Akvaarion kasvit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mystii
Starting Member
Starting Member

Akvaarion kasvit

Viesti Kirjoittaja mystii »

Heips!
Olen nyt tullut siihen lopputulokseen, että akvaarioni sisustus kaipaisi jotain ihan uutta. Akvaarioni on 63-litrainen, ja olen aikeissa hankkia sinne puhallushiekkaa ja kasveina olen suunnitellut:

1 kpl miekkakasvi (jo ennestään akvaariossa)
2 kpl vedensuosikkia
2 kpl liuskavesitähdikkiä
2 kpl intianvesitähdikkiä
4 kpl kääpiökeihäslehteä

Onko kasveja liikaa? Jotain pois/tilalle? Ehdotuksia? Onko mitään värikästä helppohoitoista kasvia? Tuntuu, että tarvitsi jotain punaista kasvia vihreiden lisäksi (jotain helppohoitoista). Onko papukaijakasvi liian vaativa?

Tässä hieman taiteellista kuvaa [;)] siitä, mitä olen suunnitellut:
http://www.geocities.com/haaveunelmia/nimeton.jpg
Linkki kyllä toimii, kopioikaa se vaan osoiteriville :)

Edit: isot alkukirjaimet. Didi
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Oletan että tarkoitat noilla kappalemäärillä potillisia? Karsimaan saat varautua, sen verran nopeakasvuisia kasviksia olet akvaarioosi haaveilemassa. Se punainen helppo voisi olla vaikka intianvesitähdikin "rosa nerwig" muoto, tai jokin rusolehtilaji. Papukaijalehti on aika vaativa kasvateltava.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Vähän epäilen vedensuosikin sijoittelua, ellet välttämättä halua katsoa vaakatasossa olevia kasveja.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ei vaikuta ihan helpoimmalta sisustukselta tuo. Saataa onnistuakin, mutta minulle tulee ensimmäisenä tuosta sellainen kuva, että akvaario on umpeen kasvanut köynnöstäviä kasveja joiden alalehdet eivät saa tarpeeksi valoa ja ovat puoliksi mädäntyneet pois.

Itse tekisin ehkä näin:

1. miekkakasvi saa olla siinä mihin sen suunnittelitkin (mikä miekkakasvi?)
5. kääpiökeihäslehdet myös ovat hyvillä paikoilla

mutta...
kantoon köyttäisin jaavansaniaista, mieluiten Windelöviä tai sitten afrikansaniaista
2. ja 3. olisivat samaa kasvia, vedensuosikkia, rusolehteä tai vallisneriaa
4. kohtaan laittaisin ruskomelalehteä ja muutaman taimen vielä kivikon paikkeille
Sitten tarvitaan vielä eteen keskelle jotakin pientä ja vihreää, vaikka kääpiökeiholehteä tms.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jos minulta kysyttäisiin kääpiökeihäslehtien sijoittelusta, sijoittaisin ne varjoisampaan. Samoin muuten toimisin afrinkansaniaisenkin osalta.Paitsi jos tuo on perus 63-litrainen 15w loisteputkella, niin tuskin paahtaa liiaksi tuollakaan sijoittelulla.

Anubiaan tilalle laittaisin itse pientä melalehteä ja, jos kanto on suuri, voisi kannon kulmaan varjoisaan osaan harkita anubiasta tai samaa melalehteä. Suodattimen luokse laittaisin jotain "jäykempää" kasvia kuin vedensuosikki. Vedensuosikki sopisi paremmin tuohon 4:n tai 1:n paikalle.

Pieneen altaaseen en sijoittaisi kovinkaan monta erityyppistä kasvia, etenkään korkeita/köynnöstäviä.
mystii
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mystii »

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Nyt olisi sitten suunnitelmissa:
1kpl miekkakasvi
2kpl vallisneriaa
2kpl ruskomelalehteä
4kpl kääpiökeihäslehteä

ok?
Valaskala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Minulla on omassa 63l ja 15W putkella varustetussa akvaariossani neljä pientä vallisneriaa, kaksi jaavansaniaista normaali ja windelöv versio tuosta ja karvalehteä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”