Apua! Mistä aloitan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

CCMinna
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

Tunnen itseni järjettömän tyhmäksi kun jatkuvasti kyselen, mutta syy kysymyksiin on se, etten halua kalojen kärsivän tai kituvan vaan tahdon niiden viihtyvän akvaariossani.
Sen olen kuitenkin päättänyt että mitään hirveää kemikalimäärää en tahdo veteen laittaa vaan saada mahdollisimman biologinen maailma. Kemikaaleista en pidä mm. omassa ruuassanikaan enkä ole koskaan nähnyt kemikaaleissa mitään hyvää (ellei kyse ole lääkkeistä) joten miksi ihmeessä laittaisin altaaseen hirveitä määriä kemikaleja joita ei luonnosta löytyisi hakemallakaan?
Minun oma mottoni KAIKEN suhteen on: "Mitä luonnollisempi ja biologisempi, sen parempi."

Olenko oikeassa vai väärässä?
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Underwater kirjoitti:Tunnen itseni järjettömän tyhmäksi kun jatkuvasti kyselen, mutta syy kysymyksiin on se, etten halua kalojen kärsivän tai kituvan vaan tahdon niiden viihtyvän akvaariossani.
Sen olen kuitenkin päättänyt että mitään hirveää kemikalimäärää en tahdo veteen laittaa vaan saada mahdollisimman biologinen maailma. Kemikaaleista en pidä mm. omassa ruuassanikaan enkä ole koskaan nähnyt kemikaaleissa mitään hyvää (ellei kyse ole lääkkeistä) joten miksi ihmeessä laittaisin altaaseen hirveitä määriä kemikaleja joita ei luonnosta löytyisi hakemallakaan?
Minun oma mottoni KAIKEN suhteen on: "Mitä luonnollisempi ja biologisempi, sen parempi."

Olenko oikeassa vai väärässä?
Mukava kuulla, että haluat kaloillesi parhaat mahdolliset olosuhteet, orastava harrastuksesi on oikealla pohjalla. Lue kuitenkin nyt ensin ne moneen otteeseen annetut perusohjeet ajatuksella, siitä tämä harrastus alkaa.

Mitä "kemikaleja" sinä ajattelet/luulet/tiedät akvaarioharrastuksessa käytettävän?
CCMinna
Member
Member
Viesti:

-minttu- kirjoitti:Mitä "kemikaleja" sinä ajattelet/luulet/tiedät akvaarioharrastuksessa käytettävän?
Ainakin olen kuullut että ennen kalojen laittoa tulee laittaa jotakin kemikalia siinä vaiheessa kun vesi seisoo akvaariossa ja jos haluaa veden esim. kovemmaksi tai pehmeämmäksi täytyy laittaa jotakin kemikaalia jne. Itse haluaisin kyllä toimia luonnonmukaisesti.
-minttu-
Member
Member

