Uusi 500l akvaario kaloineen
Valvoja: Moderaattorit
Uusi 500l akvaario kaloineen
Meille muutti eilen uusi akvaario, homma kävikin oletettua jouhevammin!
Siis 500l, pohjalla sora, sisustuksena muutama liuskekivi, kasveina pari miekkaa, lamppuna 2 putkea ja suodettimena Eheim pönttösuodatin (mallia en löytänyt mutta vetoisuus noin arvioituna 5l ja luki että tunnissa 1000l) mutta nyt tärkeimpään eli kaloina:
- 5 isoa punaista kultakalaa
- 5 pientä mustaa kultakalaa
- 5 rihmakalaa jotka hyvin vaaleita ja tummat alueet kyljissä marmorimaisesti
- 11 neontetraa
- 1 kiekko
- 3 imumonnia jotka näyttäisivät ainakin maatiaisilta
Olisiko ehdotuksia ja kuinka nuo passaavat keskenään?
Mitkä sisustusjutut menisivät kun siellä on noita kulttiksia (eivät ollenkaan meikäläisen suosikkeja) ?
Vesiarvoja en ole mittaillut, jos sitä kysytte mutta Vaasan vesiarvoilla lähdetään liikkeelle ja vien varmaan mennessäni tänään kalakauppaan näytteen.
Siis 500l, pohjalla sora, sisustuksena muutama liuskekivi, kasveina pari miekkaa, lamppuna 2 putkea ja suodettimena Eheim pönttösuodatin (mallia en löytänyt mutta vetoisuus noin arvioituna 5l ja luki että tunnissa 1000l) mutta nyt tärkeimpään eli kaloina:
- 5 isoa punaista kultakalaa
- 5 pientä mustaa kultakalaa
- 11 neontetraa
- 1 kiekko
Olisiko ehdotuksia ja kuinka nuo passaavat keskenään?
Mitkä sisustusjutut menisivät kun siellä on noita kulttiksia (eivät ollenkaan meikäläisen suosikkeja) ?
Vesiarvoja en ole mittaillut, jos sitä kysytte mutta Vaasan vesiarvoilla lähdetään liikkeelle ja vien varmaan mennessäni tänään kalakauppaan näytteen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Minä antaisin ainakin kultakalat pois. Tarvitsevat viileämpää vettä kuin muut.
Kun kultakalat lähtevät niin normali sisustus menee. Runsas kasvillisuus, kantoja ja kiviä piiloiksi.
Vesiarvot on kyllä hyvät mitata.
Kun kultakalat lähtevät niin normali sisustus menee. Runsas kasvillisuus, kantoja ja kiviä piiloiksi.
Vesiarvot on kyllä hyvät mitata.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: uusi 500l akvaario kaloineen..
Eh, no ainaskin äkkiseltään ristiriitaa aiheuttaa kiekko vs. kultakalat; kiekolle lämpöä yli 28 ja kultakaloille paaljon vähemmän, kuten myös neontetroille. Rihmakaloista en tiedä mitää ovat, mutta varmaan nekin lämpimämpää kaipailisivat kuin nuo kultikset. Oikeastaan itse lähes tyytyväisenä katselisin miten homma lähtisi etenemään ilman kiekkoa ja rihmakaloja, suodatusta hankkisin tosin lisää.terra kirjoitti:-5 isoa punaista kultakalaa
-5 pientä mustaa kultakalaa
- 11 neontetraa
- 1 kiekko
Melkeinpä sitten kannattaa hankkiutua eroon kultakaloista ja kiekosta ja rakentaa siihen välimaastoon joku kiva kalasto, muut varmaan auttavat tässä hommassa, itselläni vain sattui olemaan tylsä hetki töissä ja päätin jotain kirjotella.terra kirjoitti:Mitkä sisustusjutut menisivät kun siellä on noita kulttiksia (eivät ollenkaan meikäläisen suosikkeja!)

There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kultakalat pois, vaikka kalojen taivaaseen jos tarpeeksi isoa allasta
tuolle porukalle ei löydy( 750-1000 litraista)
Parempi lopettaa, kuin pistää eläinkaupan kautta kiertoon sopimattomiin altaisiin.
