Vesiarvojen tärkeys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elli
Starting Member
Starting Member

Vesiarvojen tärkeys

Viesti Kirjoittaja Elli »

Hmmm... tulipahan mieleeni, kuinka tarkka keskiverto akvaarioharrastaja mahtaa olla vesiarvojen mittaamisen suhteen? Itse myönnän olevani tässä suhteessa laiska, mutta en koe sitä ongelmaksi (eivätkä näköjään kalatkaan). esim. tällä hetkelle tiedän vesiarvoistani sen verran, että vesi on pehmeää ja ph. on n. 7,4. Onko tavallisen seura-akvaarion tuijottelijan tiedettävä vielä tarkemmin vesiarvot ja miksi? Eivätkö nämä tiedot ole riittävät useimpien/yleisimpien/helpompien lajien kohdalla? :roll:

Olen harrastanut akvaarionhoitoa enemmän tai vähemmän n. 15-20 vuotta ja tänä aikana pilkkutauti on iskenyt kerran, joten ehkä olen onnistunut "vahingossa" pitämään veden sellaisessa kunnossa, ettei vesiarvojen tarkempi tutkailu ole tuntunut tarpeelliselta. [;)]

Entä kalojen jalostus; muuttuvatko kalojen vesivaatimukset jalostuksen seurauksena?
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Me seuraillaan vedestä nitriittiä ja nitraatteja kerran tai pari kuussa, pH on pysynyt 6,5-7 välillä, lämpötila on ok ja kovuutta en ole edes mitannut.

Nitaatti ja nitriitti on indikaattoreina ainakin meillä siitä, että kalojen on hyvä asustella altaassamme. Tietenkin tulee seurattua kalojen käyttäytymistä ja ulkonäköä. Nämäkin testit ostettiin vastikään, koska altaassamme oli lievää liikakansoitusta. Vesiarvot ovat pysyneet hyvinä säännöllisellä ja runsaalla(50%/vko) vedenvaihdolla.
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Ei tule kovin usein vesiarvoja mitattua, mutta eivätköhän nuo vakiona pysy. :roll: Vesi on superpehmeää ja pH 7-7.2, nitraattitestiä minulla ei ole ja nitriittejä mittailen sillon tällön. Kalasto ei ole kova ja viikottain vedestä vaihtuu kahdesti 30-40%. Vielä eivät ole kertaakaan sairastelleet (akva ollut vajaa puoli vuotta) eikä muitakaan ongelmia ole. Minulle nämä riittävät, joku muu voi pitää toimintatapaani hulluna. :roll:
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jos ei ole mitannut vesiarvoja ja jokin menee pieleen, sitä on sitten jälkeenpäin aika ikävä alkaa jäljittelemään ja selittelemään että "kyllä meidän vesi on ihan ok", kun asiasta ei todellisuudessa ole kuin hämärä aavistus. Pitäkää vaan tiukkanuttuna, mutta olen sitä mieltä että typpiyhdisteiden pitoisuudet, pH ja kovuudet tulisi mitata säännöllisesti vähintään parin viikon välein, nitraatti ehkä useamminkin. Se on kalojen hyvinvoinnista huolehtimista siinä missä muutkin hoitotoimenpiteet.
Elli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elli »

Niin, tuon kerran koetun ja muistaakseni hurjat 1 tai 2 uhria (joista toinen ei sietänyt lääkitystä) vaatineen epidemian syyt tiesin kyllä ilman testejäkin. En tietenkään väitä, etteikö vesiarvojen mittaaminen olisi järkevää, mutta eikö yhtä tärkeää ole luottaa omaan maalaisjärkeensä, ts. pelkät vesiarvot eivät välttämättä kerro koko totuutta vaan kalojen hyvinvointia ja viihtymistä on osattava tulkita muillakin tavoilla.
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Maalaisjärki on toki tärkeä mutta jos ei mittaa vesiarvoja, joutuu elämään mutu-tiedolla ja ennakointi voi olla melkoisen vaikeaa. Kalat eivät mitenkään välttämättä reagoi nopeasti johonkin muuttuneeseen asiaan vaan siinä vaiheessa kun sen silmämääräisesti huomaa, onkin jo myöhäistä tehdä mitään.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Minä taas yritän vähentää mittailujani. Kypsytysvaiheessa arvoja tuli mittailtua päivittäin, ja nyt yritän päästä eroon tuosta neuroosista 8)
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Minulla on vastikään pariinkin otteeseen muuttanut akvaario, josta mittaan nitriitit tällä hetkellä lähes päivittäin. Tosin, toinen tiikerinuoliaisistani ilmoittaa heti, jos arvot eivät ole kohdallaan. Sitä seuraamalla tiedän heti, koska vesiarvot eivät ole kohdallaan.
En kuitenkaan halua jättää kaloja oman onnensa nojaan, vaan seurailen vesiarvoja ihan niiden hyvin voinnin varmistamiseksi. Kun vesiarvot stabiloituvat, rauhoittuu mittaileminenkin kertaan per viikko tai kaksi.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä olen mittaillut viime vuosina lähinnä vain mahdollisia kuturaportteja varten, joita sitten taas toisaalta...hmm...myönnettäköön...jaksaa aika laiskasti täytellä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”