Underwater kirjoitti:
-minttu- kirjoitti:Mitä "kemikaleja" sinä ajattelet/luulet/tiedät akvaarioharrastuksessa käytettävän?
Ainakin olen kuullut että ennen kalojen laittoa tulee laittaa jotakin kemikalia siinä vaiheessa kun vesi seisoo akvaariossa ja jos haluaa veden esim. kovemmaksi tai pehmeämmäksi täytyy laittaa jotakin kemikaalia jne. Itse haluaisin kyllä toimia luonnonmukaisesti.
Oletko lainkaan lukenut niitä linkkejä akvaarion hoidosta mitä sinulle on roppakaupalla täällä annettu? Lukenut ja ymmärtänyt? Kerro minulle, kun en ymmärrä, mitä tarkalleen ottaen on sinun "luonnonmukainen" akvaarion perustaminen/hoito? Mitä sinä käsität "kemikaalilla"?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Underwater kirjoitti:Ainakin olen kuullut että ennen kalojen laittoa tulee laittaa jotakin kemikalia siinä vaiheessa kun vesi seisoo akvaariossa ja jos haluaa veden esim. kovemmaksi tai pehmeämmäksi täytyy laittaa jotakin kemikaalia jne. Itse haluaisin kyllä toimia luonnonmukaisesti.
Ööö, ei sitä vettä seisoteta missään vaiheessa. Akvaario kypsytetään kierrättämällä vettä suodattimella, jolloin suodattimeen kasvaa bakteereita jotka hajoittavat kalan kakkaa ja muuta moskaa. Kun aluksi ei ole kaloja tuottamassa kakkaa suodattimelle, niin ei sinne voi niitä bakteereitakaan kasvaa, siksi akvaan pitää aluksi tunkea jotakin kalan kakan vastiketta. Vettä koventaessa ja pehmentäessä voi käyttää "kemikaaleja" tai halvemmassa ratkaisussa ensin mainitussa kipsiä ja toisessa turveuutetta. Luonnonmukaisin olisi tietysti kotimaisten kalojen allas, siihen materiaalien hankkiminen ei tule tuottamaan ongelmia, mutta tekniikkan varmasti...vaatii jonkinlaisen jäähdytyssysteemin. Helpoimmalla pääsee (huom. ilman kemikaaleja) kun soittaa vesilaitokselle ja kysyy minkä laista vettä meillä hanasta valuu ja valkkaa siihen veteen sopivia kaloja.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Milla: Hups! Kypsentämistä tarkoitinkin... [:I]
Olen lukenut, mutta lukenut väsyneenä eilen... Tänään hiukkasen luin ja tarkoituksena on nyt lukea uudestaan...
Luin vain tässä pari vuotta sitten (en muista mistä) että akvaario täytyy kypsyä kuukauden, tai sitten sinne laitetaan jotakin kemikalia ja kalat saa laittaa sinne viikossa.
Luonnonmukaisella akvaarion hoidolla tarkoitan sitä, etten halua käyttää mitään sellaista mikä on keinotekoisesti valmistettu, vaan on luonnon omaa antia. Ja kemikalilla taas jotakin joka on teollisesti tehty ja jota ei luonnosta saa kirveelläkään.
Eli siis tahtoisin veden koventamisen ja pehmentämisenkin tapahtuvan luonnon omilla aineilla. Ymmärsitkös nyt? :)
Vaikka olen lukenut artikkeleita sieltä täältä ja omistanut akvaarion (jota vanhempani hoitivat, koska olin alle kouluiän) olen vielä todellinen untuvikko akvaario asioissa.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Underwater kirjoitti: Eli siis tahtoisin veden koventamisen ja pehmentämisenkin tapahtuvan luonnon omilla aineilla.
Tässä on sitten tietoa vedenkemiasta:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Aqua2002: Sinun sivusi ovat mielestäni erittäin selkeät ja hyvät! Vaikka nuo aquahoito sivut ovat myös mahtavat tiedoltaan, niin minulle untuvikkona ne sisältävät liikaa... tieteellistä tekstiä... Ainakin minä tahdon tippua kärryiltä koko ajan. [:I]
Ajattelin katsoa jos sulla on sivut, kun tunnut tietävän paljon akvaarioista ja kaloista. :)
Tykästyin aikalailla juuri maatiaispartamonniin ja leväbarbin kuvaus myös miellytti...
Sitä tietoa en vain löytänyt että onko maatiaispartamonni parvikala ja onko meikäläiselläkin mahdollisuus saada poikasia tämän kanssa?
Hmm... Lehtikala on mielestäni ehkä liian iso vaikka 200 litran akvaariota hiukan suunnittelenkin... Olisi kurjaa nähdä joku kala yksinään.
Kuparimonninenkin tuntui mukavalta. Sellainenkin mulla taisi olla jossakin vaiheessa... [:I]
Ei mulla koskaan ollut tankki täynnä kaloja, mutta aina kun joku on kuollut niin isä on tullut kotiin joku kala pussissa. (vääränlaisessa pussissa aquahoito sivujen mukaan)
Toinen asia mitä mietin on, sopiiko miljoonakala näitten otusten kanssa mitä tässä viestissä olen maininnut? Luin jostakin että jollakin oli ollut miljoonakala taistelukalan seurana. Olisi nimittäin mukavaa jos olisi pari parvea joitakin tetroja tai muita pienempiä otuksia. Onko teillä ehdotuksia mikä tällainen pikkukaloista muodostunut parvi voisi sopia näiden kalojen mukaan?

Onko kenelläkään tietoa onko Vaasan Eläinkeskus hyvä akvaariopaikka? Siis ovatko myyjät kokeneita ja tietävätkö paljon kaloista ja akvaarioista? Entä löytyykö sieltä kaloja hyvin vai niukasti?