Onko ne kaikki kultikset huntupyrstöjä?
tuolle porukalle ei löydy( 750-1000 litraista)
Parempi lopettaa, kuin pistää eläinkaupan kautta kiertoon sopimattomiin altaisiin.
Onko ne kaikki kultikset huntupyrstöjä?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Herranjestas mikä määrä kultakaloja moisessa purkissa! Viisi kultakalaa sinne mahtuisi niiiiiippanappa (eikä mitään muuta!!) ja vähintään tuplasuodatuksella verrattuna siihen mitä siellä nyt on. Kultakalat = viileä vesi, kiekko = hyvin lämmin vesi; "pientä" ristiriitaa. Sitäpaitsi kultakaloille suositellaan lajiakvaariota, eli ei edes pohjakaloja niiden kanssa, joten niistä kannattaa hankkiutua eroon jos ei aio pitää kultakala-allasta...
Jos itse saisin moisen kokoonpanon niin hankkiutuisin eroon kultakaloista ja kiekosta. Sitten voisi jo miettiä jotain uutta kivaa kalaa sinne.
Jos itse saisin moisen kokoonpanon niin hankkiutuisin eroon kultakaloista ja kiekosta. Sitten voisi jo miettiä jotain uutta kivaa kalaa sinne.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
No juu...
Kuinkas käytännössä tapahtuu kalojen kauppaanvienti?
niillä nyt kuitenkin on kokoa ja niitä on monta!
Ai niin kun justiin kauhisteltiin että noin monta kalaa tuommoisessa akvaariossa niin on siellä enemmänkin ollut eli jo 3 kiekkoa on kuukahtanut... kuulemma vanhuuttaan?
minkä ikäisiksi mahtavat elää?
Edellinen omistaja sanoi et vettäkin hän vaihtaa vaan kerran vuodessa puolet kun on niin hyvä suodatus ja ruokkii vähän..muuten vain lisäilee?
Vähän ihmetyttää!
Itellä on ennestään 128l ja siihen vaihtuu vesi viikottain lähes puolet!
niillä nyt kuitenkin on kokoa ja niitä on monta!
Ai niin kun justiin kauhisteltiin että noin monta kalaa tuommoisessa akvaariossa niin on siellä enemmänkin ollut eli jo 3 kiekkoa on kuukahtanut... kuulemma vanhuuttaan?
minkä ikäisiksi mahtavat elää?
Edellinen omistaja sanoi et vettäkin hän vaihtaa vaan kerran vuodessa puolet kun on niin hyvä suodatus ja ruokkii vähän..muuten vain lisäilee?
Vähän ihmetyttää!
Itellä on ennestään 128l ja siihen vaihtuu vesi viikottain lähes puolet!
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Sovit kauppiaan kanssa tuomisesta. Ei kannata vain tupsahtaa paikalle kalapussi kädessä, harva kauppias ilahtuu moisesta.terra kirjoitti:No juu...
On tuo kansoitus aaaaika reippaanuoleinen ollut... Kiekkokalat ovat kirjahvenia ja elävät kauan. Muutaman vuoden ikäinen kiekk kuukahtaa varmasti vanhan näköisenä vaikka se on vain muutaman vuoden ikäinen jos vedenvaihtrutiini on moista luokkaa!! Ei se vedenvaihtoväli suurene akvaarion koon mukana, kuten ilmeisesti jo tiedät! Suodatus ei missään nimessä korvaa vedenvaihtoja! Toki on olemassa ns. "vanhan veden akvaario" john lisätään vain sen verran vettä mitä sieltä haihtuu, mutta sen pitääkin olla käänteisosmoosivettä tms ja harvalla suomalaisella sentään on sellainen allas... Mutta kivaa kun haluat korjata tilanteen!terra kirjoitti:Ai niin kun justiin kauhisteltiin että noin monta kalaa tuommoisessa akvaariossa niin on siellä enemmänkin ollut eli jo 3 kiekkoa on kuukahtanut... kuulemma vanhuuttaan? minkä ikäisiksi mahtavat elää? Edellinen omistaja sanoi et vettäkin hän vaihtaa vaan kerran vuodessa puolet kun on niin hyvä suodatus ja ruokkii vähän..muuten vain lisäilee?
