Turpeesta vielä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ansku1
Junior Member
Junior Member

Turpeesta vielä

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Hei!

1. Ostin kekkilän luonnon turvetta. Vielä en ole kokeillu, kun halusin vähän kysellä asiantuntijoilta käytöstä. Siispä akvaarioni on 189l. Jos laitan turvetta pieniin sukkahousupusseihin ja upotan ne akvaarion nurkkaan, niin paljonkohan tällaiseen litramäärään kannattaisi laittaa, kun ph on n.7.2 ja haluaisin sen putoamaan noin 6,5 suunnilleen? Kuinka usein kannattaa turpeet vaihtaa sukkiksiin, että ph pysyy samana, eikä pomppaa takaisin alkuperäiseen? Vettä vaihdan kerran viikossa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Turpeen vaikutus riippuu paljolti myös karbonaattikovuudesta. Ilman sitä tietoa on hankalaa arvata.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Eli karbonaattikovuus on 5 ja kokonaiskovuus 4. Olen käyttänyt kaupan
turveuutetta ja se on liian kallista mun pussille.jos kerta luonnonturve ajaa saman asian se on iso säästö. Jos apua löytyis. :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Luonnonturve ajaa saman asian joo. Sen sijaan olen tosin itse käyttänyt viime aikoina lähinnä tammenlehtiä. Niiden keruu kun sopii ulkoiluharrastuksien yhteyteen ja tuntuvat muutenkin käteen- ja sopivammilta.
hanes
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hanes »

No juu ei sen turpeen kanssa läträily kyllä oikeen kiinnosta.
Itse olen turvevoimalaitoksessa töissä ja saisin tuota "mustaa kultaa" niin paljon kuin haluaisin .
Mutta mielestäni se haiseekin jo sen verran pahalle kun sitä joutuu haistelee 8 tuntii päivässä niin ettei sitä kotiinsa enään haluu.
telindfo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja telindfo »

Lähetetty: 20:37, 29.01.2003 Viestin aihe:

Luonnonturve ajaa saman asian joo. Sen sijaan olen tosin itse käyttänyt viime aikoina lähinnä tammenlehtiä. Niiden keruu kun sopii ulkoiluharrastuksien yhteyteen ja tuntuvat muutenkin käteen- ja sopivammilta.
Miten noiden tammenlehtien kanssa pitäisi menetellä ? [:I]
ei kai niitä sellaisenaan akvaarioon laiteta vai kuinka??
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

ansku1 kirjoitti:Eli karbonaattikovuus on 5 ja kokonaiskovuus 4. Olen käyttänyt kaupan
turveuutetta ja se on liian kallista mun pussille.jos kerta luonnonturve ajaa saman asian se on iso säästö. Jos apua löytyis. :)
Minusta kaupan turvelitkut ovat täyttä sutta ja sekundaa. Ne eivät minulla ainakaan laskeneet pH:ta vaikka lutrasin niillä viikottain säännöllisesti. Tekivät vain veden p*s**n-ruskeaksi.Piste. Ostan seuraavaan akvaan turvetta ja pistän sukkahousuun. Ja sukkahousun pistän ulkosuodattimeen.
-->Olen puutarhatonttu<--
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

telindfo kirjoitti:Miten noiden tammenlehtien kanssa pitäisi menetellä ? [:I] ei kai niitä sellaisenaan akvaarioon laiteta vai kuinka??
Voi laittaa ihan sellaisenaankin ja monet kalat tykkäävät kun pohjalla on tuota lehtiainesta jossa piileskellä ja peuhata. Jos ei halua että pohjalla ajelehtii lehtiä, niin vanha hyvä konsti on sukkahousupussi.
Tai sitten teet niinkuin minä ja tunget limupullon täyteen tammenlehtiä ja kaadat kuumaa vettä päälle. Annat liota aikansa ja käytät lientä, kuten turveuutetta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No voihan nenä. Tuo kuulostaa niin hienolta. Mutta kun meidän tammi on niin pieni, viime vuonna siinä oli viisi lehteä :D

Voisiko jonkin muun puulajin, mieluiten yleisen kotimaisen puun, lehdet toimia tässä tarkoituksessa? Tammenlehti on kyllä paksu ja nätti, ehkei hajoa niin äkkiä kuin vaikkapa koivun...