Kiitos muuten hirveästi teidän avuistanne! Olisin kyllä varmaan tehnyt hirveitä määriä vikoja jos olisin omin päin mennyt akvaariota perustamaan. Siinä olisi varmasti kalojen kuolleisuus ollut taivaissa!
Kalanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanen »

Tuohon Vaasan eläinkeskus kysymykseen voisin vastata. Kaloja on melko mukavasti, siis aika montaa lajia. Mutta eipä mitään erikoisuuksia taida löytyä.. No kerran oli helmipartamonneja (ja niillä oli ne valkoiset raidat evissä) jos ne nyt on erikoisuuksia. :) Kaikki perustetrat taitaa löytyä ja platyt ja miekkäpyrtöt. Olen nähnyt myös esim. nuolimonneja, partiksia, seeprakaloja ja leväbarbeja.

Ammattitaitoa on luulisin eniten Petrillä. Mutta ainakin yksi myyja edelleen sanoo, että vettä kannattaa vaihtaa vain kerran kuussa. Petri(en ole varma nimestä) on mekein aina paikalla, ehkä häntä kannattaa kysyä. Altaiden seinistä ei kyllä löydy mitään tietoja kaloista. Altaat ovat kyllä yleensä melko siistejä. Ei vain kyllä mielestäni ole kovin halpa liike..
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Sain tällaiset tarjouksen akvoista:
180 L 100x45x40 240,- 1:llä putkella
240 L 120x44x45,5 324,- 2:putkella.
sis. akv, peitinlasi, valkea loisteval, loisteputki, suodatin, lämmitin.
Hyvä vai huono tarjous?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Millanen suodatin, millanen lämmitin? Tarvitset vielä jalustankin akvaariolle...
-minttu-
Member
Member

Underwater kirjoitti:Milla: Hups! Kypsentämistä tarkoitinkin... [:I]
Olen lukenut, mutta lukenut väsyneenä eilen... Tänään hiukkasen luin ja tarkoituksena on nyt lukea uudestaan...
Luin vain tässä pari vuotta sitten (en muista mistä) että akvaario täytyy kypsyä kuukauden, tai sitten sinne laitetaan jotakin kemikalia ja kalat saa laittaa sinne viikossa.
Luonnonmukaisella akvaarion hoidolla tarkoitan sitä, etten halua käyttää mitään sellaista mikä on keinotekoisesti valmistettu, vaan on luonnon omaa antia. Ja kemikalilla taas jotakin joka on teollisesti tehty ja jota ei luonnosta saa kirveelläkään.
Eli siis tahtoisin veden koventamisen ja pehmentämisenkin tapahtuvan luonnon omilla aineilla. Ymmärsitkös nyt? :)
Vaikka olen lukenut artikkeleita sieltä täältä ja omistanut akvaarion (jota vanhempani hoitivat, koska olin alle kouluiän) olen vielä todellinen untuvikko akvaario asioissa.
Vielä kerran: typpibakteerien kasvattamiseen ja typpikierron aikaansaamiseen akvaariossa menee 3-6 viikkoa, jos kypsyttäminen tehdään oikein. Sitä ennen ei kaloja altaaseen laiteta. Akvaarion kypsentämiseen tarvitset kukkamultavettä, kalanruokaa, jotain ammoniumyhdistettä (ammoniumkloridia=salmiakki tai ammoniumkarbonaattia=hirvensarvisuolaa), veden kovettamisen voit hoitaa kipsijauheella tai ruokasoodalla ja pehmentämisen turpeella, happamoittamisen juurakoilla, tammenlehdillä jne. Minulla ei kyllä ole mitään tietoa ovatko osa noista aineista keinotekoisesti valmistettu vai luonnon omia antimia. Ja jos ovat keinotekoisia, niin mitkä olisivat niiden luomuvaihtoehdot. :roll:

Mainitset taas miljoonakalat ja partikset. Palaa takaisin tämän ketjun aikaisempiin vastauksiin. Siellä on sinulle kerrottu miljoonakalan vesiarvovaatimuksista ja partiksien lisääntymisestä. Ja tulet lukemaan ja kuulemaan mitä merkillisimmistä akvaariokalastoista, mutta se ei silti tarkoita sitä, että kalat sopisivat yhteen. Hanki tietoa itse, ettet usko sokeasti mitä kuulet/luet. Kalastoehdotuksiinkin kannattaa palata vasta sitten kun tiedät kumpaa allasta pystytät: kovaa/emäksistä vai pehmeää/hapanta.

