Lämpötilan kohottamisesta
Valvoja: Moderaattorit
Lämpötilan kohottamisesta
MOI.
Mä laitoin toissapäivänä akvaarion pyörimään ja nyt sen lämpötila on n.24 astetta. (ei ole kaloja vielä, mutta haluan taistiksia, joiden ihannelämpötila 25-30 astetta)
Onko mitään helppoja niksejä nostaa veden lämpötilaa pari astetta ilman lämmitintä.
allas on 85 litrainen, seisoo metallijalustalla, jossa lastulevy akvan ja jalustan välissä. Akvaarion päällä on puolikas lasi, kun menin rikkomaan toisen puolen. Ja sitten 20 w. lamppu. (saattaa olla aika vanha, joten nousisiko lämpötila lampun vaihdolla?)
Vai ostanko vain suosiolla lämppärin? Mitä sellaisten hintahaarukka on?
Mä laitoin toissapäivänä akvaarion pyörimään ja nyt sen lämpötila on n.24 astetta. (ei ole kaloja vielä, mutta haluan taistiksia, joiden ihannelämpötila 25-30 astetta)
Onko mitään helppoja niksejä nostaa veden lämpötilaa pari astetta ilman lämmitintä.
allas on 85 litrainen, seisoo metallijalustalla, jossa lastulevy akvan ja jalustan välissä. Akvaarion päällä on puolikas lasi, kun menin rikkomaan toisen puolen. Ja sitten 20 w. lamppu. (saattaa olla aika vanha, joten nousisiko lämpötila lampun vaihdolla?)
Vai ostanko vain suosiolla lämppärin? Mitä sellaisten hintahaarukka on?
Taisto-sedät kaipaavat paljon lämpöä. Ovat kuin kiekot, "haalea sauna on sopiva paikka elää"... 25 on vielä niille aika vilpoista. Minäkin opin vastikään, että taistelukalat tosiaan viihtyisivät parhaiten lähempänä 30 astetta olevassa lämmössä - ja myin omani pois kun en halunnut muiden takia nostaa lämpöä noin korkealle.
Millainen valosi on? Hehkulamppu vai loisteputki? Hyvä valo ei lämmitä paljoa - koska silloin päivä ja yölämpötilojen ero akvaariossa tulisi liian suureksi. Lämppärin pitäisi pitää altaan lämpö tasaisena koko ajan. Vaihtelut eivät ole hyväksi kaloille. 20W valo on ok, jos se on loisteputki. Yhdellä 18W putkella ja heijastimella saa tuonkokoiseen ihan mukavasti valoa.
Millainen valosi on? Hehkulamppu vai loisteputki? Hyvä valo ei lämmitä paljoa - koska silloin päivä ja yölämpötilojen ero akvaariossa tulisi liian suureksi. Lämppärin pitäisi pitää altaan lämpö tasaisena koko ajan. Vaihtelut eivät ole hyväksi kaloille. 20W valo on ok, jos se on loisteputki. Yhdellä 18W putkella ja heijastimella saa tuonkokoiseen ihan mukavasti valoa.
Itse olen ainakin huomannut, että vaikka akvaarion lämpötila pysyisi esim. 24 asteessa ilman lämmitintä (valaisin lämmittää), niin yöllä valon ollessa sammuksissa lämpötila laskee asteen tai pari. Ja mitä pienempi allas, sitä helpommin lämpö laskee. Eli hankkisin lämmittimen termostaatilla pitämään lämpötilan oikeana myös öisin.
Altaan lämpötila ei ole sama kuin huoneen. Etenkin avoimesta akvaariosta haihtuu koko ajan vettä ja haihtuminen kuluttaa energiaa eli laskee veden lämpötilaa. Akvaarion vesi on siis normaalitilanteissa aina viileämpää kuin huoneen ilma. Huonetta saisi lämmittää haaleaksi saunaksi, jos esimerkiksi kiekkoakvaariota yrittäisi pitää sillä sopivan lämpöisenä.
Oho! moisesta tiennytkäänsaurama kirjoitti:Altaan lämpötila ei ole sama kuin huoneen. Etenkin avoimesta akvaariosta haihtuu koko ajan vettä ja haihtuminen kuluttaa energiaa eli laskee veden lämpötilaa. Akvaarion vesi on siis normaalitilanteissa aina viileämpää kuin huoneen ilma. Huonetta saisi lämmittää haaleaksi saunaksi, jos esimerkiksi kiekkoakvaariota yrittäisi pitää sillä sopivan lämpöisenä.
Minulla taas kesäisin käänteinen ongelma.. Eli laitampa pytyn pohjalle ja takalasiin styroksit eristeeksi, niin saan aamuruokaa antaessani ensin kairata kaloille reijän
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
Holstedt
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
No jaa...mikä sitten olisi se normaali tilanne. Meillä, kun tuppaa altaissa olemaan aina vähän lämpimämpää vettä kuin mitä huonelämpötila (n.24+) kämpässäni on. Kansilasit minulla on vain yhdessä altaassa ja en käytä erillisiä lämmittimiä.saurama kirjoitti:Akvaarion vesi on siis normaalitilanteissa aina viileämpää kuin huoneen ilma.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla