Ongelmana ovat kalat joita kuolee liian usein, epäsäännöllisesti kuitenkin ehkä noin kolmas kuukausi yksi kala. En enää kohta tiedä mitä tehdä.. toivoisin jonkun osaavan auttaa! Akvaarioni on 63 litranen ja sielä tällä hetkellä asustaa partamonni, leväbarbi, kaksi täplämonnia ja viisi platya. Akvaario on ollut minulla noin 4 vuotta mutta siellä ei ole enää yhtään alkuperäistä asukasta. Ja luokittelen itseni vielä aloittelijaksi.. Lämpötila on noin 27 astetta ja suodatin toimii. Vesiarvoja en ole koskaan mitannut, mutta olisiko nyt kenties syytä? Akvaarion pesen joka toinen viikko. Välillä tuntuu että kalat ovat apaattisia mutta kun pesen akvaarion ne ovat taas kuin uudestisyntyneitä. Tahtoisin kalojeni olevan onnellisia, mutta itse olen neuvoton enkä tiedä mitä teen! Olisiko jollain ihanalla ihmisellä muutamia vinkkejä miten saisin kalojeni oloa parannettua?
Mitä tarkoittaa "akvaarion pesen joka toinen viikko" ? Ei akvaariota kuulu pestä, koska tällöin kuolevat välttämättömät bakteerit. Akvaarioon vaihdetaan vettä (mielellään viikoittain 50%) ja laseja puhdistetaan ylimääräisestä levästä, että näkyy läpi.
siis pesemisellä tarkoitan veden vaihtamista jota vaihdan noin 25% joka toinen viikko. Siis onko akvaarion hoitamisessa korjattavaa vai mikä on vikana?
Ihan aluksi kannattaisi muuttaa vedenvaihtokäytäntö. Minimi on se 25% joka viikko, mutta parempi olisi 50% viikoittain. 27 asteinen vesi alkaa olla jo hieman turhan lämmintä useimmille kaloille. Lisäksi ainakin pH:n mittaaminen kannattaisi tehdä säännöllisesti.
mystii!
En tiedä olitko tosissasi tietämättömyydestäsi vesitestien kanssa kun täällä AW:ssa niin paljon aiheesta keskustellaan. Mikäli hätäsi on aito on tässä omiin kokemuksiin perustuvia neuvoja:
1) Vesiarvojen mittausta varten voit ostaaa akvariokaupasta testejä, joilla voit testata arvot itse mukana tulevan ohjeen mukaan. Suhteellisen helppoa, mutta testit ovat Suomessa melko kalliita.
2) Voit myös hyvin viedä altaasi vettä akvaariokauppaan, jossa vesitestit voidaan tehdä pientä korvausta vastaan - joskus jopa ilmaiseksi. Vinkki:Vesitestejä saa edullisesti saksalaisesta webbikaupasta: www.aquaristikshop.com
Ensihätään veisin vettä akvaariokauppaan testattavaksi.
pH:n mittaukseen myydään akvaarioliikkeissä testipaketteja. Käytännössä sellainen sisältää väriaineen, mittalasin ja värikartan, lisäksi myös ohjeet. Paketti maksaa 5+ euroa.
Olen juuri tänne liittynyt joten en ole vielä ehtinyt katsella keskusteluja.
Kiitos hyvistä vastauksista ja toivon että näillä pääsen johonkin suuntaan!
seuraavaksi suunnistan akvaariokauppaan
on se hyvä kun tämmönenkin on keksitty!
Kalasi ovat myös sopimattomia altaaseesi- ja kun ne eivät viihdy, ne kuolevat. Leväbarbi esimerkiksi on vilkas, jopa yli 15-senttiseksi kasvava parvikala, joka tarvitsisi mieluiten 300+-litraisen altaan. Luovu siis siitä pikimmiten. Myös partamonni on liian iso tänne. Täplämonni- nimisiä kaloja ei ole olemassakaan- pahimmassa tapauksessa akvassasi majailee isopurjeplekoja, jotka kasvavat oikeissa oloissa 40-senttisiksi. Jos vetesi ei ole kovaa ja neutraalia/emäksistä (harvemmalla Suomessa on), platytkaan eivät käy.
Tässä tuli nyt huonoja uutisia kasapäin, olen pahoillani. Jos haluat tehdä akvaariostasi helppohoitoisen ja kauniin paikan jossa kaloilla on hyvä olla, sinun täytyy tehdä siellä täysremontti. Oikoteitä ei ole. Aivan aluksi sinun täytyy hankkia tietoa akvaarionhoidosta yleensä ja lisäksi eri kalalajien vaatimuksista, vaikka aquahoito.info:sta. Suosittelen sinua myös luopumaan kaikista nykyisistä kaloistasi ja kokoamaan akvaarioon sellaisen kalaston, joka sen olosuhteisiin soveltuu. Nykyistä porukkaa saat tuskin pidettyä mitenkään hengissä kovin pitkää, ja missään tapauksessa ne eivät voi hyvin.
Osta akvaariokaupasta vesitestejä, mutta pysyttele sieltä muuten pois vähän aikaa, kunnes olet opiskellut. Akvaariokauppiaat eivät aina ole kovin asiantuntevia, eivätkä aina edes eläinystäviä, joten harrastajan täytyy tietää mitä haluaa.
Huonoista uutisista huolimatta toivon ettet lannistu vastoinkäymisistä. Kaikki me olemme olleet joskus aloittelijoita ja ainakin melkein kaikilla on moka jos toinenkin historiassaan. Mutta sitten kun homma alkaa sujua, akvaariosta on aivan mahdottomasti iloa.