Kierot kalat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Kierot kalat

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tällänen juttu tuli mieleen, että pitäiskö käyrät kalat lopettaa jo poikasina, jos aikoo saada kaloja lisääntymään? Olen kuullut, että kieroja kaloja ei saisi käyttää lisääntymistarkoitukseen, vaan lopettaa heti. Saatte kertoa kokemuksistanne ja mielipiteistänne.
Muusa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Riippuu kai vähän kalasta?
Eikös sinullakin milliksiä ollut, ovatko ne nyt kyseessä? Miljoonakaloillahan käyryyttä aiheuttavat pielessä olevat vesiarvot eikä niinkään mikään perinnöllinen vika, joten jos vesiarvot ovat kunnossa ei käyryys periydy eikä ole estettä antaa kalojen lisääntyä.
Eettiseltä kannalta kun ajattelee niin lopettaminen on vähän kakspiippuinen juttu mun mielestä. Itse olen nuo käyrät yleensä lopettanut jo poikasina mutta on niitä välillä tullut annettua kasvaa isoiksi asti, ja siinä ne näyttävät polskivan niinkuin suoremmatkin kaverinsa. Vaikka voisi ajatella että elämä selkäranka mutkalla olisi kovastikin hankalaa ja kivuliasta (ainakin jos inhimillistetään kaloja) niin ei se siltä näytä.
miljoonikoksi miljoonakaloilla!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Saammeko kertoa, vaikka jopa kieltäisit :mrgreen:
Onko pakko olla kokemuksia. Eikö riitä se että, jos tuo vika on perinnöllinen, niin lisäämisessä ei ole mitään mieltä?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Ei niistä poikasia kannata hankkia. Vaikka se yleensä johtuisi vesiarvoista se voi johtua myös geneettisistä vioista. + miksi käyttää huonoa yksilöä jos maailma on täynnä hyviä ja terveitä millejä

Tavallaan toi lopettaminen on raakaa ja jos et usko kalan kärsivän ni ei sun sitä välttämättä tarttekkaan lopettaa jos saat eristettyä sen vastakkaisesta sukupuolesta
Muusa
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:jos tuo vika on perinnöllinen
Onko se? Onko joku tutkinut asiaa? Onko se se kieroselkäisyys joka on perinnöllistä, vai taipumuus selän käyristymiseen kun vesiarvot ovat huonot?

Omien kokemusten perusteella, jos on perinnöllistä niin periytymisaste on hyvinkin matala :roll:

Toisaalta perinnöllisyyden puolesta puhuisi se että meilläkin aina joskus ilmaantuu joku käyräselkäinen pikkumillis, vaikka mitä tekisi.

Olen myös miettinyt mahtaisiko asiaan vaikuttaa se millaisessa asennossa poikanen on ollut emonsa massussa ollessaan. Jos vaikka on jo siinä vaiheessa käyristynyt?
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Tarkoitin että vaikka 99.99% tapauksissa vian aiheutaa väärän lainen vesi tai joku muu tuommoinen on aina se mahollisuus että kyseisellä kalalla se johtuukin mutaatioista
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja totoro »

Joo, kyllä mulla on niitä miljoonakaloja. Ajattelin kysyä tota kierokalajuttua tulevaisuuden varalle. On joku kertonut sellaistakin, että vitamiinitippojen lisäys ja oikeat vesiarvot vähentävät käyristymistä. Onko tämä totta?

Edit: yksi piste virkkeen lopussa riittää. Didi
Muusa
Junior Member
Junior Member

bettaboy85 kirjoitti:miksi käyttää huonoa yksilöä jos maailma on täynnä hyviä ja terveitä millejä
Toi oli kyllä hyvin sanottu.

Ja kyllähän ne oikeat vesiarvot aika oleellisia ovat kalojen viihtymisen kannalta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”