Lajiakvaario tetroille
Valvoja: Moderaattorit
Lajiakvaario tetroille
Meikäläisen olisi tarkoitus perustaa ns. lajiakvaario tetroille ja olisin kysellyt, että mitä mieltä immeiset on kalastosta (akvani on 80 litranen)
- 6 kpl rubiinitetroja
- 6 kpl intiaaninsulkia
- 5 kpl timanttitetroja
- ja pohjalle ehkä pari kolme kuparimonnista
Tuleeko liian täyteen tai olisiko jollain ehdotuksia esim. korvaaviksi kaloiksi? Paljon kiitoksia!
edit: siirretty pois tetra-alueelta - kalastomietinnät käydään perinteisesti täällä alkeiden puolella - Lisa -
- 6 kpl rubiinitetroja
- 6 kpl intiaaninsulkia
- 5 kpl timanttitetroja
Tuleeko liian täyteen tai olisiko jollain ehdotuksia esim. korvaaviksi kaloiksi? Paljon kiitoksia!
edit: siirretty pois tetra-alueelta - kalastomietinnät käydään perinteisesti täällä alkeiden puolella - Lisa -
Ota kuparimonnisia vielä ainakin 3 lisää, kun ne veijarit tykkää kavereista. Kannattaisiko tuota tetrojen laijimäärää pudottaa? vaikka 8 kpl tetraa x ja 8 kpl tetraa y. Tai sitten vain reilu parvi yhtä tetraa, esim rubiinitetraa?
Jos mulla ois tuollainen allas, niin siihen saattaisi tulla 15 rubiinitetroja ja 6 kpl kuparimonnisia.
Jos mulla ois tuollainen allas, niin siihen saattaisi tulla 15 rubiinitetroja ja 6 kpl kuparimonnisia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Hmm...lajiakvaariohan on yleensä sellainen, että siellä on vain yhtä lajia. Mahdollisesti joku suojakala tarvittaessa vielä laskettaneen mukaan samaan syssyyn.
Tällä hetkellä sinulla siis on jonkinsortin tetra-allas. Mielestäni paremman näköistä olisi jos olisi vain yhtä tetra-lajia kun kyse kuitenkin pienehköstä altaasta. Jos otat vielä halajamiasi monnisia pohjalle niin aika täydeksi menee. Nekin ovat parvikaloja ja pari - kolme kuulostaa aika pieneltä parveksi. Muutama lisää. Sen jälkeen vähän kasvistosta riippuen allastasi voisi kutsua vaikkapa jonkinsortin Amazonin geotoopiksi.
Tällä hetkellä sinulla siis on jonkinsortin tetra-allas. Mielestäni paremman näköistä olisi jos olisi vain yhtä tetra-lajia kun kyse kuitenkin pienehköstä altaasta. Jos otat vielä halajamiasi monnisia pohjalle niin aika täydeksi menee. Nekin ovat parvikaloja ja pari - kolme kuulostaa aika pieneltä parveksi. Muutama lisää. Sen jälkeen vähän kasvistosta riippuen allastasi voisi kutsua vaikkapa jonkinsortin Amazonin geotoopiksi.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
80 litraiseen ei mielestäni järkevästi mahdu 3 parvea tetroja ja pohjalle suunnittelemasi kuparimonnisetkin ovat parvikaloja, joten 2 - 3 ei riitä. Parhaan näköisen lopputuloksen saat, jos laitat vain yhtä tetralajia, reilun kokoisen parven ja pohjalle niitä monnisia.
Edit: Heh,
Mikko oli nopsempi.
Edit: Heh,

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: Lajiakvaario tetroille
Turhan pieniä parvia havittelet. Kannattaa tarjota yhdelle lajille kunnollinen parvi kuin haalia muutama tynkäkokoinen.Maina kirjoitti: - 6 kpl rubiinitetroja
- 6 kpl intiaaninsulkia
- 5 kpl timanttitetroja
Tuleeko liian täyteen tai olisiko jollain ehdotuksia esim. korvaaviksi kaloiksi?