Underwater kirjoitti:Sitä tietoa en vain löytänyt että onko maatiaispartamonni parvikala ja onko meikäläiselläkin mahdollisuus saada poikasia tämän kanssa?.
Ei, sinulla ei ole mahdollisuuksia saada poikasia maatiaispartamonnin kanssa.... :mrgreen:
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Huh, huh . Ei voi muuta sanoa, että miten jollain voi olla noin vastuuttomat vanhemmat, että eivät ota selvää pätkääkään akvaarion hoidosta vaan ovat raahanneet tyttärelleen kalaa toisen perään. Vitsi mitä eläinrääkkäystä !
Luulis veden sameuden ja kalojen kuolemien saavan tajuamaan, että jotain todella on ollut pielessä ja PUSUKALOJA 5 LITRAN ASTIASSA !!
Kauheeta, rupee oikein ahdistaa, mikä kidutuskammio niitten viimiset elinvuodet on ollu !
Toivottavasti todella opiskelet kaiken tarvittavan, ennen kuin teet mitään...
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Nyt sain vastauksen tuosta paketista (lisätietoa):

Suod on Projekt Brio (keskitaso) samamerkkinen lämmitin, Jalusta maksaa 100 euro, kehikko on hopea alumiiniprofiili sama pöytä Ei tuu mukaan. Mutta voin laskea -20% kuukauden aikana.

Miltä kuulostaa?

Lea: Siis siinä litran purkissa oli kerralla 2 pusukalaa. Rääkkäystä kyllä, mutta mulla ei yksinkertaisesti ollut sydäntä niitä tappaakkaan...
Äidin mielestä sillä oli tietoa kaloista ja oli kysellyt. Siitä mulla ei ole epäilystäkään ettei äiti ollut akvaarioista ja vesistä lukenut, mutta se on taas se luettu tieto joka luultavasti oli väärin. Näin ainakin minä uskon asian olevan. Siksi minä nyt haluan kaloista sellaista tietoa joka todella pitää paikkansa ja omia kokemuksia!

Siksi minä täällä olenkin. :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kommentoin tuohon lopettamisasiaan sen verran, että kyllä niille pusukaloille olisi ollut huomattavasti hyväsydämisempi teko ne tuskattomasti lopettaa, kuin kiduttaa ne hengiltä moisessa pikkupurkissa jossa ne tuskin mahtuivat edes kunnolla kääntymään. Tekee pahaa ajatellakin missä kunnossa niiden vesi on mahtanut olla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Underwater kirjoitti:Nyt sain vastauksen tuosta paketista (lisätietoa):

Suod on Projekt Brio (keskitaso) samamerkkinen lämmitin, Jalusta maksaa 100 euro, kehikko on hopea alumiiniprofiili sama pöytä Ei tuu mukaan. Mutta voin laskea -20% kuukauden aikana.

Miltä kuulostaa?
Paras olisi tehdä niin, että kasaat haluamistasi laitteista ja muusta oheistarvikkeista paketin ja lasketutat sille sopivan könttäsumman, mikäli ostat uuden paketin kauppiaalta. Silloin et saa turhaa tai muutoin epäkäypää tavaraa mukaan. En tunne tuon Projektin laitteita, mutta kyseessä taitaa olla sisäsuodatin, joka ei yksinään riitä 180 litraiseen tai isompaan. Eli tarvitset joko ulkosuodattimen tai sen mattosuodattimen.

Ilman kemikaaleja (kipsiä ja ruokasoodaa) et saa altaaseesi vaivattomasti kovaa vettä mikäli hanastasi ei sitä tule valmiina. Lisäksi olen useammasta luotettavasta lähteestä lukenut, että miljoonakalat saattavat näykkiä omenakotiloiden tuntosarvia, joten en laittaisi niitä samaan akvaarioon.

Kysyit tuolla ylempänä viestiketjussa, voiko vettä seisottaa (eli siis kypsyttää) muussa astiassa ennen akvaarion tuloa. Minä rohkenen vastata että kyllä voi. Itselläni on silikoonien vaihto meneillään 140-litraiseen akvaan ja nopeuttaakseni sen kypsymisprosessia olen laittanut kahteen 30 litraiseen saaviin hiekkaa, kasveja ja sisäsuodattimet pyörittämään vettä. Tarkoitukseni oli laittaa myös mattosuodattimet sinne kypsymään, mutten ole saanut niitä vielä värkättyä kasaan.
Ruokin saaveja kalanruoalla ja hirvensarvisuolalla ja nyt nitriittipiikki on ollut meneillään jo useampia päiviä, saavit ovat olleet kypsymässä puolitoista viikkoa.