Vähän ihmetyttää!
Sun monnit varmaan menis ja rihmakalat myös. Kannattaa kuitenkin kypsyttää akvaario ensin kunnolla ja säädellä vesiarvot oikeiksi, ennenkuin herkkiä kiekkoja ottaa lisää. Vaikka neontetrat on vähän sieltä päin, niin silti joutuisivat olemaan liian lämpösessä, tilalle voi ottaa lähes saman näköisiä kardinaalitetroja. Monnisista helmimonninen (C.Sterbai) kestää myös kiekko olot (28C.). Siinähän sitä alkaa jo ollakkinterra kirjoitti:ajattelin semmoistakin että jos sen vaihtaisi kiekkoaltaaksi...
Mitäs niitten kanssa voi asustella?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
- Member
Hmmm... hassu tapa ajatella(?) Jos itse saisin päättää, niin mielummin (kultakalana) elelisin 500l:ssa akvassa, kuin ottaisin puukkoa niskaan. Kun ihmisille määrätään kuolemantuomio ja jostain syystä rangaistus muutetaankin 'vain' elinkautiseksi, niin on tapahtunut suuri armahdus?? Vanki joutuu elämään lopun ikäänsä varmaan sentti/tilavuusyksikkö pienemmässä tilassa, kuin nuo kultakalat. En kultakaloja ole harrastanut, yksi väkisin tullut kuitenkin koettu tavan seura-akvaariossa (650l.).Piitulainen kirjoitti:Tee niille palvelus ja lopeta ne...
Ihmettelenkin:
Mihin perustuu tämä järkyttävä tilavaatimus kultakaloille?
Kultakala kasvaa Isoksi..jalostetut muodot aikuisen miehen nyrkin kokoiseksi, ja luonnonmuodot ja komeetat helposti 30 senttisiksi..
Itse en ainakaan henkilökohtaisesti pitäisi hyvällä omallatunnolla kymmentä niin isoa kalaa 500 litraisessa
En kyllä ymmärrä miten ihminen/vanki liittyy mitenkään akvarioon?
Niiltä monissa huonoissa oloissa eläviltä kaloilta kun ei voi kysyä mielipidettä miten viihtyvät altaassaan
Tilavaatimuksesta vielä sen verran että mielestäni kultakala on viileän veden "oskari" eli syö, paskoo ja myllää hiekkaa kuin sika pienenä
Ja muutenkin on yhtä kesy ja "koiramainen" .. ja varmaankin siksi
yksi maailman yleisin akvaariokala (ja väärinymmärretyin)
Itse en ainakaan henkilökohtaisesti pitäisi hyvällä omallatunnolla kymmentä niin isoa kalaa 500 litraisessa

En kyllä ymmärrä miten ihminen/vanki liittyy mitenkään akvarioon?
Niiltä monissa huonoissa oloissa eläviltä kaloilta kun ei voi kysyä mielipidettä miten viihtyvät altaassaan
Tilavaatimuksesta vielä sen verran että mielestäni kultakala on viileän veden "oskari" eli syö, paskoo ja myllää hiekkaa kuin sika pienenä

Ja muutenkin on yhtä kesy ja "koiramainen" .. ja varmaankin siksi
yksi maailman yleisin akvaariokala (ja väärinymmärretyin)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Kiitti vastaukisesta Jartzu
Minun huntupyrstö 'Pirkko' ei kasvanut kuin n.9cm. ilman huntua ja oli hidas uimaan, pasko kylläkin kokoonsa nähden ihan kiitettävästi, mutta sitä varten on suodatus ja vedenvaihdot (kuten oskareilla). Tuntui että oli liian isossa altaassa jo silloin, kun ei juurikaan liikkunut ruokinta-aukon suulta mihinkään, välillä saattoi eksyä pohjaa tonkiessa vähän pidemmälle, mutta...
Hiukan sellanen maku noista tilavaatimuksista, että koitetaan jotenkin hyvittää tuleville sukupolville esi-isien malja-ajat
Nooh.. paha sanoa enempää, kun omistin sellaisen vain noin vuoden (pääsi/joutui saman kokoiseen yleisöaltaaseen). Sai väistyä tulikirjojen tieltä.
