Mystinen nitraatti
Valvoja: Moderaattorit
Mystinen nitraatti
Kypsyttelin akvaarion Järven ohjeiden mukaan ja kaikki sujui mainiosti. Nitriitin pudottua nollaan nitraatti oli 40mg/l. Vaihdoin veden, jolloin nitraatti tippui viiteen. Sitten vaan kuusi malawipoikasta (caeruleus ja maingano) purkkiin ja kaikki sujui hyvin. Kalat syö ja muutenkin vaikuttavat hyvinvoivilta. Nyt on viikko kulunut ja pohdiskelin josko pitäisi vaihtaa vettä. Testasin kuitenkin ennen veden vaihtoa nitraatin ja se näytti nollaa! Miten ihmeessä? Olen ymmärtänyt, että nitraatti normaalisti nousee ja vasta vedenvaihdossa luonnollisesti laskee. Jos nitraatti on veden laadun mittari, niin mulla vesi vaan paranee vanhetessaan. Ihan niinkuin hyvä viini=)
Onko tälle siis olemassa jokin selitys, vai onko testissä vikaa? (Ph 7,2, gH 8, nitriitti 0.)
Onko tälle siis olemassa jokin selitys, vai onko testissä vikaa? (Ph 7,2, gH 8, nitriitti 0.)
Voi olla testin vika tai voi olla olematta. Ainakin minulla Seran testi on aina näyttänyt nollaa - olosuhteista riippumatta.
Runsaat kasvit, vedenvaihto ja anaerobiset suodattimet - muistaakseni - voivat laskea nitraattia.
Viimeksi muokannut Saara, 10:54, 12.04.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä se vesi huononee mitä kauemmin se siellä purkissa on. Kaikkia vettä huonontavia asioita ei näy nitraatti testillä... Varmasti paremman vastauksen saat käyttämällä haku toimintoa laittamalla hakusanaksi esim. vedenvaihdot*
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
(Vanha arabialainen sananlasku)
Millä tarkastit? Luulinpa minäkin pitkään nitraatin olevan nollassa, kunnes hankin uuden testin. Eka testi reagoi kyllä suuriin typpipitoisuuksiin (esim. huonekasvilannoitteisiin), mutta pienempiin määriin se ei reagoinut ollenkaan.Aves kirjoitti:Minäkin olen ihmetellyt, kun nitraatti näyttää suurinpiirtein nollaa koko ajan, testin toimivuuden olen kyllä tarkastanut.
Kati
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, nitraatti ei ole ainoa haitallinen aine jota veteen kertyy- se vain on helposti mitattavissa ja siitä voi päätellä veden yleisen kuormitustason. En ole toistaiseksi kuullut kaloista jotka olisivat kuolleet liialliseen vedenvaihtoon (jos puhutaan vain _veden_ vaihdosta), joten kyllä viikon välein vaihtaisin vettä vaikka nitraattitesti näyttäisi mitä.
nimim. "vainoharhainen"
nimim. "vainoharhainen"
-
Tinski
- Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Mikä testi sinulla oli aiemmin? Mikä oli uusi, minkä hankit?Kati kirjoitti: Millä tarkastit? Luulinpa minäkin pitkään nitraatin olevan nollassa, kunnes hankin uuden testin. Eka testi reagoi kyllä suuriin typpipitoisuuksiin (esim. huonekasvilannoitteisiin), mutta pienempiin määriin se ei reagoinut ollenkaan.
Kati
~Tinski~
Johan tästä on turinoitu...Tinski kirjoitti:Mikä testi sinulla oli aiemmin? Mikä oli uusi, minkä hankit?
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2&start=15
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7853
Kati
Kasveille. Minulla ainakin nitraattimäärä on hyvin verrannollinen kasvien kasvuun. Jos karsin kasvit aivan minimiin, nitraattia kertyy vedenvaihtovälillä Tetran testillä selvästi havaittava määrä (oliko se ensimmäinen oranssi 12,5 mg/l?), mutta jos jätän "normaalimäärän" kasveja vaihdon yhteydessä niitä karsiessani, nitraatti pysyy mittaustarkkuuden rajoissa nollassa (hailakan keltainen). Nopeakasvuiset kasvit noin tuplaantuvat tuolla viikon vaihtovälillä, eli mitä isompi on lähtötaso, sitä isompi on biomassan määrällinen kasvu viikossa ja sitä enemmän nitraattia häviää. Jos vielä kasveja lannoittaa (PMDD, hiilidioksidi) niin ne kasvavat entistäkin nopeammin ja nitraattia häviää vastaavasti enemmän.Aves kirjoitti:Kyllä minä olen vaihtanut vettä viikoittain nitraatin puuttumisesta huolimatta, lähinnä vaan mietityttää, että mihin se nitraatti oikein katoaa.