Ja kuparimonnisia se 6 kpl - parvikala kun on.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Levänsyöjä ei ole pakollinen, mutta jos lämpötila on alle 25C ja vesi hapekasta voit tuonne vaikka neljä ottoa hankkia. Sitten allas taas olisi kaikkea muuta kuin lajiakvaariosani kirjoitti:Ja mikäs kala sitten putsaa levät? Eikö joukkoon mahtuisi mukaan pari nuolimonnia, jottei tulisi ongelmia levien kanssa? Mielestäni jokin levänsyöjä on välttämätön, jos kasveja haluaa kasvatella.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin no sen tiedän että olet Holzig monestakin asiasta eri mieltä...Holzig kirjoitti:Pääpaino omassa akvaarioharrastuksessani on ollut jo muutaman vuoden kasveissa ja joo...olen eri mieltä kanssasi.sani kirjoitti:Mielestäni jokin levänsyöjä on välttämätön, jos kasveja haluaa kasvatella.
Mutta ajatelkaapa uutta akvaariota, johon varmasti tulee alkuun leviä ennen tasapainon saavuttamista (ainakin piilevien invaasiota olen havainnut aina akvaariota perustaessa). Mutta jos haluaa, voihan sen piilevän vaikka raapia itse jokaisesta kasvin lehdestä pois. Minulla tämän hoitavat levänsyöjät. Ihan miten tykkää vaan!
Jos tuosta oikein päättelin, olet ehdottomasti sitä mieltä ettei esim. uuden akvaarion perustaminen onnistu ilman levänsyöjiä. Ellei siis halua puunata jokaista yksittäistä lehteä ja ottaa levät pois.sani kirjoitti:Mutta ajatelkaapa uutta akvaariota, johon varmasti tulee alkuun leviä ennen tasapainon saavuttamista (ainakin piilevien invaasiota olen havainnut aina akvaariota perustaessa). Mutta jos haluaa, voihan sen piilevän vaikka raapia itse jokaisesta kasvin lehdestä pois. Minulla tämän hoitavat levänsyöjät. Ihan miten tykkää vaan!
Minäkin olen eri mieltä, kokemuksesta. Kun tuon 98-litrasen perustin, otin ensimmäisiksi kaloiksi partamonnin ja 6 täplämonnista. Partis oli vielä hyvin pikkuruinen, ja kuoli aika pian vesiongelmien seurauksena (aloittelija...). No, sitten monniset olivat melko kauan ainoita kaloja, eikä leväongelmaa ollut. Laseistakaan en niitä huonon raspin(?) takia juurikaan ottanut poissa, eikä altaasta siltikään huomannut että levät olisivat päässeet vallalle.
Olen siis yhä sitä mieltä, etteivät levänsyöjät mikään ehdoton juttu ole.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Mainitsemistasi lajeista suosittaisin joko rubiinitetroja tai intiaaninsulkia. Timanttitetralle katsoisin mielummin n. 100 litraista pyttyä (ja siitä ylöspäin) niiden kisailevuuden takia.Maina kirjoitti:Paljon kiitoksia avustanne! Njooh! Mikä ettei sitä voisi tehdä vaan yhden lajin tankkia! (tai no kahden jos ne monniset sinne pohjalle ottaa)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kai se onnistuu, mutta aika suurella todennäköisyydellä alkuun tulee ongelmia, jotka hoituisivat nopeammin pois levänsyöjien avulla.iisa kirjoitti: Jos tuosta oikein päättelin, olet ehdottomasti sitä mieltä ettei esim. uuden akvaarion perustaminen onnistu ilman levänsyöjiä. Ellei siis halua puunata jokaista yksittäistä lehteä ja ottaa levät pois.