Oli vain esimerkki juuri eroavaisuudesta, ei yhtäläisyydestä.. Kala tapetaan = armahdus ja ihmisillä toisinpäin.jartzu65 kirjoitti: En kyllä ymmärrä miten ihminen/vanki liittyy mitenkään akvarioon?
Minun huntupyrstö 'Pirkko' ei kasvanut kuin n.9cm. ilman huntua ja oli hidas uimaan, pasko kylläkin kokoonsa nähden ihan kiitettävästi, mutta sitä varten on suodatus ja vedenvaihdot (kuten oskareilla). Tuntui että oli liian isossa altaassa jo silloin, kun ei juurikaan liikkunut ruokinta-aukon suulta mihinkään, välillä saattoi eksyä pohjaa tonkiessa vähän pidemmälle, mutta...
Hiukan sellanen maku noista tilavaatimuksista, että koitetaan jotenkin hyvittää tuleville sukupolville esi-isien malja-ajat

Nooh.. paha sanoa enempää, kun omistin sellaisen vain noin vuoden (pääsi/joutui saman kokoiseen yleisöaltaaseen). Sai väistyä tulikirjojen tieltä.
-
- Member
Hmmm... hassu tapa ajatella(?) Jos itse saisin päättää, niin mielummin (kultakalana) elelisin 500l:ssa akvassa, kuin ottaisin puukkoa niskaan. Kun ihmisille määrätään kuolemantuomio ja jostain syystä rangaistus muutetaankin 'vain' elinkautiseksi, niin on tapahtunut suuri armahdus?? Vanki joutuu elämään lopun ikäänsä varmaan sentti/tilavuusyksikkö pienemmässä tilassa, kuin nuo kultakalat
Minun mielestäni on aika "hassua" verrata kultakalaa kuolemantuomion saaneeseen ihmiseen jolle sitten annetaankin elinkautinen. Todennäköisesti se vanki on tehnyt jotain laitonta ja on siitä syystä vankilaan passitettu.
Heti kun näen ensimmäisen kultakalan, joka pahoinpitelee mummoja puistossa tai riistää hengen joltain, niin lupaan laittaa sen välittömästi yksinään 100 litran eristysselliin tuomiotaan kärsimään.
Jos minä saisin kultakalana päättää, niin ennemmin ottaisin nopean, tuskattoman kuoleman kuin kituuttaisin vuosikausia väärissä vesioloissa ja/tai liian pienessä akvaariossa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tämä menee kyllä jo offtopic -alueelle, mutta...
Muistan hyvin ajat jolloin itse ajattelin tuolla tavoin. Olin tyytyväinen kun olin "pelastanut" oskarini 250-litraisesta 325-litraiseen. Kunnes aika vikkelään tajusin ettei tilanteeseen pahemmin parannusta tullutkaan. Nykyinen 720-litrainen tuntuu asialliselta
Alkuperäiseen säikeeseen palatakseni sanoisin että vaihtoehdot noille kultakaloille on joko tuonpuoleisen vesille päästäminen tai jollekin vakavalle kultakalaharrastajalle lahjoittaminen (niitä ei montaa löydy, sääli kyllä, etenkin jos kyseessä on huntupyrstöt).
Hyvin kiteytetty!! Kultakala kuten Oskari (ja moni muukin iso kala) on enemmänkin "lemmikkieläin joka asuu vedessä" eikä "kala"...jartzu65 kirjoitti:Tilavaatimuksesta vielä sen verran että mielestäni kultakala on viileän veden "oskari" eli syö, paskoo ja myllää hiekkaa kuin sika pienenäJa muutenkin on yhtä kesy ja "koiramainen" .. ja varmaankin siksi yksi maailman yleisin akvaariokala (ja väärinymmärretyin)
Ihan ymmärrettävä ajattusasettelu, mutta kala ei ole muutenkaan kykeneväinen päättämään omista oloistaan. Yleinen tapa eläimiä hoidettaessahan on aina ollut se, että lopetetaan eläimen kärsimys kun sille ei voi enää mitään. Tätä käytäntöä voisi mielestäni soveltaa ihmisiinkin, minä en ainakaan halua letkuihin roikkumaan vuosikausiksi (tai uimaan paskassani vuosikausiksi)...KtMan kirjoitti:Oli vain esimerkki juuri eroavaisuudesta, ei yhtäläisyydestä.. Kala tapetaan = armahdus ja ihmisillä toisinpäin.
