Revontulikalat pehmeässä vedessä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lea
Junior Member
Junior Member

Revontulikalat pehmeässä vedessä

Viesti Kirjoittaja Lea »

Hei. Minulla on 4 revontulikalaa (urosta) ja ne ovat pirteitä, aina esillä ja kärkkymässä ruokaa. Ostin ne, kun minulle niitä kovasti suositeltiin. Ainut pulmani on se, että olen lukenut parista paikkaa, että niille täytyisi tarjota keskikovaa-kovaa (en tiennyt ostaessa) vettä ja minun akvaarioni KH on nollan kieppeillä, eli aika pehmeetä tuo veteni on. Muuten niillä on jotakuinkin hyvä olla. PH 7,5 akvaario reilu 300 l ja kavereina parvi Odessabardeja(11kpl) ja pohjalla muutama kala. Runsaat vedenvaihdot joka viikko. Kalat ovat terveitä ja uteliaita ja mieleni tekisikin ostaa niille pari tyttöä seuraksi, mutta tuo veden kovuus stressaa mieltäni. Kuinka paljon kala kärsii tästä? Pitäisiköhän minun luopua niistä? Eikö luonnossa missään olla tavattu Revontulija pehmeämmissä vesissä?
Kiitos kovasti tiedoista etukäteen :)
Omatuntoni niin soimaa niiden kalojen puolesta...

Edit: Lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen. -Skroik-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ei ole hätäpäivää, kuulostaa lähinnä siltä että revontulesi elävät lähes täydellisissä oloissa :D Reippaasti tilaa ja kunnolliset vedenvaihdot ovat ainoat tärkeät asiat mitä pitää muistaa Sateenkaarten/Revontulikalojen hoidossa. Tuo kovan veden myytti istuu sitkeässä, mutta tässä olemme palstallakin todenneet, että jos kala kutee onnistuneesti, kasvaa reippaan kokoiseksi ja käyttäytyy muutenkin lajinomaisesti niin eiköhän se viihdy [;)] Eli usea Helsinkiläinen jolla on pehmeä/hyvin pehmeä vesi kasvattaa Sateenkaarikaloja onnistuneesti. Joten älä murehdi sitä veden kovuutta vaan nauti kaloistasi!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Lea
Junior Member
Junior Member

Revontulikalat pehmeässä vedessä....

Viesti Kirjoittaja Lea »

Kiitos tiedosta. Nyt on aivan mahtava fiilis, kun ei tartte stressaa niitten puolesta! Yksi kauppias vaan totesi, että jos niille ei voi tarjota sitä keskikovaa-kovaa vettä, niin ne ovat alttiimpia sairastumaan... senkin takia vähän huolestuin, vaikka kalat ovat upeissa väreissään ja muutenkin pirteitä ja uteliaita. Tykkään niistä kovasti, joten ei kun hankkimaan pojille pari tyttöä seuraksi! Mitens se lisääntyminen tapahtuu Revontulilla?

Aurikoista kevään jatkoa kaikille :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Revontulikalat pehmeässä vedessä

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Lea kirjoitti:Hei. Minulla on 4 revontulikalaa (urosta) ja ne ovat...
Kaloista puhuttaessa koiraita.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Lea
Junior Member
Junior Member

Revontulet...

Viesti Kirjoittaja Lea »

Joo, koiraitahan ne on, mutta kirjoitin viestiä kahden aikaan yöllä, joten väsy painoi jo aivoissa, enkä jaksa muutenkaan kirjoittaa täysin kirjakieltä, pääasia että lauseeni ymmärretään :D

"elämä on ihanaa, kun sen oikein ottaa"

Edit: Välimerkkien jälkeen välilyönnit. -Skroik-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tuo Holzig ei halua että ihmiset sekoittavat hänen uroutensa koiraisiin :mrgreen:

Eikun, vakavasti puhuen. En tiedä paljoa Revontulikalojen lisääntymisestä sillä Sateenkaartenkin keskuudessa se vaihtelee ja Revontulikalahan ei varsinaisesti ole Sateenkaarikala. Ehkä jos otat Googlen avuksesi ja hakusanaksi Bedotia geayi ja vaikkapa mating niin pitäisi jo tulla ainakin englanninkielistä tekstiä. Saa toki kertoa tiedoistaaan tännekin, Sateenkaarikalat (ja serkut) eivät ole kovinkaan tunnettuja tässä maassa joten kaikki tieto varmaan on hyödyksi niille kiinnostuneille jotka sattuvat löytämään tänne!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Sateenkaari02 kirjoitti:Tuo Holzig ei halua että ihmiset sekoittavat hänen uroutensa koiraisiin :mrgreen:
Mistä Sinä tiedät mitä minä haluan ja mitä en?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:Mistä Sinä tiedät mitä minä haluan ja mitä en?
Enpä ole väittänyt tietäväni mitään haluistasi :mrgreen:
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Epäilemättä silti tiedät. :mrgreen: Mutta joo...back to aiheeseen...
Tässäkin säikylässä näkyy, että suomenkielisiä kalannimiä on kirjoitettu isolla alkukirjaimella. Oikeastihan siis ne pitäisi raapustaa pienellä.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Voi vitsi, mulle pukkaa sähköpostia, että aiheeseesi "revontulikalat pehmeässä vedessä" on vastattu ja innolla syöksyn tänne, jospa saisin taas uutta tietoa kyseisistä kaloista, niin ei. Täällä nyt vaan tartutaan koko ajan toisten kirjoitustapaan ja mennään mielestäni aivan aiheen ulkopuolelle. En kysellyt miten asiat kirjoitetaan oikein vaan tietoa näistä kaloista. Joten palattaisiinko tosiaankin AIHEESEEN...?

Terkkuja Sateenkaari02:selle :D
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Voi raukkaparkaa! :mrgreen: Voihan se olla niin, että jos vaikka ylläpito kieltäisi korjaamasta jatkossa mahdollisia terminologiavirheitä ymv. suoraan säikeessä niin saattaisit säästyä vastaavankaltaisilta pettymyksiltä. 'till then! Olen pahoillani ja silti rutina ei uppoa. Juu ja terkut Mikkosedältäkin samaan suuntaan.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Holzig, ou jeah, munhan pitäis itseasiassa olla otettu, kun huomioit mua näin paljon :P Täältä, kun lukee muitten viestejä eri palstoilta, niin paljon ois korjailtavaa ja kuitenkin taidat puuttua vaan tämän palstan asioihin, vai? Jees, en jaksa stressaa sun puuttumisia, otan toisen kannan ja hypin aina ilosta, kun näen viestejäsi ja taas se Holzig muisti mua :mrgreen:

Smile,if you want.............?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Meinaat, että rakkaudesta se Mikkosetäkin potkii vai? :roll: Mut juu, kantasi jo paljon parempi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:Tässäkin säikylässä näkyy, että suomenkielisiä kalannimiä on kirjoitettu isolla alkukirjaimella. Oikeastihan siis ne pitäisi raapustaa pienellä.
Me tytöt kirjoitetaan sitten aina Sateenkaarista ja Revontulikaloista pienellä alkukirjaimella. :twisted:

Entä miten olisi suomenruotsalainen kalannimilista?? :twisted:
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Sateenkaari02 kirjoitti:Entä miten olisi suomenruotsalainen kalannimilista??
Miksei. Onhan tämä kaksikielinen maa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”