Kalkkilevän poisto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Kalkkilevän poisto
Kalkkilevä kasvaa niin nopeasti, että sen raapimisesta lasista on tullut suoranainen ongelma. Olen tähän asti uskaltanut käyttää vain muovista tehtyjä raapimistyökaluja, mutta millä muut poistavat kalkkilevän lasista?
Juuri viikolla sain Aquaristic.netistä Hobby Jumbo magneetin jossa on ruostomattomasta teräksestä tehdyt terät. Hankin sen juuri kalkkilevän poistoon sellaisista paikoista jonne ei pääse käsin sorkkimaan ja minun tapauksessa niitä löytyy.
Ensikokemukset ovat hyviä ja olen saanut poistettua kalkkilevän ja myös muutakin töhnää juuri niistä paikoista josta halusinkin. Kyseistä magneettia kannattaa käyttää varovaisesti - itse terät eivät naarmuta mutta jos irronneita kalkkilevän palasia jää magneetin ja lasin väliin niin ne saattaa jättää ikäviä naarmuja.
Ensikokemukset ovat hyviä ja olen saanut poistettua kalkkilevän ja myös muutakin töhnää juuri niistä paikoista josta halusinkin. Kyseistä magneettia kannattaa käyttää varovaisesti - itse terät eivät naarmuta mutta jos irronneita kalkkilevän palasia jää magneetin ja lasin väliin niin ne saattaa jättää ikäviä naarmuja.
Itse olen poistanut pari kokonaan umpeen kasvanutta lasia kalkkilevästä rautakaupasta ostetulla ikkunaskraballa. Hintaa muoviselle vekottimelle ja 10 kpl setille leveitä teriä tuli n. kymppi. Naarmun naarmua en ole saanut aikaiseksi ja kalkkilevä irtoaa todella helposti. Silikonisaumoja kannattaa varoa jotta ei tule vahinkoa ja ainakin itse olen terät heittänyt kertakäytön jälkeen mäkeen, vaikka nyt "ruostumattomia" ovatkin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mä oon käyttänyt Tetran leväskraappaa, missä on muistaakseni ruostumattomasta teräksestä ohut terä, joka on taivutettu muovipalojen väliin lievälle kaarelle. Siinä on vain semmoinen vika, että terä ei aina tahdo millään osua kunnolla lasiin. Näin ollen levää lähtee vain muutaman millin rantu kerrallaan. Välillä osuu sitten taas kunnolla ja lähee helposti 10x30cm rantu levää irti.
Ei kannata tätä ostaa.
Ei kannata tätä ostaa.
Mulla oli kans alussa ihan sama ongelma, yritin Tetralla raaputtaa mutta mitään ei oikein tapahtunut ja teräkin tylsyi aika nopeasti. Tuossa rautakaupan vekottimessa on ihan samanlainen ohut partakoneen terä, mutta ainakin tuplat leveämpi ja se pureutuu kunnolla levän ja lasin väliin.Kimmo S kirjoitti:Mä oon käyttänyt Tetran leväskraappaa, missä on muistaakseni ruostumattomasta teräksestä ohut terä, joka on taivutettu muovipalojen väliin lievälle kaarelle. Siinä on vain semmoinen vika, että terä ei aina tahdo millään osua kunnolla lasiin. Näin ollen levää lähtee vain muutaman millin rantu kerrallaan. Välillä osuu sitten taas kunnolla ja lähee helposti 10x30cm rantu levää irti.
Ei kannata tätä ostaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Tämä vempele kuulostaa jokaisen harrastajan vakiotyökalulta ja pitänee hakea.Itse olen poistanut pari kokonaan umpeen kasvanutta lasia kalkkilevästä rautakaupasta ostetulla ikkunaskraballa. Hintaa muoviselle vekottimelle ja 10 kpl setille leveitä teriä tuli n. kymppi. Naarmun naarmua en ole saanut aikaiseksi ja kalkkilevä irtoaa todella helposti. Silikonisaumoja kannattaa varoa jotta ei tule vahinkoa ja ainakin itse olen terät heittänyt kertakäytön jälkeen mäkeen, vaikka nyt "ruostumattomia" ovatkin.
Löytyykö tuotteelle tarkempia tuntomerkkejä, eli mistä rautakaupasta hommasit ja onko sen virallinen nimi ikkunasraba kertakäyttöisillä metalliterillä?
Hain sen ohimennen Kannelmäen maxissa olevevasta K-raudasta, ohut sininen muovinen varsi johon terät kiinnitetään. Teriä saa erillään, luulisi että samaa tai eri versioita siitä saa mistä tahansa rautakaupasta jossa myydään ikkunoiden karmien maalaukseen tarkoitettuja välineitä, tällähän irroitetaan ne väärään paikkaan suditut maalit.mikkokoo kirjoitti: Tämä vempele kuulostaa jokaisen harrastajan vakiotyökalulta ja pitänee hakea.
Löytyykö tuotteelle tarkempia tuntomerkkejä, eli mistä rautakaupasta hommasit ja onko sen virallinen nimi ikkunasraba kertakäyttöisillä metalliterillä?