Seura-altaassa huntupyrstöhän nimenomaan ei pysty kilpailemaan ravinnosta ja usein stressaantuu toisista vilkkaista kaloista. Jo se että "Pirkko" ei kasvanut tuota suuremmaksi kielii vääristä elinolosuhteista vaikka vedenvaihdot ja suodatus olisikin kohdillaan. Oikeissa oloissa elävä kultakala on pirteä ja liikkuvainen ISO otus (tosin huntupyrstö ei koskaan ole mikään vauhtihirmu).KtMan kirjoitti:Minun huntupyrstö 'Pirkko' ei kasvanut kuin n.9cm. ilman huntua ja oli hidas uimaan, pasko kylläkin kokoonsa nähden ihan kiitettävästi, mutta sitä varten on suodatus ja vedenvaihdot (kuten oskareilla). Tuntui että oli liian isossa altaassa jo silloin, kun ei juurikaan liikkunut ruokinta-aukon suulta mihinkään, välillä saattoi eksyä pohjaa tonkiessa vähän pidemmälle, mutta...
Hiukan sellanen maku noista tilavaatimuksista, että koitetaan jotenkin hyvittää tuleville sukupolville esi-isien malja-ajat![]()
Muistan hyvin ajat jolloin itse ajattelin tuolla tavoin. Olin tyytyväinen kun olin "pelastanut" oskarini 250-litraisesta 325-litraiseen. Kunnes aika vikkelään tajusin ettei tilanteeseen pahemmin parannusta tullutkaan. Nykyinen 720-litrainen tuntuu asialliselta

Alkuperäiseen säikeeseen palatakseni sanoisin että vaihtoehdot noille kultakaloille on joko tuonpuoleisen vesille päästäminen tai jollekin vakavalle kultakalaharrastajalle lahjoittaminen (niitä ei montaa löydy, sääli kyllä, etenkin jos kyseessä on huntupyrstöt).
-
- Member
Kultakala ei ole mikään pikkutetra joka menee pienessäkin akvaariossa suunnilleen kaikkien kalojen kanssa, kunhan eivät sitä syö. Ja niille kultakaloille olisi todellakin ollut parempi päästä nopeasti ja kivuttomasti hengestään kuin joutua uudelleen kiertoon ja hyvin todennäköisesti aivan vääränlaisiin oloihin. Taas.
Kultakala on suureksi kasvava kohtalaisen vaativa kala. Sitä ei mielestäni pitäisi myydä ollenkaan akvaarioliikkeissä.
Koska ylläpito on ystävällisesti mennyt sörkkimään viestiäni poistaen sieltä
asiaan olellisesti liittyvän lauseen, niin poistin itse tähän jätetyn lauseenpätkän joka ei enää mitenkään liittynyt näkyvään tekstiin.
Kultakala on suureksi kasvava kohtalaisen vaativa kala. Sitä ei mielestäni pitäisi myydä ollenkaan akvaarioliikkeissä.
Koska ylläpito on ystävällisesti mennyt sörkkimään viestiäni poistaen sieltä
asiaan olellisesti liittyvän lauseen, niin poistin itse tähän jätetyn lauseenpätkän joka ei enää mitenkään liittynyt näkyvään tekstiin.
Viimeksi muokannut Piitulainen, 23:06, 18.05.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jep! hyvin tehty. Annoit niille vielä mahdollisuuden. Eihän kaikkia Afrikan nälkää näkeviä ole vielä tapettu, kun he eivät pysty kilpailemaan ruoan hankinnassa meidän valkoisten kanssaterra kirjoitti:Jos minun kulttiksia tarkoitit niin ne lähtevät huomenissa kauppaan vaihtoon...
