Ville V kirjoitti:Tulipa taas muutama kysymys mieleen, kun olen yrittänyt vertailla makean- ja suolaisenveden vaahdottajien eroja. Vaahdottajalla tarkoitan nyt tässä tapauksessa sitä mallia missä on hohkapuut ja vesi menee ylhäältä alas. Onko se nyt nimeltää vastavirtavaahdotin?
1. Paljonko yleensä on virtausnopeus reaktioputkessa, eli paljonko litroja tunnissa minkäkin kokoisessa (halkaisijaltaan) putkessa?
2. Paljonko on veden viipymä (retention time) putkessa? Eli kauanko vedeltä kestää virrata putken läpi?
3. Minkä kokoisen ilmapumpun minkäkin kokoinen vaahdottaja tarvitsee?
Kaikki tiedot ovat tervetulleita
Edit. Lisätty kohta 3
T:Ville
Koitetaampa. Olen aivan vasta-alkaja ja ota tämä enemmänkin viihteenä, kuin faktana
Jep! se on vastavirtavaahdoitin(kuplat kulkevat vastavirtaan)
1,2 ja 3..Veden virtaukseen en täsmällisiä nopeus arvoja osaa antaa, mutta sen pitäisi olla niin kova että kuplalla kestäisi mahdollisimman kauan nousta pinnalle ja tällä saavutetaan kuplalle mahdollisimman pitkä reaktioaika, eli tärkeintä ei ole veden (tosin, mitä kauemmin vesi putkessa on, niin sitä puhtaammaksi se tulee) putkessa olo aika vaan kuplan. Optimitulos saavutetaan kuitenkin mahdollisimman paksulla ja pitkällä putkella mahdollisimman suurella vesi- ja kuplamäärällä, mahdollisimman pieniä kuplia

Elikkä pienellä kuplalla on suurempi pintajännitys, kuin isolla ja se kerää 'kuonan' paremmin..
Jos vesi virtaa liian kovaa, vie se kuplat paluuveden mukana (minne ikinä ovatkaan menossa), takaisin kiertoon ja kalat eivät ainakaan tykkää p***sta kuplasta kiduksissaan. Ilmapumppu tuskin voi olla liian tehokas, mutta on syytä muistaa että 'läppäperiaatteella' toimivat pumput ei jaksa työntää ilmaa kovinkaan syvälle. Mitä suurempi ilman tulo (vaikka useammalla pumpulla), sitä enemmän tarvitset hohkapuita n.1puu/100l.ilmaa(?) ja ne kestävät noin kuukauden.
Liian isoa vaahdottajaa ei kuulemma voi olla, mutta kustannus syistä kannattaa sen koko suhteuttaa akvaarion kokoon
Itsehän sanoit:"kaikki tiedot ovat tervetulleita.", mutta odota toki että joku fiksumpi vastaa vielä!!
Itse olisin kiinnostunut kuulemaan makean veden vaahdottimesta?
Siis,mitähä? onko malawi-pytyissä mahdollista käyttää moista? (veden kovuus ja PH:ko mahdollistavat)??
T:Krisse[/quote]