Ajan kanssa lähtee varsinkin happamessa vedessä. Kovettavalla vaikutuksella ei vedessä sinällään ole merkitystä, siksi hidasta liukeneminen on, mutta kuukausien kuluessa nuo kauniit kuoret menettävät kauniin pintansa, ohenevat, levättyvät ja reikiintyvät. Sitten ne ovatkin riittävän rumia pois viskattaviksi.
Mieluimmin siis vaikkapa kirjahyllyn reunalla koristeena kuin akvaariossa pikkuhiljaa tuhoutumassa.
Minulla on se käsitys, että simpukankuorirouhetta pitäisi vähän olla joka akvaariossa pH:n vaihteluita estämässä.
Tästä ei viimeaikoina ole paljon puhuttu, joten ehkä on hyvä muistuttaa. Sopiva sukkahousuniksi löytyy täältäkin muutaman kuukauden takaa. Itse mittailen vesiarvoja, ja kun kovuus on kahden luokkaa, niin olen lisännyt ruokalusikallisen simpukankuorirouhetta nurkkaan kivikon taa. Tämä on vain mutua.
Moneen otteeseen täällä on todettu että simpukankuorirouhe on huono idea happamassa akvaariossa. Kovuus vaihtelee vedenvaihdon välillä.
Minulla on simpukankuoria yhdessä akvaariossani. Se on kyllä murtovesiallas jonka pH on reilut 8 ja kokonaiskovuus enemmän kuin makeavesitestillä jaksaa mitata. Eivät liukene kuoret, mutta kyllä niihin sielläkin levää kertyy ja valkoisessa pinnassa se levä näkyy vielä paljon paremmin kuin yleensä tummemmissa akvaarion sisustusmateriaaleissa.
Akvaariossani on pH 6.8, kH 2.5 ja GH 3 ja olen pitänyt siellä jatkuvasti muutamaa pienikokoista (max halkaisija n.3 cm) simpukankuorta koristeena (n.1 1/2 v).
Jarvij:n mainitsemaa simpukankuorten voimakasta liukenemista en ole havainnut. Pienimmät uurteet ovat vähän tasoittuneet, mutta mitenkään rumiksi ne eivät ole ohentuneet/reikiintyneet. Levättymistäkään ei juuri ole ollut, pienen viherryksen olen saanut poistettua hammasharjalla.
Ilmeisesti voimakkaaseen syöpymiseen tarvitun pH:n on oltava alhaisempi kuin tuo meidän akvan 6.8?