Kunhan saan tuo 140-litraisen kuntoon, siirrän kypsyneen hiekan, kasvit ja suodattimet saaveista sinne ja taas testailen vettä ja odottelen jonkin aikaa jotta nitriitit eivät taas innostu. Tämä todennäköisesti nopeuttaa varsinaisen altaan kypsymistä paljonkin, eikä minun tarvitse todennäköisesti odotella taas seuraavaa kuukautta kunnes saan kalat laitettua sinne.

Minä aloitin akvaarioharrastuksen loppuvuodesta (ensimmäinen akva on ollut olohuoneessa vasta kolmisen kuukautta) ja olen kaiken vapaa-ajan etsinyt tietoa ja lukenut kirjoja/nettiä ja voin sanoa että tämä paikka on ehdottomasti paras paikka saada varmaa tietoa asioista. Minulla on Word-tiedostona yli 700-sivua netistä hankittua tietoa, jota olen vertaillut täältä saatuihin tietoihin ja varsin mukava tietopaketti on nyt aina omalla koneella saatavilla, mikäli jotain tarvitsee tietää ja täällä voi aina kysyä lisää. Mutta tämä on vain minun tapani perehtyä asioihin :)

Kannattaa kuitenkin lukea mm.Markku Varjon akvaariokirjat, sillä kaikkea mahdollista on kova homma kysyä täällä ja kova urakka on myös jokaiseen kysymykseen antaa vastausta, vaikka täällä onneksi paljon uutteria ja avuliaita ihmisiä onkin.

Ei kannata kysyä samoja asioita useassa eri viestissä, yksi aiheesta riittää.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

nannu kirjoitti:...varmaa tietoa asioista.
Ota Underwater toki huomioon että varmoja neuvoja ja oikeita tapoja hoitaa akvaariota on yhtä monta kuin on vastaajiakin. Kaikki täällä kuitenkin taaplaavat tyylillään. Olen toki edellisten vastaajien kanssa samaa mieltä että tämä on huomattavasti luotettavampi paikka saada tieoa kuin akvaario/lemmikkiliikkeet. Tämäkin tieto, kuten kaikki internetistä/kirjoista saatava tieto, on suodatettava omaan käyttöön sopivaksi.
Mother nature is a bitch !
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

No niin, nyt kun sana "lopettaminen" on täällä mainittu, niin huomauttaisin, että akvaarioharrastus eroaa vaikka koiraharrastuksesta myös siinä mielessä, että akvaarioharrastajan vastuulla on lopettaa kalat itse kun se aika koittaa. Erityisesti akvaarioharrastuksen alussa kaloja voi sairastua/kuolla vaikka asiat yrittäisi tehdä kuinka huolellisesti.
Joten ennen kuin perustat akvaariota, suosittelen että opettelisit myös seuraavat asiat. Siinä vaiheessa kun lopetustilanne on todella ajankohtainen, tämänkin tiedon täytyy olla hallussa.
1) Missä tilanteissa täytyy olla valmis luopumaan jostakin kalasta
2) Millä tavalla (antaa/myydä pois, siirtää toiseen altaaseen, lopettaa)
3) Milloin kala on lopetuskunnossa
4) Miten kala lopetetaan mahdollisimman nopeasti ja tuskattomasti.

Koska oletan että olet helläsydäminen ihminen, ehdotan että tutustut vaikkapa "haku"-toiminnolla myös neilikkaöljyn käyttöä kalan lopetuksessa käsitteleviin viestiketjuihin. Ja aquahoito.infosta kannattaa opiskella myös kalojen tavallisimmat sairaudet sekä lopetuksia käsittelevä osio (sekä suositeltavat että väärät lopetusmenetelmät).
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Okei... Minulla on pikkuinen kiire etten kaikkea ehdi kommentoimaan. Nopeasti kuitenkin kysäisen, että minkämerkkisiä laitteita mun kannattaisi mennä etsimään (sisäsuodattimet yms. sellaiset elektroniset jupakat)? Voiko 200 litraiseen laittaa esim. kaksi sisäsuodatinta tai 1 sisäsuodatin ja mattosuodatin?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Underwater kirjoitti:Okei... Minulla on pikkuinen kiire etten kaikkea ehdi kommentoimaan. Nopeasti kuitenkin kysäisen, että minkämerkkisiä laitteita mun kannattaisi mennä etsimään (sisäsuodattimet yms. sellaiset elektroniset jupakat)? Voiko 200 litraiseen laittaa esim. kaksi sisäsuodatinta tai 1 sisäsuodatin ja mattosuodatin?
Oma suositukseni on Eheim. Onnistuu se suodatus kahdella sisäsuodattimellakin, mutta ulkosuodatin on huoltovapaampi ja tehokkaampi. Mattosuodatinta kehutaan täysin huoltovapaaksi, mutta itse en vielä täysin vakuuttunut ole (vaikka niitä useampi itselläni onkin), joten sen suosittelut jätän enemmän kokemusta omaaville.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Eheimin lisäksi on myös muita merkkejä.
Itselläni on 317 litraisessa edullinen, monien haukkumumia, Projectin ulkopönttöjä 2 kpl, 1000l/h ja 800l/h.
Ulkopönttöä minä ehdottaisin.
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
-minttu-
Member
Member

