Kierot kalat
Valvoja: Moderaattorit
-
totoro
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Kierot kalat
Tällänen juttu tuli mieleen, että pitäiskö käyrät kalat lopettaa jo poikasina, jos aikoo saada kaloja lisääntymään? Olen kuullut, että kieroja kaloja ei saisi käyttää lisääntymistarkoitukseen, vaan lopettaa heti. Saatte kertoa kokemuksistanne ja mielipiteistänne.
Riippuu kai vähän kalasta?
Eikös sinullakin milliksiä ollut, ovatko ne nyt kyseessä? Miljoonakaloillahan käyryyttä aiheuttavat pielessä olevat vesiarvot eikä niinkään mikään perinnöllinen vika, joten jos vesiarvot ovat kunnossa ei käyryys periydy eikä ole estettä antaa kalojen lisääntyä.
Eettiseltä kannalta kun ajattelee niin lopettaminen on vähän kakspiippuinen juttu mun mielestä. Itse olen nuo käyrät yleensä lopettanut jo poikasina mutta on niitä välillä tullut annettua kasvaa isoiksi asti, ja siinä ne näyttävät polskivan niinkuin suoremmatkin kaverinsa. Vaikka voisi ajatella että elämä selkäranka mutkalla olisi kovastikin hankalaa ja kivuliasta (ainakin jos inhimillistetään kaloja) niin ei se siltä näytä.
Eikös sinullakin milliksiä ollut, ovatko ne nyt kyseessä? Miljoonakaloillahan käyryyttä aiheuttavat pielessä olevat vesiarvot eikä niinkään mikään perinnöllinen vika, joten jos vesiarvot ovat kunnossa ei käyryys periydy eikä ole estettä antaa kalojen lisääntyä.
Eettiseltä kannalta kun ajattelee niin lopettaminen on vähän kakspiippuinen juttu mun mielestä. Itse olen nuo käyrät yleensä lopettanut jo poikasina mutta on niitä välillä tullut annettua kasvaa isoiksi asti, ja siinä ne näyttävät polskivan niinkuin suoremmatkin kaverinsa. Vaikka voisi ajatella että elämä selkäranka mutkalla olisi kovastikin hankalaa ja kivuliasta (ainakin jos inhimillistetään kaloja) niin ei se siltä näytä.
miljoonikoksi miljoonakaloilla!
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Saammeko kertoa, vaikka jopa kieltäisit
Onko pakko olla kokemuksia. Eikö riitä se että, jos tuo vika on perinnöllinen, niin lisäämisessä ei ole mitään mieltä?
Onko pakko olla kokemuksia. Eikö riitä se että, jos tuo vika on perinnöllinen, niin lisäämisessä ei ole mitään mieltä?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
bettaboy85
- Senior Member

Ei niistä poikasia kannata hankkia. Vaikka se yleensä johtuisi vesiarvoista se voi johtua myös geneettisistä vioista. + miksi käyttää huonoa yksilöä jos maailma on täynnä hyviä ja terveitä millejä
Tavallaan toi lopettaminen on raakaa ja jos et usko kalan kärsivän ni ei sun sitä välttämättä tarttekkaan lopettaa jos saat eristettyä sen vastakkaisesta sukupuolesta
Tavallaan toi lopettaminen on raakaa ja jos et usko kalan kärsivän ni ei sun sitä välttämättä tarttekkaan lopettaa jos saat eristettyä sen vastakkaisesta sukupuolesta
Onko se? Onko joku tutkinut asiaa? Onko se se kieroselkäisyys joka on perinnöllistä, vai taipumuus selän käyristymiseen kun vesiarvot ovat huonot?jarvij kirjoitti:jos tuo vika on perinnöllinen
Omien kokemusten perusteella, jos on perinnöllistä niin periytymisaste on hyvinkin matala
Toisaalta perinnöllisyyden puolesta puhuisi se että meilläkin aina joskus ilmaantuu joku käyräselkäinen pikkumillis, vaikka mitä tekisi.
Olen myös miettinyt mahtaisiko asiaan vaikuttaa se millaisessa asennossa poikanen on ollut emonsa massussa ollessaan. Jos vaikka on jo siinä vaiheessa käyristynyt?
miljoonikoksi miljoonakaloilla!
-
bettaboy85
- Senior Member