Kansilasi rikki

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kansilasi rikki

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

No nyt olen sitten minäkin tehnyt sen - rikkonut yhden kansilasin. Tunnen olevani astetta enemmän oikea akvaristi, tosin kyllä ottaa hattuun! Laitoin lasit vastoin tapaani lattialle nojaamaan kynnykseen, kun kukaan muu ei ollut kotona ja kyllähän minä ne tuosta koko ajan näen jne ja päällehän astuin, se on selvä.

Kerran olen toiseen akvaarioon käynyt ostamassa kansilasit Espoon Lasi ja Lukko oy:sta, mutta olivat aika kalliit ja vähän liian pienet, mutta tekivät nopeasti ja ulkonäkö oli hieno. Kysymykseni kuuluu, että onko täällä Espoossa (Olarin lähellä) tai Helsingissä (pääkaupunkiseudulla) nopeaa ja edullista kauppaa josta saisi toisen kansilasin? Tehdäänkö Akvaariokeskuksessa kansilaseja? Viikonloppu on inhottavasti tulossa, joten näinköhän on hyppivät sintit pelastettava elmukelmulla tai vastaavalla?

Ai että ärsyttää oma typeryyteni! :x
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kansilasi rikki

Viesti Kirjoittaja Blue »

tikkuhirviö kirjoitti:No nyt olen sitten minäkin tehnyt sen - rikkonut yhden kansilasin. Tunnen olevani astetta enemmän oikea akvaristi
Ooh, minä taidankin olla hyvä akvaristi kun olen rikkonut pari kansilasia ja yhden lämppärin (astuin päälle) :mrgreen:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Halvemmalla varmaan pääset jos se lasi meni siististi osiin, että liimaa siihen sauman kohdalle lasisoiron silikonilla. Ei tarvitse pakosta uusia koko kantta, ellei sitten ulkonäkö töki.

Itse olen kanssa hajoittanut yhden kannen ja ihan täysin omaa tyhmyyttä. Kuvasin taistelukalaa ja mulla oli sellainen työhalogeeni siinä apuna. No, se tietysti lämmitti aika paljon kansilasia. Lämpenemisen se lasi kesti, mutta ei jäähtymistä. Meni siististi 2 osaan. Korjasin laittamalla osien väliin ja lasin ylä- ja alapuolelle silikonia. Ei muuten toimi isommissa lasikappaleissa, tää mun kikkakolmosella korjaamani on tosi pieni ja sitä saa liikutella varoen ettei silikoni anna periksi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kysypä Ruoholahdesta Akvaariokeskuksesta. Heillä varmaan on yllin kyllin jämäpaloja, joten hinta ei voi olla kova...

Ilmeisesti minäkin kuulun astetta parempiin akvaristeihin, jos hyväksytään kansilasin rikkomiseksi se, että lamppukuumeni liikaa, rikkoi kansi lasin; sekä lasit että lamppu tippui akvaarioon :roll:
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Taidanpa olla melkoinen tekijä akvaarioharrastuksessa: äkkiä muistellen ainakin kolme lasia on rikkoontunut vuosien varrella 8)
( Ja minä kun luulin itseäni mämmikouraksi! )
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Meillä mies rikkoi kansilasin heti kun sellaisen uuteen kämppään kannoin. Asetin sen sohvalle ja sanoin "eläkä sitten istu päälle"... hetki meni ja ukko rysäytti takamuksensa sen päälle! Ai että miehet huonomuistisia? Lasiliikkeessä saatiin alennusta kun kerrottiin tarina...
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

sani kirjoitti:Meillä mies rikkoi kansilasin heti kun sellaisen uuteen kämppään kannoin. Asetin sen sohvalle ja sanoin "eläkä sitten istu päälle"... hetki meni ja ukko rysäytti takamuksensa sen päälle! Ai että miehet huonomuistisia? Lasiliikkeessä saatiin alennusta kun kerrottiin tarina...
Hah hah! :D Sorry... En voi muuta kuin nauraa... Eikö yksi englantilainen sananlasku mene... "Men - Can't live with them can't live without them"? Taitaa pitää paikkansa :o :D
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Underwater kirjoitti:Men - Can't live with them can't live without them"? Taitaa pitää paikkansa :o :D
Jaahas.. tähänkö tää taas meni :D

