-kolme päivää riitti kalvon tukkeentumiseen - uudenkin, kasvialtaassa. Tulos se, että vuorokaudessa vedenpinta nousi kellon sisällä vain muutaman sentin. Jonkkaan lensivät. Seuraavaksi ajattelin koittaa ihan hohkapuuta, josko se tuottaisi pieniä kuplia, joista liukenee pienessä altaassa riittävästi kasveille menokaasua.

Ehkä joskus saan aikaiseksi ihan aktiivireaktorin. Niiden kanssa pitää vain olla varovainen kun pitoisuus voi pompata äkkiä rajuksi. Tulee hengenahdistusta asukkaille.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Minä olen päätynyt tulokseen että tetran levittimen kalvolla ei ole tuon taivaallista merkitystä. Kaasua liukenee alapäästä se mitä liukenee ja määrän saa ihan kohtuulliseksi ainakin korkeahkossa altaassa laittamalla levittimen ihan pohjan tuntumaan. Laajasuisempi, vaikkapa limupullosta tehty levitin olisi kyllä tehokkaampi mutta minulla riittää pH-säätöön ja kasveille tämä pikkutötterökin.

Mika
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Olen omani putsannut Eheimin suodattimen puhdistusharjalla kalvo käsienpesualtaan posliinipintaa vasten painettuna. Kloriitista sen verran, että se todennäköisesti valkaisee levän, mutta tuskin irrottaa sitä kalvosta.

400 litraisessani putki on ollut pitempään ja jossain yhteydessä mainitsemani sinilevän kasvu alkoi uudelleen kun pullo tyhjeni. Nyt kun uusi pullo on ollut käytössä pari viikkoa on sinilevä taas häipynyt.
200 litraisessani putki on ollut pari viikkoa ja allas "juo" hiilidioksidia uskomattomia määriä: putkea saisi olla täyttelemässä kaksi-kolme kertaa päivässä. Johtunee tehokkaasta Eheim 2227 intervallisuodattimesta. Karbonaattikovuudessa tai pH:ssa muutos ei näykynyt kovin selkeästi vielä viikko sitten. Olen tässä pohdiskellut josko siirtäisin toisenkin putken suurempaan altaaseen; pienempi tullee toimeen suodattimen ilmeisen hyvällä ilmastusteholla.
Tero Kankaanperä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”