Underwater kirjoitti:Okei... Minulla on pikkuinen kiire etten kaikkea ehdi kommentoimaan. Nopeasti kuitenkin kysäisen, että minkämerkkisiä laitteita mun kannattaisi mennä etsimään (sisäsuodattimet yms. sellaiset elektroniset jupakat)? Voiko 200 litraiseen laittaa esim. kaksi sisäsuodatinta tai 1 sisäsuodatin ja mattosuodatin?
Mihin sinulla nyt kiire tuli? Ymmärtääkseni olet hankkimassa allasta vasta 1/2-1 vuoden päästä? Sinulla on aikaa, käytä se perusasioiden opettelemiseen, jooko? Kysymyksiesi perusteella ne ovat vielä hakusessa.
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

-minttu- kirjoitti:
Mihin sinulla nyt kiire tuli? Ymmärtääkseni olet hankkimassa allasta vasta 1/2-1 vuoden päästä? Sinulla on aikaa, käytä se perusasioiden opettelemiseen, jooko? Kysymyksiesi perusteella ne ovat vielä hakusessa.
Taisi Underwater tarkoittaa muita kiireitä, ei niinkään kiirettä akvaarion hankintaan :D
-minttu-
Member
Member

nannu kirjoitti:
-minttu- kirjoitti:
Taisi Underwater tarkoittaa muita kiireitä, ei niinkään kiirettä akvaarion hankintaan :D

No ymmärsinhän minä tuon...altaan hankinnassahan kun ei ole kiireitä, niin ei ole kiirettä vastata/saada vastauksia näihin meidänkään viesteihin... :roll:
CCMinna
Member
Member
Viesti:

nannu: Oikeaan osuit! :D

Hain muuten sen vanhan akvaarion autotallista ja tein perustarkistuksen. Lasi ei ole pahasti naarmuinen. Muutama erittäin pieni naarmu siellä täällä. Pohja oli kyllä naarmuinen (tainnut olla aika teräviä kiviä :(), mutta seinät olivat hyvässä kunnossa. Hyvässä kunnossa tuo lammikko muutenkin tuntui olevan. Ainoastaan silikoni on päin "pe***ttä". Heti kun hain akvan sisälle tuli erittäin vahva haju... En oikein osaa sitä selittää... Erittäin omituinen haju. Muistin heti että sellainen haju oli aina ilmassa kun tuli kotiin koulusta ja akvaarion vieressä erittäin voimakas. Emäksikäs? Olisikohan se sopiva sana sille? Vahva haju se silti on. Vaatteetkin haisevat nyt aivan älyttömästi. Yäk! :?
No raavin kuitenkin levät pois (niitä ei ollut viitsitty raapia pois kun se sauma repesi) ja aloin raapimaan silikonejakin pois, mutta sepä vasta puuhaa onkin. Jotkut palat tulevat irti ihan vaan sormilla vetämällä ja toiset taas ovat aivan älyttömän tiukasti kiinni.

Te jotka olette silikonilla akvaariota paikanneet, miten hyvin se silikoni on pitänyt? Äiti alkoi nimittäin puhumaan jostakin painetestauksista... (????) Sanoi ettei noita silikoneja kotioloissa ilman mitään välineitä voi vaihtaa. Pitääkö paikkansa?

Yhdestä päälilasista puuttui sellainen millimetrin kokoinen pala. Haittaneeko tuo? Lasit myös menivät vähän sumeiksi kun niitä suihkutti kuumalla vedellä... vesihöyryä??

Minä kyllä uskon että tuon akvaarion saisi kuntoon... Paljon työtä se kyllä vaatii, mutta sitä vartenhan kesäloma on olemassa! ;) :D

Luuletteko TE että saan tämän akvaarion kuntoon vai tuhlaanko vain aikaani? Sanokaa suoraan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”