Mika
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

mjalava kirjoitti:Voisiko jonkin muun puulajin, mieluiten yleisen kotimaisen puun, lehdet toimia tässä tarkoituksessa? Tammenlehti on kyllä paksu ja nätti, ehkei hajoa niin äkkiä kuin vaikkapa koivun...
Nostanpa tämän esiin, myös minua kiinnostaisi tietää vastaus tuohon mjalavan esittämään kysymykseen. :)
kuusistor
Member
Member

Re: Turpeesta vielä

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

ansku1 kirjoitti:Kuinka usein kannattaa turpeet vaihtaa sukkiksiin, että ph pysyy samana, eikä pomppaa takaisin alkuperäiseen? Vettä vaihdan kerran viikossa.
Hmhmmm... voi olla että loppuu sukkahousut kesken. KH=5 on kuitenkin jo niin korkea, että turvetta pitää olla litratolkulla. Voisit testata hommaa siten, että 10 l ämpäri täyteen kraanavettä ja sitten turvetta sekaan. Kun tähän saat sopivan pH:n niin sitten akvaan 10-20 x vastaava määrä turvetta :mrgreen: .

CO2 homma kannattaa myös virittää, jos et vielä tätä omista. KH=2-3, niin pH 7,6 voidaan tiputtaa helposti alle 7,0.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

kuusistor kirjoitti:CO2 homma kannattaa myös virittää, jos et vielä tätä omista. KH=2-3, niin pH 7,6 voidaan tiputtaa helposti alle 7,0.
Helposti? Miksi se ei minulla toiminut? Halusin tiputtaa ph:tani 7,5 alemmaksi, KH:n ollessa juuri tossa 2-3 kieppeillä. Ainut mitä tapahtui turpeen käytön myötä oli, että KH tipahti nollaan, mutta ph pysyy ihan samassa, eikä ole heilahtanut yhtään mihinkään. (Samasta asiasta kirjoitin jo tänne jonnekkin ) Eli vastaapa kuusistor minulle, jos KH toimii puskurina PH:lle, niin miksi se ei mulla tipu, vaikka se on nollassa.
Mulla on myös tuo CO2 levitin...
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Minullakaan pH ei ole laskenut, vaikka KH=3 ja akvassa CO2- ja turvelisä. Onneksi toisaalta, koska kaivoveden pH on jo valmiiksi 6.3...
kuusistor
Member
Member

Lea kirjoitti:Eli vastaapa kuusistor minulle, jos KH toimii puskurina PH:lle, niin miksi se ei mulla tipu, vaikka se on nollassa.
Mulla on myös tuo CO2 levitin...
Edelleen olen sitä mieltä, että CO2:ta ei liukene akvasi veteen riittävästi, jotta se laskisi pH:ta. Eli se mikä levittimestä imeytyy, menee suoraan kasveille + häviää huoneilmaan, jolloin pH ei paljon muutu.

Tein tuossa sellaisen "aktiivisen" CO2 -levittimen, jossa vesi virtaa CO2 kaasukellon läpi. 105 l akvassa CO2:sta imeytyy vuorokaudessa 1-2 dl ! (Olipas hieno mitta kaasulle :mrgreen: ).
Tällöin kävi niin, että pH tippui 7,6 -> 6,0, aikaa kului n. 2 vrk. Onneksi tässä akvassa ei ole vielä kaloja. Pitää vähän vielä virittää...

Mutta siis olohuone-akvassani (325) on hiivate (1x2 l + 1x1,5 l + ilmastinkivi) ja tämä pitää pH:n aika hyvin 6,8 nurkilla. Kasveja on suhteessa kalastoon + ruokintaan runsaasti.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

No, on se kumma, ettei kaupoista saa kunnon hiilidioksiidilevittimiä. Ensin maksat siitä törkeästi verrattuna kotitekoiseen ja sitten se ei edes toimi halutulla tavalla. Mutta silti mua askarruttaa se, että jos KH toimii puskurina PH:lle, niin jos se on nollassa, eli tietääkseni ei toimi "puskurina" niin miksi PH ei silti tipu. Miten se hiilidioksiidi tiputtaa PH:ta, jos KH on jo nollassa.
Kysyn ehkää tyhmiä, mutta viisaammat valistakaa mua :D
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Laittakaa rikkihappoa. Tulee helpommaksi ja halvemmaksi. Ei tarvitse täyttää koko olohuoneen lattiaa turpeenlillutussaaveilla. Samalla vältytään veden urinaalisilta efekteiltä.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ville K. kirjoitti:Laittakaa rikkihappoa. Tulee helpommaksi ja halvemmaksi. Ei tarvitse täyttää koko olohuoneen lattiaa turpeenlillutussaaveilla. Samalla vältytään veden urinaalisilta efekteiltä.
Ja samalla tulee turhia turvallisuusriskejä. "Ensin vesi, sitten happo, muuten tulee otsaan rakko..." vai mites se ylä-asteella opeteltu juttu meni? Minä en ainakaan uskaltaisi käsitellä happoja, muistan kun kerran koulussa kaadoin sellaisen happoastian. Mutta no, muut ovat varmasti vähemmän sähläreitä!
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

