Kehtaisko joku kertoa jotain syventävää?
Olisi kaverin allaskaupan yhteyessä tulossa meille "sijotukseen".
Tiedän että vesiarvot passaa (lämpö, pH, altaan koko, jne.)
Mutten ole juurikaan löytänyt sen enempää kuvausta kyseisen hyypiön käytöksestä;
- antaako kasvien olla?
- kiusaako muita?
- oman lajin seuran tarve?
- sukupuolen tunnistus?
- reviiri?
- onko arka?
- ronkeli ruuan suhteen?
Samassa tankissa ois ennestään perhospari, 2 lehtisparia , keisatetroja,
kuparimonnisia, nokkamonneja ja partis. Tuleeko "juttuun" tässä seurassa?
Rusokääpiöahvenet
Valvoja: Moderaattorit
Re: rusokääpiöahvenesta...
Kyllä jättävät kasvit rauhaan, mutta emäntä jahtaa välillä ukkoa niin että oksat pois. En tiedä onko tämä oma emäntäni hieman maskuliininen vai mitä on, mutta isäntä suuremmasta koostaan huolimatta saa välillä pahasti selkäänsä.tilluska kirjoitti: - antaako kasvien olla?
- kiusaako muita?
- oman lajin seuran tarve?
- sukupuolen tunnistus?
- reviiri?
- onko arka?
- ronkeli ruuansuhteen?
Uros on isompi ja värikkäämpi sekä sillä on pyrstössä "jatkeet". Poikasia on lähes mahdoton erottaa toisistaan.
Toisensa kyllä ajavat reviiriltään pois, mutta muut kalat saavat kyllä olla ihan omassa rauhassaan. Kannataa pitää altaassa paljon kasveja, piiloja ja kantoja, jotta akkavalta (tai ukko-) ei paisu liian isoiksi.
Meillä rusikset syövät lähes mitä vaan, ainoa mikä ei kelpaa on hiutaleet. Monniset jäävät välillä ilman sapuskaa, kun nämä rohmut ehtivät syödä kaiken ennen kuin sapuska pääsee edes pohjalle saakka.
Vilkas ja kaunis kala, joka ei kaivele pohjaa, ei revi kasveja, eikä kiusaa muita kaloja.
Re: rusokääpiöahvenesta...
Buhahahasoni kirjoitti:Vilkas ja kaunis kala, joka ei kaivele pohjaa

Taas käy mielessä, että ehkä mun pariskuntani (ja jälkikasvunsa) on jotenkin viallista sakkia... Ensin kasvoivat aivan liian isoksi, ja lisäksi kaivavat poikaskuoppia niin että Glossostigmat vaan pöllyää! Pieniä tosin, mutta kun niitä pitää olla niin pirun monta

Kati
Moi
Mulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa rusoista. Mulla ne on kiekkojen kanssa. Syövät kaikkea mitä annetaan, eivätkä kiusaa muita kaloja. Reviirikin on tosi pieni silloinkin kun kutevat ts monniset ajetaan pois lähes kudun päältä. Mulla koiraat ovat kyllä pomoja, eivät naaraat. Poikasille kaivetaan tosiaan pikku kuoppia (halkaisija n 5 cm), mutta eivät ne ole ainakaan mun kasveja haitanneet. Mun allas on 2 m pitkä joten se voi toki vaikuttaa näihin kaikkiin asisoihin edesauttavasti.
T. Tapio
Mulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa rusoista. Mulla ne on kiekkojen kanssa. Syövät kaikkea mitä annetaan, eivätkä kiusaa muita kaloja. Reviirikin on tosi pieni silloinkin kun kutevat ts monniset ajetaan pois lähes kudun päältä. Mulla koiraat ovat kyllä pomoja, eivät naaraat. Poikasille kaivetaan tosiaan pikku kuoppia (halkaisija n 5 cm), mutta eivät ne ole ainakaan mun kasveja haitanneet. Mun allas on 2 m pitkä joten se voi toki vaikuttaa näihin kaikkiin asisoihin edesauttavasti.
T. Tapio
muutto
No tänään oli sitten SE päivä.
Eli tämä yksinäinen hyypiö muutti mein kalasoppaan...
Ans kattoo kui tullaa juttuun.
Sepä ei oo vieläkään selvinny että oiskos hyvä olla pari?haaremi? vai peräti parvi? (toivon ettei sentää parvi...)
Olettaisin että pari mut, mut... Kun ne sukupuolierot on ilmeisesti melko olemattomat ja erottaa kai selvimmin
kun pääsee vertaamaan urosta ja naarasta niiku vierekkäin ni mihinpä mie tätä yksinäistä vertaan?
Aattelin et jos lähtis olettamuksesta että ukko ja hommais kaverit semmukaa ni ei ainakaa tulis nii suurii ongelmii ; meinaan että kai kakskii akkaa pärjää keskenää - ainaki paremmi ku kaks ukkoo. Vai "akatko ne tulloo ja pillaa kaikki" kalamaailmassakii? Eli riiteleekö ukot vasta akoista?
Ja toisaalta; kun tää tyyppi on pienen ikäsä (jotai vuuen ja kahen välillä) ollu altaassaan lajisa ainokainen edustaja ni lieneekö tuo enää ees kaveria kelpuuttaa... Pitäs tietyst löytää ittesä kokone...
vai HÄ ?
Eli tämä yksinäinen hyypiö muutti mein kalasoppaan...
Ans kattoo kui tullaa juttuun.
Sepä ei oo vieläkään selvinny että oiskos hyvä olla pari?haaremi? vai peräti parvi? (toivon ettei sentää parvi...)
Olettaisin että pari mut, mut... Kun ne sukupuolierot on ilmeisesti melko olemattomat ja erottaa kai selvimmin
kun pääsee vertaamaan urosta ja naarasta niiku vierekkäin ni mihinpä mie tätä yksinäistä vertaan?
Aattelin et jos lähtis olettamuksesta että ukko ja hommais kaverit semmukaa ni ei ainakaa tulis nii suurii ongelmii ; meinaan että kai kakskii akkaa pärjää keskenää - ainaki paremmi ku kaks ukkoo. Vai "akatko ne tulloo ja pillaa kaikki" kalamaailmassakii? Eli riiteleekö ukot vasta akoista?
Ja toisaalta; kun tää tyyppi on pienen ikäsä (jotai vuuen ja kahen välillä) ollu altaassaan lajisa ainokainen edustaja ni lieneekö tuo enää ees kaveria kelpuuttaa... Pitäs tietyst löytää ittesä kokone...
vai HÄ ?
Itse kyselin tosta eri sukupuolien erottamisesta jokin aika sitten. Tsekkaappas tämä linkki (jos toimii): http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Paria itse kyllä pidän parhaimpana vaihtoehtona, mutta mene ja tiedä...
soni
Paria itse kyllä pidän parhaimpana vaihtoehtona, mutta mene ja tiedä...
soni