Olen ollut neuvomassa useampiakin aloittelevia tuttaviani akvaarion perustamisessa ja jokaiseen (myös omiini) on alkuun tullut piileviä, jotka hoituvat juuri esim. partamonnin avulla. Jos akvaariossa ei vallitse huimaava tasapaino, levänsyöjät pelastavat paljon.
Niin ja tunnen kyllä monia joilla on omasta mielestään huimaavan tasapainoinen akvaario ja heidän mielestään leviä ei ole häiritsevästi... mutta sitten itse en sellaista akvaariota jaksaisi kauaa katsella. Jos on esim. hitaasti kasvavia kasveja (anubias esim.) lehdet levääntyvät väistämättä, sillä jokaisessa normaalissa akvaariossa on leviä. Minä en henkilökohtaisesti pidä levääntyvistä lehdistä ja tahdon akvaarioni olevan lähes levätön.
Ja varsinkin jos perustaa pienehköä akvaariota, johon tulee suhteessa runsaasti kaloja, on leväongelmien riski suurempi. Niin ja miksi jokaiseen akvaarioon yleensä suositellaan levänsyöjiä???
Minulla on altaat pärjänneet aivan mainiosti levättä aluksi ilman levänsyöjiä - huolimatta runsaasta lannoituksestakin. Ainoastaan suurimmassa altaassani (600l) oli piileväongelma alkuvaiheessa ja siellä näitä levänsyöjiä oli. Pienissä altaissani ei levänsyöjää edes viitsi pitääkään (45l ja 85l) muttei ole ollut tarvekaan. Että ei ne levänsyöjätkään kaikkea pelasta.
-
- Advanced Member
...Ja pääsääntöisesti minulla on myös näyttää kohtuullisen päteviä perusteita sanomisilleni. En keksi tai vedä tuulesta kuten eräät. Ei tämäkään tee mitenkään poikkeusta sen suhteen. Minulla on kokemusta altaista, joissa ns. levänsyöjiä ja altaista, joissa ei ole levänsyöjiä. Samaten altaista, jotka on perustettu levänsyöjillä tai ilman levänsyöjiä. Onnistuu molemmilla tavoilla ilman sen ihmeempiä taikoja tai lisävaivoja. Molemmat on myös mahdollista tehdä väärin.sani kirjoitti:Niin no sen tiedän että olet Holzig monestakin asiasta eri mieltä...Holzig kirjoitti:joo...olen eri mieltä kanssasi.sani kirjoitti:Mielestäni jokin levänsyöjä on välttämätön, jos kasveja haluaa kasvatella.
No hyvä jos joiltain onnistuu akvaarion perustaminen ja pito ilman levänsyöjiä! Ei vain ole onnistunut niiltä aloittelijoilta joita minä olen ollut neuvomassa tai muuten vain vierestä katselemassa.
En ymmärrä mikä pilkunviilausinto alkoi siitä kun ehdotin levänsyöjiä, jotka ovat mielestäni tärkeitä varsinkin aloittelevalle, joka ei välttämättä heti ymmärrä ruokkia kaloja oikeita määriä tms. Levänsyöjiä en siis suositellut Holzigille tai muille, vaan juuri tälle kysymysketjun aloittajalle (eli aloittelijalle ilmeisesti). Tiedän että vuosia hommaa harrastaneet ja akvaarionsa tasapainon saaneet eivät niin leväongelmien kanssa kamppaile.
En ymmärrä mikä pilkunviilausinto alkoi siitä kun ehdotin levänsyöjiä, jotka ovat mielestäni tärkeitä varsinkin aloittelevalle, joka ei välttämättä heti ymmärrä ruokkia kaloja oikeita määriä tms. Levänsyöjiä en siis suositellut Holzigille tai muille, vaan juuri tälle kysymysketjun aloittajalle (eli aloittelijalle ilmeisesti). Tiedän että vuosia hommaa harrastaneet ja akvaarionsa tasapainon saaneet eivät niin leväongelmien kanssa kamppaile.