sani kirjoitti:Ja samalla tulee turhia turvallisuusriskejä. "Ensin vesi, sitten happo, muuten tulee otsaan rakko..." vai mites se ylä-asteella opeteltu juttu meni? Minä en ainakaan uskaltaisi käsitellä happoja, muistan kun kerran koulussa kaadoin sellaisen happoastian. Mutta no, muut ovat varmasti vähemmän sähläreitä!
No toisaalta useimmat tuulilasinpesunesteet sokeuttavat ja toisaalta auto saattaa ajaa päälle suojatiellä. [;)] Suojalasit ja kumihanskat, niin silläpä niistä riskeistä melkein pääsee. Seran pH-miinus on rikkihappoa, joten kyllä silläkin saa vaatteensa tärveltyä varsin tehokkaasti.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Laitan tähän jatkoksi oman kysymykseni hiilidioksidinlevittimeen liittyen. Tuommoista kun voisin omaan altaani (98L) suunnitella, kiinnostaisi tietää mitä siihen tarvii. Pullo + valmistusaineet tietenkin, mutta mitä muuta? Jollakin konstillahan sen aineen on altaaseenkin jouduttava. [;)] Joku letku tietenkin, entä muuta?
kuusistor
Member
Member

iisa kirjoitti:Joku letku tietenkin, entä muuta?
Se helpoin tapa on ilmastinkivi letkun päähän. Tämä ei ole tehokkain systeemi, mutta toimiva, eikä pitäisi tappaa kaloja liialla CO2:lla. (Omalla vastuulla kuitenkin :? ). Sitten täältä AW:stä löytyy paljon keskusteluja joissa kerrotaan, miten teet levittimen esim. limonadipullosta....
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Lea kirjoitti: Mutta silti mua askarruttaa se, että jos KH toimii puskurina PH:lle, niin jos se on nollassa, eli tietääkseni ei toimi "puskurina" niin miksi PH ei silti tipu. Miten se hiilidioksiidi tiputtaa PH:ta, jos KH on jo nollassa.
No, kun akvaarion vesi ei ole vain vettä, missä olisi karbonaatteja. Onhan siellä paljon muitakin yhdisteitä kuten fosfaatteja, orgaanisia happoja (Esim. kannoista liuenneena), kalojen aineenvaihdunnan tuotteita jne.. Siksi en itse noihin pH-KH-CO2 taulukoihin paljon luota, kun noissa kaiketi oletetaan veden olevan puhdasta vettä eikä akva vettä, jossa on jos mitäkin seassa.

Esimerkiksi kaupalliset pH-bufferit toimivat kai suuremmalti osin fosfaatilla.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Tässä jo aiemmin joku kyseli noista lehdistä. Nyt tulee työkseen haravoitua, niin käyvätkö mitkään muut kuin tammen lehdet? Liotetaanko niitä kuumassa vedessä sen verran, että uppoavat vai kauemmin vai? Humuspitoisuutta tarttis veteen saada...Nyt on turveuutetta, mutta haluaisin minäkin päästä halvemmalla :)
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Deirdre kirjoitti:käyvätkö mitkään muut kuin tammen lehdet?
Itse olen käyttänyt vain tammenlehtiä, mutta miksei. Jos tykkäät enemmän jostain muusta lehtipuusta niin siitä vaan.
Deirdre kirjoitti:Liotetaanko niitä kuumassa vedessä sen verran, että uppoavat vai kauemmin vai?
Itse olen laittanut 1,5 l pulloon lehtiä ja pulloon vettä. Yleensä kuumaa, jotta mehut irtoaisivat nopeammin. Ei niitä mikään pakota kuumassa vedessä liottamaan, joskaan ei mikään estäkään. Lehtiä voi tunkea halutessaan myös suoraan akvaarioon vaikka niputettuna tikkuun tai sitten ihan sellaisenaan. Lehtikarike on aika sopiva pohjamateriaali vaikka niitä aika harvoin näkeekin käytettävän. Lehdet uppoavat yleensä päivässä - parissa.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Kiitos. Olen jo ottanut talteen hiukan tammenlehtiä ja aion jatkaa keräilyä :P

Voiko lehtiä laittaa hiekalle, etenkin kun altaassa on monnisia ja piikkis?
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Deirdre kirjoitti:Voiko lehtiä laittaa hiekalle, etenkin kun altaassa on monnisia ja piikkis?
En keksi miksei voisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”