Vaikka kaikkeen olen suositellut DIY ratkaisuja, niin tähän en suosittele, ellei kotona satu olemaan nauhahiomakonetta, jolla voisi reunat hiota..
Niitä kun joutuu lähes päivittäin siirtelemään :?
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Hah! Juuri eilen siirsin käyttämättömät kansilasini uuteen, muka turvallisempaan koloseen lipaston taakse seinänvierustalle säilöön. Eipä aikaakaan kun unohdin asian autuaasti ja vähän tönäisin lipastoa ja kilin kolin klirr- siinähän olivat. Aikaisemmasta akvaariostakin olen kerran hajoittanut kansilasit, joten alan jo päästä vauhtiin 8)
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

KtMan kirjoitti:Jaahas.. tähänkö tää taas meni :D
Hih! Anteeksi... En vain pystynyt olla sanomatta tuota! [:I] :D
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

sani kirjoitti:Meillä mies rikkoi kansilasin heti kun sellaisen uuteen kämppään kannoin. Asetin sen sohvalle ja sanoin "eläkä sitten istu päälle"... hetki meni ja ukko rysäytti takamuksensa sen päälle! Ai että miehet huonomuistisia? Lasiliikkeessä saatiin alennusta kun kerrottiin tarina...
Hmm. Kuulostaa tutulta. Vahinko sattui vain kylpyhuoneessa, kun jalkansa osui suoraan lasiin. Kylppäristä kuului yksi kirosana ja aika kovaa sekin. Seuraavana päivänä riensi jo ostamaan uutta lasia rikkoutuneen tilalle, ehjin jaloin.
~Tinski~
Pistepirkko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pistepirkko »

"Eräs" on myös takamuksellaan rikkonut akvan kansilasin. Naispuolinen ihminen. [:I]

Toisen kansilasin olen rikkonut pestessäni sitä intohimoisen tarmokkaasti kuumalla vedellä. Naps vaan ja lasi halki.

Pistepirkko
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Joo ja kun en itse käytä niin jos joku haluaa kohtuullisen edullisia kansilaseja...sedällä saattaa näitä turhiksi jääneitä sekalaisia kokoja löytyä vielä jostain kaapista.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Voih! Ja aina vaan pahempaa tapahtui! Kansilasi on nyt tilattu, ja ajattelin, että jos akvaario on muutaman tunnin ilman kansilasia, niin eihän siinä mitään ehdi tapahtua, varsinkin kun pikkuiset poikaset hyppivät vain ruokaa saadessaan. Tai ainakin niin luulin. Yksi pikkuinen oli kerennyt hypätä lattialle ja kuoli. :cry: Yritin pelastaa reppanaa, mutta maha pystyssä kelluva rutikuiva sintti ei kyllä enään vironnut. No, nyt siinä on foliota kansilasin tilalla. Tuntuu tosi kurjalta. Jälleen oma vikani.

Ja nyt kun minulta on ensimmäinen kala kuollut hyppäämällä akvaariosta pois, tunnen itseni jälleen astetta oikeammaksi akvaristiksi!