Jokaisen uuden altaan kohdalla täytyy tasapaino hankkia uudelleen - ei se tule perustajan persoonan mukana.
Minusta ruoan määrä ei ole niinkään niin oleellinen seikka kuin veden vaihtaminen. Kun olen itse perustellut altaita olen vaihtanut vettä parin päivän välein ja "virheellisesti" heittänyt kaloja jo hetimiten joukkoon. Vielä en ole löytänyt syytä miksen tekisi näin koska minusta löytyy puhtia todella vaihtaa sitä vettä. Tasapaino käsittää myös muuta kuin levättömyyden.
Mutta. Etiäppäin.
Minusta ruoan määrä ei ole niinkään niin oleellinen seikka kuin veden vaihtaminen. Kun olen itse perustellut altaita olen vaihtanut vettä parin päivän välein ja "virheellisesti" heittänyt kaloja jo hetimiten joukkoon. Vielä en ole löytänyt syytä miksen tekisi näin koska minusta löytyy puhtia todella vaihtaa sitä vettä. Tasapaino käsittää myös muuta kuin levättömyyden.
Mutta. Etiäppäin.
-
- Advanced Member
Maailmaan mahtuu neuvoja ja neuvojaa jos jonkinlaista. Niistä usein kannattaa yrittää etsiä se vähiten harhaanjohtava.sani kirjoitti:No hyvä jos joiltain onnistuu akvaarion perustaminen ja pito ilman levänsyöjiä! Ei vain ole onnistunut niiltä aloittelijoilta joita minä olen ollut neuvomassa.
sani kirjoitti:En ymmärrä mikä pilkunviilausinto alkoi siitä kun ehdotin levänsyöjiä.
Vaikka vain omana mielipiteenään esittäisikin niin on eri asia ehdottaa kuin esittää faktana. Silloin voi melkein varautua ettei aihe mene ihan sellaisenaan läpi sulatusuunista varsinkin jos puhuu omiaan.jokin levänsyöjä on välttämätön, jos kasveja haluaa kasvatella.
Saanen huomauttaa että leväongelmia on ollut myös niillä joita en ole ollut neuvomassa.Holzig kirjoitti:
Maailmaan mahtuu neuvoja ja neuvojaa jos jonkinlaista. Niistä usein kannattaa yrittää etsiä se vähiten harhaanjohtava.
Mutta ilmeisesti en siis ole tarpeeksi pätevä neuvomaan ketään. Ehdotan pian levänsyöjiä niinkuin kaikki opukset yleensä tekevät. Luulenpa ettei pienistä nuolimonneista haittakaan ole, mutta mene ja tiedä...
Kädenvääntöä epäselkeästi sanotusta asiasta...huh. Olisi heti pitänyt tarkentaa että sanomani oli suunnattu nimenomaan aloittelijalle.
Niinkun siinä piti alunperin lukea "melkein välttämätön". Hih ja sota syttyi
Ei se mitään, ne ihmiset joita olen ollut neuvomassa, ovat kyllä saaneet akvaarionsa toimimaan ja pitäneet myös levänsyöjäkaloista joita olen suositellut. En usko että yksikään heistä niistä enää luopuisi, ovat esim. nuo nuolimonnit niin suloisia veitikoita. Meillä niitä sanotaan "puutarhureiksi", niin hyvin kasvit putsaavat.

Ei se mitään, ne ihmiset joita olen ollut neuvomassa, ovat kyllä saaneet akvaarionsa toimimaan ja pitäneet myös levänsyöjäkaloista joita olen suositellut. En usko että yksikään heistä niistä enää luopuisi, ovat esim. nuo nuolimonnit niin suloisia veitikoita. Meillä niitä sanotaan "puutarhureiksi", niin hyvin kasvit putsaavat.