Eipä oikeen sovi meikäläisen ajattelutyyliin toi et henkin vaan pois...
Sittenhän ne kaikki kaupan kalatkin täytyisi tapaa koska ei sitä tiedä että kuka ne vielä ostaa...
Ostit akvaarion, jonka mukana tuli kultakaloja. Huomasit epäkohtia kalastossa, hait tietoa ja vaihtoehtoja kuinka voisi toimia.
Mielestäni olet suoriutunut tähän mennessä aivan loistavasti

Hyvää jatkoa sinulle ja akvaariollesi
Allekirjoittanut on samaa mieltä Ktmanin kanssa. Kalat pääsevät uuteen kotiin (mikä itsekunkin kaloille on jossakin vaiheessa tapahtunut), harrastaja pääsee rakentamaan sopivampaa kalastoa. Se kai on homman tarkoitus? Kaloja ei jätetä vanhaan altaaseen vaan toimitaan kuten järkevä akvaarion omistava toimii, pyrkii korjaamaan kaiken kohdalleen.
Joskus tuntuu, että joillekin mikään ei riitä...
Joskus tuntuu, että joillekin mikään ei riitä...
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
-Thomas La Manee-
-
- Member
Ensin ajattelin että en kirjoita enää. Voi olla, että olisikin ollut viisaampaa koska jos kirjoitan :"kissa." Niin vastaus on: "Mitä tuolla hiirellä oikein tarkoitit?" Noin kuvainnollisesti sanottuna.
Mutta yritän vielä kerran saada itseni ymmärretyksi. Jos en onnistu, niin sitten en kirjoita enää.
En ensinnäkään ole normaalisti kalojen uudelleensijoitusta vastaan. Jos kaloille löytyy hyvä koti, niin mikä sen parempi. Harva ihminen kuitenkaan haluaa pitää kotonaan suurta akvaariota kultakaloja varten, se kun ei monestikaan ole edes kovin näyttävä koska kasvit eivät tahdo menestyä.
Moni varmasti tietää, että meillä on kultakaloja. Suuren osan niistä olemme ottaneet vastaan ihmisiltä jotka ovat hetken mielijohteesta kultakalan/kultakaloja hankkineet ja sitten todenneet, että se on kasvanut aivan liian suureksi heidän akvaarioonsa, tai että se syö pienemmät kalat, tai jotain muuta yhtä mukavaa.
Minulla on sähköpostissa (sekä täällä yksityisviesteissä) todella usein pyyntöjä ihmisiltä ottaa heidän kultakalansa kun eivät ostaessaan tajunneet miten suuriksi ne kasvavat jne. Ikävä kyllä meille ei enää yhtään kalaa mahdu joten en voi näitä ihmisiä auttaa vaikka haluaisinkin.
Tuntuu todella pahalta jatkuvasti todeta, että taas joku on ostanut kultakalan ja haluaa siitä luopua. Tällä palstallakin on myynnissä kaksi "heräteostosta." Tämän vuoksi olin (ja olen edelleen) niiden kultakalojen kauppaan viemistä vastaan. Ne myydään jonnekin ja kohta osa niistä kuolee väärän hoidon vuoksi, osa elää kituuttaa aivan väärissä oloissa. Tämän vuoksi olen sitä mieltä, että kaloille olisi parempi poistua tästä maailmasta ennen kuin taas joutuvat kiertoon. Voi kuulostaa raakalaismaiselta, mutta mielestäni olisi parempi kuolla nopeasti ja kivuttomasti kuin kitua.
Suurin osa akvaarioliikkeistä kultakaloja ostavista ihmisistä kun ei todellakaan tiedä yhtään mitään kultakalan vaatimuksista. Ja kun yksi kultakala kuolee, mennään ostamaan toinen. Ja ennenkuin joku taas tähän takertuu niin ei, en väitä etteikö kukaan kultakalaa "oikeisiin" oloihin ostaisi.