Eikä sitä lasia saa millään korjattua, kun meni moneksi palaseksi. Kylläpä on hyvä päivä taas tänään kaikin puolin..
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Minä olen päälilasien rikkoja, eli olen saanut monet päälilasit rikki. (myös samasta akvaariosta, erityisesti 325l akvaarion päälilasi joka on etummainen)
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

tikkuhirviö kirjoitti:No, nyt siinä on foliota kansilasin tilalla. Tuntuu tosi kurjalta. Jälleen oma vikani.
Kuinka tiivis folio? älä tee ihan ilmatiivistä, muutoin kalat ei saa happea.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

mikset tikkuhirviö laittanut elmukelmua. Meidän pikkuriiviötaistojen yksiöissä on "kansilasit" siitä. No, ei tietenkään kannata koko kippoa sillä peittää ettei fisuilta lopu henki, mutta jättää niille ruokinta/huolto aukon.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Viime viikonlopun saldo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Rikoin viime viikonloppuna kolme kansilasia nostamalla puolillaan olleen saavin valaisimen päälle. Olen tehnyt sitä ennenkin mutta valaisin oli tällä kertaa uutta, matalaa mallia + mattosuodin oli nostanut laseja ylös senverran että räts. Pistäkäähän paremmaksi.

Espoon lasipojat Suomenojan tuntumassa on hyvä ja edullinen lasiliike. Osoite on Finnoonniitynkuja 3 ja puhelin 803 9118.

terkkuja,
Tiitu.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

millia kirjoitti:mikset tikkuhirviö laittanut elmukelmua. Meidän pikkuriiviötaistojen yksiöissä on "kansilasit" siitä. No, ei tietenkään kannata koko kippoa sillä peittää ettei fisuilta lopu henki, mutta jättää niille ruokinta/huolto aukon.
Oho! lukihäiriö iski.. tajusin folion elmukelmuksi, elmu ehkä hiukan paremmin läpäisee valoa [;)]
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

tikkuhirviö kirjoitti: Ja nyt kun minulta on ensimmäinen kala kuollut hyppäämällä akvaariosta pois, tunnen itseni jälleen astetta oikeammaksi akvaristiksi!
TUohon minä en ole pystynyt :? Kala on kyllä hypännyt lattialle, mutta sain sen elävänä takaisin purkkiin [;)]
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Blue kirjoitti:TUohon minä en ole pystynyt Kala on kyllä hypännyt lattialle, mutta sain sen elävänä takaisin purkkiin
On mullakin pari kertaa hypännyt aikaisemmin kala lattialle, mutta olin silloin paikalla ja näin tapahtuneen, joten eihän niille mitään käynyt.

Niin ja laitoin siihen akvaan foliopeitteen, kun en tiedä kuinka elmukelmu olisi (reunasta) kestänyt lämmintä valaisinta. Valaisin on siis ehjän päälilasin puoliskon päällä. Ja onhan siellä ilmarako kun ne suodattimien yms. johdot pitää tulla akvasta ulos. Niin se elmukelmu on ehkä vähän lörppää tuollaiseen 70 cm pitkään akvaan, ajattelin että folio olisi hiukan jäykempää.
aapo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aapo »

Tapsa kirjoitti:Taidanpa olla melkoinen tekijä akvaarioharrastuksessa: äkkiä muistellen ainakin kolme lasia on rikkoontunut vuosien varrella 8)
( Ja minä kun luulin itseäni mämmikouraksi! )
Taidan johtaa! Oon rikkonu viisi kansilasia, ja kolmella eri tavalla eri tavalla: Lamppu kuumeni liikaa, istuin päälle x2, putosi lattialle x2. [;)]
Ähäkutti! :mrgreen:
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Kuinkas yleisiä nuo lampun liikaa kuumenemiset ovat? Jopa niin että halkaisevat kansilasin?
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Habermaier
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Habermaier »

En siis olekaan ainut akvaariotarvikkeiden hajoittaja! Kannattaa laittaa akvaariojutut lattialle huollon ajaksi- takaan, että saat ne rikki. Nykyisin isomman akvaarion peittona pleksit, ei haittaa vaikka päälle tallaa :D
En kuitenkaan yhtä tunari ole kuin kaverini, joka tappoi lattialle hypänneen miljoonakalan päälle astumalla...

Habermaier
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Habermaier kirjoitti:joka tappoi lattialle hypänneen miljoonakalan päälle astumalla...
Ei saa nauraa... Vähän vaan hymyilen :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”