Pelkästään nitraattiarvoon ei siis kannata katsoa runsaskasvisen akvaarion vedenvaihtoa suunnitellessa. Minä ainakin vaihdan vaan (se viikottainen vaihto kaivon vesitilanteen mukaan 1/3-1/2) enkä sen kummemmin mieti mitä sieltä tulee ja menee, kunhan kasvit ja sintit viihtyy.
Mika
-
Kiki
Mystinen nitraatti
Minulla on kypsymässä oleva akvaario, jossa nitriittiarvo on yksi tai enemmän (asteikko loppuu..) ja nitraatti näyttää 80mg/l. MItähän kannattaisi tehdä - odotella vielä vaihtamatta vettä vai vaitaako vettä ja lisätä edelleen ammoniumyhdisteitä ja kalanruokaa? Olen toiminut J. Järven ohjeen mukaan, jotka on aloittelijoille akvaarion kypsyttämisestä, mutta itseäni huolestuttaa nitriitti-nitraatti-suhde, ettei vaan kasvit kuole?
Kalojen hankkimisesta vasta haaveilen...
Kalojen hankkimisesta vasta haaveilen...
Re: Mystinen nitraatti
Kyllä kasvit nitraattia (ja nitriittiä) kestää. Levänkasvusta voi tosin tulla murheita, eli sen puoleen voisin harkita veden laimentamista jo tässä vaiheessa. Lisäksi kannattaa huolehtia, että kasveilla on muita kasvutekijöitä riittävästi, jotta pystyvät typet käyttämäään. (Muut ovat siis valo, CO2, hivenravinteet, kalium, periaatteessa myös fosfori, mutta tätä ei kannata käytännössä kyllä lisätä).Kiki kirjoitti:Minulla on kypsymässä oleva akvaario, jossa nitriittiarvo on yksi tai enemmän (asteikko loppuu..) ja nitraatti näyttää 80mg/l. ......mutta itseäni huolestuttaa nitriitti-nitraatti-suhde, ettei vaan kasvit kuole?
En sitten tiedä onko tällä tekemistä nitraatin vai jonkin muun saastan kanssa, mutta pikkualtaani jättivesitähdikit näyttävät riutuvan hetkessä jos vedenvaihtotahti on sellainen että nitraatti pääsee nousemaan 25 mg/l tienoille. Jos maksimi on Tetran 12,5 mg/l oranssissa, hyvin kasvavat. Kaipa noilla kasvilajeilla on eronsa myös.kuusistor kirjoitti:Kyllä kasvit nitraattia (ja nitriittiä) kestää. Levänkasvusta voi tosin tulla murheita, eli sen puoleen voisin harkita veden laimentamista jo tässä vaiheessa.
Mika
Sanoin varmaan hieman rohkeastimjalava kirjoitti: En sitten tiedä onko tällä tekemistä nitraatin vai jonkin muun saastan kanssa, mutta pikkualtaani jättivesitähdikit näyttävät riutuvan hetkessä jos vedenvaihtotahti on sellainen että nitraatti pääsee nousemaan 25 mg/l tienoille. Jos maksimi on Tetran 12,5 mg/l oranssissa, hyvin kasvavat. Kaipa noilla kasvilajeilla on eronsa myös.
Mitä itse olen huomannut, niin ns. huono/vanhavesi tai nitraattipitoinen saa jättivesitähdikin lehdet reikiintymään.mjalava kirjoitti:En sitten tiedä onko tällä tekemistä nitraatin vai jonkin muun saastan kanssa, mutta pikkualtaani jättivesitähdikit näyttävät riutuvan hetkessä jos vedenvaihtotahti on sellainen että nitraatti pääsee nousemaan 25 mg/l tienoille.
Voi reikiintyä, mutta jos kasvaa hyvin (5-7 lehtiparia/vko/varsi), niin reikäisiä lehtiä ei näy. Ja nitraatti tippuu, kun kasvit käyttää sen. Mutta olette varmasti oikeassa, että myös kasvien kannalta nitraatin max. raja on jossain 30-80 mg/l välillä, riippuen tietysti paljona kasvista ja muista olosuhteista.korudonna kirjoitti:Reikiintyy myös intianvesitähdikki vanhassa, nitraattipitoisessa vedessä; vaatii minusta aika puhdasta vettä.