Mielestäni on ikävää, että kirjoitukseni tulkitaan aivan toisella tavalla kuin olen ne tarkoittanut. Välillä tuntuu että aivan tahallisesti. Painotan vielä, että jos näillekin kultakaloille olisi löytynyt hyvä uusi koti jossa niitä varmasti osattaisiin hoitaa ja tilaa olisi tarpeeksi niin sehän olisi ollut loistava juttu. Akvaarioliikkeestä ne 99,9 % varmuudella kuitenkin lähtevät "kitumaan" vääriin oloihin ja liian pieniin altaisiin. Ei kai kenenkään mielestä se ole tuskatonta ja nopeaa kuolemaa parempi vaihtoehto?
Miksi suurten kirjoahventen kohdalla tämä asia on itsestään selvä, mutta kultakalojen kohdalla (jotka ovat aivan verrattavissa esimerkiksi oskareihin) tuntuu ymmärrys niiden vaatimuksista katoavan?
Toivottavasti edes joku nyt ymmärsi mitä ajan takaa.
En ensinnäkään ole normaalisti kalojen uudelleensijoitusta vastaan. Jos kaloille löytyy hyvä koti, niin mikä sen parempi. Harva ihminen kuitenkaan haluaa pitää kotonaan suurta akvaariota kultakaloja varten, se kun ei monestikaan ole edes kovin näyttävä koska kasvit eivät tahdo menestyä.
Moni varmasti tietää, että meillä on kultakaloja. Suuren osan niistä olemme ottaneet vastaan ihmisiltä jotka ovat hetken mielijohteesta kultakalan/kultakaloja hankkineet ja sitten todenneet, että se on kasvanut aivan liian suureksi heidän akvaarioonsa, tai että se syö pienemmät kalat, tai jotain muuta yhtä mukavaa.
Minulla on sähköpostissa (sekä täällä yksityisviesteissä) todella usein pyyntöjä ihmisiltä ottaa heidän kultakalansa kun eivät ostaessaan tajunneet miten suuriksi ne kasvavat jne. Ikävä kyllä meille ei enää yhtään kalaa mahdu joten en voi näitä ihmisiä auttaa vaikka haluaisinkin.
Tuntuu todella pahalta jatkuvasti todeta, että taas joku on ostanut kultakalan ja haluaa siitä luopua. Tällä palstallakin on myynnissä kaksi "heräteostosta." Tämän vuoksi olin (ja olen edelleen) niiden kultakalojen kauppaan viemistä vastaan. Ne myydään jonnekin ja kohta osa niistä kuolee väärän hoidon vuoksi, osa elää kituuttaa aivan väärissä oloissa. Tämän vuoksi olen sitä mieltä, että kaloille olisi parempi poistua tästä maailmasta ennen kuin taas joutuvat kiertoon. Voi kuulostaa raakalaismaiselta, mutta mielestäni olisi parempi kuolla nopeasti ja kivuttomasti kuin kitua.
Suurin osa akvaarioliikkeistä kultakaloja ostavista ihmisistä kun ei todellakaan tiedä yhtään mitään kultakalan vaatimuksista. Ja kun yksi kultakala kuolee, mennään ostamaan toinen. Ja ennenkuin joku taas tähän takertuu niin ei, en väitä etteikö kukaan kultakalaa "oikeisiin" oloihin ostaisi.
Mielestäni on ikävää, että kirjoitukseni tulkitaan aivan toisella tavalla kuin olen ne tarkoittanut. Välillä tuntuu että aivan tahallisesti. Painotan vielä, että jos näillekin kultakaloille olisi löytynyt hyvä uusi koti jossa niitä varmasti osattaisiin hoitaa ja tilaa olisi tarpeeksi niin sehän olisi ollut loistava juttu. Akvaarioliikkeestä ne 99,9 % varmuudella kuitenkin lähtevät "kitumaan" vääriin oloihin ja liian pieniin altaisiin. Ei kai kenenkään mielestä se ole tuskatonta ja nopeaa kuolemaa parempi vaihtoehto?
Miksi suurten kirjoahventen kohdalla tämä asia on itsestään selvä, mutta kultakalojen kohdalla (jotka ovat aivan verrattavissa esimerkiksi oskareihin) tuntuu ymmärrys niiden vaatimuksista katoavan?
Toivottavasti edes joku nyt ymmärsi mitä ajan takaa.